Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-28@19:19:06 GMT

افشای طرح حمله هسته‌ای آمریکا به چین

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۶۳۱۶

افشای طرح حمله هسته‌ای آمریکا به چین

دنیل الزبرگ فعال سیاسی و تحلیلگر نظامی سابق آمریکا فاش کرد در حمله چین به جزایر تحت کنترل تایوان در سال ۱۹۵۸، آمریکا برای حمایت از متحد خود قصد داشت از نیروی نظامی شامل حمله هسته‌ای به چین استفاده کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، روزنامه نیویورک تایمز این گزارش را با استناد بر اسنادی که ظاهرا هنوز محرمانه هستند و بدون مجوز فاش شده اند، منتشر کرد و نوشت این اسناد ابعاد تازه ای از خطر این بحران دهه ۵۰ را نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این گزارش ده ها صفحه از تحقیقات محرمانه سال ۱۹۶۶ مربوط به این رویارویی را نشان می دهد که فرماندهان ارتش آمریکا برای اولین بار برای حمله نظامی علیه چین فشار وارد کردند و پذیرفته بودند که شوروی (سابق) ممکن است به نفع متحد خود چین تلافی کند.

دولت آمریکا در انتشار بخش هایی از این تحقیقات، صفحات مربوط به طرح آمریکا برای حمله هسته ای به چین را سانسور کرده بود.

الزبرگ این سند را هنگام انتشار تاریخ محرمانه جنگ ویتنام موسوم به اسناد پنتاگون در ۵۰ سال پیش فاش کرد و گفت از تحقیقات کاملا محرمانه درباره بحران تنگه تایوان کپی برداشته و آن را در آن زمان فاش نکرد. اکنون و در بحبوحه تنش تازه بین آمریکا و چین بر سر تایوان بر این بحران تاکید کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: مقامات نظامی آمریکا احتمال اقدام تلافی جویانه از سوی شوری را به خطر احتمال از دست دادن جزایر ترجیح می دادند. در تحقیق فاش شده ، ژنرال ناتان اف توئینینگ ، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بیان کرد که اگر بمباران هسته ای پایگاه های هوایی، چین را مجبور به پایان دادن درگیری ها نکند ، چاره ای جز انجام حملات هسته ای نیست حتی اگر این حمله تا عمق چین و تا شهر شانگهای ادامه داشته باشد.

وی اظهار داشت که چنین حملاتی تقریبا شامل اقدامات تلافی جویی هسته ای علیه تایوان و احتمالا علیه اوکیناوا ، جزیره ژاپن محل نیروهای نظامی آمریکا می شود ، اما تاکید کرد که اگر سیاست ملی، دفاع از جزایر دریایی است ، عواقب آن را هم باید پذیرفت.

این گزارش اشاره می کند که در نهایت دوایت آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا با نپذیرفتن درخواست ژنراال ها برای استفاده از حمله هسته ای تصمیم گرفت تا به تسلیحات رایج تکیه کند و هیچ کس نمی خواهد وارد جنگ و درگیری طولانی مانند جنگ کره شود و همه به اتفاق بر این باور بودند اگر چین به عملیات ادامه دهد چاره ای به جز استفاده سریع از حملات هسته ای نیست.

آرن وستاد مورخ دانشگاه یل کارشناس جنگ سرد و چین، گفت این اطلاعات که قبلا سانسور شده بودند به لحاظ تاریخی و در برهه کنونی حائز اهمیت است و این نشان می دهد که ما بیش از آنچه که قبلا فکر می کردیم به استفاده آمریکا از سلاح های هسته ای در بحران سال ۱۹۵۸ نزدیکتر شده بودیم.

وی گفت: این اسناد نشان می دهد حتی در سال ۱۹۵۸ آمریکا درباره میزان موفقیت خود در دفاع از تایوان با تنها استفاده از سلاح های متعارف تردید داشته است. اگر امروز چین حمله کند این مساله در صورت بروز چنین رویارویی، فشار فوق العاده ای را بر سیاستمداران امریکا وارد خواهد کرد تا درباره نحوه استفاده از سلاح های هسته ای فکر کنند.

الزبرگ گفت تنش بر سر تایوان درسال ۲۰۱۷ چندان اضطراری به نظر نمی رسید اما با اشاره به مقاله جدید مجله اکونومیست که تایوان را «خطرناک ترین مکان روی زمین» توصیف کرده و مقاله توماس فردیمن در روزنامه تایمز تحت عنوان «آیا جنگی بین چین و آمریکا در حال رخ دادن است؟» وی را به این نتیجه رسانده که لازم است اطلاعات را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

تایوان به محل مناقشه جدید چین وآمریکا تبدیل شده است. در یک ماه گذشته واشنگتن برای دومین بار در یک ماه گذشته دو کشتی جنگی «یو اس اس مونتگومری» و «یو اس اس سزار چاوز» را برای گشت زنی به اطراف یک جزیره مورد تنش بین چین و مالزی اعزام کرد که با واکنش جدی چین مواجه شد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد. این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.
جمهوری خلق چین تقریبا بر کل این دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هر یک بر بخش هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.
ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است اما چین چنین دیدگاهی را قبول ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: حمله هسته ای آمریکا به چین حمله هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان

معاون وزیر خارجه روسیه اظهارات مقامات لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اقدامی تحریک آمیز و یک بازی خطرناک دانست و هشدار داد: مسکو چنین تأسیساتی را بعنوان اهداف نظامی در نظر خواهد گرفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهارات مقامات ورشو در مورد امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان را یک بازی خطرناک نامید.

او شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: وضعیت عمیقا نگران کننده شده است. اظهارات در این باره بحث‌هایی تحریک آمیز  و تلاشی برای تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه است. در حال حاضر یک بحران شدید در منطقه یورو آتلانتیک وجود دارد که توسط واشنگتن و کشورهای ناتو تحریک شده است.

ریابکوف تاکید کرد که اگر لهستان مسیر تشدید بیشتر تنش را دنبال کند، "دور تنش بیشتری در منطقه رخ خواهد داد." دقیقاً این ارزیابی است که می‌توان از گفتگوها درباره استقرار احتمالی سلاح‌های هسته‌ای در لهستان داشت و جای تاسف دارد که «آنها هنوز به بازی کلامی با سلاح‌های هسته‌ای ادامه میدهند».

به عقیده معاون وزیر خارجه روسیه، به طور کلی، این بازی بسیار خطرناک است، عواقب آن را می توان تا حدودی پیش بینی کرد."

تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان به اهداف نظامی روسیه تبدیل خواهد شد

سرگئی ریابکوف روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری تاس نیز هشدار داد که در صورت استقرار دائمی تاسیسات هسته‌ای کشورهای ناتو در خاک لهستان، روسیه آنها را هدف نظامی خود قرار خواهد داد. 

این دیپلمات بلندپایه افزود: «همه آن سیاستمدارانی که اکنون به دلایل خاص مشتاقانه درباره چنین طرحی در لهستان و خارج از کشور بحث می‌کنند، باید درک کنند: تغییرات حاصله در این جهت گیری امنیت لهستان را افزایش نمی‌دهد و چنین تاسیساتی قطعاً به هدف نظامی برای روسیه تبدیل خواهند شد. و آنها در خط مقدم برنامه ریزی نظامی ما قرار خواهند گرفت.»

وی هرگونه ماموریت هسته‌ای ناتو را به همراه سایر کشورها را عامل بی ثبات کننده خوانده و تاکید کرد که نزدیک شدن تاسیسات هسته‌ای این ائتلاف به مرزهای روسیه یک خطر جدی امنیتی برای این کشور محسوب می شود. ریابکوف یادآور شد که مسکو از نزدیک روند توسعه اوضاع در مورد همکاری بین ناتو و لهستان در زمینه امنیت هسته‌ای را دنبال می‌کند.

چند روز قبل  آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، از  مذاکرات بین مقامات ورشو و با همکاران آمریکایی در مورد امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده در این کشور صحبت کرد. او تاکید کرد که اگر چنین تصمیمی گرفته شود، ورشو "به سادگی سیاست کلی در این زمینه را اجرا خواهد کرد".  بعد از آن دودا گفت که هنوز هیچ تصمیمی در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای در خاک لهستان اتخاذ نشده است.

در این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که در صورت چنین تصمیمی از سوی ناتو، وزارت دفاع روسیه وضعیت مربوط به استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای در خاک لهستان را تجزیه و تحلیل کرده و آماده انجام اقدامات تلافی‌جویانه خواهد بود.

اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خودلهستان: اروپا در دوران پیش از جنگ قرار دارداستقرار بیش از 10هزار سرباز آمریکایی در لهستان

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ تن افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر افزایش یافت
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان