Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم گرامیداشت سالروز آزاد سازی خرمشهر با حضو پیشکسوت دفاع مقدس ناخدایکم تکاور بازنشسته دریایی هوشنگ صمدی در تیپ یکم تکاوران دریایی امام حسین (ع) نیروی دریایی ارتش مستقر در بندرعباس برگزار شد.

در این مراسم که با حضور فرماندهان ارشد نیروی دریای راهبردی ارتش در استان هرمزگان، تکاوران کلاه سبز و تفنگداران نداجا برگزار شد، ناخدا یکم تکاور بازنشسته دریایی هوشنگ صمدی با اشاره به خاطرات آزادسازی خرمشهر در دوران دفاع مقدس، ادامه داد: امروز خوشحالم درخدمت شما عزیزانی هستم که مدافعان کشور ایران هستید مدافعان مرز آب‌های ایران هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تشریح بخشی از عملیات دفاع از خرمشهر در برابر متجاوزین بعثی پرداخت و گفت: استعداد ارتش عراق در ۳۱شهرویور ۱۳۵۹ چهل و هشت یگان سازمان یافته، دوره دیده و آموزش دیده در قالب تیپ، لشکر‌های زرهی مکانیزه و پیاده با پشتیبانی ۸۰۰ عراده توپ دوربرد، ۵۴۰۰ اراده تانک نفربر، ۴۰۰ ضد هوایی، ۳۶۶ فروند هواپیمای جنگی، ۴۰۰ فروند بالگرد گردان گارد ریاست‌جمهوری، ۱۲ گردان عملیات ویژه آغاز حمله از جبهه غرب از پاسگاه مهران و دهلران و از جبهه جنوب از شلمچه بود.

وی افزود: از بیست و هشتم مهر ۱۳۵۹ تا سوم خرداد ۱۳۶۱ یگان‌هایی که برای تصرف خرمشهر آماده شده بودند در اطراف خرمشهر نزدیک به خرمشهر بودند، تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی که محور مقاومت در خرمشهر بودند در گوشه گوشه شهر جنگ تن به تن در خیابان‌ها و خانه‌ها داشتند و تلفات ارتش عراق از نظر نیروی انسانی به اندازه‌ای بود.

فرمانده گردان تکاوران نداجا در دفاع از خرمشهر خاطرنشان کرد: در موقعیت حساس بین بیست و هشتم مهر تا چهارم خرداد پشتیبانی ما به هیچ وجه مقدور نبود مرکز تدارکات ما در اطراف آبادان بود خوشبختانه افسر مهمات ما از بوشهر مهمات آماده کرده بود، هیچ گونه کثری مهمات نداشتیم فقط حملش از آبادان تا خرمشهر برای ما مقدور نبود پل در زیر تیر مستقیم عراقی‌ها بود عبور از کارون به این آسانی‌ها نبود مکرر تقاضای مهمات می‌کردیم.

ناخدایکم بازنشسته هوشنگ صمدی اظهار کرد: از روز یکم تقریبا محاصره خرمشهر دارد هر لحظه تنگتر میشود سه قرارگاهی که خودرا اماده حمله می‌کنند برای شکستن محاصره خرمشهر هرلحظه نزدیک می‌شوند، اما به نیرو‌های شرکت کننده نیروی دریایی در این عملیات اشاره کنم، یک گردان تکاوران، یک گردان رزمی تکاوران، ۷ گردان تفنگدار دریایی، دفاع اروند رود از آبادان تا اروندکنار تا خسروآباد برعهده ۷ گردان تفنگدار دریایی است، ۳۰۰ فروند قایق تندرو با قایقران که این ۳۰۰ فروند به ۳گردان تقسیم میشوند هرگردان هرقایق ران تحویل هر یک از حمله کنندگان ۳قرارگاه که حمله می‌کنند گردان تکاروان و گروه رزمی تکاوران در جناه جنوبیِ گروه سوم قرارگاه در عملیات شرکت دارند، ۷ فروند بالگرد ۵ فروند هاورگرافت از نیروی دریایی یک گروهان اس بی اس و غواص برای زدن پل، گردان‌های مهندسی نزاجا هرگروهانش ۲۲۲متر پل دارد گه این پل اگر دوطرف ساحل آمادگی داشته باشد.

وی یادی از شهدای مدافع خرمشهر کرد و یاد و خاطره شهدای تکاور نداجا را گرامی داشت و بیان کرد: در طول ۳۴روز دفاع خرمشهر از تکاروران و تفنگدارانی که همراه ما بودند ۱۰۳شهید دارم که اسامی آن‌ها همیشه همراه من هست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سوم خرداد آزادسازی خرمشهر تکاوران دریایی نیروی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۸۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان

 به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اسماعیل مکی‌زاده روز پنجشنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته و با وجود هشدار‌های اعلام شده از سوی این اداره مبنی بر نامساعد بودن شرایط جوی و دریایی برخی از دریانوردان استان مبادرت به دریاروی کردند که این بی‌توجهی آنان باعث ایجاد شرایط اضطرار و خطر برای آن‌ها شد. 

 وی با بیان اینکه شرایط نامساعد جوی حاکم بر استان از روز‌ها قبل اطلاع‌رسانی شده بود، در توضیح جزیبات انجام چهار عملیات نجات دریایی گفت: در مدت یادشده یک فروندکشتی به دلیل به گل نشستن در چهار مایلی جنوب اسکله بهمن جزیره قشم دچار اضطرار شد که با اعزام تیم جستجو و نجات دریایی (ناجی ۱۹) به محل ۱۳ نفر از سرنشینان این شناور از شرایط اضطرار خارج شدند.

معاون اداره‌کل بنادر هرمزگان توضیح داد: در این مدت یک فروند قایق صیادی نیز با ۶ سرنشین در پنج مایلی جنوب بندر شهید حقانی به دلیل نقص فنی و شرایط نامساعد جوی دچار اضطرار شده بود که توسط ناجی ۱۵ نجات پیدا کرد. 

مکی‌زاده اضافه کرد: همچنین یک فروند قایق صیادی با سه نفر سرنشین در ۶ مایلی جنوب شرق جزیره هرمز به دلیل اتمام سوخت و شرایط نامساعد جوی اعلام اضطرار کرده که با اعزام شناور Rib سرنشینان این شناور نیز نجات یافتند.

وی گفت: یک فروند لنج نیز در عملیات دیگری در هشت مایلی جنوب جزیره هرمز دچار حریق شد که هفت نفر از سرنشینان آن نیز توسط قایق‌های همیار ناجی و ناجی ۱۵ و ۱۹ نجات پیدا کردند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: تمامی دریانوردان، گردشگران و مسافران در صورت بروز شرایط اضطرار می‌توانند بدون گرفتن پیش شماره با مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان با شماره ۱۵۵۰ تماس بگیرند.

در گستره آبی استان هرمزگان که خلیج فارس و دریای عمان را در دل خود جای داده علاوه بر هشت فروند شناور ناجی ۳۶ ایستگاه همیار ناجی (دریانوردان بومی و با شناور‌های صیادی و تجار منطقه) به صورت شبانه‌روزی در امر جستجو و نجات دریایی فعالیت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
 

دیگر خبرها

  • نجات ۲۹ دریانورد در آب‌های هرمزگان
  • روسیه: ارتش اوکراین ۹۳۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • رژیم صهیونیستی استفاده از سامانه «پاتریوت» آمریکا را کنار می‌گذارد
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا