Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@06:07:46 GMT

حرکت خطرناک غیرحرفه‌ای‌ها در بازار رمزارز

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۳۳۸۹

خبرگزاری آریا - نماینده مردم شیراز گفت: بانک مرکزی باید برای رمزارزها چارچوب مشخص کرده و هشدارهای لازم را را بدهد و در حدی که ضرورت دارد اجازه فعالیت صادر و فراتر از آن را مانع شود.
به گزارش خبرگزاری آریا ، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس و نماینده مردم شیراز در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا درباره وضعیت و چگونگی استفاده از رمزارزها با توجه به تلاش برای تدوین برخی مقررات در این زمینه توسط بانک مرکزی گفت: رمزارزها پیچیدگی خاصی دارند، اما این روزها شدیدا مورد استقبال قرار گرفته و افراد زیادی به آن ورود پیدا کردند، منتها غافل از این هستند که مخاطرات خاص خود را هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه ابراز کرد: برای بازاری با این ویژگی چنانچه بانک مرکزی از آن مراقبت به عمل نیاورد، همان اتفاقات بازار بورس با شرایط خطرناک‌تری روی خواهد داد. لازم است تا بانک مرکزی به سرعت ورود پیدا کند و برای آن چارچوب مشخص سازد و هشدارهای لازم را را به گوش مشتاقانش برساند و در حدی که ضرورت دارد، اجازه فعالیت صادر و فراتر از آن را مانع شود. چنانچه امکان این امر وجود ندارد تمام تبعات و پیامدهای منفی ناشی از ورود افراد غیرمتخصص مربوط به این بازار را مورد گوشزد قرار دهد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص به مسئله بورس اشاره کرد و افزود: اکنون مشکل این است، افرادی که به دنبال سودهای بادآورده و آنچنانی هستند به چنین بازارهایی ورود پیدا می‌کنند، در حالی که اتفاقی که در بازار سهام و بورس روی داد، باید درس عبرتی باشد.
نماینده مردم شیراز در ادامه تصریح کرد: بازار بورس غیرحرفه‌ای‌ها را جذب خود کرد و با ترکیدن حباب قیمتی بسیاری از مردم را مشکل‌دارساخت. بنابراین بحث فوق را حتما باید مدنظر داشت و توجه کرد که چنین اتفاقی در رابطه با رمز ارزها به تکرار در نیاید. البته این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که رمزارزها به دلیل یکسری از ویژگی‌های خاص خود در شرایط تحریمی کمک کننده هستند، اما برای افرای که به حفظ ارزش اندوخته خود می‌اندیشند، جذابیت‌های خاصی پیدا کرده و به شکل افراطی آن‌ها را مجذوب ساخته که خطرناک است.
قادری در رابطه با قدم‌های بانک مرکزی برای جلوگیری از مالباختگی فعالان در این زمینه اظهار داشت: همانطور که اشاره شد باید هشدارهای لازم را مطرح کرد و گروهی که به این سمت تمایل یافتند کاملا آگاهانه دست به این اقدام بزنند تا بعدها طلبکار نشوند. چنانچه فردی با تمام اطلاعات و اشراف و تسلطی که پیدا می‌کند، وارد این بازار شود دیگر هر اتفاقی که روی دهد خود مقصر است، اما گروهی از افراد به دلیل ناآگاهی و تنها با انگیزه سودجویی به این بازار ورود پیدا می‌کنند و چنانچه خسارتی هم متوجه آنها شود، همه را غیر از خود مقصر می‌دانند.
وی در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی باید بازارهایی که قدرت مالی مردم را حفظ می‌کند را مورد تقویت قرار دهد، شاید سپرده‌گذاری خیلی جذابیت نداشته باشد، ولی سپرده‌گذاری‌های ارزی یا اوراق مشارکت ارزی در این زمینه کمکی به حساب آید، بنابراین نیاز است تا بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اضافه کرد: بازار رمز ارز بازاری پُرریسک محسوب می‌شود و کسانی که تصمیم گرفتند تمام دارایی خود را وارد این بازار سازند، تامل کنند و مطالعه بیشتری انجام دهند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانک مرکزی ورود پیدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه

قیمت رمزارز‌ها در اولین روز از ماه می‌میلادی و در بحبوحه فروش گسترده‌تر بازار به شدت کاهش یافت. افزایش نگرانی‌ها در آستانه تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای نرخ بهره و همچنین دستگیری مدیرعامل صرافی بایننس، دو علت این ریزش دست‌جمعی رمزارز‌ها بود.

به گزارش اکوایران، سومین روز متوالی افت بیت‌کوین در حالی به ثبت رسیده که این رمزارز در ماه آوریل بدترین عملکرد ماهانه خود را از اواخر سال ۲۰۲۲ به ثبت رساند. بازدهی منفی ۱۸ درصدی بیت‌‎کوین در یک ماه اخیر موجب شده تا میزان رشد قیمت آن از ابتدای سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۳۵ درصد برسد. این در حالی است که بازار‌ها در انتظار تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و داده‌های کلیدی بازار کار ایالات متحده هستند.

ارزش پرمعامله‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان در یک هفته اخیر نزدیک به ۱۵ درصد کاهش یافته، چرا سرمایه‌گذاران بعد از صعود دیوانه‌وار بیت‌کوین به بالای ۷۰ هزار دلار اقدام به سیو سود و فروش آن کردند.

در حال حاضر بیت‌کوین در کانال ۵۶ هزار دلاری معامله می‌شود که حدود ۱۰ درصد کمتر از قیمت روز گذشته آن است. این کمترین قیمت از اواخر فوریه است. البته این افت قیمت تنها محدود به بیت‌کوین نبود و اتریوم هم با بیش از ۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸۴۰ دلار در حال معامله است. در حال حاضر ارزش جهانی بازار رمزارز‌ها ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد دلار است که افتی ۹ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته داشته است. با این حال حجم معاملات ۲۴ ساعته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بنابر عقیده تحلیلگران، انتظار نمی‌رود فدرال رزرو بعداً تغییری در نرخ بهره ایجاد کند، اما این دیدگاه در بین سرمایه گذاران ریشه دوانده است که بانک مرکزی ممکن است به هیچ وجه نرخ بهره را در سال جاری کاهش ندهد و ضربه‌ای به دارایی‌های حساس به نرخ بهره مانند ارز‌های دیجیتال، سهام و اوراق قرضه یا حتی کالا‌های اساسی وارد کند.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد/ احتمال بازگشت نرخ ارز به پله ۵۰ هزار تومان وجود دارد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند