Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک دیپلمات ارشد آمریکایی به خبرنامه لارا روزن خبرنگار امریکایی گفت که آخرین دور از مذاکرات بین المللی با ایران در وین پربازده ترین دوره از گفتگوها بود و مذاکره کنندگان پیشرفت واقعی داشتند. اما وی هشدار داد که اختلافات قابل توجهی بین طرفین باقی مانده و برخی از سخت ترین مسائل به دور نهایی موکول شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد، دیپلمات ارشد آمریكا طی مصاحبه ای گفت: ما قطعاً پیشرفت داشتیم و این دور از مذاکرات پربازده ترین مرحله از گفتگوها بود.
وی ادامه داد: اما هنوز اختلاف های چشمگیری بین طرفین باقی مانده است و کارهای قابل توجهی وجود دارد که باید انجام شود. این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که هرچه به مرحله نهایی مذاکرات نزدیکتر می شویم، حل و فصل مسائل باقیمانده دشوارتر خواهد بود.
دیپلمات آمریکایی گفت که دور چهارم مذاکرات بین المللی در وین که به مدت ده روز ادامه داشت و روز چهارشنبه (19 مه) به پایان رسید، در چارچوب پیش نویس نقشه ی راهی که برای دستیابی به طرح کلی توافق احتمالی در مورد بازگشت ایالات متحده و ایران به پیروی کامل از پیمان هسته ای 2015 ایران تدوین شده است، به اندازه ی کافی پیشرفت داشت. اما وی گفت که احتمال دستیابی به چنین توافقی قطعی نیست و از سوی دیگر نمی دانیم که چه زمانی ممکن است به این توافق دست یابیم.
این دیپلمات گفت: به طور کلی ما در این دور از مذاکرات درباره ی طرح کلی توافق پیشرفت بیشتری نسبت به دورهای قبلی گفتگوها داشتیم.
وی ادامه داد: ما در مذاکرات پیشرفت داشتیم، اما این که آیا ما به توافق دست می یابیم و چه زمانی به آن دست پیدا می کنیم، سوال دیگری است. از نظر منطقی ما باید بتوانیم به این توافق دست پیدا کنیم، چرا که هر دو طرف ادعا می كنند كه می خواهند به توافق بازگردند و به تعهداتشان عمل کنند. واقعیت این است که هر دو طرف به طور جدی با یکدیگر مذاکره کردند و و هر دو توسط یک معامله قبلی هدایت می شوند.
وی ادامه داد: اما هنوز اختلافات چشمگیری بین طرفین در رابطه با مفهوم پایبندی دو طرف به توافق وجود دارد. وی همچنین تصریح کرد: موضوعاتی که حل و فصل آن ها به دور نهایی مذاکرات موکول می شود، سخت ترین مسائل هستند.وی همچنین خاطرنشان کرد که زمان دستیابی به یک توافق احتمالی مشخص نیست و انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است در 18 ژوئن برگزار شود و بر روی مذاکرات حساس سیاسی تأثیرگذار است، بر عدم تردیدها می افزاید.
وی گفت: انتخابات مسیر دیپلماسی را دشوار می کند و مشخص نیست که چه تأثیری بر مذاکرات داشته باشد. گرچه رویکرد ما این است که به سمت جلو حرکت کنیم و برای رسیدن به یک توافق تلاش کنیم. ما تصمیم گیری در مورد اینکه سیاست های ایران چطور باشد را برعهده ی خودشان می گذاریم. اما به طور کلی باید گفت که دستیابی به توافق امکان پذیر است اما قطعی و اجتناب ناپذیر نیست.
این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که اگرچه فرصتی واقعی برای بازگشت متقابل طرفین به توافق و پایبندی شان به آن وجود دارد اما هیچ تضمینی برای موفقیت در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر، گرچه هیچ دلیلی برای طولانی شدن مذاکرات نیست اما ممکن است این اتفاق بیفتد.
در پایان باید گفت که طرفین قرار است روز سه شنبه (25 مه) گفتگوها را در وین از سر بگیرند.

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۰۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین می‌گوید که اوکراین پیش نویس پیمان صلح با روسیه را در سال ۲۰۲۲ تحت فشار انگلیس کنار گذاشت.

به گزارش آر تی، این توافق که می‌توانست چند هفته پس از آغاز جنگ، به مناقشه اوکراین پایان دهد، توسط مذاکره‌کنندگان در استانبول تأیید شد، اما کی‌یف بعداً از مذاکرات خارج شد.

روزنامه آلمانی ولت روز گذشته مدعی شد که مسکو پس از طرح یک چارچوب برای توافق، درخواست‌های دیگری از جمله تبدیل زبان روسی به عنوان دومین زبان رسمی در اوکراین را مطرح کرده و سبب خروج اوکراین از مذاکرات شده است.

با این حال، پسکوف امروز (شنبه) با استناد به اظهارات دیوید آراخامیا، نماینده پارلمان اوکراین که ریاست هیئت کی‌یف در مذاکرات را بر عهده داشت، این ادعا‌ها را رد کرد.

آراخامیا نوامبر گذشته در مصاحبه‌ای با رسانه‌های داخلی اوکراین گفت که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در روند صلح مداخله کرده و از اوکراینی‌ها خواسته که «فقط با روسیه بجنگند».

پسکوف تاکید کرد که کی‌یف عملاً این توافق را تحت فشار مستقیم لندن کنار گذاشت و بقیه دلایلی که مطرح می‌شود صرفا حدس و گمان است.

مقامات روسی مناقشه اوکراین را جنگ نیابتی غرب علیه مسکو توصیف کرده‌اند. به گفته مسکو، هدف آنها مهار روسیه و متوقف ساختن توسعه آن به جای حفاظت از منافع مردم اوکراین است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه