Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، حسین ملکی‌نژاد، دبیر کانون تفکر آب دانشگاه یزد، عصر دیروز در هشتاد و هشتمین نشست کانون تفکر آب استان که با محوریت بررسی برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی یزد در حل بحران کم‌آبی استان به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: با اشاره به پیش‌بینی‌های نادرست بارش‌های سال جاری مدیریت آب در ترسالی و خشک‌سالی‌های استان ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد هم سرعت عمل در حل بحران‌ها و جدیت در چاره‌اندیشی را رمز موفقیت کشورهای درگیر با بحران‌های آبی دانست و با اشاره به تغییرات اقلیمی کره زمین در چشم‌انداز ۲۰۵۰ از میزان تطابق سرعت عملکرد حل بحران آب  با افت منابع آبی موجود طرح مسئله کرد. 

رمضان اسپرس، مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی یزد نیز در ادامه این جلسه از تصویب طرح آب قابل ‌برنامه‌ریزی استان پس از حدود دو سال از سوی استاندار یزد خبر داد و گفت: سهم بخش کشاورزی تا سال ۱۴۰۵ طی دو فاز و ارزیابی کارشناسی حدود ۵۴۵ میلیون مترمکعب است و با اعمال برنامه‌های کاهش مصرف و اصلاح الگو محقق می شود.

مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی یزد در این نشست به ارائه برنامه عملیاتی مدیریت حاد و بحرانی خشک‌سالی و کمبود آب در بخش کشاورزی استان تا افق ۱۴۰۵ پرداخت و افزود: نسبت مساحت استان به کشور حدود ۴.۵ میلیون مترمکعب است و ۱.۴ جمعیت کشور و ۰.۸ اراضی کشاورزی کشور را در خود جای‌داده است که با این تفاسیر می‌توان گفت حدود ۱.۳ تولیدات کشاورزی کشور در یزد قرار دارد و نشان از بهره‌وری خوب استان در این حوزه است. 

به گفته اسپرس، جمعیت روستایی استان ۱۵ درصد کل جمعیت را در بردارد و طبق آخرین آمار ۹۱۸ میلیون‌ مترمکعب مصرف آب در حوزه‌های مختلف وجود داشته که حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آن از قنوات و مابقی آن از چاه‌های کشاورزی تأمین می‌شود و تنها ۸.۶ درصد حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی دارای تناسب کیفیت بالایی است.

 وی با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی یزد در راستای کاهش مصرف سالانه آب در بخش کشاورزی، از کاهش این میزان از سال ۸۳ حدود ۱۴۹۵ به ۵۶۰ میلیون مترمکعب در سال گذشته خبر داد که ناشی از خشک‌سالی و فعالیت‌های بهره‌ورانه جهاد کشاورزی بوده است.

 مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی همچنین از کاهش برداشت حدود ۱۷۳ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های استان و افزایش راندمان آبیاری به میزان ۵۷ درصد تا افق ۱۴۰۵ خبر داد و افزایش بهره‌وری از منابع تولید، افزایش عملکرد در واحد سطح، حذف محصولات پر آب خواه و جایگزینی محصولات کم آب خواه و دارای مزیت، کاهش اثرات خشک‌سالی و تقبل آن را از اهداف این سازمان خواند که ذیل ۳ طرح بهینه‌سازی مصرف آب، اصلاح الگوی تولید و آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران به اجرا درخواهد آمد. 

وی همچنین گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌منظور افزایش جذب مواد خام و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده حداکثری از آب مجازی و توسعه کشت گلخانه‌ای را از جمله راهبردها و سیاست‌های برنامه اقدام این سازمان برشمرد که در صورت اجرای کامل این طرح نتایجی همچون: افزایش تولیدات دامی از ۳۳۸ هزار تن به ۴۹۰ هزار تن، پایداری روند تولید و کمک به جبران افت سفره‌های آب زیرزمینی در راستای طرح تعادل بخشی منابع آب، به دست خواهد آمد.

۲۲ درصد محصولات گلخانه‌ای کشور در استان یزد تولید می‌شود

اکبر شیخعلی شاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد، انتقال کشت به فضا بسته و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای را یکی از اولویت‌های این سازمان دانست که با افزایش تولید حدود ۱۰ برابر همراه بوده و با استفاده از آب‌های بازچرخانی شده  و روش‌های آبیاری نوین قابل پیاده‌سازی است.

 به گفته شیخعلی شاهی، تا سال ۹۲ در استان یزد تنها ۱۱۶۰ هکتار گلخانه وجود داشته که اکنون به ۱۹۹۸ هکتار رسیده و تنها ۲ درصد از آب برنامه‌ریزی‌شده استان به این بخش اختصاص‌یافته است، در حالی‌که با اشتغال ۱۴ هزار نفر به‌طور مستقیم، ارزآوری و کاهش مصرف همراه است. 

وی با اشاره به تولید ۲۲ درصد محصولات گلخانه‌ای کشور در استان یزد، افزایش کشت گیاهان دارویی، گل محمدی و زعفران و شیوه کشت نشائی را از اولویت‌های کشت گلخانه‌ای استان دانست که با اجرای طرح تأمین تسهیلات ایجاد سایبان‌ها در باغات استان می‌توان تبخیر آب در این بخش را تا ۳۰ درصد کاهش داد.

حسن بلندیان مدیرعامل اندیشکده صفا نیز با اشاره به دغدغه تأمین خوراک افراد تا افق ۲۰۵۰ در جهان به تأمین نیاز اقلام کشاورزی از خارج استان و کشت پسته در یزد انتقاد کرد و اولویت تخصیص منابع استان را به اقلام موردنیاز اولیه همچون گندم تلقی کرد.

علی اوهب یزدی نماینده شرکت آب منطقه‌ای یزد، از وضعیت استان در حوزه آب مجازی و دکتر محمدحسین معماریان، عضو هیات‌علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد از میزان صادرات و واردات استانی آب مجازی، طرح پرسش کردند.

 آرش دالوند عضو هیات‌علمی گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به تجهیز ۳۰ درصدی کشت استان به آبیاری نوین، از راندمان بالای آبیاری تحت‌فشار و تأثیر آن در کاهش برداشت از چاه‌ها سخن به میان آورد. دکتر علی‌اصغر سمسار‌یزدی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور تمدن کاریزی، بازببینی و تکمیل بیانیه‌های گذشته را گامی مؤثر در ایجاد بانک اطلاعاتی مرجع در دانشگاه یزد تلقی کرد.

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد آب کشاورزی توسعه کانون تفکر دانشگاه یزد استان یزد کم آبی کشت گلخانه ای خبرگزاری فارس جهاد کشاورزی یزد میلیون مترمکعب بخش کشاورزی دانشگاه یزد گلخانه ای خشک سالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.
وی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.
وی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی اضافه کرد: سال گذشته در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.
یوسفی همچنین گفت: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.
وی با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.
وی اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.
یوسفی اضافه کرد: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.






دیگر خبرها

  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند