Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-29@19:42:21 GMT

چرا قیمت مسکن پایین آمد؟

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۴۲۰۸

چرا قیمت مسکن پایین آمد؟

نحوه نوسان نبض قیمت مسکن در مراکز استان‌ها طی سال ۹۹ و فروردین امسال حاوی دو پیام ملکی است. آمار‌های مربوط به معاملات قطعی خانه و آپارتمان در ۳۰ مرکز استان مشخص می‌کند، سال گذشته سرعت رشد قیمت در پایان سال به نصف نیمه سال رسید که بیانگر واکنش بازار مسکن شهر‌ها به «تغییر جهت انتظارات» است. به گزارش پول نیوز، تازه‌ترین نبض بازار مسکن در شهر‌های اصلی کشور، دو پیام ملکی از ۳۰ مرکز استان را مخابره می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی‌ها با استناد به داده‌ها و آمار‌های مربوط به سامانه رهگیری مسکن که اخیرا از سوی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در فضای مجازی اعلام شد، نشان می‌دهد که وضعیت فعلی بازار معاملات مسکن مراکز استان‌ها دست‌کم دو پیام مهم را به بازار ملک منعکس می‌کند که این دو پیام برای تحلیل و پیش‌بینی شرایط آتی بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

اخیرا محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی با ارائه آمار‌هایی از وضعیت معاملات و قیمت کشوری مسکن، تحولات اخیر بازار ملک در مراکز استان‌ها را مورد بررسی قرار داد. با استناد به این آمار‌ها که مربوط به تحولات قیمت و بازار معاملات مسکن در ۲۱ مرکز استان در فروردین‌ماه و ۳۰ مرکز استان (به استثنای شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری) در زمستان و یک‌سال ۹۹ است، نشان‌دهنده بروز دو ویژگی مهم و البته متفاوت در بازار معاملات مسکن کشوری در مقایسه با گذشته است.

پیام اول که از بازار معاملات کشوری مسکن از آمار‌های مربوط به تحولات قیمت مسکن در مراکز استان‌های کشور به بازار مخابره می‌شود مربوط به از بین رفتن فاصله زمانی بین سرایت تحولات بازار مسکن شهر تهران به بازار معاملات مسکن سایر مراکز استان‌هاست. در گذشته، معمولا تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران شامل تحولات قیمتی و تغییر در حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان‌ها و واحد‌های مسکونی با تاخیر زمانی حدود دو فصل به بازار مسکن مراکز استان‌ها و سایر شهر‌ها سرایت می‌کرد، اما رصد آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که این فاصله زمانی تقریبا از بین رفته است. بر این اساس، آمار‌ها نشان می‌دهد که هم‌اکنون در همان فصلی که بازار معاملات مسکن شهر تهران با تغییر و تحول در قیمت مسکن مواجه شده است بازار معاملات مسکن سایر شهر‌ها نیز از این تحولات اثر پذیرفته و با همان الگوی تغییر در سطح قیمت مسکن شهر تهران دچار تغییرات قیمتی شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد نوسان قیمت مسکن در شهر تهران در سال ۹۹ در همان فصل متوجه بازار مسکن مراکز ۳۰ استان کشور نیز شده است و تقریبا همه مراکز استان‌ها دنباله‌رو تحولات قیمتی بازار مسکن شهر تهران و تحولات قیمتی مسکن در پایتخت بوده‌اند. بر این اساس، فاصله نرخ رشد قیمت یا تورم مسکن در تهران و کشور به حداقل رسیده و به میزان زیادی کاهش یافته است. پیام دوم که از تحولات قیمتی بازار مسکن مراکز استان‌ها مخابره می‌شود، مربوط به تغییر جهت سطح قیمت‌ها در بازار مسکن مراکز استان‌ها هم‌زمان با تغییر جهت سطح قیمت‌ها در بازار مسکن شهر تهران است.

سال گذشته در پی کاهش انتظارات تورمی و همچنین کاهش ریسک‌های غیراقتصادی از ابتدای زمستان قیمت مسکن تغییر جهت داد و این تغییر جهت در همان فصل در مراکز استان‌ها نیز مشاهده شد.
این موضوع هم در زمستان سال گذشته و هم در فروردین امسال مشاهده شد.

براساس داده‌های رسمی، میانگین قیمت مسکن در ۳۰ مرکز استان کشور در یک‌سال۹۹ معادل ۷۹ درصد افزایش یافت، این در حالی است که تورم مسکن سال ۹۹ برای شهر تهران معادل ۸۰ درصد رقم خورد. این موضوع نشان‌دهنده کاهش فاصله تورم مسکن بین تهران و مراکز استان‌ها است.

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مراکز استان‌های کشور (۳۰ مرکز استان کشور) در سال ۹۹ به ۱۲ میلیون و۹۰۰ هزار تومان رسید. این میزان در شهر تهران برابر با ۲۳ میلیون و۸۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع به ثبت رسیده است.

این آمار‌ها مربوط به متوسط قیمت مسکن در ۳۰‌مرکز استان کشور است (به استثنای شهرکرد، مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری که اطلاعات قیمتی آن در داده‌های رسمی ثبت‌شده موجود نیست).

آخرین آمار رسمی منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران درباره تحولات کشوری مسکن مربوط به تغییرات قیمت مسکن در همه شهر‌های کشور اعم از مراکز استان‌ها و سایر شهر‌ها (بالغ بر ۱۳۰۰ شهر کشور) در تابستان ۹۹ است. براساس این آمار متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در کل کشور ۷ میلیون و۱۰۰ هزار تومان بوده است.

آمار‌های مربوط به تغییرات فصلی میانگین قیمت مسکن در هر فصل در سال ۹۹ در ۳۰ مرکز استان نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در بهار ۹۹ در مقایسه با زمستان ۹۸ در ۳۰ مرکز استان (به استثنای شهرکرد) معادل ۵/ ۱۸ درصد افزایش یافته بود. این میزان در تابستان به ۱۳ درصد، در پاییز به ۷/ ۱۴ درصد و در زمستان به ۶ درصد رسید. همچنین تورم فصلی مسکن در این مراکز استان‌ها در فروردین‌ماه امسال معادل ۶/ ۳ درصد رقم خورد.

آمار‌ها نشان می‌دهد در حالی که از ابتدای زمستان سال گذشته تحت تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران کاهش یافت و حتی در یکی دو ماه تورم منفی در بازار خرید و فروش آپارتمان تجربه شد، بازار معاملات کشوری نیز در این مراکز استان‌ها از تحولات قیمتی مسکن در پایتخت تبعیت کرده است، یعنی از همان زمستان ۹۹ که انتظارات تورمی کاهش یافت و ریسک‌های غیراقتصادی کم شد و سطح قیمت‌ها در بازار مسکن تهران با تغییراتی همراه شد، همین رویداد در بازار معاملات مسکن ۳۰ مرکز استان به‌عنوان شهر‌های اصلی کشور نیز رقم خورد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: خرید خانه خرید و فروش خرید مسکن خرید آپارتمان مسکن مسکن مراکز استان ها بازار معاملات مسکن مراکز استان ها آمار های مربوط بازار مسکن مراکز ۳۰ مرکز استان بازار مسکن شهر مسکن شهر تهران نشان می دهد تحولات قیمتی قیمت مسکن تحولات قیمت استان کشور متوسط قیمت سال گذشته تغییر جهت سطح قیمت آمار ها دو پیام شهر ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار

به گزارش خبرنگار مهر پیتر برَنت، تریدر حرفه‌ای و باسابقه معتقد است که بیت‌کوین (BTC) ممکن است در زمان رسیدن به بالاترین قیمت تاریخی (ATH) خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار، به اوج خود رسیده باشد. با این حال، برَنت گفت، این احتمال وجود دارد که رمزارز مذکور اکنون به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی پایین‌تر سقوط کند. نکته جالب توجه آن است که برَنت معتقد است چنین کاهش قیمتی می‌تواند از دیدگاه بلندمدتی «بهترین گزینه» باشد.

پیتر برَنت، در پُست وبلاگ اخیر خود پیشنهاد می‌کند که بیت‌کوین ممکن است درحال‌حاضر به اوج خود در چرخه صعودی قیمت رسیده باشد.

وی گفت که اعتقاد دارد قیمت BTC به محدوده ۳۰ هزار دلار یا حتی به پایین‌ترین سطح قیمت در سال (۲۰۲۱) بازگردد.

برَنت این عقب‌نشینی مورد انتظار قیمت بیت‌کوین را به پدیده‌ای به‌نام «پوسیدگی‌نمایی» (الگوی تاریخی بازده نزولی در چرخه‌های صعودی) نسبت می‌دهد که معتقد است بر این دارایی دیجیتال که به‌تازگی به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ۷۳۸۳۵ دلار رسیده است، تأثیر خواهد گذاشت.

کد خبر 6092016 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد