Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@13:14:55 GMT

بشاکرد تشنه| روستای کوه حیدر را دریابید

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۷۹۵۸

بشاکرد تشنه| روستای کوه حیدر را دریابید

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد میردادی دکترای تاریخ و از فعالان اجتماعی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «بشاکرد تشنه است؛ روستای کوه حیدر را دریابید» آورده است:

شهرستان بشاکرد در جنوب شرقی ایران و در بخش خاوری استان هرمزگان قرار دارد.

بشاکرد کوهستانی است و چند صد روستای بزرگ و کوچک دارد. دو نقطه شهری دارد و از سه بخش مرکزی، گوهران و گافر و پارموند تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 1387 بخش بشاکرد به شهرستان ارتقا یافت و با شهرستان شدن بشاکرد امید به حل مشکلات مردم بشکرد بیشتر شد. از زمانهای دور بشاکردی ها در کنار دره های ژرف ساکن شدند. نخلستانها و باغ های نه چندان گسترده آنها در کنار این دره ها قرار دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دستور حضرت امام (ره) به حل مشکلات مناطق محروم طرحی مبنی بر تجمیع روستاهای بشکرد برای خدمات رسانی بهتر پیشنهاد شد.

پس از آن بسیاری ازبشکردی ها به کنار جاده اصلی و یا فاصله اندک با جاده اصلی مهاجرت کردند تا از خدمات بهرمند شوند. با این وجود موقعیت کوهستانی منطقه خدمات رسانی را کند کرده و هنوز هم در گوشه و کنار بشاکرد مشکلات دامنگیر مردم است که رفع آنها کار جهادی مسئولان را می طلبد.

در چهار دهه گذشته طرح های مهم آبخیزداری در بشکرد انجام شده است. بسیاری از روستاها از نعمت آب لوله کشی بهره مند  هستند. منبع آب بیشتر این روستاها چشمه و یا چاه های پیرامون روستاها است.

آب برخی روستاها نیز از رودخانه تامین می شود. با توجه به خشکسالی بوجود آمده بحران کم آبی دامنگیر بشاکرد نیز شده است و با خشک شدن چشمه‌ها و چاه‌ها، روستاییان دچار کم آبی شده اند و تامین آب پایدار برای مردم بشاکرد ضروری است.

در تابستان 1399 بخش نخست طرح آبرسانی ازسد جگین به شهر سردشت (مرکز شهرستان بشاکرد) به بهره برداری رسید. با این طرح علاوه بر شهر سردشت 9 روستا نیز از نعمت آب پایدار برخوردار شدند. دیگر روستاهای بشکرد نیز چشم انتظار تامین آب پایدار هستند. 

همه این خدمات را بیان کردیم تا یکطرفه به قاضی نرویم و تلاش و کوشش های انجام شده را نادیده نگیریم.

اما همه این خدمات ارزنده با توجه مشکل بی آبی روستای 1000نفره کوه حیدر و خشک شدن منابع آبی این روستا و دست روی دست گذاشتن مسئولان شهرستانی و استانی تحت تاثیر قرار می گیرد.

کوه حیدر در بخش مرکزی بشاکرد قرار دارد.

در حال حاضر مهمترین کاری که باید در بشکرد انجام شود نجات مردم کوه حیدر است. برای این کار هم باید اقدامات سریع و کوتاه مدت برای رفع فوری مشکل و اقدامات میان مدت برای تامین آب پایدار روستا انجام شود.

 در حال حاضر هر خانواده در هفته تنها 20 لیتر آب دریافت می کند. این آب با تانکر حمل و در اختیار مردم کوه حیدر قرار می گیرد. برای کوتاه مدت اگر به تانکرهای حمل آب افزود شود ممکن است بتوان تابستان را پشت سر گذاشت و شاید امروز و فردا کردن مسئولان و انتظار برای بارش باران و جوشش دوباره چاه آب کوه حیدر نیز نتیجه داد. هر چند که آنوقت دیگر منت خداوند عزوجل است و نه...

دیر زمانی از تبلیغات وسیع دولت برای انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی نمی گذرد.بنا به گفته مسئولان مربوطه بودجه کلانی توسط شرکت های صنعتی و دولت برای این طرح هزینه شده است.

هدف از ذکر این طرح اشاره به بودجه لازم برای انتقال آب پایدار به کوه حیدر است. معاونت بهره برداری و توسعه آبفا هرمزگان هزینه انتقال پایدار آب به روستای کوه حیدر را حدود 62 میلیارد تومان پیش بینی کرده و با بیان اینکه قابل به تامین این بودجه نیستیم آب پاکی را روی دست اهالی کوه حیدر ریخته است.

قابل ذکر است که با ایجاد خط انتقال آب از لوله انتقالی آب جگین به سردشت علاوه بر روستای کوه حیدر چندین روستای دیگر نیز از نعمت آب پایدار برخوردار خواهند شد. شاید تامین آب برای تولید فولاد در کویر مرکزی مهم ولی جان مسلمانان مهمتر از تولید فولاد است. 

اگر اهالی کوه حیدر از بی آبی نمیرند مسلما برای نجات جان راهی حاشیه شهرها خواهند شد. حاشیه های که دولتمردان هم اکنون از حل معضلات آنها ناتوان هستند. پس چه بهتر که پیش از افزوده شدن جمعیتی 1000 نفره به این حاشیه ها فکری به حال مردم کوه حیدر بکنند.

از دولتمردان انتظار این است که عدالت را در تقسیم بودجه ها در نظر بگیرند و تا دیر نشده فکری برای تامین آب پایدار روستای کوه حیدر و روستاهای اطراف آن بکنند. تامین 60 میلیارد برای خدمت رسانی اولیه به یک منطقه مبلغی ناچیز در این کشور است.

علاوه بر این ازنیکوکاران؛ مدیران صنایع استان، بنیاد مستضفان و هر آنکس که دستش می رسد خواهشمندیم برای حل مشکل آب روستای کوه حیدر اقدام کنند تا در پیشگاه خداوند سربلند باشیم.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

کلیدواژه: استان هرمزگان تامین آب پایدار روستای کوه حیدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۷۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: درآمد پایدار برای موقوفات زنجان با اجرای طرح‌های موفق سرمایه‌گذاری ممکن است.

مهدی نیکویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: دو نمونه از طرح‌های موفق سرمایه‌گذاری و احیای موقوفات استان زنجان که توسط این اداره طراحی و با کمک ادارات اجرایی شهرستان‌ها به مرحله اجرا رسیده است، در نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه شد.

وی با اشاره به طرح سرمایه‌گذاری عمرانی نهضت ملی مسکن در اراضی موقوفه قیدار نبی (ع) شهرستان خدابنده افزود: با الحاق ۲۰۰ هکتار از اراضی موقوفه به وسعت شهر قیدار ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی امکان‌پذیر می‌شود.

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: با توافقات صورت گرفته با نسبت ۳۵ درصد سهم موقوفه و ۶۵ درصد سهم مسکن و شهرسازی، روند الحاق به‌زودی شروع شده است و پس از آن اقدامات اولیه ساخت‌وساز نهضت ملی مسکن در این زمین‌ها آغاز خواهد شد.

نیکویی ادامه داد: این طرح علاوه بر ایجاد رونق در صنعت ساختمان باعث تأمین مسکن ارزان برای جوانان و خانواده‌ها با سطح درآمد کم و متوسط شده و همچنین ارزش افزوده موقوفه نیز به صورت فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند و باعث درآمد پایدار برای موقوفه شده و حتی در کاهش رشد قیمت مسکن در این شهرستان نیز مؤثر است.

وی ادامه داد: طرح دوم ارائه شده در این نمایشگاه ساخت ۵۲ واحد مسکونی در شش بلوک در اراضی وقف شده توسط مرحوم عبدالرزاق شهر آببر شهرستان طارم است که در سالیان گذشته با مبلغ ناچیزی به اجاره کشت‌وزرع واگذار می‌شد.

مسئول اداره بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه اوقاف استان زنجان گفت: همچنین به زودی با واقع شدن در بافت شهر، متروکه مانده بود، با انتشار فراخوان عمومی موفق به جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی شدیم و با تأمین اعتبار بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از تیرماه ۱۴۰۰ ساخت‌وساز شروع شده است و اکنون با پیشرفت ۹۵ درصدی به یاری خدا در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: دو واحد از ۵۲ واحد برای موقوفه اختصاص داده شده و ۵۰ واحد نیز به مردم واگذار خواهد شد، نگاه اوقاف در این طرح اختصاص این واحدها با کمترین سود و نزدیک به قیمت تمام شده به خانواده‌های طارمی است تا وقف توانسته باشد قدمی در تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد بردارد.

نیکویی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، هشت طرح سرمایه‌گذاری با ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان تومان به برای تأیید نهایی به سازمان مرکزی ارسال کردیم که در صورت تصویب به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد و بیش از ۲۱ طرح شاخص با موضوع عمران، آبادانی و سرمایه‌گذاری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان به ارزش نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از سه سال پیش تاکنون در حال پیگیری و نتیجه‌دهی است.

کد خبر 748735

دیگر خبرها

  • قدرت پایدار در جامعه فقط با علم ایجاد نمی‌شود
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • هنرآموزی برای کسب مهارتی پایدار
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • استقرار هوای پایدار در گیلان/ نفوذ سامانه بارشی از سه شنبه
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی