Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@06:56:48 GMT

کدام افراد کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۰۶۱۶

کدام افراد کمتر به کرونا مبتلا می شوند؟

بر اساس بررسی های انجام شده در میان بیمارانی که به علت کووید-19 بستری شده‌اند، تعداد بسیار کمی از آنها از عینک استفاده می‌کنند. براساس مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده ‌است، افراد عینکی کمتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند.

به گزارش برنا؛ محققان هندی معتقدند که افراد عینکی دو تا سه برابر کمتر از کسانی که عینک نمی‌زنند، به کووید-19 مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها در مطالعات قبلی خود به این نتیجه رسیده بودند که لمس یا مالش چشم با دست‌های آلوده به ویروس کرونا، می‌تواند یک مسیر مهم برای ابتلا به این عفونت ویروسی باشد.

از آنجایی که استفاده از عینک به‌طور غیرارادی از مالش چشم جلوگیری می‌کند، می‌توان گفت که عینک زدن خطر آلودگی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

هنگامی که شما ماسک را به‌طور صحیح روی صورت قرار می‌دهید، عملاً لمس بینی و دهان بسیار کاهش می‌یابد اما ماسک زدن از چشمان شما محافظت نمی‌کند. به گفته محققان، هر انسانی به‌طور متوسط هر ساعت 23 بار صورت و به‌طور متوسط 3 بار چشم خود را لمس می‌کند.

محققان بر این باورند که مجرای بینی می‌تواند راهی برای انتقال ویروس باشد که از کیسه ملتحمه به نازوفارنکس منتقل می‌شود. لازم به توضیح است که فارنکس، اصطلاح پزشکی است که برای حلق به کار می‌رود. حلق شامل سه بخش است که نازوفارنکس یکی از این بخش‌هاست. نازوفارنکس، قسمت پشت بینی را به پشت دهان متصل می‌کند.

نازوفارنکس، بالای ناحیه نرمی در قسمت پشت سقف دهان قرار گرفته و امکان مشاهده مستقیم این ناحیه وجود ندارد. اما با نگاه کردن در آینه می‌توانید نازوفارنکس را مشاهده کنید.

 

عینکی‌ها کمتر در معرض ابتلا به ویروس قرار دارند

چند ماه پیش، محققان چینی نیز در مورد احتمال ارتباط بین استفاده روزانه از عینک و ابتلا به کووید-19 تحقیقاتی انجام داده بودند. این محققان تمام بیماران بستری شده در جریان موج اول شیوع کووید را در یکی از استان‌های کشور چین بررسی کردند. آنها دریافتند که از 276 بیمار، به سختی 16 نفر (5.8درصد) دارای اختلالات بینایی هستند و نیاز به استفاده از عینک برای بیش از 8 ساعت در روز را دارند. در حالی که در این استان، نسبت افراد با بینایی کم 31.5 درصد است.

محققان چینی این مطالعه را درنهایت منتشر کرده‌اند و آن‌ها نیز مانند محققان هندی معتقدند که عینک مانند یک سد محافظ عمل می‌کند و به نوعی اجازه نمی‌دهد تا فرد دستانش را به سمت چشم‌هایش ببرد. بنابراین با عینک زدن، انتقال ویروس از دست به چشم عملاً منتفی می‌شود.

 

استفاده از عینک‌های محافظ در برابر کروناویروس، چرا که نه؟

پیش از این در تابستان گذشته، دکتر آنتونی فاوچی مشاور کاخ سفید و مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (در ایالات متحده) در مصاحبه‌ای که با کانال تلویزیونی ABC News انجام داد، به وجود نوعی بافت مخاطی در بینی اشاره کرد که در دهان و البته در چشم‌ها نیز وجود دارد. به گفته وی از نظر تئوری، محافظت از غشاهای مخاطی چشم در برابر ویروس ضروری است. بنابراین اگر عینک محافظ دارید، باید از آنها استفاده کنید.

چشم‌ها در واقع دروازه‌‌ای برای ورود ویروس کرونا به بدن محسوب می‌شوند. اگر ذرات ویروس که توسط فرد آلوده ساطع می‌شوند، به غشاهای مخاطی چشم شما برسند، خطر عفونت وجود دارد. این ویروس می‌تواند به شکل دیگری نیز از راه چشم وارد بدن شود. هنگامی که دستان فرد آلوده به ویروس است، فقط کافی است چشمانش را مالش دهد تا ذرات ویروس از روی دست‌ها راهی برای ورود به چشم و درنهایت به بدن پیدا کنند.

 

آیا واقعاً لازم است که در برابر ویروس کرونا از عینک محافظ استفاده کنیم؟

در حال حاضر هیچ اجباری در این خصوص وجود ندارد. با این حال، متخصصان آمریکایی استفاده از عینک محافظ یا روکش (شیلد محافظ صورت) را در مکان‌هایی که نمی‌توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد (به عنوان مثال وسایل حمل و نقل عمومی) و به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیر - مثلاً افرادی که به یک بیماری مزمن مبتلا هستند- توصیه می‌کنند. آنها درنهایت اعلام کردند که عینک‌های طبی قدرت محافظتی چندانی ندارند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ویروس ماسک چین کاخ سفید آلرژی حمل و نقل عینک کرونا استفاده از عینک ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۰۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان

«جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم.» این جمله را قبل‌تر رئیس مرکز تحقیقات سرطان به خبرآنلاین گفته بود، بیماری‌ای که اگرچه این روز‌ها روش‌های زیادی برای درمان و کنترل آن وجود دارد، اما هیچکدام از این روش‌ها جای پیشگیری از ابتلا به سرطان را نمی‌گیرد، پیشگیری‌ای که شاید فقط لازم است تغییری در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم، حتی تغییراتی در خوردن چایی یا استفاده از مسواک، این‌ها نتیجه یک پژوهش ۲۰ ساله است، وقتی مردم یک نقطه از ایران بیشتر از هر جای دنیا به سرطان مبتلا می‌شدند یک تیم پژوهشی برای ۲۰ سال حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را زیر نظر گرفت تا سر نخ این کلاف به‌هم پیچیده پیدا شود؛ رضا ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، سرپرست آن تیم تحقیقاتی بود، او به خبرنگاران می‌گوید: «یک زمانی یک نقطه از ایران در دنیا بیشترین میزان شیوع سرطان‌ها را داشت، آن نقطه گنبد کاووس بود که سرطان مری در این شهر بیشتر از همه جای دنیا بود.»

به گزارش خبرآنلاین، ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «همیشه علاقه داشتم دلیل این مسئله را متوجه شوم، بنابراین حدود ۲۰ سال در این نقطه از کشور و در ۳۶۴ روستا مطالعه خود روی حدود ۵۰ هزار نفر از افراد سالم شروع کردیم، مثلاً از این تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها سرطان مری گرفتند و آن‌ها را با افرادی که به سرطان مبتلا نشدند مقایسه کردیم.»

وزیر اسبق بهداشت بیان می‌کند: «به این نتیجه رسیدیم که ابتلا این افراد به سرطان ۷ علت دارد، عدم مصرف سبزیجات، عدم مصرف میوه‌جات کافی، مصرف آب آب‌انبار، زندگی در خانه‌های تنگ و تاریکی که دود آن را گرفته بود، اصللاحاً به آن آلودگی درون خانه می‌گوییم آن‌ها با چوب و ذغال هم خانه را گرم می‌کردند و هم پخت و پز می‌کردند، بنابراین خانه پر از دود شده بود. مصرف چایی داغ یکی دیگر از دلایل بود، برخی‌ها چایی را در دمای ۶۵ الی ۷۰ درجه مصرف می‌کردند. مصرف تریاک و عدم مسواک زدن دندان‌ها از دیگر دلایل بود.»

ملک‌زاده می‌گوید: «در ۲۰ سال این ۷ علت را پیدا کردیم و برای این پژوهش جایزه بین‌المللی هم گرفتیم، جالب این‌که تاثیر تریاک و چایی داغ بر ابتلا به سرطان را برای اولین بار در دنیا ثابت کردیم، قبل‌تر گمان می‌کردند سیگار سرطان‌زا است، اما ما ثابت کردیم تریاک از سیگار سرطان‌زا‌تر است.»

جوان شدن سن ابتلا به سرطان

وزیر اسبق بهداشت درباره جوان شدن سن ابتلا به سرطان به خبرنگاران می‌گوید: «سرطان‌ها در همه دنیا وارد سن جوانی شده است، در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم تغییر سبک زندگی آدم‌ها است، غذا‌های فست فودی چیز‌هایی هستند که اگر آدم‌ها از سنین کودکی آن را مصرف کنند کمک می‌کند افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا شوند؛ بنابراین شیوه زندگی ما مدرن شده است لذا ما هم با مشکلات غیرمدرنیزاسیون مواجه هستیم و هم با مشکلات مدرن شدن جامعه.»

او بیان می‌کند: «علاوه بر تغییر سبک زندگی به‌ویژه در غذا خوردن، موارد دیگری هم وجود دارند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود، مانند مصرف سیگار، مواد مخدر و آلودگی هوا که متاسفانه در شهر‌های بزرگ خطرات جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • چرا افراد مسن سرعت حرکت بدنشان کم می‌شود؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!