Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی دویست و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز با حضور رئیس شورا و اعضای آن برگزار شد.

شهرام دبیری - رئیس شورای اسلامی شهر تبریز روز یکشنبه، در دویست و چهل و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به رونمایی سامانه شفافیت املاک در جلسه امروز، گفت: شفاف سازی سازمانی، اطلاعاتی و اداری، دسترسی آزاد به اطلاعات و داده های شهرداری، ارتقای سلامت نظام اداری، ارتقاء مشارکت پذیری کارکنان و شهروندان در مدیریت شهری، تقویت نظارت عمومی بر فرایندهای شهرداری و افزایش اعتماد عمومی از جمله اهداف راه اندازی این سامانه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سامانه‌ شفافیت یکی از ماندگارترین عملکردهای این دوره شورا و شهرداری است که می‌تواند امکان بروز فساد را کاهش دهد و باید این موضوعات به نحو احسن اطلاع رسانی شوند.

وی تصریح کرد: کارهای بزرگی در شورای پنجم انجام داده ایم که چشم انداز ۱۲ ساله، پیش بینی بودجه و تحقق آن و سامانه شفافیت از عملکرد شاخص این دوره از شورا و شهرداری است.

رییس شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: با توجه به روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، انتظار داریم که در مجموعه شهرداری نیز این بهینه‌سازی انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به طیف وسیع نیروی انسانی، منابع و پتانسیل باید این اقدام در شهرداری صورت گرفته و باید برنامه‌ای برای استفاده بهتر و بهینه از این منابع داشته باشیم.

دبیری بیان کرد: متمرکز کردن کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ یکی از اقدامات شاخص ما است و دخالت افراد در این حوزه به حداقل رسیده است و انتخاب به صورت رندمی است. 

وی تصریح کرد: حسابرسی یکی از مهمترین ابزارهای نظارت شورا است که تقریبا بروز کرده‌ایم و متمرکز کردن خزانه که موجب توزیع عادلانه در مناطق می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

سامانه املاک شهرداری تبریز باید سال‌ها قبل راه اندازی می‌شد

فرج قلیزاده – عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه، با بیان این‌که در سال‌های گذشته اقداماتی برای جمع بندی املاک و مستغلات انجام شده بود، ادامه داد: اما به دلیل آماده نبودن زیر ساخت ها نتوانستیم این اقدام را انجام دهیم.

وی گفت: تاکنون  اموال شهرداری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان کشف شده است‌ که در همین راستای شفاف سازی بوده است‌.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان کرد: پس از گزارش املاک در خصوص کشف املاک با همکاری مدیران شهرداری جلساتی برای راه اندازی سامانه یکپارچه املاک و مستغلات را شروع کردیم و هدف گذاری‌هایی انجام شد و اولین موضوع آن ایجاد آرشیو الکترونیکی املاک شهرداری بود که این املاک از نظر ذخایر برای شهرداری مهم است.

وی افزود: دومین هدف مدیریت هوشمند بود که بحث دیگر آن مشخص شدن  املاک براساس یو تی ام در نقشه تبریز است.

قلیزاده گفت: در نقشه تبریز املاک شهرداری با رنگ قرمز نشان داده می‌شود، پس از ثبت الکترونیکی این اموال به لیست سیاه افزوده شد تا اجازه‌ای برای سو استفاده از املاک شهرداری داده نشود.

وی بیان کرد: املاکی در پارک بزرگ چندین بار به خود شهرداری فروخته شده است یا با زمین خود شهرداری با شهرداری مشارکت کرده اند که ایجاد سامانه املاک از چنین اتفاقاتی جلوگیری خواهد کرد.

رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت با بیان این‌که این اقدامات به آسانی قابل اجرا نبود و ابتدا باید کد نوسازی صادر می‌شد که خود اقدامی بزرگ بود، گفت: باید به تمام زمین‌ها سرزده می‌شد تا مشخصات به صورت کامل ثبت شود و کارمندان ادارات مختلف آموزش می‌دیدند.

وی گفت: تیمی متشکل از معاونت‌های مختلف شهرداری اقدامات انجام گرفته در مناطق و سازمان‌ها را بررسی کرد تا املاک به درستی ثبت شود.

 قلیزاده ادامه داد: ۳۸۰۰ مورد از املاک شهرداری ثبت شده است ۷۲۰۰ سرقفلی نیز که در گذشته سرقفلی ها یکی از موارد مشکل دار بوده، ثبت شده است.

وی با اشاره به این‌که این سامانه اقدامی مثبت است که خواهشمندم این سامانه بروز و تکمیل تر نیز شود، گفت: در دوره شورای پنجم راه اندازی سامانه املاک و مستغلات یکی از اقدامات شفاف و ماندگار است که لازم است به مردم‌ نیز گفته شود تا بدانند نهاد شورا و شهرداری در راستای شفاف سازی اقدام می‌کنند.

وی افزود: از طریق این سامانه بدهی‌ها به شهرداری مشخص خواهد شد و پرداختی‌ها نیز شفاف می‌شود.

رونمایی از نماد سامانه املاک با هدف شفاف سازی

در ادامه از نماد سامانه املاک که باهدف شفاف سازی در شهراری تبریز راه اندازی شده است، رونمایی شد.

محمد باقربهشتی – عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص، اظهار کرد: راه اندازی این سامانه اقدامی اساسی است که بسیار سخت بوده است به احتمال قوی از اعضای شورای فعلی در شورای آینده خواهند بود که پیشنهاد می‌کنم در شورای ششم اقدامات شورای پنجم بررسی شود و ادامه راه های مثبت شورای پنجم را پیگیری کنند که این اقدام ماندگار است و به نوبه خود از آن تقدیر می‌کنم.

محرم محمدزاده – عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: سامانه شفافیت یکی از اقدامات مثبت شورای پنجم بوده است که کاری علمی و زمان بر بود  که انجام آن در توان هرکسی نیست. وقتی می‌خواهیم یک سیستم را یکپارچه کنیم از بسیاری تخلفات جلوگیری خواهد شد و بسیاری از سودجویان ناراحت خواهند شد چراکه این سامانه شفاف است و از فساد جلوگیری خواهد کرد تا این بیت المال به نسل آینده به درستی انتقال یابد.

وی بیان کرد: برخی افراد به مردم قول‌هایی می‌دهند که در شورای ششم  این شفاف سازی را انجام‌ خواهند داد اما باید خطاب به این عزیزان و شهروندان گفت این اقدامات در راستای شفاف سازی انجام شده است.

فریدون بابایی اقدم – عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: ضمن قدردانی از اقدامات انجام‌گرفته باید گفت نفس های آخر شورای پنجم است که باید در تدوین دستور جلسه‌ها دقت شود.

وی افزود: شورای پنجم همواره شورای چهارم را سرزنش کرده است که شورای ششم نیز ظاهرا این کار را انجام‌ خواهد داد.

بابایی اقدم تاکید کرد: متاسفانه در شهرداری اقدامات قائم به شخص است و این موجب توقف اقدامات مثبت با تغییر مدیر می‌شود، باید مشخص شود املاک در حریم ‌نیز در سامانه ثبت شده است یا خیر.

حوزه گردشگری بیشترین آسیب را در شرایط پاندمی کرونا متحمل شد

احمد حمزه زاده - رئیس اداره کل میراث فرهنگی نیز در صحن علنی شورا، ضمن تبریک روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، گفت: در شرایط کرونا بیشترین آسیب را حوزه گردشگری دید و دفاتر مسافرتی هتل ها و فعالان صنایع دستی بسیار آسیب دیدند اما مشکلات نتوانست مانع از فعالیت‌های ما باشند و در برخی حوزه ها شاهد پیشرفت های بسیاری بودیم.

جنگل‌های ارسباران، و مجموعه کاروان سراهای کشوری چهار کاروانسرا، نامزد ثبت جهانی در یونسکو

وی افزود: براساس لایه نگاری های تاریخی در استان، قدیمی ترین لایه نگاری با تاریخ ۶۵۰۰ سال در منطقه خداآفرین بوده است که در حفاری‌های اخیر در شهر ملکان در تپه الله قلی لایه نگاری تاریخ شمالغرب کشور را به ۹۵۰۰ سال قبل رساند و تاریخ آن از تخت سلیمان ارومیه هم جلو رفت و بزودی این محدوده به پایگاه ملی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این‌که گردشگری منطقه شمالغرب به مرکزیت تبریز است و ۲۵۰ اثر در سال ۹۹ ثبت ملی شد، گفت: دو اثر جنگل‌های ارسباران، و مجموعه کاروان سراهای کشوری چهار کاروانسرا  از ۱۳ کاروانسرای استان نامزد ثبت جهانی در یونسکو شدند.

وی تاکید کرد: در زمینه ثبت میراث نا ملموس ۳۳ اثر ثبت شد که دو هزار اثر ثبت ملی شد، مطالعات بافت شهری تبریز که یکی از حوزه های پر چالش مدیریت شهری است، با تاخیر انجام شد.

حمزه زاده گفت: ۱۰۱۵ بنای تاریخی در داخل حریم تبریز شناسایی شده که امیدوارم‌بتوانیم تمام آن را به ثبت برسانیم.

وی با بیان این‌که در سال ۹۹ علارغم وجود کرونا ۱۰۰ مورد مجوز سرمایه گذاری صادر شده که ۴۵۰۰ میلیارد تومان مقدار ریالی آن است، افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان در تبریز برای ایجاد زیرساخت های گردشگری هزینه می‌شود.

رییس اداره کل میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در زمینه جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری رتبه نخست کشور شدیم، تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی نیز در زمینه جذب مشارکت های مردمی رتبه نخست را به دست آورد.

وی گفت: بیش از ۱۷۰ کارگاه مرمتی در استان فعال هستند، در حوزه صنایع دستی بیش از ۵۰۰ پروانه فعالیت جدید در تبریز صادر شده که ۸۵ رشته صنایع دستی فعال هستند.

حمزه زاده اظهار کرد: تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، اهر به عنوان ثبت جهانی ورنی و اسکو به عنوان شهر جهانی چاپ باتیک ثبت شده است .

وی تاکید کرد: تعداد هتل و هتل آپارتمان های استان ۶۸ مورد است که ۳۳ مورد نیز درحال ساخت می‌باشند که مشکلات موجود در  این زمینه رفع خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمینه دیجیتال مارکتینگ از ۱۰۰ اثر استان ویدیو و مشخصات دیجیتالی ثبت شد تا در فضای مجازی منتشر شود.

حمزه زاده گفت: این‌که سال ۱۴۰۰ به عنوان سال حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی تبریز انتخاب شده باعث خوشحالی فعالان میراث فرهنگی شده است که از زحمات شهرداری و شورای شهر تبریز تقدیر می‌کنیم.

نامگذاری سال ۱۴۰۰ در راستای حمایت از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی است

شهرام دبیری - رییس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه گفت: از اقدامات سازمان میراث فرهنگی تقدیر می‌کنیم‌ و همواره سعی داشتیم در زمینه گردشگری و احداث هتل ها و جذب سرمایه گذار اقدام‌کنیم ‌و نامگذاری سال ۱۴۰۰ نیز در همین راستا است که امیدواریم ‌بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

وی بیان کرد: لازم است تا اقدامات و همکاری های اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری گسترش یابد و خبر افزایش قدمت آذربایجان به ۹ هزار سال بسیار خوب است.

وی اضافه کرد: در زمینه دانشگاه ربع رشیدی نیز پتانسیل های بسیار بالایی در این مجموعه وجود دارد که لازم است با همکاری یکدیگر نسبت به ایجاد مرکزی فرهنگی برای شناساندن دارایی های تاریخی تبریز در این مجوعه ایجاد شود.

دبیری تاکید کرد: ما خوستار افزایش هرچه بیشتر همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری برای معرفی و شناساندن دارایی های تاریخی تبریز و آذربایجان هستیم.

عبداله تقی پور – عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه اظهارکرد: نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان حفظ هویت تاریخی تبریز در راستای حفظ هویت تاریخی تبریز است و این خبر مهم  که تاریخ آذربایجان به بیش از ۹ هزار سال می‌رسد موجب خوشحالی و نشان دهنده اهمیت آذربایجان در هویت تاریخی ایران است.

وی افزود: ۱۶۰ هزار هکتار که وسعت جنگل های ارسباران است دو آفت درحال آسیب رسانی به این‌جنگل ها هستند که ما نمی‌دانیم‌ چرا آتش سوزی و آفت دست از سر جنگل های ارسباران برنمی‌دارد. وقتی در حاشیه ثبت جهانی شاهد چنین اتفاقاتی هستیم نگران‌کننده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: اکتشافاتی که در منطقه شام غازان انجام‌می‌شود اگر با جدیت پیگیری شود می‌تواند به منطقه گردشگری در تبریز تبدیل شود.

سونیا اندیش – عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: از اقدامات حوزه میراث فرهنگی تقدیر می‌کنیم به عنوان نماینده شورای شهر قدردان این اقدامات هستم.

وی افزود: با عنایت به اینکه سال ۱۴۰۰  سال حفظ و احیای هویت تاریخی و فرهنگی تبریز نامگذاری شده و تلاش ویژه‌ای برای حفظ هویت تاریخی و فرهنگی تبریز شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در خصوص جابجایی محل اسکان بخش اداری شورای شهر مطرح هست که چندین بار نیز مطرح شده کمیسیون مشترک عمران و محیط زیست و خدمات شهری رای به بازسازی ساختمان عمارت ساعت دادند که حضور شورا و مرمت به صورت همزمان امکان پذیر نیست.

وی بیان کرد: طرحی در این خصوص آماده شده است که طی آن پیشنهاد می‌شود محل اداری شورای شهر از عمارت ساعت را به ساختمان سابق کتابخانه مرکزی تبریز که در ابتدا به عنوان ساختمان انجمن تبریز استفاده می‌شده است انتقال دهند.

وی ادامه داد: لازم است شهرداری اقدامات لازم را در راستای انتقال بخش اداری شورا به ساختمان جدید تا تیر ماه را انجام دهد و دغدغه های اصحاب فرهنگ و هنر را نیز مرتفع سازند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شورای شهر به صورت موقت به ساختمان انجمن انتقال یابد تا ساختمانی که برای شورای شهر در نظر گرفته تکمیل  شود.
فریدون بابایی اقدم – عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: نامگذاری سال ۱۴۰۰ و دغدغه های میراث فرهنگی می‌تواند با تشکیل یک کمیته مشترک پیگیری شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم چند جلسه آخر شورای پنجم در محل جدید برگزار شود، گفت: در دوره چهارم‌ نیز این موضوع مطرح بود اما به وقوع نپیوست.

بابایی اقدم اظهار کرد: از مطالعات بافت تاریخی تشکر می‌کنیم‌اما طرح جامع در سال ۹۵ تصویب شده که مقرر بود تا ۱۰ ماه تکمیل شود اما پس از ۵ سال هنوز اتفاقی نیفتاده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: باید مشخص شود چرا در کوچک ترین دانشگاه  شهر ها رشته باستان شناسی وجود دارد اما در دانشگاه تبریز رشته باستان شناسی وجود ندارد که لازم است پیگیری شود تا این‌رشته در دانشگاه تبریز تشکیل شود.

 محرم محمدزاده گفت: در سال ۱۴۰۰ اعضای شورا به پیشنهاد دکتر اکبر نژاد این سال به نام حفظ و توسعه میراث فرهنگی و تاریخی نام‌گذاری شد که نشان دهنده دغدغه ما است.

در پایان از اقدامات مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تقدیر شد.

عمارت تاریخی ساعت پس از ۸۰ سال صاحب سند شد

ایرج شهین باهر - شهردار تبریز نیز در این جلسه، گفت: راه اندازی سامانه شفافیت به اندازه کل درآمدهای دوره های چهارم و پنجم مدیریت شهری دستآورد داشته است.

وی با اشاره به رونمایی سامانه یکپارچه  املاک و مستغلات، گفت: اهمیت و کارآیی سامانه های شفافیت، دستاوردی بزرگ است که هرقدر از محاسن این سامانه ها بگوییم باز هم کم است.

وی افزود: توصیه می کنم افرادی که به دنبال سودجویی در شهرداری هستند و هزینه های گزافی  در این خصوص صرف می کنند، از این پس، از این کار اجتناب کنند چون پولشان هدر خواهد رفت، مگر اینکه در دوره های بعد تصمیم به حذف سامانه های شفافیت گرفته شود.

شهردار تبریز ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر در کمک به راه اندازی سامانه شفافیت، تصریح کرد: سامانه شفافیت راه را برای سوء استفاده کنندگان بسته است و از اعضای شورای شهر می خواهم این اقدام مهم را به عنوان عملکرد مثبت شورا به مردم تبیین کنند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر تبریز، وی ادامه داد: از اثرات مثبت سامانه شفافیت همین بس که شهروندان بدانند ساختمان عمارت میدان ساعت که اولین بلدیه در کشور است، پس از ۸۰ سال سند نداشت و ما در این دوره موفق به اخذ سندش شدیم و این موضوع به تنهایی نشان می دهد که وضعیت املاک شهرداری چگونه بود و ما از کجا ساماندهی املاک شهرداری را آغاز کرده ایم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: سامانه شفافیت، نشان دهنده اراده مدیریت شهری برای از بین بردن فضای مه آلود و غیر شفاف است و این دوره، دوره پاکدست ترین مدیران بود که موفق به راه اندازی سامانه شفافیت شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی راه اندازی سامانه نامگذاری سال ۱۴۰۰ جنگل های ارسباران املاک و مستغلات میراث فرهنگی سامانه شفافیت املاک شهرداری سامانه املاک تاریخی تبریز سامانه شفاف مدیریت شهری هویت تاریخی بابایی اقدم ثبت شده اعضای شورا شورای پنجم شفاف سازی ثبت جهانی شورای شهر حمزه زاده خواهد شد انجام شد زاده گفت جنگل ها نیز گفت ثبت شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۸۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۱۵۰۰ حاجی از خانه خدا

 «حسام قربانعلی» افزود: تاکنون زائران استان‌های تهران، مشهد، زاهدان و اهواز با انجام ۶ پرواز از فرودگاه جده منتقل شده اند.

وی بیان‌داشت: عملیات بازگشت زائران علاوه بر استان تهران از ایستگاه‌های پروازی تبریز، یزد، کرمان، بندرعباس، ساری، اصفهان، شیراز و مشهد تا پایان روز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد.

قربانعلی خاطرنشان‌کرد: امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دو پرواز برای انتقال عمره‌گزاران استان‌های تهران و تبریز برنامه‌ریزی شده که پرواز نخست با شماره پرواز ۱۵۹۱ در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه از فرودگاه جده پرواز و در ساعت ۱۳ و ۴۰ وارد فرودگاه تبریز خواهد شد.

وی گفت: پرواز دوم نیز از فرودگاه جده با شماره پرواز ۱۵۰۵ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در ساعت ۲۳ و ۵۵ دقیقه امشب وارد فرودگاه حضرت امام (ره) می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ممانعت از حضور عضو شورای‌شهر در منطقه ۱۷/ شربیانی: این اتفاق رسوایی تاریخی است
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • بازگشت ۱۵۰۰ حاجی از خانه خدا
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • سقوط مرگبار یک طبیعت‌گرد از ارتفاعات جنگل ابر
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه