Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صادق معتمدیان روز دوشنبه در این ویژه برنامه تلویزیونی گفت: خراسان‌رضوی دومین استان کشور از لحاظ است که با ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هشت درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌ است و از نظر مساحت نیز با  ۱۱۷ هزار کیلومترمربع مساحت پنجمین استان کشور است.
وی در خصوص فعالیت حرم مطهر رضوی افزود: سال گذشته براساس تدابیر ستاد ملی و استانی پیشگیری از کرونا و با همکاری استانداری، آستان قدس رضوی و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد پروتکلهای بهداشتی تدوین شد و چندماهی است که حرم رضوی بازگشایی شده است و زیارت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با نگاه ویژه تولیت آستان قدس رضوی ضوابط و دستورالعملهای بهداشتی به خوبی رعایت شده است به طوری که چند روز قبل از سوی وزیر بهداشت لوح تقدیر به تولیت تقدیم شد.

اقتصاد زیارت
استاندار خراسان‌رضوی در خصوص ظرفیتهای این استان نیز گفت: با توجه به ظرفیتهای استان در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه زیارت و گردشگری، تا قبل از شیوع ویروس کرونا سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون زائر و گردشگر بودیم و اقتصاد اصلی استان، اقتصاد زیارت است.
معتمدیان افزود: ۴۲ درصد اشتغال استان در حوزه خدمات گردشگری است و ۵۰ درصد هتل‌ها و اقامتگاه‌های کشور در مشهد واقع شده‌ است و اقتصاد این استان در اقتصاد کشور اثرگذار است و جزء سه استان برتر در حوزه اقتصادی است و البته مشکلاتی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به وجود ۸۳۵ کیلومتر مرز خراسان رضوی با کشورهای ترکمنستان و افغانستان ادامه داد: از نظر تجارت بین‌المللی از استانهای مهم و راهبردی کشور محسوب می‌شویم و از طریق دوغارون خراسان رضوی سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و واردات انجام می‌شود.
استاندار خراسان‌رضوی گفت: به طور میانگین مجموع صادرات خراسان رضوی به کشورهای اتحادیه اروپا شامل ۲۷ کشور کمتر از یک میلیارد دلار است اما در مرز دوغارون با افغانستان بیش از یک میلیارد دلار صادرات انجام می‌شود.
معتمدیان افزود: مرز سرخس دروازه اصلی اتصال زمینی کشور با ۱۱ کشور آسیای میانه است که زیرساختهای خوبی نظیر فرودگاه دارد و از نظر ریلی و جاده ای نیز از طریق این مرز با آسیای میانه ارتباط برقرار است.
وی اضافه کرد: مرزهای لطف آباد و باجگیران در شهرستان درگز و قوچان از مرزهای تجاری است و پنج گمرک و ۲ منطقه ویژه فعال در تایباد و سرخس وجود دارد و اخیرا نیز راه اندازی ۲ منطقه ویژه در خواف و قوچان ابلاغ شد.


اقتصاد معدنی
استاندار خراسان رضوی گفت: علاوه بر اقتصاد زیارت در حوزه معدنی نیز این استان اقتصاد فعالی دارد و بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی، فلزی و غیرفلزی در استان شناسایی شده‌ است و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخایر اصلی معدنی استان است.
معتمدیان افزود: بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون  تن ذخایر سنگ آهن داریم که بیشترین ذخایر را شامل می‌شود همچنین در افغانستان نیز ذخایر خوب معدنی وجود دارد که ایران به دنبال این است که با تعامل با افغانستان از ظرفیت معادن این کشور نیز استفاده کند.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۲ مرحله از چهار مرحله خط آهن خواف به هرات افتتاح شد و با راه اندازی این خط تحول عظیمی در حوزه تجارت و معادن خراسان رضوی ایجاد می‌شود.
او ادامه داد: در حوزه صنایع نیز خراسان رضوی  پنج هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی دارد، ۲۵ درصد از  صنایع تبدیلی کشور، ۲۵ درصد از  قطعه سازی و تولید ۲۵ درصد از محصولات ایران خودرو در این استان انجام می شود و ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی در استان احداث شده و یا در حال احداث است.


حاشیه نشینی
استاندار خراسان‌رضوی با بیان این که حاشیه‌نشینی از چالش‌های مهم شهر مشهد و این استان است گفت: شهر مشهد دومین میزان حاشیه نشینی کشور را با سه هزار و ۹۰۰ هکتارمساحت داراست و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در هشت پهنه و ۶۷ محله حاشیه این کلانشهر سکونت دارند.
معتمدیان افزود: در سایر شهرهای استان نیز ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار هکتار حاشیه‌نشینی در ۱۱۷ محله داریم اما بیشترین تمرکز حاشیه نشینی در مشهد است و این چالش بعد از انقلاب رشد بیشتری کرده است.
وی ادامه داد: برای ساماندهی حاشیه‌نشینی برنامه هایی با تعامل با آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و وزارت راه تدوین شده و تکلیف اسناد مالکیت و هویت بخشی روزهای آینده مشخص می‌شود که اتفاق خوبی است.
استاندار خراسان رضوی گفت: طرح تفصیلی مشهد نیز بیش از ۲۰ سال بلاتکلیف مانده است اما تا یک ماه آینده این طرح به تصویب خواهد رسید و با تدابیر اتخاذ شده، دیگر موضوع حاشیه از نظر فیزیکی و شکلی نخواهیم داشت گرچه نیاز به ساماندهی وجود دارد چون از نظر زیرساختها و امکانات روبنایی در حاشیه شهر وضع خوبی نداریم.
معتمدیان افزود: سرانه استاندارد درمانی و بهداشتی در کشور حدود ۲.۵ متر مربع برای هر فرد است اما این سرانه در حاشیه شهر مشهد پنج صدم متر مربع  است.
وی ادامه داد: سرانه آموزشی استاندارد نیز  ۸.۵ متر مربع است اما در حاشیه شهر مشهد این شاخص ۲.۵ متر مربع است همچنین در بخش‌های دیگر همچون فضای سبز، مراکز انتظامی، مهارت آموزی و فرهنگی نیز سرانه حاشیه شهر مشهد پایین است و سرانه ورزشی در این مناطق ۱۲ صدم است.
استاندار خراسان رضوی گفت: برای ساماندهی این مناطق چندین برنامه مرتبط پیش‌بینی شده و ریل گذاری خوبی صورت گرفته است.
معتمدیان افزود: اسفند ماه پارسال در ستاد ملی بازآفرینی طی یک برنامه ۲ ساله، ۱۳۸ پروژه برای این مناطق تعریف و چهار هزار میلیارد ریال مصوب شد که ساخت ۸۰۰ کلاس درس، ۵۱ درمانگاه، ۹ کلانتری، ۹ مرکز مهارت آموزی و تعداد ۹ پارک تفریحی و برخی زیرساختها نظیر تکمیل شبکه فاضلاب از آن جمله است که تا چند هفته آینده عملیات اجرایی آنها آغاز و سرانه این منطقه توسعه می باید.
وی ادامه داد: برای محدود نگاه داشتن این منطقه نیز برنامه ریزیهایی شده است و به هیچ عنوان اجازه توسعه حاشیه شهر را نمی دهیم.


بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی
استاندار خراسان رضوی در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی نیز گفت: حدود ۲۵ سال قبل عملیات اجرایی در این بافت در قالب طرح طاش آغاز شد و هر ۱۰ سال یک بار باید این طرح بازنگری می‌شد که بنا به دلایلی این بازنگری انجام نشد.
معتمدیان افزود: اخیرا در استان با حمایت وزارت راه  طرحی توسط مشاور تدوین و معایب طرح قبلی احصا شد که در کمیسیون ماده پنج استان و شورای عالی شهرسازی مصوب و اسفندماه پارسال ابلاغ شد.
وی ادامه داد: در این طرح به حقوق مجاوران توجه ویژه شده است و زیرساختهای عمومی نظیر ۱۴ هزار پارکینگ و  چهار ایستگاه مترو برای دسترسی زائران ایجاد خواهد شد و محدودیت‌هایی نیز برای برج سازی ایجاد شده است و براساس طرح جدید فعالیت خود در بافت پیرامونی را ادامه می دهیم.


انتخابات
استاندار خراسان‌رضوی با اشاره به آمادگی خراسان‌رضوی برای برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ نیز گفت: موضوع امنیت از وظایف ذاتی استانداری ها و وزارت کشور است و با همکاری شورای تامین استان طرح جامع انتخابات تهیه شده‌ است.
معتمدیان افزود: این استان ۸۳۵ کیلومتر مرز مشترک دارد و برخی کشورهای همسایه دارای بحران امنیتی هستند لذا تدابیر ویژه‌ای در شورای تامین استان اندیشیده شده و بین دستگاه‌های مختلف نظیر دستگاههای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی تقسیم کار صورت گرفته است و با حمایت دستگاه قضایی در تامین امنیت استان نگرانی نداریم.
وی ادامه داد: تدابیر اتخاذ شده برای تهدیدات حداقلی، تمهیدات حداکثری است و از آنجا که امنیت، رکن اصلی در انتخابات است در موضوع مرزها نیز تدابیر ویژه اندیشیده شده است و با اشراف اطلاعاتی چینش نیروهای مرزبانی، نظامی، ارتش و سپاه هیچ نگرانی وجود ندارد.
استاندار خراسان رضوی گفت:: همچنین در این مقطع توجه ویژه به نارضایتی‌های مردمی شده است، مردم مطالبات به حق دارند لذا تلاش شده است با مردم مدارا داشته باشیم و روزانه مشکلات مردم  را رصد و نسبت به مسوول سازی دستگاه‌های اجرایی اقدام کنیم تا چالش خاصی نداشتبه باشیم.
معتمدیان افزود: صیانت از آرای مردم از مهمترین وظایف است، هماهنگی خوبی با مسوولان نظارتی و هیاتهای اجرایی در استان وجود دارد و تلاش شد تعامل خوبی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارتی باشد.
وی اضافه کرد: مجریان انتخاباتی توجیه شده‌اند و با نظارتهای چندلایه همه عوامل اجرایی استقلال و بی طرفی خواهند داشت تا بتوانیم به وظایف قانونی و شرعی خود عمل کنیم.
استاندار خراسان‌رضوی افزود: در استان آمادگی خوبی برای برگزاری انتخابات وجود دارد و زمینه مشارکت مردم نیز باید فراهم شود و با توجه به این که در این استان همواره مردم حضور حداکثری داشته‌اند امیدواریم در این دوره نیز شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات باشیم.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ آستان قدس رضوی افغانستان محمدصادق معتمدیان اتحادیه اروپا آسیای میانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقشار حاشیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ آستان قدس رضوی افغانستان انتخابات ۱۴۰۰ آستان قدس رضوی افغانستان محمدصادق معتمدیان اتحادیه اروپا آسیای میانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقشار حاشیه اخبار کنکور استاندار خراسان رضوی گفت آستان قدس رضوی انجام می شود حاشیه نشینی یک میلیارد حاشیه شهر شهر مشهد متر مربع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد

مصطفی مهدوی ارفع گفت: ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.

مسوول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.

وی با بیان اینکه در کشور‌های توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می‌شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.

مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا (ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهر‌های سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستان‌های تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • حضور استاندار اذربایجان غربی در سامانه سامد
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • درحال ساختن بودن۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است