Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@18:40:13 GMT

«مسجد چینی» از قدیمی ترین مساجد تاریخی در مصر+عکس

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۲۲۹۲

«مسجد چینی» از قدیمی ترین مساجد تاریخی در مصر+عکس

مسجد چینی در مصر، یکی از آثار اسلامی دوره عثمانی است که در شهر جرجا واقع شده است و سقف آن نیز چوبی است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع چینی از قدیمی ترین مساجد تاریخی است که در شهر جرجا در استان سوهاج مصر واقع شده است.

 

جرجا از شهرهای مهم اسلامی در دوران عثمانی‌ها و مملوک‌ها بود. در جرجا آثار اسلامی زیادی از جمله مسجد چینی، مسجد حسن و مسجد جلال و گرمابه به چشم می ‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نام جرجا از نام یکی از فرعون‌ های مصر به نام جرجیو یعنی خواهر رامسس دوم گرفته شده ‌است

 

.

 

ابراهیم مصری طایع، محقق تاریخی در این باره گفت: این مسجد را علی بک فقاری، والی جرجا در سال 1117 هجری- 1705 میلادی در شرق جرجا در ساحل رود نیل بنا کرده است، اما  شیخ عبدالمنعم ابوبکری در سال 1794 میلادی،  بعد از طغیان رود نیل به مکان کنونی و امروزی خود در قیساریه «بازار تجاری» منتقل کرده است.

 

ابراهیم مصری طایع در این باره گفت: شیخ عبدالمنعم تلاش کرد معماری قدیمی آن را حفظ کند و در واقع طبق معماری قدیم خود به مکان جدید منتقل شد.

 

وی اظهار کرد: حسن اشقر یا حسن احمر در آغار قرن بیستم سال 1905 میلادی این مسجد را مرمت کرد. این مسجد در قیساریه دارای دو در است و در دیگر آن نزدیک به نیل است. این مسجد از آجرهای پخته ساخته شده است

 

.

 

ابراهیم مصری همچنین تاکید کرد: اهالی این منطقه نام این مسجد را به دلیل «فانسانس» (کاشی از تاج و تخت فرعون) به کار رفته در آن مسجد چینی گذاشته اند. وی افزود: در کنونی آن دری قدیمی است و وزارت آثار آن را مرمت کرده است.

 

سقف مسجد چوبی است و  حدود 22 ستون چوبی دارد و در داخل این مسجد، مقام «شیخ عبدالله» یکی از اولیای صالح قرار دارد و در رکن شمال شرقی این مسجد واقع شده است.

 

بنابراین گزارش، کاشی های تزئینی و فانسانس دیوار قبله و برخی از قسمت های دیوار آن پوشانده است و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

این مسجد چینی در مصر به جزء مسجد «آق سنقر» یکی از مساجد درب الاحمر در قاهره، نظیری ندارد.

 

پایان پیام/43

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد چینی مساجد جهان مصر مسجد چینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، همزمان با حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و مقاومت مبارزان فلسطینی در برابر نظامیان صهیونیست، کرانه باختری نیز شاهد تنش میان فلسطینیان و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی است.

منابع فلسطینی گزارش دادند که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی نزدیک ایست بازرسی نظامی صهیونیستی «جباره» در شرق شهر «طولکرم» واقع در کرانه باختری به سوی یک خودرو فلسطینی آتش گشوده‌اند. هنوز جزییات بیش‌تری از زخمی‌ها یا شهیدان احتمالی این حادثه گزارشی مخابره نشده است.

همچنین در پی یورش نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک «عزون» در شرق «قلقیلیه» واقع در کرانه باختری، این منطقه شاهد وقوع درگیری میان نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی بود.

روستای «دوما» در جنوب شهر «نابلس» واقع در کرانه باختری نیز با یورش نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی روبرو شد.

نظامیان صهیونیست در اطراف ایست بازرسی نظامی صهیونیستی «عناب» واقع در شرق شهر طولکرم نیز یک جوان فلسطینی را بازداشت کردند.

باشگاه اسیر فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی «فیروز سلامه» که یکی از بانوان آزاده توافق مبادله اسیران میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطینی در غزه است، «لمی غوشه» بانوی خبرنگار و از اسیران آزادشده در گذشته و «رامز عواد» خبرنگار فلسطینی را در ایست بازرسی نظامی صهیونیستی «عطاره» بازداشت کرده‌اند.

کد خبر 6091430

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد
  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم