Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: افراد با سواد مالی قادر هستند مانند یک بادبان در مقابل بار سخت مالی باشند و این واقعیت به این دلیل است که آنها ممکن است پس‌انداز انباشته و سرمایه گذاری‌های متنوع داشته باشند.

سعید علیپور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سواد مالی به طور مستقیم با رفتارهای مثبت مالی مانند پرداخت به موقع صورتحساب و اقساط وام، پس‌انداز به جا قبل از هزینه بی جا و استفاده خردمندانه از کارت اعتباری همبسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه دانش مالی به طور مثبت با سطح بالاتری از منبع درآمد و هم چنین نرخ پس‌انداز بالاتر مرتبط است، ادامه داد: آموزش‌های مالی می‌تواند دانش مالی، نگرش‌ها و رفتارهای مالی را تحت تأثیر قرار دهد.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آموزش‌های مالی دانش مالی را افزایش می‌دهد و نگرش مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: افزایش دانش مالی همچنین در نگرش دانش آموزان به سوی کسب و کار و به طور کلی در قابلیت آنها برای اینکه مصرف کنندگان عاقلی در جامعه باشند تأثیر مثبتی داشته است.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با بیان اینکه آموزش فرزندان در مورد سواد مالی بسیار ضروری است و دانشی است که در زندگی آینده به آن نیاز جدی دارند، تشریح کرد: باید هر چه زودتر این آموزش‌ها را شروع کنیم و فرصت‌هایی را پیش نیاوریم که به فرزندان خویش نشان دهیم که ارزش پول چیست و چگونه باید آن را مدیریت کنند؟ 
علیپور ادامه داد: در این برهه از زمان که رکود اقتصادی سراسر جهان را در بر گرفته بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم به فرزندانمان بیاموزیم با پولی که به دست می‌آورند چه باید بکنند، چگونه آن را به شکل صحیح پس‌انداز کنند و چیزهایی را که در مورد مدیریت مالی و بودجه گذاری لازم است بدانند به آنها آموزش دهیم و فرزندان خویش را با دانش پولی صحیح مهیای زندگی و آینده کنیم.


وی اضافه کرد: کودکان معمولاً تا 16-17 سالگی به خوبی با مفاهیم مالی آشنایی ندارند و این بدان معنا است که سال‌های بسیاری را که مناسب آموزش بوده از دست داده‌اند در حالی که عادات پولی کودک در سن ۷ سالگی تشکیل می‌شود بنابراین خیلی مهم است که آموزش اصول مالی به آنها را از سنین کودکی بر روی اطلاعات مالی بزرگسالان و اثر یادگیری مسائل مالی در بنیاد ملی مشاوره اعتباری پایین‌تر شروع کرد.

آموزش موجب کاهش هزینه‌های مالی خانواده‌ها می‌شود 

علیپور با بیان اینکه برای یادگیری سواد مالی، توصیه می‌شود از منابع معتبر استفاده شود، گفت: اول از همه باید این نکته را مدنظر داشت که هر چیزی که نیاز مردم است، محتوای جعلی آن هم زیاد می‌شود به خصوص امروزه و با توجه به زیاد شدن مشکلات اقتصادی، عده‌ای در فضای مجازی، صفحاتی را راه‌اندازی کرده‌اند و تحت عناوین هوش مالی، سواد مالی و عناوینی از این دست، تبلیغاتی دروغی همچون چگونه در سه ماه پولدار شویم را اشاعه می‌دهند بنابراین خانواده‌ها باید نسبت به این آموزش‌های جعلی مراقب باشند و دوم این‌که علی‌رغم آموزش ندادن این مباحث در نظام آموزشی، منابع و کتاب‌های خوبی در مقوله آموزش سواد مالی وجود دارد که مردم در صورت نیاز می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش یکی از غنی‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توان بر آن تکیه داشت و می‌توان گفت بهترین سرمایه گذاری آموزش است، افزود: اگر اعضای خانواده درباره مهارت‌های مختلف مانند کار با کامپیوتر، اینترنت و غیره آموزش ببینند می‌آورند بسیاری از هزینه‌های مالی خانواده را کاهش دهند که متأسفانه چالش جدی در آموزش و پرورش و آموزش عالی برای آموزش وجود دارد و با وجود این که چندین سال است موضوع آموزش در دولت به صورت جدی بحث می‌شود اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

 
به گفته علیپور، علت این عدم پیشرفت آن است که برخی از سازمان‌ها و گذاری‌های اجرایی کشور به دلیل ساختار سنتی خود تغییر و نوآوری را برنمی تابند این در حالی است که با وجود شرایط کرونا و تحریم‌های ظالمانه نیاز به نوآوری، تازگی و شکوفایی در فرآیند آموزش داریم.


وی با بیان اینکه سیستم اقتصادی و رفاه اجتماعی کشورها تا حدودی به افراد مطلع وابسته است، بیان کرد: مشکلات خانواده، تا حدی از طریق دانش مالی پایین در میان شهروندان تحت تأثیر قرار می‌آورند گیرد که شامل کاهش بهره‌وری در محل کار، تأثیر بر سلامت فیزیکی افراد و خانواده‌هایشان از لحاظ اقتصادی و روانی و قرار دادن بار بسیار زیادی بر دوش جامعه است و این بار سنگین می‌تواند از طریق افزایش بدهی و ورشکستگی، پس‌انداز و سرمایه گذاری کمتر برای دوران بازنشستگی، تصمیمات اقتصادی نابخردانه و وابستگی به کمک‌هایش دولت دیده شود.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اظهار کرد: بدون شک، خانواده به عنوان مهمترین هسته سازنده اجتماع، نقش مؤثری در شکل گیری بسیاری از مناسبات و روابط مختلف اجتماعی دارد و اجتماع نیز متقابلاً بر رفتارهای خانواده تأثیر گذار است.


علیپور با اشاره به اینکه یکی از وجوه تعاملات سازنده خانواده و اجتماع، در عرصه‌های اقتصادی است که علاوه بر مزایای مالی اقتصادی، به صلح و امنیت اجتماعی و خانوادگی نیز مدد می‌آورند رساند، تصریح کرد: از آنجا که اصول اقتصاد یک خانواده مبتنی بر منابع محدود درآمدی است که باید به نحو بهینه‌ای به نیازها و مصارف خانواده تخصیص یابد، اعضای خانواده باید با توجه به درآمدهای خود و نیازهای اساسی موازنه لازم میان درآمد و هزینه خود فراهم کنند اما با توجه به مقتضیات و مخاطرات زندگی مدرن، این امر نیازمند توجه و آموزش است و به تدریج به یکی از دغدغه‌های جدی بدل شده که در صورت عدم پاسخ می‌تواند عوارض ناگوار اقتصادی و اجتماعی برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته باشد.

سواد مالی ضرورت زندگی امروزی

وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد یک موضوع دانشگاهی محض نیست بلکه به درون خانواده‌ها وارد شده است، ادامه داد: اقتصاد مساله بسیار مهمی است که خانواده‌ها باید با آن آشنا شوند زیرا اقتصاد علم انتخاب است یعنی در طول زندگی، گزینه‌هایی پیش روی افراد است که باید بر اساس شرایط و تخمین هزینه و فایده، انتخاب کند.


به گفته این استاد دانشگاه، بسیاری از خانواده‌ها می‌آورند بخشی از درآمد را پس‌انداز کنند اما به دلیل نداشتن سواد مالی موفق نمی‌شوند و استفاده کردن از سرمایه‌ها و پس اندازه‌ها نیز اهمیت بهینه‌ای دارد به خصوص در کشور ما که قدرت خرید همواره دستخوش تغییر می‌شود.


علیپور با بیان اینکه سواد مالی یکی از ضروریاتی است که در فضای جامعه کنونی جای خالی آن احساس می‌شود، تشریح کرد: سواد مالی عبارت است از دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود.


وی با اشاره به اینکه با داشتن سواد مالی می‌شود قبل از تصمیم‌گیری، گزینه‌های موجود را بررسی و در نهایت بهترین آن‌ها را انتخاب کرد، گفت: اگر در جامعه سواد مالی وجود نداشته باشد خانواده دچار مشکل می‌شود یعنی محیط اقتصادی کنونی، اپیدمی سواد مالی را آشکار کرده است و هرچه سطح سواد مالی افراد یک جامعه بیشتر باشد، رونق مبادلات مالی و سطح رفاه افراد آن جامعه نیز بیشتر می‌شود.


علیپور افزود: در شرایط سخت اقتصادی داشتن مهارت‌ها و سواد مالی و اقتصادی بیشتر کمک می‌کند که ما بتوانیم خانواده خود را از مشکلات موجود در اقتصاد نجات دهیم و کمتر آسیب‌پذیر ببینیم پس داشتن سواد اقتصادی همیشه لازم و در شرایط سخت اقتصادی لازم‌تر است.


عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل بیان کرد: اصولاً سواد مالی در سطح بهبود عملکرد شخصی مطرح است و نه تنظیم سیاست‌ها در سطح حاکمیتی؛ یعنی به عنوان یک شخص یا خانواده، امور مالی را چگونه تدبیر کنیم؛ مباحث سواد مالی، محدود به قشر خاصی نیست و فارغ از اینکه چقدر درآمد داریم در چه سطح ثروتی قرار گرفته‌ایم، می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.


علیپور اظهار کرد: در شهرهای کوچک و شهرهایی که از نظر سطح درآمد، به عنوان شهرهای کم درآمد طبقه بندی می‌آورند شوند مطالعه‌ها نشان می‌دهد که سواد مالی با داشتن حساب بانکی همبستگی دارد، سواد مالی بر داشتن بیمه تأثیر دارد، سواد کسب و کار ممکن است پایین باشد و با این وجود علاقه به تحصیلات مالی به نظر رواج دارد اما در شهرهایی با درآمد بالا سواد مالی با برنامه‌ریزی برای بازنشستگی همبستگی دارد، سواد مالی با رفتارهای سرمایه گذاری حرفه بهینه‌ای تر ارتباط دارد، سواد مالی بر نتایج وام‌های رهنی و بدون افراد تأثیر دارد و سواد مالی ممکن است دارای مفاهیم اقتصادی کلان نیز باشد به اعتقاد این استاد دانشگاه، به منظور بهبود سطح سواد مالی در جامعه، باید ابتدا از وضعیت آن مطلع شد و سپس با توجه به ویژگی‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی حاکم و برای تمام رده‌های سنی اعم از زن و مرد، هم به عنوان مصرف کنندگان منابع اقتصادی و هم از منظر تولیدکنندگان (صاحبان کسب و کار) منابع اقتصادی در سطح خرد و کلان، تصمیم گیری و برنامه‌های متناسب طراحی و اجرا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سواد مالی مدیریت بحران سرمايه گذاري عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل استاد دانشگاه سرمایه گذاری سواد مالی خانواده ها دانش مالی آموزش ها پس انداز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه پنجاهمین نشست مجمع سالانه ۲۰۲۴ بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: دستورکار سال آینده بانک توسعه اسلامی برای پروژه‌هایی که تأمین مالی آن توسط بانک در کشورهای اسلامی انجام می‌شود، مورد تأیید اعضا قرار گرفت و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه پنجره تأمین مالی جدی با نرخ ترجیحی برای کشورها ایجاد شود، مورد تایید اعضا قرار گرفت.

وی افزود: قرار شد که بار مالی ناشی از این پنجره مالی توسط کشورهایی که جزو سهامداران این بانک هستند و جمع‌بندی اقتصادی مناسبی در حوزه اقتصاد کلان دارند، تأمین شود و در نتیجه بتوانیم شاهد این باشیم که در سال آینده بانک توسعه اسلامی برای نخستین بار از روش‌های تأمین مالی ترجیحی هم به عنوان یک پنجره تشویقی و ترجیحی استفاده کند.

وزیر اقتصاد در توضیح بیشتر تأمین مالی ترجیحی متذکر شد: یکی از روش‌هایی که بانک‌های توسعه بین‌المللی و چندجانبه، برای کمک ویژه به پروژه‌های خاصی که مورد تأکید بانک است یا نیازهای ویژه‌تری دارند، استفاده کردن از ظرفیت پنجره ترجیحی است، با نرخ‌های ترجیحی برای آن پروژه‌های مورد تأکید بانک که این شرایط تا به امروز در بانک توسعه اسلامی وجود نداشت که امسال این پیشنهاد ارائه شد و اکثریت اعضا نیز با این پیشنهاد موافق هستند.

وی ادامه داد: ما هم در بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران به بانک توسعه اسلامی؛ هم موافقت خودمان را با این پنجره و هم شرایطی که پیشنهاد داده بودیم در ارتباط با مسأله تأمین مالی و اینکه به چه بخش‌هایی که پروژه‌های عمدتاً دانش‌بنیان و پروژه‌های حوزه فقرزدایی بسته به اولویت‌های توسعه‌ای کشورهای اسلامی هستند که بتوان در زمینه‌های مختلف از پنجره تأمین مالی ترجیحی استفاده کرد را مطرح کردیم که با استقبال اعضای ۵۷ کشور عضو بانک توسعه اسلامی هم مواجه شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: دیدگاه‌های خود را در خصوص حل و فصل موضوع مردم مظلوم فلسطین در این اجلاس بیان کردیم و همچنین بنا شد که اعضای اجلاس بتوانند در خصوص اینکه صندوق ویژه‌ای برای کمک مالی برای حل و فصل مسائل اقتصادی مردم فلسطین تصمیم گیری کنند که بعد از تصمیم گیری نتایج آن به اطلاع مردم کشورمان خواهد رسید.

لزوم توجه به توسعه راه‌حل‌های فین تک تامین مالی اسلامی

خاندوزی همچنین طی سخنانی در پنجاهمین نشست مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی (ISDB) گفت: بسیار قدردان و مفتخرم که میبینم گروه ISDB در پنجاهمین سالگرد تاسیس خود یک موسسه مالی معتبر در سطح جهانی است که نقشی محوری در شکوفایی و همبستگی امت اسلامی و منطقه ایفا کرده است. این میزان از موفقیت و اثربخشی بدون رهبری عالی رئیس و مدیران بانک همکاری عالی اعضای هیأت عامل و کادر مجرب گروه بانک با ایثار و ابتکار فراوان محقق نمی‌شود؛ من از همه آنها تشکر میکنم.

وی تصریح کرد: با توجه به مسیر آینده قبل از هر چیز با مردم مظلوم غزه که در غیر انسانی ترین شرایط زندگی میکنند در برابر رژیم نامشروع اشغالگر مقاومت می‌کنند و تلاش می‌کنند که کشور خود را بازیابند و در صلح و عزت زندگی کنند صمیمانه ابراز همدردی و پیشنهاد میکنم در بیانیه پایانی این مراسم ظلم و رفتار غیر انسانی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و کمک‌های بلاعوض فوری به برادران و خواهران مسلمان آسیب دیده مان اختصاص داده شود تا از رنج آنها بکاهیم و به آنها کمک کنیم تا خانه ها و زیر ساخت‌های خود را بازسازی کنند؛ این پیشنهاد به خوبی با موضوع جلسات همبستگی و کامیابی مطابقت دارد.

خاندوزی همچنین گفت: علاوه بر مسائل ژئوپلیتیکی کل جهان و در قلب آن کشورهای عضو ISDB با چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعددی احاطه شده‌اند. در این زمینه من میخواهم از همسویی مجدد ۲۰۲۵-۲۰۲۳ استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی قدردانی و تأکید کنم که گروه بانک توسعه اسلامی باید جهت گیری استراتژیک خود را مجدداً طوری تنظیم کند تا به طور مؤثر به چالش های توسعه ای مختلف پیش روی کشورهای عضو توجه کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: نسخه‌های اصلاح شده آتی استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی مانند همیشه باید سیاستهای اصلاحی مؤثر را مجدداً فرموله کنند و اصل حکمرانی و تضمین پایداری مالی اقتصادی و زیست محیطی را به گونه ای که بر چالشها غلبه کنند، تقویت نمایند.

خاندوزی پیشنهاد کرد که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه راه حلهای فین تک (فناوری مالی) تأمین مالی اسلامی برای بهبود دسترسی به خدمات مالی و دستیابی به بستری برای تسهیل مبادلات مالی بین کشورهای اسلامی به دلیل مزایای زیاد آن به صورت جدی مورد توجه بانک قرار گیرد.

وی ادامه داد: بی تردید گروه بانک توسعه اسلامی به عنوان یک بانک پیشرو در امت اسلامی قادر خواهد بود که نقش اساسی ایفا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود آمادگی خود را برای همکاری با بانک و کشورهای عضو اعلام می‌دارد.

کد خبر 6092761 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • گام سوم طرح یاس در اردبیل اجرا می‌شود
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • راهنمایی مدیریت مالی بهتر در «دخل و خرج»
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • آموزش سواد مالی به کودکان