Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری‌مهر، گروه استان‌ها: هر چند مدت یک بار زمزمه گران شدن یک کالا به گوش مردم می‌رسد، گاهی لوازم خانگی، زمانی حبوبات، در برهه‌ای گوشت مرغ و تخم مرغ گران می‌شود. اما چند روزی است که در خراسان‌جنوبی زمزمه گران شدن نان به گوش می‌رسد.

هرچند با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات و ضرورت رعایت آرامش بخشی به جامعه و پرهیز از مسائلی که موجب نگرانی شهروندان می‌شود، تصور می‌شد این گران شدن نان تنها یک شایعه باشد ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در برخی از نانوایی‌ها قیمت افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از گفته مسئولان تا واقعیت

علی تهوری معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی چندی پیش در این زمینه به رسانه‌ها گفته بود: نانوایان استان با توجه به افزایش هزینه‌های بیمه، کارگری و … خواستار افزایش قیمت نان بوده‌اند که افزایش ۲۵ درصدی در دستور بررسی است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت نان هنوز در خراسان جنوبی افزایش نداشته است، گفت: برای افزایش قیمت نان کارگروه آرد و نان استان متشکل از نمایندگان استانداری، اتاق اصناف، شرکت غله و پشتیبانی، تعزیرات و سایر دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده است.

غلامرضا بهمنی از شهروندان خراسان‌جنوبی گفت: علی‌رغم اینکه در رسانه‌ها مسئولان مرتب تکرار می‌کنند که هیچ‌گونه افزایش قیمت نان وجود ندارد ولی در عمل برخی از نانوایی‌ها قیمت نان را افزایش داده‌اند.

وی اظهار کرد: نانوایی‌ها هم مطرح می‌کنند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و پخت نان چاره‌ای جز گران شدن نان وجود ندارد.

بهمنی با بیان اینکه افزایش قیمت تنها به نان خلاصه نمی‌شود و اخیراً قیمت روغن نیز افزایش داشته است، افزود: باید با مردم صادق بود و نمی‌توان پذیرفت چیزی که مسئولان و متولیان امر می‌گویند با آنچه مردم در صف‌های خرید نان مشاهده می‌کنند، متفاوت باشد.

لیلا قربانی شهروند دیگر خراسان‌جنوبی گفت: به نظر من در حال حاضر حتی پیگیری رسانه‌ای نیز دردی را دوا نخواهد کرد چون قیمت نان افزایش پیدا کرده است و بعید است کالای گران شده دوباره به قیمت قبل بازگردد.

گرانی نان بر التهاب‌ها می‌افزاید

وی ادامه‌داد: هر چند نانوایی‌ها هم دلایلی برای افزایش قیمت نان دارند ولی باید به این نکته توجه داشت که نان خوراک اصلی مردم از توانمند و متوسط و ضعیف از نظر اقتصادی است و گران شدن آن بر التهاب‌ها می‌افزاید.

قربانی افزود: تعجب من از این است که چگونه در ایام نزدیک به انتخابات که باید آرامش حاکم بوده و حاشیه سازی‌ها به حدأقل برسد این گران شدن نان اتفاق می‌افتد.

وی یادآور شد: دیگر گران شدن کالاها برای مردم در خراسان‌جنوبی عادی شده است چرا که بدون هیچ‌گونه نظارتی گوشت، روغن، حبوبات و سایر کالاهای مورد نیاز مردم هر روز نسبت به قبل گران‌تر می‌شود و مردم هم چاره‌ای جز خرید ندارند.

مسئولان از افزایش قیمت نان مطلعند

یکی از نانوایان خراسان جنوبی که خواست نامش در رسانه مطرح نشود در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چند وقتی است که من قیمت نان را به واسطه گران شدن هزینه‌های تولید افزایش داده‌ام و این مسئله با اطلاع اتحادیه بوده است.

وی بیان‌کرد: با توجه به این شرایط جز گران شدن چاره دیگری نداریم چرا که هزینه کارگری، بیمه، مالیات و … به شدت افزایش پیدا کرده است و ما نمی‌توانیم منتظر روزهای آتی بمانیم.

این نانوای خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: گران شدن نان چیزی نیست که از چشم متولیان امر پنهان باشد و همه این موضوع را می‌دانند.

سردرگمی نانواها در ماجرای اخیر نان

اکبر مرادی رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: مسائل اخیر در حوزه نان خود نانوایی‌ها را نیز سردرگم کرده است و مشخص نیست که بالاخره متولیان امر قرار است که چه تصمیمی اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه برای افزایش قیمت نان جلسات کارشناسی متعددی برگزار و کمیسیون آرد و نان نیز تشکیل شده است، گفت: نرخ نامه‌ای اعلام شده ولی بعد از آنکه بسیاری از نانوایی‌ها گران کردند، متولیان امر مجدد گفتند برای اجرایی شدن آن به دلایلی دست نگه دارید.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی ادامه داد: حق بیمه، اجاره بها، هزینه حمل آرد، و … نیز به شدت افزایش داشته و بعد از شیوع کرونا هزینه ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده نیز افزوده شده است و این در حالی است که قیمت نان از مدت‌ها قبل تغییری نکرد.

مرادی گفت: ما هم منتظریم تا در نهایت مسئولان سازمان صمت چه تصمیمی در این زمینه خواهد گرفت و آیا نرخ نامه را اجرایی خواهند کرد.

موضوع را از معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صمت پرس و جو کردیم که ایشان بدون پاسخگویی موضوع را به روابط عمومی ارجاع داد.

گران فروشی نان تخلف است!

غلامرضا یداللهی مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: افزایش قیمت آرد و نان هنوز به تأیید نرسیده است و گران کردن آن در حقیقت یک نوع تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت نان باید به تأیید کمیسیون آرد و نان استان و متولیان امر برسد، بیان‌کرد: نباید این موضوع را نیز فراموش کنیم که هزینه‌های نانواها به شدت افزایش پیدا کرده است.

مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی یادآور شد: هزینه اجاره مغازه، هزینه کارگری و بیمه چند برابر شده است.

یدالهی گفت: البته قیمت آرد به هیچ وجه افزایشی نداشته است و اگر نرخ نامه جدیدی اعمال شود به واسطه گران شدن سایر هزینه‌های تولید نان به غیر از آرد است که اکنون فشار مضاعفی را بر نانوایان وارد کرده است.

گلایه به حق مردم

در هر حال به نظر می‌رسد در حوزه قیمت نان، نانواها سردرگم، متولیان بدون تدبیر لازم و مردم نیز ناراضی هستند. موضوعی که می‌شد با یک برنامه‌ریزی بهتر و اقناع افکار عمومی در زمینه ضرورت چرایی افزایش قیمت نان و موکول کردن آن به قبل و یا بعد از ایام انتخابات آن را تدبیر کرد.

از طرف دیگر نیز اگر قرار است قیمت نان افزایش پیدا کند، بهتر است آنچه مسئولان امر بیان می‌کنند با واقعیت در عرصه زندگی مردم و قیمتی که نان به مردم عرضه می‌شود، تفاوت نداشته باشد تا خدای نکرده اعتماد مردم به مسئولان از بین نرود.

مردم به حق گلایه دارند، چرا که نمی‌دانند از گران شدن کدام کالا باید زبان به شکایت و ضرورت افزایش نظارت‌ها بگشایند. کاش تدبیری وجود می‌داشت که حدأقل نان این کالای اصلی و ضروری مردم دچار این بی‌تدبیری‌ها نمی‌شد.

کد خبر 5219128

منبع: مهر

کلیدواژه: قیمت نان نانوایی بیرجند انتخابات 1400 چالش شایستگی ویروس کرونا بوشهر جنبش ازما فلسطین آمار کرونا کرمانشاه اردبیل گرگان واکسن کرونا انتخابات شورای شهر و روستا زلزله عکس استانها سازمان صمت خراسان جنوبی افزایش پیدا کرده افزایش قیمت نان گران شدن نان متولیان امر نانوایی ها آرد و نان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به صادرات، ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از پایون استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعیتی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع شده و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در تولید انار را دارد، افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور و ۸۵ درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و… غنی است.

قناعت از ۹ اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت: این ۹ اثر نشان‌دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان اینکه استان ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار هم استراتژیک است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر محصولات راهبردی و توسعه ها متمرکز است.

قناعت با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور، گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

وی از ۹۹ درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک، سالانه ۱۱۶ هزار تن زرشک تر و ۲۵ تا ۳۰ هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده، گفت: ۷۵۰ تن یعنی تنها ۲.۵ درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم، ارزش افزوده از ۵۰ تا ۷۰ درصد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

قناعت درخصوص گوهرسنگ‌های استان هم گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است، ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از ۷ میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

وی از ثبت ملی ۵ گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می توانیم تا ارزش افزوده این محصول را دو هزار درصد افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

قناعت در پایان با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه ۲۰۲۵ داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهر سنگ باشد، گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 749145

دیگر خبرها

  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • یخبندان و سرما در راه خراسان جنوبی/ صدور هشدار سطح زرد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • چتر باران بر سر خراسان جنوبی
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها