Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان، از سوی سازمان اسناد و دفاع مقدس تاکید کرد و آن را گامی ارزشمندی برای ارائه مستندات به آیندگان دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در آستانه سالروز فتح خرمشهر با حضور اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سردار فتح الله جعفری،‌ امیر سرتیپ مسعود بختیاری، سید محمد لاله زار و سردار غلامرضا علاماتی رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

    

«اشرف بروجردی»، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای این نشست تخصصی با اشاره به فتح خرمشهر گفت: در بحث آزدسازی خرمشهر، اگرچه نیروهای سازمان یافته و نیروهای منظم ما چون ارتش و بسیج توانستند در قالب عملیات سازماندهی شده حضور داشتند اما مشارکت و نقش مردم نقش در دفاع از این سرزمین، غیر قابل انکار است. 

وی تاکید کرد: زمانی که از مردم یاد می‌کنم، فقط منظورم مردان جامعه نیستند که در خط مقدم جنگیدند. بلکه حمایت‌ و پشتیبانی‌هایی که زنان جامعه ما در عرصه‌های مختلف از جمله در این مقطع از تاریخ انجام داده اند مثال زدنی است و توانست خاطره دفاع مقدس را در تاریخ ماندگار کنند. مردم ایران عزت‌مندانه، سرافرازانه و با صلابت مقابل دشمن ایستادند و براساس باورهای دینی و هدایت‌های رهبرشان و همچنین با توجه به اعتقادات قلبی که داشتند، برای بقای اسلام و ایران مبارزه و مقاومت کردند.  

بروجردی اظهار داشت: همه مبارزه‌های رزمندگان از پشتوانه ایدوئولوژيک و دینی برخوردار بود که براساس این پشتوانه و باور دینی حرکت کردند. خداوند در کلام خود دستور داده است که اگر به حریم تعرض و تجاوز شد، انسان موظف است که پاسخ این تعرض و دست درازی را بدهد و این مهم زن، مرد، پیر و جوان نمی‌شناسد و همه باید وارد این عرصه شوند. این فرمان خداست. چراکه خداوند بر نمی‌تابد ظلمی را که انسان بر انسان دیگر اعمال کند و اگر ما امروز از مقاومت سرو قام‌تان جاودانه تاریخ یاد می‌کنیم، باید بدانیم همه آیندگان از این رشادت‌ و ایثارگری‌ها بهره خواهند برد و این را به عنوان افتخار و نشان بر سینه خود خواهند داشت. 

وی ادامه داد: مردم ایران با دست خالی در مقابل دشمنان مقاومت کردند. زیرا همه دنیا با حمایت و پشتیبانی‌هایی که از دشمن کردند؛ نابودی ملت ایران را هدف قرار داده بود و این نکته ای است که نمی‌توان منکر شد. مردان و زنان ایران در دوران جنگ به گونه ای مقاومت کردند که حتی یک وجب از خاک این سرزمین در اشغال دشمن قرار نگرفت. 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: سرداران و امیرانی که امروز در نشست تخصصی «واکاوی و بازنمایی اسناد حماسه خرمشهر» در خدمت شان هستیم؛ نمادی از مقاومت، مبارزه و ایستادگی برای وطن هستند و توانستند با حضور خالصانه خود برای ماندگاری اسلام و ایران مقاومت و ایستادگی کنند. غیرت و بزرگ منشی جوانان آن روزگار برای دفاع از میهمن با هدایت و رهبری‌های امام عزیزمان انجام دادند در دنیا مثال زدنی شده است و حتی دشمنان از این غیرت و ایثار یاد می‌کنند.

وی افزود: این ایستادگی دشمن را وادار به خشوع و خضوع کرد و درنهایت تسلیم عظمت مقاومت مردم ایران شدند. این رشادت‌ها ممکن است به زبان آسان آید اما واقعا یک تاریخ هشت ساله از دفاع مقدس برای مردم ایران ایجاد کرد. رشادت و مقاومت‌ها به خصوص در بازپس گیری شهر خرمشهر اسوه و الگویی شد برای همه کسانی که می‌خواهند در آینده به فرهنگ و ماندگاری این سرزمین فکر کنند. 

بروجری گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مفتخر است که این حماسه را با عزیزانی که در آن روزها در جبهه‌ها حضور داشتند به اشتراک بگذارد و به آنها یادآوری کند همه آنچه شما می‌نگارید و یا بازگو می‌کنید و مستند می‌شود در گنیجنه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای آیندگان حفاظت می‌شود، تا بدانند راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان ندارند.

وی ادامه داد: امیدوار هستیم اقدامی که سازمان اسناد و دفاع مقدس برای تدوین تاریخ شفاهی رزمندگان انجام داده است گامی ارزشمند در جهت ارائه مستندات به آیندگان باشد و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مسیر همراه این سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ناگفته نماند که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در همین راستا، سامانه‌های «نقش دولت در دفاع مقدس» و «سند به مثابه سند توسعه» را در ایام دهه فجر با حضور محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری راه اندازی کرد تا بتواند ارائه خدمات موثری به پژوهشگران ارائه دهد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزاری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مردم ایران دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۶۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل سجادی‌منش صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن روز ملی خلیج فارس برنامه‌های متنوعی به همین مناسبت در استان بوشهر برگزار می‌شود.

وی از انعکاس برنامه روز ملی خلیج‌فارس در شبکه‌های ملی و خبرگزاری‌ها و دعوت از ۱۹ شبکه خارجی خبر داد و بیان کرد: شبکه‌ها و کانال‌های خارجی برای حضور در روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر دعوت شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اضافه کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیونی، ترکیه، اسپانیا، آلمان، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، آمریکا، انگلیس، امارات متحده عربی، قطر و دیگر کشورها برای انعکاس روز ملی خلیج‌فارس به بوشهر دعوت شده‌اند.

سجادی‌منش با اشاره به دعوت از شبکه‌های مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری‌ها، نویسندگان، کارگردان‌ها، تهیه‌کنندگان و دیگر هنرمندان برای روز ملی خلیج‌فارس در بوشهر اضافه کرد: این مجموعه با هدف مشاهده و انعکاس تاریخ مقاومت مردم استان بوشهر در حاشیه خلیج‌فارس در ادوار مختلف تاریخی دعوت شده‌اند.

وی بازدید از کنسولگری انگلیس، عمارت امیریه، ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان متجاوزان انگلیسی و موزه خلیج فارس را از جمله برنامه‌های یاد شده دانست و بیان کرد: اقتدار تاریخ مقاومت استان بوشهر در این برنامه نشان داده می‌شود و تا به اطلاع مردم جهان رسانده شود.

رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر تاریخ مقاومت استان بوشهر را پیش از اسلام در منطقه سیراف نام برد و اضافه کرد: استان بوشهر با داشتن قرن‌ها تاریخ مقاومت از جایگاه بالایی در مبارزه با استعمار و استکبارستیزی دارد.

سجادی‌منش با اشاره به اینکه این استان در تاریخ مقاومت خود دارای سرداران بزرگی است گفت: رئیس علی دلواری، نادر مهدوی و دیگر رزمندگان در مبارزه با استعمار و استکبار حماسه ثبت کردند که تاریخ مبارزات این سرداران روایت می‌شود.

وی از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و گفت: با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه روز ملی خلیج فارس برگزار می‌شود و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه ۴۰ چهره، تاریخ مقاومت استان بوشهر در خلیج‌فارس روایت می‌کنند، اضافه کرد: رزمایش بسیج مردمی با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با استقرار دعوت‌شدگان در شناور شهید باقری برگزار می‌شود.

کد خبر 6089933

دیگر خبرها

  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه نمایش اقتدار ایران در بوشهر
  • حفظ فرهنگ وهویت هر ملت مستلزم نگهداری اسناد هویت دار
  • نگهداری ۴۲هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • فرمانده کل ارتش: عملیات وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد