Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@08:13:49 GMT

آیا سگ‌ها هم کرونا می‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۴۹۵۵

آیا سگ‌ها هم کرونا می‌گیرند؟

محققانی که به بررسی و شناسایی این ویروس پرداختند، هشدار دادند که یافته‌های آن‌ها به تهدید بهداشت عمومی در اثر ویروس‌های کرونای حیوانی تاکید دارد. تعیین توالی ژنومی ویروس کرونا نشان می‌دهد که سویه جدید CCoV-HuPn-۲۰۱۸، دارای خصوصیات دیگر ویروس‌های کرونا است که بیشتر خوک‌ها و گربه‌ها را آلوده می‌کند، اما بیشتر ویروسی از نوع کروناست که سگ‌ها را درگیر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی یک نوع کرونا ویروس که احتمالاً منشأ آن سگ‌ها بوده، در میان بیماران بستری در اثر ذات الریه تشخیص داده شد. ممکن است این ویروس، هشتمین ویروس کرونا باشد که در صورت تأیید به عنوان عامل بیماری زا، در انسان ایجاد بیماری می‌کند.

محققانی که به بررسی و شناسایی این ویروس پرداختند، هشدار دادند که یافته‌های آن‌ها به تهدید بهداشت عمومی در اثر ویروس‌های کرونای حیوانی تاکید دارد.

این پژوهشگران اعلام کردند که نمونه‌های سواب بینی گرفته شده از ۳۰۱ بیمار ذات الریه را در بیمارستانی در ایالت ساراواک در شرق مالزی آزمایش کرده اند. هشت نمونه که عمدتا متعلق به کودکان زیر ۵ سال بودند، تست ویروس سویه جدید شناسایی شده سگ را مثبت نشان دادند.

به طور کلی توالی ژنومی نشان داد که سویه جدید با نام CCoV-HuPn-۲۰۱۸ دارای خصوصیات ویروس‌های مختلف کرونا است که گربه‌ها و خوک‌ها و به ویژه سگ‌ها به آن آلوده شده اند.

به گزارش سیناپرس؛ همچنین این توالی ژنومی شامل یک حذف ژنتیکی یا جهش بود که در ویروس سگ شناخته شده یافت نشد، اما در سویه‌های انسانی مانند ویروس کرونای سارس، کرونای سارس ۲ و ویروس کووید ۱۹ وجود دارد. منبع ویروس کرونای سارس ۲، اینکه حیوانات و یا سایر موارد هستند، هنوز نامشخص است. یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس اخیراً از حیوانات به انسان منتقل شده است، اما تأکید کردند که برای تعیین امکان انتقال آن بین افراد، مطالعات بیشتری لازم است.   همچنین محققان اظهار داشتند، مشخص نیست که این ویروس می‌تواند افراد را بیمار کند یا خیر، اما این امکان وجود دارد که صرفاً این ویروس به مجاری تنفسی بیمار منتقل شده باشد بدون اینکه موجب ایجاد بیماری شود.

به طور کلی تا کنون هفت ویروس کرونا که به عنوان عامل بیماری در انسان شناخته شده، شناسایی شده اند، چهار مورد آن‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند و سه مورد دیگر باعث بیماری‌های مرس، سارس و کووید ۱۹ شده اند.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ژورنال بیماری‌های عفونی بالینی (Clinical Infectious Diseases) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سگ کرونا ویروس کرونا در ایران ویروس کرونا در جهان بهداشت ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۴۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان

فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • بیماری صنعت خودرو در کشور مدل مدیریت آن است
  • فیلم| وضعیت بیماری مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت