Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، راه‌های بهبود معاملات بورس کدامند؟، واکنش سازمان بورس به اظهارات رئیس جمهور، پیش‌بینی کارشناسی از آینده بورس، افزایش قیمت طلای سیاه در اولین روز معاملاتی هفته، زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و بهترین کشور‌ها برای مهاجران شغلی در اروپا را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرز جدید ترس در بورس تهران

شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه ۸/ ۱درصد دیگر افت کرد تا فاصله این نماگر تا سقوط به ابرکانال ۱/ ۱میلیون واحد به کمتر از ۷/ ۰درصد برسد. مرزی که درصورت شکسته‌شدن می‌تواند موج جدیدی از فشار فروش‌ را در این بازار ایجاد کند. درحالی‌که بیش از یک هفته از تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه گذشته، اثری در تغییر روند بازار ایجاد نشده است. از نگاه کارشناسان، این سیاست علاوه‌ بر اینکه نتوانسته است هدف خود را محقق کند، باعث اختلال روند بازار سرمایه و افزایش تورم خواهد شد. /دنیای اقتصاد

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۳۲ تومان رسید که نسبت به دیروز ۲.۱ درصد معادل ۱۵۸ هزار و ۹۸۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۱۹ تومان رسیده است.

راه‌های بهبود معاملات بورس کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ بهره بالای بانکی، بی‌ثباتی نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری و انتخابات ریاست‌جمهوری از جمله عوامل هستند که با تعیین تکلیف آنها روند بازار رو به بهبود می‌رود. /بیشتر بخوانید

واکنش سازمان بورس به اظهارات رئیس جمهور

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره این سخن رئیس جمهور که دولت بورس را به اوج رساند، گفت: شاید منظور رئیس جمهور این بوده که بازار سرمایه جایگاه متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است. 

پیش‌بینی کارشناسی از آینده بورس

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی پارامترهای مختلف از جمله نرخ ارز، وضعیت تورم و همچنین وضعیت بازارهای جهانی، اعلام کرد که هرچند آینده بازار سرمایه به سودآوری شرکت‌ها و انتظارات تورمی بستگی دارد اما به طور کلی وضعیت این بازار در ماه های آتی سال ۱۴۰۰ از طیف منفی تا طیف رشدی خواهد بود. /جزئیات بیشتر

افزایش قیمت طلای سیاه در اولین روز معاملاتی هفته

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه، با امید به بالا رفتن تقاضا در آمریکا، اروپا و چین جهش کرد. برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در اروپا و آمریکا و واکسیناسیون گسترده این امید را به وجود آورده است که با افزایش مسافرت افراد تقاضای سوخت بالا برود. تا ساعت ۷:۲۹ به وقت تهران قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۹۰ درصد رشد کرد و به ۶۷.۰۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا ۰۸۵ درصد رشد کرد و به ۶۴.۱۲ دلار رسید. قیمت نفت خام در هفته گذشته تحت تأثیر اخبار حاکی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران و امکان بازگشت این کشور به بازارهای جهانی سقوط کرده بود. به نوشته سی ان بی سی، تولید و صادرات نفت خام ایران در ماه‌های اخیر حتی با وجود تحریم‌های آمریکا، به شدت افزایش یافته است.

بیت‌ کوین بازهم سقوط کرد

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت بیت‌کوین در معاملات امروز، دوشنبه، روند سقوط خود از هفته گذشته را ادامه داد و به زیر ۳۲ هزار دلار سقوط کرد. طبق داده‌های کوین‌متریکس قیمت بیت کوین ۱۶ درصد سقوط کرده و به ۳۱٫۷۷۲.۴۳ دلار رسیده است. البته قیمت بیت‌کوین در معاملات روز چهارشنبه بیش از ۳۰ درصد سقوط کرده بود و به ۳۰ هزار دلار نزدیک شده بود، اما در ادامه بخشی از این سقوط جبران شده بود.آنچ ه باعث سقوط سنگین ارزش ارزهای مجازی شده اخبار هفته گذشته است. هفته گذشته مقامات چینی و مقامات خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌های جداگانه‌ای بر لزوم وضع محدودیت‌ها و مقررات سختگیرانه‌تر برای کنترل تجارت ارزهای دیجیتال و مالیات‌پذیری آنها تاکید کردند.

زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم،  موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) خرداد ماه خواهد بود.

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۳۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱۶.۱ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۶ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌ کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

هشدار فیچ نسبت به تبعات عرضه ارزهای مجازی توسط بانک‌های مرکزی

موسسه بین المللی رتبه بندی فیچ اعلام کرد که گسترش روند عرضه ارزهای مجازی توسط بانک‌های مرکزی کشورها فرصت‌ها و تهدیدهایی را ایجاد خواهد کرد. کارشناسان این موسسه اعلام کردند که باز شدن فضا برای عرضه ارزهای دیچیتال از سوی بانک‌های مرکزی در صورتی که مخاطرات آن مدیریت نشود، می‌تواند به اختلال در نظام‌های مالی بین‌المللی منجر شود. مشکلات مربوط به امنیت سایبری و تهدیدات آن از جمله مخاطراتی هستند که به اختلال در نظام‌های مالی منجر می‌شوند؛ چراکه به گسترش اتصال‌های الکترونیک‌ بین بانک‌های مرکزی و اقتصادها منجر خواهد شد. البته این موسسه گفته عرضه ارزهای مجازی برای بانک‌های مرکزی مزایایی را هم در پی خواهد داشت که از جمله آنها افزایش معاملات بدون اسکناس و آوردن پول‌های سرگردان به اقتصادها هستند. 

از طرف دیگر عرضه این پول‌های دیجیتال حریم خصوصی ضعیف‌تری را برای کاربران در پی خواهد داشت و ممکن است از آن طرف دولت‌ها هم میزان دارایی کیف پول دیجیتال افراد را هم محدود کنند که این مسائل ممکن است باعث شود، علاقه مردم به استفاده از ارزهای مجازی کمتر شود. برخی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان اعلام کردند که در حال توسعه بستر عرضه ارزهای دیجیتال خود هستند و به عنوان مثال چین اعلام کرده که قرار است استفاده از یوآن دیجیتال به صورت رسمی در المپیک زمستانی 2022 که در این کشور برگزار خواهد شد، رسماً آغاز شود. 

ضرورت مدیریت پدیده رمز ارزها در اقتصاد کشور

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رمزارزها ظرفیتی برای اقتصاد کشور به شمار می‌آیند چراکه می‌توانند در شرایط تحریمی به ما کمک بیایند البته در کنار این مزیت‌ها می‌توانند تهدیدهایی نیز برای کشور داشته باشند.

تاکید رئیس‌جمهور بر حمایت از خودروسازی رئیس‌جمهوری در دویست و بیست و هفتمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: به‌رغم همه فشار‌های جنگ تحمیلی اقتصادی و عوارض اقتصادی ناشی از کرونا، صنعت خودرو در سال ۱۳۹۹ توانسته به رشد تولید دست یابد. حسن روحانی تصریح کرد: صنعت خودرو که در سخت‌ترین شرایط، توانسته مقاومت کند و تولید خود را افزایش دهد، قطعا با تغییر شرایط و گشایش در دسترسی به بازار‌های خارجی و کاهش هزینه مبادله، فضای مساعدتری را تجربه خواهد کرد و رشد و توسعه خود را در محیط اقتصادی متعادل‌تر ادامه خواهد داد. سیاست دولت نیز حمایت از این صنعت و تقویت توان رقابتی خودروساز‌های داخلی خواهد بود. بهترین کشورها برای مهاجران شغلی در اروپا

مرکز آمار اروپا در گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ متوسط نرخ اشتغال در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۷۲.۴ درصد بوده است که این نرخ برای اتباع مهاجر خارج از اتحادیه اروپا به طور متوسط ۶۱.۹ درصد و برای شهروندان اروپایی ساکن در دگیر کشورهای عضو اتحادیه ۷۳.۵ درصد بوده است. در بین تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نرخ بیکاری برای اتباع اروپایی از اتباع سایر کشورها پایین تر بوده است اما قبرس و لیتوانی دو استثنا در این زمینه بوده اند به گونه ای که نرخ بیکاری مهاجرین به این کشورها کمتر از نرخ بیکاری شهروندان این کشورها بوده است. تا پایان سال ۲۰۲۰ و در بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، بالا ترین نرخ اشتغال مهاجرین غیراروپایی مربوط به جمهوری چک با ۸۲.۵ درصد بوده است. لهستان با ۷۸.۴ درصد، پرتغال با ۷۵.۳ درصد و مالت با ۷۴.۹ درصد در رده های بعدی قرار دارند.

از طرف دیگر بلژیک بدترین مقصد انتخابی مهاجرت شغلی برای اتباع غیراروپایی بوده است به گونه ای که نرخ اشتغل این اتباع ۵۲.۳ درصد بوده است. یونان با ۵۴.۵ درصد، فرانسه با ۵۷.۴ درصد، اسپانیا با ۵۸.۹ درصد و بلغارستان با ۶۰.۴ درصد در رده های بعدی قرار گرفته اند. هم چنین نرخ اشتغال در بین مهاجرینی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را داشته اما در یکی دیگر از کشورهای عضو زندگی می کنند در مالت با ۸۹.۸ درصد از همه بیشتر بوده و لهستان با ۸۴.۱ درصد  آلمان با ۸۲.۵ درصد در رده های بعدی قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ اشتغال این گروه مربوط به یونان با ۵۶.۷ درصد، ایتالیا با ۶۱.۳ درصد و اسپانیا با ۶۴.۷ درصد بوده است.

 

     

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 غزه قطعی برق فتح خرمشهر بورس تهران خودروسازی انتخابات 1400 غزه قطعی برق فتح خرمشهر عرضه ارزهای مجازی ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی اتحادیه اروپا درصد بوده بازار سرمایه عضو اتحادیه سهام عدالت نرخ اشتغال هفته گذشته رئیس جمهور بیت کوین نفت خام ۵ درصد ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

به گزارش ایسنا، متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

سلام علیکم.

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دایمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم"، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال۱۴۰۲ (رشد ۹ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشور‌های جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالا‌های اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تامین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارز‌ها به کالا‌های سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالا‌های اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیاز‌های تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی‌های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازار‌ها پس از اجرای عملیات موفق "وعده صادق" و عدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه ای، به دنبال تشدید

انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی بویژه بازار‌های ارز و کالا می‌باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

سیدمحمد حسینی. معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دیگر خبرها

  • بیت کوین به ۶۳ هزار و ۸۲۲ دلار رسید
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ سقوط سودآوری بیت‌کوین
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف