Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@11:48:22 GMT

قتل بابک خرمدین نتیجه ‌جنون مشترک قاتلان ‌است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۵۸۷۸

قتل بابک خرمدین نتیجه ‌جنون مشترک قاتلان ‌است

یک روانشناس با تاکید بر اینکه قاتل این پرونده اختلال روانی دارد، گفت: همکاری همسر این قاتل به عنوان شریک جرم می‌تواند اتفاق نادری در جامعه باشد، در حوزه روانشناسی این نوع همکاری‌ها به دلیل جنون مشترک (Folie a Deux) است.

احمد پدرام در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به رسانه‌ای شدن قتل بابک خرمدین، اظهار کرد: رسانه‌ای شدن این موضوع باعث شده سنگدل بودن این پدر و مادر در حق فرزندان تا حدودی توجه انسان‌ها را به خود جلب کند، از سوی دیگر احتمال دارد این وضعیت در بین برخی از انسان‌ها وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گاهی اوقات در اجتماع شاهد این نوع اتفاق‌های تلخ بوده‌ایم و امروز با گسترش شبکه‌های مجازی در جامعه سریع‌تر از گذشته این موضوعات منتشر می‌شوند، نوع وقوع این قتل به دلیل اینکه یک پروسه بوده و با برنامه ریزی انجام شده است و همه روند قتل نشان می‌دهد چنین اتفاقی تابه حال کم نظیر بوده است.

اهمیت بحران‌های زندگی گذشته قاتل در این پرونده

این روانشناس تاکید کرد: انسان موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است و از لحاظ جسمی هم ممکن است آسیب‌هایی دیده باشد که اگر یک روانشناس عصب مثل نوروسایکولوژی، یا یک روانپزشک عصب و متخصص مغز و اعصاب بتواند ذهن و مغز انسان را بررسی کند به وجود این مشکلات پی می‌برد.

پدرام، تصریح کرد: وقوع این نوع حوادث می‌تواند بیانگر اختلالات بیولوژیک مغز باشد، برخی اعتقاد به آلزایمر دارند، تعدادی بر این باور هستند که فرد اسکیزوفرنی است و عده‌ای هم اختلال شخصیت را دلیل آن می‌دانند، در حالی که هیچ کدام از این موارد به تنهایی برای انجام چنین جنایتی کافی نیستند.

وی با اشاره به ابعاد روانی این پرونده جنایی، اظهار کرد: تمرکز بر روی ابعاد روانی این فرد ۸۱ ساله نشان می‌دهد که این فرد با چه بحران‌هایی از دوران کودکی روبه‌رو بوده و در کجا به دنیا آمده، چطور بزرگ شده و چه فشارهای روانی در طول زندگی داشته است، یا اینکه خودخواهی‌های روانشناختی داشته و این مورد می‌تواند تأثیرگذار در بروز این رفتارها باشد، در حقیقت لازم است ابعاد روانی این انسان بررسی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این پرونده جامعه‌ای که این فرد در گذشته و در شرایط فعلی در آن زندگی کرده، مدنظر است، با توجه به اینکه می‌دانیم در برخی مکان‌ها بعضی از رفتارها نوعی زرنگی تلقی می‌شود اما در عین حال بسیاری از رفتارها هم در اجتماع ضد ارزش است، در جامعه‌ای که پر از فشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است نوع نگاه متفاوت هر فرد به این جامعه نیز بسیار اهمیت دارد.

پدرام در خصوص شخصیت این انسان، گفت: اینکه اخلاق در این انسان تا چه اندازه رشد پیدا کرده، تا چه حدی پایبندی دینی در این انسان وجود داشته است، باید به طور مشخص بررسی شود و از لحاظ جرم‌شناسی، مسائل قانونی و حقوقی یک فرد برای خود در رابطه با فرزندش مورد بررسی قرار بگیرد.

قاتل اختلال روانی از همه نوع را دارد

این خانواده درمانگر با بیان این نکته که این انسان اختلال روانی از همه نوع را دارد، گفت: همسر او هم به عنوان شریک جرم می‌تواند یک اتفاق نادری باشد، در بروز بیماری‌های روانی و با توجه به تجربه ۴۰ ساله‌ای که در حوزه روانشناسی دارم از این نوع همکاری‌ها بسیار دیدم که به آن جنون مشترک (Folie a Deux) گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: جنون مشترک یعنی اینکه یک انسان قالب (حتی دو دوست در مدرسه) و فرد دیگر منفعل است، در نتیجه آن فرد قالب و زورگو مسلط به گفتن هر چیزی است و فرد منفعل به دلیل وابستگی که به فرد غالب و مسلط دارد گفته‌های او را می‌پذیرد.

پدرام اضافه کرد: در جنون مشترک فرد غالب و مسلط اگر بگوید «من در گوشم صدا می‌آید» فرد منفعل هم همین کلام را تکرار کرده و می‌پذیرد و یا اینکه فرد غالب می‌گوید «من فکر می‌کنم فلانی دشمن ما است» فرد منفعل هم بدون هیچ تفکر و درنگی تکرار می‌کند «من هم فکر می‌کنم همین طور است».

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این نوع رفتارها برای این است که فرد منفعل بتواند خود را با فرد غالب و مسلط همنوا کند و بدون مکثی هر چه او می‌گوید را بپذیرد، این موضوعی است که در طول تاریخ و در اسطوره‌ها وجود دارد و همواره حسادت بین دو برادر و پدرکشی و پسر کشی وجود داشته و داستان یوسف پیامبر (ص) را در قرآن در مورد حسادت برادران او داریم، اما ظرافت قضیه در پرونده قتل خرمدین این است که این دو نفر(پدر و مادر مقتول) دچار یک جنون مشترک (Folie a Deux) شدند و مرد فرد غالب بوده و زن فردی منفعل و توانسته هر موضوعی که شوهر می‌گوید را بپذیرد و عین عقاید او را پیدا کند.

کد خبر 495726

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قتل بابک خرمدین پرونده قضایی اعتراف قاتل قتل عمد اختلال روانی مشاوره اختلالات شخصیتی روان شناسی خانواده درمانگر شبکه مجازی جرم و جنایت ارتکاب به قتل اعمال مجرمانه مشاوره روانشناسی فعالیت مجرمانه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جنون مشترک فرد غالب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۵۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است

ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در این دیدار با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، پاسخ ایران را مطابق با حق دفاع مشروع ایران دانست.

امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از حمایت و مواضع فدراسیون روسیه در محکومیت اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی رژیم صهیونیستی و حمایت از اقدام مشروع ایران در پاسخ به گستاخی این رژیم اظهار داشت: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است.

وزیر دفاع ایران با اشاره به تحرکات ناتو و برخی کشور‌های غربی در توسعه به شرق و حضور در جغرافیای امنیتی شانگهای بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان همکاری شانگهای برای رفع تهدیدات مشترک تاکید نمود.

سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی با اشاره به سوابق طولانی مناسبات دفاعی و نظامی دو کشور بر توسعه مناسبات فی مابین جهت استحکام ثبات و امنیت در منطقه و نفی یک جانبه گرایی در روند‌های جهانی تاکید نمود.

دو طرف در عین حال با توجه به تجربه موفق دو کشور در مقابله با تروریسم در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت مقابله با تهدیدات تروریستی، تجزیه طلبی و افراط گرایی که از اهداف اصلی سازمان همکاری شانگهای نیز می‌باشند تاکید کردند.

وزرای دفاع ایران و روسیه با تاکید بر اینکه تحولات منطقه قفقاز جنوبی برای منافع مشترک دو کشور حائز اهمیت می‌باشد تصریح کردند: حضور بازیگران فرا منطقه‌ای و مداخله گر در این مناطق بر خلاف منافع مشترک دو کشور می‌باشد و فرمت منطقه‌ای ۳+۳ که با حضور کلیه کشور‌های منطقه قفقاز در حال اجرا می‌باشد چارچوبی مناسب برای حل و فصل مشکلات می‌باشد.

منبع: روابط عمومی وزارت دفاع

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی ۲ خودرو در حال عبور
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریست نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام