Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، گام‌های هماهنگ ایران و پاکستان برای تقویت زیرساخت‌ها در نوار مشترک مرزی دو کشور شامل افتتاح دو گذرگاه جدید مرزی طی شش ماه و اجرای طرح احداث بازارچه‌های مرزی از جمله اقدامات دو کشور همسایه طی یک ساله گذشته برای کمک به تجارت، مراودات مرزی، مدیریت فعالیت‌های اقتصادی قانونی و از همه مهم تر، بهبود وضعیت مرزنشینان در هر دو سوی مرزها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر پاکستان پنجشنبه گذشته عملیات اجرایی احداث جاده جدید در ایالت بلوچستان که مسیر منتهی به مرز مشترک با ایران است، را افتتاح کرد و روز گذشته (یکشنبه) نیز احداث رسمی این طرح به طول ۱۰۳ کیلومتر از منطقه «نوکندی» تا «ماشکیل» آغاز شد.

اداره رسیدگی به امور طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (سیپک) که مجری اصلی طرح‌های توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در بلوچستان است اعلام کرد هدف اصلی احداث جاده‌های جدید، تسهیل رفت و آمد به ایران و افزایش فعالیت‌های تجاری میان دو کشور همسایه است.

«عاصم سلیم باجوا» رئیس این نهاد اقتصادی-امنیتی روز گذشته در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با احداث جاده نوکندی-ماشیکل عملیات اجرایی جاده‌ای دیگر از ماشکیل به «پنجگور» در نزدیکی مرزی ایران نیز به اجرا درمی آید که طول آن ۲۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

باجوا که شهریور ۱۳۹۸ با درجه سپهبدی ارتش از مقام فرماندهی نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با ایران بازنشسته و سپس به عنوان رییس اداره راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین (CPEC) منصوب شد، گفت: پیشبرد طرح‌های اقتصادی سپیک ادامه دارد و با تکمیل عملیات‌های احداث جاده در ایالت بلوچستان، رفت و آمد به مرزهای مشترک با ایران و دسترسی به این کشور آسان‌تر خواهد شد.

دفتر نخست وزیری پاکستان نیز هفته گذشته اعلام کرد: جاده نوکندی-ماشکیل زمان رفت و آمد ساکنان مناطق نزدیک به مرز ایران، به این نقطه را کاهش خواهد داد و باعث تقویت تجارت از جمله فعالیت‌های بازرگانی مرزی می‌شود.

احداث جاده‌های «نوکندی-ماشکیل» و «ماشکیل-پنجگور» به ترتیب رفت و آمد شهروندان، تاجران و حمل و نقل به گذرگاه مرزی تفتان (میرجاوه) و منطقه مرزی کوهک ایران را آسان‌تر و زمان طی مسافت را کاهش خواهد داد.

استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر هفت بازارچه فعال مرزی دارد که پنج بازارچه آن در مرز مشترک با پاکستان است و شامل میرجاوه در زاهدان، پیشین در سرباز، کوهک و جالق در سراوان، ریمدان در چابهار می‌باشد. همچنین دو بازارچه مرزی در مرز مشترک با افغانستان (میلک و گمشاد در زابل) دارد. این هفت بازارچه مرزی نقش به سزایی در مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه دارند.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان اواخر اردیبهشت امسال با بیان اینکه تمام تلاش دولت وی بر توسعه تجارت قانونی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان متمرکز است، خاطرنشان کرد: تا چند ماه آینده بازارچه‌های مشترک مرزی دو کشور گشایش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، دومین و سومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان، در ریمدان (گبد) و پیشین (مند) با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان و خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان به ترتیب در ۲۹ آذرماه ۹۹ و اول اردیبهشت امسال به صورت رسمی افتتاح شد.

علاوه بر این دولت اسلام‌آباد توسعه زیرساخت‌های مرزی را نیز در دستور کار قرار داده و در تازه‌ترین اقدام، نخست وزیر پاکستان خواستار تسریع احداث بازارچه‌های مرزی با ایران و تدوین یک راهکار جامع در این خصوص شد.

در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران در اول اردیبهشت امسال، وزیران امور خارجه ایران و پاکستان تفاهم‌نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک را با هدف تقویت مبادلات اقتصادی مرزی امضاء کردند.

برچسب‌ها پاکستان ایالت بلوچستان مناطق مرزی توسعه زیرساخت ارتباطی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان ایالت بلوچستان مناطق مرزی پاکستان ایالت بلوچستان مناطق مرزی توسعه زیرساخت ارتباطی ایران اخبار کنکور ایران و پاکستان ایالت بلوچستان توسعه زیرساخت احداث جاده نخست وزیر رفت و آمد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۷۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ۶ ساعته برای دسترسی به فوتی ارتفاعات پلدشت

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حمید محبوبی؛ مدیرعامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت:ساعت ۱۳:۰۸ دقیقه روز دوشنبه ۱۰اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ درخواست فوریت‌های پزشکی جهت دسترسی به فوتی در ارتفاعات شیخ حمزه لو پلدشت به مرکز کنترل عملیات هلال احمر استان گزارش شد.
 
وی افزود:نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان پلدشت بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
 
محبوبی افزود:پس از ۴ ساعت صعود در ارتفاعات و جستجو، نجاتگران به فوتی دسترسی پیداکردند و بعد از انتقال به پایین دست، فوتی تحویل مراجع ذی صلاح شد.
 
وی گفت:فرد فوتی پسر ۲۰ ساله بود که برای جمع آوری گیاهان کوهی به ارتفاعات صعود و بر اثر افتادن از صخره جانباخته بود

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • تلاش ۶ ساعته برای دسترسی به فوتی ارتفاعات پلدشت
  • دسترسی به نقشه مترویی راه های کشور در سایت ۱۴۱ فراهم شد
  • فاز اول پروژه جاده مرزی آستارا با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل است
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور