Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، همه ساله در سالگرد آزادسازی خرمشهر، غروری وجودمان را فرا می‌گیرد که آن را مدیون خون شهدا هستیم، این عزیزان به ما آموختند که در لحظات سخت انتخاب‌های صحیح، چقدر می‌تواند در سرنوشت یک کشور و ملت تاثیر گذار باشد.


مقاومت مردم خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است؛ چرا که مردم این شهر در حالی به مبارزه با دشمن پرداختند که از پیش برای این تهاجم و تجاوز آمادگی نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آزادسازی خرمشهر، فتح خودباوری


در سوم خردادسال ۱۳۶۱، خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال، به دست رزمندگان اسلام آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران باردیگر بر فراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز در آمد.


ماجرای فتح خرمشهر و پیچیدگی‌هایی که در آزادسازی آن وجود داشت، جزء یکی از نقاط مهم و حساس تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محسوب می‌شود. رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود (۱۳۸۱/۳/۱) در مورد این موضوع فرمودند: «هیچ کس در دنیا باور نمی‌کرد که نیرو‌های مسلح ما بتوانند خرمشهر را پس بگیرند؛ چون خرمشهر رفته بود.»


علی رغم تمام تبلیغات رسانه‌ای و همه‌ی تهدیدات سیاسی و نظامی، رزمندگان ایرانی گام‌به‌گام عملیات بیت‌المقدس را در فاصله‌ی زمانی ۱۰ اردیبهشت تا ۳ خرداد ۱۳۶۱ در چهار مرحله به انجام رساندند.

بیشتر بخوانید

جشن ایثار و پیروزی در شبکه جهان بین


نیرو‌های ایران در این عملیات، منطقه‌ای به وسعت ۵۳۸۰ کیلومتر مربع را آزاد کردند؛ ۱۶۰۰۰ تَن از نیرو‌های عراقی را به هلاکت رسانده یا مجروح ساختند؛ بیش از ۱۹۰۰۰ نفر از دشمن اسیر گرفتند؛ حدود ۵۵۰ تانک و نفربر، ۵۳ هواپیما، ۵۰ خودرو، ۳ هلی‌کوپتر و... از تجهیزات دشمن را نابود کردند و حدود ۵۰ تانک و نفربر، ۳۰۰ خودرو، ۳۰ قبضه توپ و... را به غنیمت گرفتند.

بنابراین، آن‌چه در ابتدا ناشدنی تصور و تصویر می‌شد به بهترین نحو انجام شد. این‌بار بازپس گیری خرمشهر نه‌تن‌ها عهدنامه‌ای ننگین را موجب نشد، بلکه حماسه‌ی فتح خرمشهر آن هم با اتکاء صِرف به قدرت خودی و ظرفیت‌های درونی، به مثابه سندی ماندگار در تاریخ ایران ثبت شد؛ سندی که سنت پیروزی در مبارزه‌ی نابرابر را احیاء کرد و سندی که مقاومت را جایگزین سازش، تسلیم و مماشات کرد.


رزمندگان چهارمحال و بختیاری از اولین فاتحان خرمشهر بودند


سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام چهارمحال و بختیاری گفت: رزمندگان این استان در قالب تیپ و لشگر‌های مهم کشور جزء اولین فاتحان خرمشهر بودند.

 

او با بیان اینکه ۳۰۰ رزمنده از چهارمحال و بختیاری در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشتند، خاطرنشان کرد: این استان درعملیات بیت المقدس ۷۸ شهید و ۱۰۲ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که سردار شهید زال یوسف‌پور و شهیدان بهرام و حسن زانیایی جزو این شهدا بودند.


سردار اکبری افزود: شهید زال یوسف پور از استان چهارمحال و بختیاری، اولین فرمانده گردان شهید است که جزء فاتحین اولیه خرمشهر بود و به فیض عظیم شهادت رسید.


سردار اکبری افزود: یکی از قرارگاه‌های فاتح اصلی خرمشهر قرارگاه فتح بود، این قرارگاه شامل ۳۰ یگان و رزمندگان استان در این قرارگاه بودند.


فرمانده سپاه قمربنی هاشم علیه السلام با اشاره به هجمه‌های مختلف جبهه استکبار علیه انقلاب اسلامی و تهدید و تحریم‌های ظالمانه تأکید کرد: فتح خرمشهر الگویی برای تحقق فتوحات دیگر در قالب ساختار‌های جدید و در عرصه‌های علمی، فناوری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که با وحدت و همدلی مردم و مسئولین نظام حاصل می‌شود.


خرمشهرکه پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن در آمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه)، بار دیگر به همت رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد و سوم خرداد آزاد شد.


با فتح خرمشهر خودباوری ملی به اوج خود رسید

 یک حادثه تاریخی کم‌نظیر اتفاق افتاد و ملت ایران با سربلندی از مقابله با اردوگاه استکبار جهانی بیرون آمد. حلاوت و شیرینی فتح خرمشهر در سایه خودباوری ملی همواره باعث سربلندی ملت ایران خواهد بود.

برای فتح خرمشهر‌های دیگر هم توجه به مؤلفه‌هایی، چون «وحدت و همدلی سیاسی و اجتماعی، سرعت بخشیدن به اقدامات موردنیاز در همه حوزه با به‌کارگیری تفکر جهادی و انقلابی، استفاده از ظرفیت‌های موجود داخل کشور و تبدیل مزیت‌های نسبی به مزیت‌های رقابتی به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، تقویت بصیرت و شناخت عموم جامعه در مورد مکر و نیرنگ دشمن و توجه به توان داخلی به‌جای دل بستن به اردوگاه استکبار، تقویت خودباوری ملی با میدان دادن عملی به جوانان و درنهایت صبر و استقامت و ایستادگی در مبارزه بی‌امان با دشمن در جنگ اقتصادی، سیاسی و…» ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

جعفر مردانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مردم باحضور خود در پای صندوق‌های رأی، همانند میدان نبرد در دوران دفاع مقدس بار دیگر در مقابل دشمنان نظام جمهوری اسلام ایران خواهند ایستاد و آینده خوبی را برای کشور و خودشان می‌زنند و ارتباط ناگسستنی خود را با نظام جمهوری اسلامی اثبات خواهند کرد.


تقارن ایام فتح خرمشهر با روز‌های سرنوشت ساز انتخابات ۱۴۰۰ یادآور همبستگی و همیاری ملت ایران


تقارن ایام پر خاطره فتح خرمشهر با انتخابات ۱۴۰۰ نشانه‌ای برای یادآوری همبستگی در دوران سخت و پر فشار تحریم‌ها و توطئه‌های سنگین دشمن است.


بی شک عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس در سوم خرداد ۱۳۶۱ به‌عنوان یک اتفاق عظیم و تاریخ ساز موجب برهم زدن تمام معادلات دشمن و شکستن هیمنه استکبار و باعث نگرانی بیش از پیش حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان شد.

آزادسازی خرمشهر به کلی معادلات جنگ را برهم زد و موجب شد تا نیرو‌های صدام تا مدت‌ها در لاک دفاعی خود باقی بمانند و به جای فکر کردن به اشغال خوزستان برای از دست ندادن سرزمین‌های کشور خود چاره‌ای بیندیشد.


درواقع آزادسازی خرمشهر، عظمت، ایثار و مقاومت ملت ایران را به دنیا نشان داد. این حماسه عظیم، افتخار و امتحان الهی برای ملتی بود که تلاش می‌کردند آزاد و سربلند در زیر پرچم ناب محمدی زندگی کنند، به همین خاطر امروز ایران اسلامی، مظهر استقامت و دلیرمردی این ملت است.

اینک و پس از گذشت حدود چهار دهه از این فتح اقتدار آفرین، ملت سرافراز ایران اسلامی همچون دوران با شکوه و ارزشمند دفاع مقدس با ایمان، اخلاص، تعهد، وحدت کلمه، ایثار و از خودگذشتگی، آماده خلق حماسه‌ای دیگرهستند.



این ملت با حضور پرشور پای صندوق‌های رأی، از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دستاورد‌های گران‌بهای آنکه با خون هزاران شهید گلگون کفن به درخت تناوری مبدل شده است، صیانت خواهند کرد.

بازخوانی و ترسیم رخداد سرنوشت‌ساز و سترگ فتح خرمشهر برای نسل‌های امروز انقلاب و آینده سازان واقعی این سرزمین، حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌های فرزندان قرآن و ولایت در آن قطعه درخشان تاریخی را برای همیشه، جاودانه و الهام بخش رویارویی با بیگانگان و دشمنان انقلاب، نظام و میهن اسلامی خواهد کرد.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر انتخاب های صحیح سرنوشت یک کشور چهارمحال و بختیاری آزادسازی خرمشهر ی فتح خرمشهر ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، محمد مهدی طهرانچی در حاشیه اجلاسیه افق تحول دانشگاه ۲ در چالوس در مورد افزایش حقوق هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با بیان اینکه دولت امسال افزایش حقوق ۲۰ درصدی برای اعضای هیات علمی در نظر گرفته است، گفت: جلسه شورای معاونین دانشگاه برگزار شد و در حال آماده سازی لایحه‌ای برای هیئت امنا هستیم که ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش حقوق دانشگاه آزاد رقم بخورد.

محمد مهدی طهرانچی افزود: آینده آموزش عالی در گرو توجه به حرکت‌هایی است که امروز در قالب انتخاب رشته رخ می‌دهد و آینده کشور را رقم می‌زند.

او ادامه داد: ۱۲۰ هزار نفر هفته گذشته در رشته ریاضی، شش برابر این تعداد در رشته تجربی و سه برابر در دیگر رشته‌ها شرکت کردند که حکایت از ناهنجاری در انتخاب رشته در بین دانش آموزان دارد و اگر این موضوع عالمانه هدایت نشود می‌تواند آینده کشور را به خطر بیندازد.

رئیس دانشگاه آزاد کشور گفت: دانش آموزان بر اساس دریافت خودشان انتخاب رشته می‌کنند، اما دانشگاهیان باید علل این انتخاب و توزیع نامتوازن را بررسی کنند که امروز در این اجلاسیه در حوزه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و مسائل جدی هم مطرح شد

طهرانچی با بیان اینکه کشور در یک جنگ ترکیبی قرار گرفته است و هنر و رسانه در این جنگ، نقش جدی را بازی می‌کنند، افزود: جامعه شناسی و مخاطب شناسی در هنر و رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد که این موضوع از سوی بیش از ۷۰ جامعه شناس از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در این اجلاسیه پرداخته شد.

در این اجلاسیه مدیران و هیأت‌های علوم اجتماعی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور به مباحثی پیرامون رفتار اجتماعی دانشجویان و دانش آموزان و داوطلبان آموزشی پرداختند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • معلمِ متفکر
  • هیئت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم انتخاب شد
  • بادامچیان: انتخاب اصلح از بین افراد موجود یک تکلیف و وظیفه است
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • تعجب بایرن مونیخ از اولی هونس؛ چرا در این مقطع حساس آن حرف‌ها را به توخل زدی؟
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • برگزاری نشست رویداد خلیج فارس در خرمشهر
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • خدمتگزاری به مردم افتخاری بزرگ برای نیروهای مسلح است