Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این نشست علمی برخط، حسین آقاخانی سنجانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، منصور علی آبادیان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، رسول قربانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و علیرضا زمانی دانشجوی دکتری تنوع زیستی دانشگاه تورکو فنلاند سخنرانی کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این وبینار با اشاره به ضرورت حفاظت از تنوع زیستی آبزیان گفت: بهره برداری تجاری و بیشتر از ظرفیت، یکی از مهمترین دلایل از دست دادن تنوع زیستی دریایی است که در سال های اخیر ایران با آن دست به گریبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول قربانی اظهار داشت: به دلیل نادیده گرفته شدن تنوع زیستی آبزیان، ۲۰ درصد گونه های آب شیرین جهان منقرض شده که به دلیل اتکای بیش از یک میلیارد نفر از ساکنان زمین به ماهیان به عنوان منبع اصلی تامین پروتئین، توجه به تکثیر گونه های آبزی به صورت طبیعی و مصنوعی ضروری است.

وی ادامه داد: در گذشته ساکنان شهرهای ساحلی گلستان با صید ماهی به صورت محدود و با ابزار سنتی امرار معاش می کردند اما با تولید ماشین آلات و ابزار جدید و همچنین درآمد بالای این شغل، روز به روز بر تعداد ماهی‌گیران افزوده شده و در این شرایط ذخیره آبزیان خزر دچار آسیب جدی شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد هم در این وبینار با اشاره به وضعیت زیستی پرندگان ایران از دهه های گذشته تاکنون گفت: یکی از گونه های بومی ایران، زاغ بورها، پرنده ای از راسته گنجشک و تیره کلاغ‌ها هستند که در مناطق بیابانی با گیاهان پراکنده و دشت های پوشیده از گیاه زندگی می کنند.

منصور علی آبادیان اظهار داشت: علاوه بر این پرنده، ایران پرندگان بومی دیگری هم دارد که فراهم کردن زمینه زیست آرام و دور کردن خطر شکار، موجب افزوده شدن بر جمعیت آنان شده و خطر انقراض را از این گونه های بومی دور خواهد کرد.

وی با ابراز نگرانی از ناشناخته ماندن بخش های زیادی از طبیعت ایران برای مردم گفت: به دلیل ظرفیت کم موزه فعلی حیات وحش ایران، علاقمندان محیط زیست کشورهای دیگر اقدام به نمایش گونه های ناشناخته و بومی ایران در موزه های خارجی می کنند.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار پوست انواع پرندگان بومی ایران در موزه‌های حیات وحش کشورهای دیگر نگهداری می شود.

علیرضا زمانی دانشجوی دکتری تنوع زیستی دانشگاه تورکو کشور فنلاند نیز در این وبینار با اشاره به تنوع زیستی عنکبوت های گلستان گفت: تاکنون ۱۸۶ گونه، ۱۱۸ جنس و ۴۵ حشره از خانواده عنکبوت ها در این استان شناسایی شده که از این تعداد هفت گونه مختص گلستان بوده و در هیچ جای دیگر دنیا امکان زندگی ندارند.

به گفته کارشناسان، از مجموع ۳۰۴ گونه پرنده شناسایی شده در گلستان ۱۰۷ گونه بومی استان، ۹۷ گونه زمستان‌گذران، ۸۱ گونه برای تولید مثل و ۱۹ گونه به طور اتفاقی دیده شدند.

همچنین ۸۰ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزندگان و ۶۰ گونه ماهیان در استان گلستان زیست می کنند.

استان گلستان با افزون بر ۲ هزار کیلومتر مربع وسعت در شمال کشور قرار دارد و دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک گرم و سرد است.

منابع طبیعی و محیط زیست گلستان شامل چهار تالاب بین المللی، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه‌ جنگلی، مناطق کوهستانی مرتفع، دشت های هموار، پست، شوره زار و دریا است.

برچسب‌ها استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان روز جهانی محیط زیست گرگان گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان استان گلستان سازمان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان روز جهانی محیط زیست گرگان گلستان اخبار کنکور عضو هیات علمی دانشگاه تنوع زیستی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی در بازدید خود از اداره کل محیط زیست استان که به مناسبت هفته زمین پاک صورت گرفت، دستور ساخت تیمارگاه حیات وحش استان را صادر کرد.

یعقوبعلی نظری در این بازدید با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزشی در حوزه محیط زیست، گفت: با ارتباطی که از طریق این محور‌ها برقرار می‌شود مدیریت این حوزه راحت‌تر پیش خواهد رفت.

وی افزود: محیط‌زیست یک زیرساخت لازم برای همه فعالیت‌هاست که هم برای حال و هم برای آینده ضرورت دارد.

استاندار خراسان رضوی بر روان‌سازی و تسریع در صدور مجوز‌ها تاکید و بیان کرد: در محیط زیست نگاه ایجابی باید وجود داشته باشد.

در این تیمارگاه، حیات وحش از جمله پرندگان آسیب دیده تیمار می‌شوند و پس از بهبودی به محیط زیست برخواهند گشت.

استاندار خراسان رضوی در برنامه امروز خود از بخش‌های مختلف اداره کل محیط زیست استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت این حوزه قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد