Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@17:10:40 GMT

شایع‌ترین دلایل کمردرد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۱۸۱۷

درد کمر، دردی بسیار شایع است که تا ۸۰ ٪ افراد را در طول زندگی درگیر می‌کند.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران به نقل از بیزنس اینسایدر نوشت: کمر درد می‌تواند ناتوان کننده باشد و بر توانایی بیمار در کار، ورزش یا لذت بردن از اوقات خود در کنار دوستان و خانواده تأثیر بگذارد.

با این وجود، اگر دلیل آن را بفهمید، می‌توانید این درد را تسکین دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه بهتر است برای تعیین علت دقیق درد با پزشک مشورت کنید، اما در این گزارش ده دلیل شایع درد کمر آورده شده است:

۱. خستگی عضلات

کشیدگی عضلات شایع‌ترین علت کمردرد است. علائم کمردرد شما ممکن است به دلیل کشیدگی عضلات، از جمله سفتی، گرفتگی عضلات کمر، دردی که از قسمت تحتانی کمر به عقب تابش می‌کند، مشکل در ایستادن صحیح و درد بیش از ده روز باشد.

خستگی عضلات از کوفتگی عضلات، استفاده بیش از حد از عضلات، مانند بلند کردن اجسام سنگین، برخورد بد، ورزش‌های نامناسب و خم شدن یا چرخاندن زیاد پا ناشی می‌شود.

از یخ می‌توان برای آسیب‌های شدید اسکلتی - عضلانی استفاده کرد، زیرا باعث کاهش درد، اسپاسم عضلات و التهاب می‌شود. فیزیوتراپی، ماساژ سبک، کشش و تحریک الکتریکی عضله نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۲. تروما یا ضربه ناگهانی

برخلاف دلایل دیگر که با گذشت زمان ایجاد می‌شوند، کمر درد ناشی ازضربه، به صورت ناگهانی و دفعتا رخ می‌دهد. ضربه‌هایی که می‌توانند باعث کمردرد شوند عبارتند از: سقوط، تصادفات رانندگی، آسیب‌های ورزشی مکرر و بلند کردن چیزی بسیار سنگین.

یخ، کشش ملایم و ماساژ می‌تواند درد ناشی از ضربه را تسکین دهد. بسته به میزان آسیب دیدگی، پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی خاص تری را ارائه دهد.

۳. پوکی استخوان

استخوان‌های ضعیف و شکننده، وضعیتی به نام پوکی استخوان-، می‌تواند منجر به شکستگی یا فرو ریختن مهره‌ها و در نتیجه باعث کمردرد شود.

درمان به شدت و پیشرفت پوکی استخوان بستگی دارد. گزینه‌ها شامل استروژن درمانی است که معمولاً در زنان جوانتر استفاده می‌شود.

۴. آرتروز

آرتروز متداول‌ترین شکل آرتروز است و هنگامی اتفاق می‌افتد که غضروف مفاصل از جمله غضروف‌های ستون فقرات شروع به فروپاشی می‌کند که ممکن است باعث کمردرد شود.

اگر علائم دیگری مانند سفتی، تورم و دامنه حرکتی محدود در دست‌ها، لگن یا زانو‌ها داشته باشید، ممکن است آرتروزباشد.

دارو‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند به کنترل کمردرد ناشی از آرتروز کمک کنند. فیزیوتراپی و کاردرمانی طولانی مدت نیز می‌تواند ناراحتی را تسکین دهد.

۵. دیسک فتق

دیسک فتق زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرکز ژله مانند دیسک بین مهره‌ای از خارج‌ترین سطح پوسته عبور کند. این می‌تواند باعث درد نه تنها در ناحیه کمر، بلکه در باسن، ران‌ها یا پا‌ها شود. علائم دیگر شامل بی حسی در بدن و ضعف عضلانی است.

دیسک فتق می‌تواند ناشی از کاهش انعطاف پذیری به دلیل افزایش سن و کشیدگی عضلات پشت باشد.

برای غلبه بر این درد، می‌توان تمرین خم شدن را تکرار کرد و می‌توان از درمان‌های درد و التهاب مانند مصرف ضد التهاب استفاده کرد.

۶. درد فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا حالتی است که در آن فرد حداقل به مدت سه ماه در چندین قسمت از بدن درد عضلانی را تجربه می‌کند. محققان معتقدند این امر به دلیل افزایش حسگر‌های درد در مغز است. علاوه بر کمردرد، می‌تواند باعث درد خفیف در باسن، شانه‌ها و پا‌ها نیز شود.

دارو‌های مسکن و دارو‌های ضد افسردگی بدون نسخه، همراه با درمان فیزیکی و شغلی، ممکن است به تسکین درد فیبرومیالژیا کمک کنند.

۷. اسپوندیلیت آنکیلوزان

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب مهره‌های پشت و احتمالاً سایر مفاصل و موجب درد و سفتی شدید در ناحیه کمر و گاهی اوقات سایر قسمت‌های بدن مانند لگن، دنده‌ها و دست‌ها می‌شود.

اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما فیزیوتراپی، یخ درمانی، گرما، تسکین دهنده‌های درد و تمرینات بدنی ممکن است درد را تسکین دهند.

۸. تنگی ستون فقرات

تنگی ستون فقرات زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند فاصله در کانال نخاع باریک شود. این باریک شدن منجر به تحریک یا فشرده سازی نخاع و اعصاب و باعث کمردرد از خفیف تا سیاتیک می‌شود. تنگی ستون فقرات معمولاً در اثر پوکی استخوان در ناحیه گردن یا کمر ایجاد می‌شود.

مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و فیزیوتراپی از روش‌های معمول تسکین درد تنگی ستون فقرات هستند. موارد شدیدتر ممکن است به تزریق استروئید نیاز داشته باشد.

۹. مولتیپل میلوما یا تورم نخاعی چندجانبه

مولتیپل میلوما نوعی سرطان سلول‌های خونی در استخوان هاست که تجزیه استخوان‌ها، به ویژه در ستون فقرات را تسریع می‌کند. این می‌تواند باعث کمر درد به دلیل شکستگی شود. علائم مولتیپل میلوما نیز شامل خستگی، افزایش ادرار و عفونت‌های مکرر است.

دارو‌های ضد درد، پرتودرمانی و جراحی برای حمایت از استخوان‌ها می‌توانند به تسکین کمر درد ناشی از مولتیپل میلوما کمک کنند.

۱۰. تغییر شکل ستون فقرات

تغییر شکل ستون فقرات از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث کمردرد شود. انواع تغییر شکل ستون فقرات عبارتند از:

اسکولیوز، وقتی ستون فقرات به پهلو خم شود.

کیفوز، هنگامی که قسمت فوقانی پشت بیش از حد بچرخد.

اسپوندیلولیز، هنگامی که مهره‌ها بیش از حد حرکت می‌کنند.

لوردوز، وقتی که ستون فقرات پایین‌تر از حد معمول خم شود.

درمان ناهنجاری‌های ستون فقرات شامل فیزیوتراپی، تمرینات قدرتی و بستن پشت کمر است.

بیشتر بخوانید: ۸ نکته کلیدی درباره خواص گل بابونه انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.   برچسب ها: کمر درد اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کمر درد تنگی ستون فقرات مولتیپل میلوما تواند باعث پوکی استخوان باعث کمردرد درد ناشی استخوان ها باعث کمر کمر درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی

همشهری آنلاین: مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.
همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم ها می گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم های نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می شود:«نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.
برجسته کردن فرقه ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهرهای ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند. »
همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می کند:«تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال های خارجی نیز همچون سریال های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده های ایرانی خواهد داشت. »

کد خبر 847539 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مصر خبر مهم فیلم و سریال ایرانی فیلم و سریال خارجی

دیگر خبرها

  • ویدیو کامنت| دلایل خستگی دائمی چیست؟
  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • قدیمی ترین بنای کاخ گلستان اینجاست
  • کارگر ستون و ضامن پایداری تولید است
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی