Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عطاءالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به بروز پدیده خشکسالی و کاهش شدید منابع آب گفت: کشت متراکم گلخانه‌ای نیاز آبی را ۱۰ برابر کمتر می‌کند.

او افزود: با تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و توسعه کشت متراکم گلخانه‌ای می‌توان علاوه بر صرفه‌جویی قابل‌توجه در منابع آبی، زمینه افزایش تولید تا ۱۵ برابر را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

کاهش تولید محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری

ابراهیمی اضافه کرد: در همین راستا الگوی کشت باید با محوریت بهره‌وری بهینه از منابع آب تهیه، تدوین و اجرایی شود.

او توسعه شهرک‌های کشاورزی و دامپروری و کارگاه‌های تولید قارچ خوراکی در چهارمحال و بختیاری را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: استفاده از پایه‌های مقاوم به خشکی مانند بادام، انگور و پسته می‌تواند در مدیریت منابع آب و ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات نقش‌آفرین باشد.

ابراهیمی گفت: استفاده از کشت گیاهان دارویی در استان مانند گل‌محمدی، موسیر و زعفران علاوه بر صرفه‌جویی در منابع آب، باعث افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری، رونق اقتصادی و بهره‌وری در تولید خواهد شد.

او افزود: در کشت بهاره باید استفاده از ارقامی با دوره رشد کوتاه و تطابق بیشتر با پراکنش بارندگی منطقه بهره‌گیری شود.

ابراهیمی اضافه کرد: کشت گیاهان کم‌توقع و ارقام زودرس پُرمحصول مانند گلرنگ و همچنین اولویت‌دهی به گیاهان پاییزه برای استفاده از ظرفیت بارندگی‌های پاییز، زمستان و بهار سالانه مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

او ادامه داد: در کشت‌های گلخانه‌ای می‌توان با مصرف یک لیتر آب بر ثانیه ۲۰۰ تن سبزی و صیفی برداشت کرد و این در حالی است که در فضای باز کشاورزی با همین مقدار آب و زمین، تنها ۲۵ تن محصول برداشت می‌شود.

ابراهیمی گفت: تولید قارچ کمترین نیاز به آب در بخش کشاورزی را دارد به‌طوری که با مصرف سه‌دهم لیتر آب بر ثانیه می‌توان از هر ۲ هزار مترمربع زمین، سالانه ۲۰۰ تن محصول برداشت کرد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان جهادکشاورزی کشت متراکم گلخانه ای گلخانه ای منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : این میزان از سطح یک و نیم هکتار از گلخانه های استان در سال گذشته برداشت شده است. 

شایسته با اشاره به اینکه قیمت هر شاخه گل رز ۲۵ هزار تومان است افزود: گل های رز علاوه بر داخل استان برای فروش به استانهای مشهد و تهران ارسال می شوند. 

وی گفت: ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز سی و هفت میلیارد و پانصد میلیون تومان است. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ارقام موجود گل رز ، هلندی، زرد، سفید و قرمز است.

در گلخانه های استان ۱۲ نفر فعالیت می کنند. 

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • روی هر مرغ بالای ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنیم
  • قیمت مرغ زنده چقدر شد؟
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • صادرات ماهانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن مرغ به بازار‌های هدف