Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - بازار مصر شامل 14 بانک از جمله سه بانک کاملاً اسلامی است که از بانک مرکزی مجوز ارائه محصولات بانکی اسلامی را دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا ، انجمن مالی اسلامی مصر (EIFA) اعلام کرده است که حجم بانکداری مطابق با شرع در بازار مصر تا پایان مارس 2021 به حدود 378 میلیارد پوند رسیده است. این خبر اطمینان می‌دهد این بخش حدود 5.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 درصد از حجم بازار بانکی مصر را تشکیل می‌دهد و از نرخ رشد 14.3درصدی نسبت به مارس 2020 برخوردار می‌باشد.
اخیراً EIFA گزارش سه ماهه خود را در مورد تحولات بانکداری اسلامی در بازار مصر در پایان مارس 2021، در مقایسه با پایان مارس 2020 صادر کرده است. این گزارش با استفاده از گزارش‌های بانک‌ها و بانک مرکزی مصر (CBE) که در ماه مارس 2020 منتشر شده است، تهیه شده است.
این انجمن در گزارش خود توضیح داد که بازار مصر شامل 14 بانک از جمله سه بانک کاملاً اسلامی است که از بانک مرکزی مجوز ارائه محصولات بانکی اسلامی را دارند. این سه بانک‌ اسلامی شامل بانک فیصل، البرکه و بانک اسلامی ابوظبی مصر هستند که علاوه بر 11 بانک متعارفی که دارای دو نوع شعبه اسلامی و متعارف هستند، به صورت متمرکز و منسجم در زمینه بانکداری اسلامی فعال می‌باشند.
بانک اسلامی فیصل مصر با حجم 119 میلیارد پوند در رتبه اول قرار دارد. این بانک حدود 31.4 درصد از حجم صنعت بانکداری اسلامی در بازار مصر را به خود اختصاص داده است. بخش بانکداری اسلامی بانک مصر با حجم تجارت 78.7 میلیارد پوند و برخورداری از سهم 20.8 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. بانک اسلامی ابوظبی مصر (ADIB) با حجم 76.8 میلیارد پوند و برخورداری از سهم 20.8 درصدی، مقام سوم را به خود اختصاص داده است. بانک البرکه مصر نیز با گردش مالی 76.5 میلیارد پوند و برخورداری از سهم 20.2 درصدی از حجم بانکداری اسلامی در رتبه چهارم قرار دارد.
علاوه بر این، گزارش انجمن مالی مصر نشان داد که حجم سپرده‌های مطابق با قوانین اسلامی در پایان ماه مارس به حدود 313.5 میلیارد پوند رسیده است. این رقم حدود 7.2 درصد از کل سپرده‌ها را در کل بانک‌های مصر نشان می‌دهد که با حجم 32.1 میلیارد پوند و نرخ رشد 11.4 درصدی نسبت به مارس 2020 روند افزایشی داشته است. از طرف دیگر، حجم بودجه در فرمول‌های اسلامی حدود 297.7 میلیارد پوند معادل 5.7 درصد کل وام‌ها در بانک‌های مصر بود. این نشان دهنده افزایش 49 میلیارد پوندی و نرخ رشد 20 درصدی در مقایسه با مارس 2020 است.
به گفته این انجمن، تعداد شعب اسلامی در بانک‌های مصر در حال حاضر 243 شعبه است که حدود 5.5 درصد از کل شعب بازار بانکی مصر را تشکیل می‌دهد. آنها خدمات خود را به حدود 3 میلیون مشتری ارائه می‌دهند. قابل توجه است که بر اساس گزارش سازمان حسابداری و حسابرسی مؤسسات مالی اسلامی (AAOIFI)، حجم صنعت بانکداری اسلامی در سراسر جهان در سال 2021 به حدود 3 تریلیون دلار رسیده است. البته پیش‌بینی می‌شود حجم این صنعت در سال 2022 به حدود 3.2 تریلیون دلار برسد.
بازار مصر شاهد توسعه بسیاری از محصولات بانکداری اسلامی است که نیازهای مختلف مشتریان را برآورده می‌سازد. بانکداری اسلامی در این کشور ارائه‌دهنده‌ی 45 محصول و خدمت بانکی است. البته بازار مصر همچنان برای تأمین نیازهای متنوع افراد و شرکت‌ها نیاز به توسعه و نوآوری بسیاری از محصولات سازگار با شریعت دارد.
افزون بر این، این مسأله نیاز به آموزش و توسعه منابع انسانی قادر به ارائه این محصولات به مشتریان دارد. AAOIF در تلاش است تا صلاحیت‌ حرفه‌ای در زمینه مالی اسلامی را توسط شورای عمومی بانک‌های اسلامی و مؤسسات مالی (CIBAFI) و از طریق اعطای گواهینامه‌های صادر شده توسط AAOIFI ارائه دهد. این تحولات همچنین شامل برنامه‌های تخصصی در زمینه مهارت‌افزایی و افزایش دانش کارکنان بانکداری اسلامی است.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.
فرشته ملاکریمی (کارشناس پژوهشکده پولی و بانکی)
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بانکداری اسلامی میلیارد پوند بازار مصر بانک ها مارس 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی

به طور متعارف عرضه و تقاضا باید بهای نفت در بازار انرژی را تعیین کند، اما تنش‌های سیاسی و بازی‌های امنیتی فعلی در جهان معاصر به اصلی‌ترین عامل بر روی نوسانات انرژی تبدیل شده است. جنگ اوکراین، تحریم روسیه، ایران و ونزوئلا به عنوان صادر کنندگان بزرگ نفت، و نیز جنگی فعلی غزه که می‌تواند دامنه آن به کل خاورمیانه کشیده شود جملگی بر بهای طلای سیاه تاثیر می‌گذارند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای نفت در معاملات امروز بازار انرژی شاهد کاهش یک درصدی بود. 

بر این اساس، نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه با ۸۷ سنت کاهش، ۸۶ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۷۰ سنت کاهش، به ۸۱ دلار و ۹۳ سنت رسید. 

یکی از دلایل اصلی کاهش بهای نفت در معاملات امروز، انتشار گزارش‌های جدید درباره افزایش تولید نفت خام آمریکا بود. این گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید نفت خام آمریکا در ماه فوریه به ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این آمار در ماه ژانویه ۱۲ میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه بود که نشان دهنده افزایش قابل توجه در تولید است. 

امیدواری‌ها برای توافق میان حماس و رژیم صهیونیستی و استقرار آتش بس پایدار در نوار غزه از دلایل سیاسی بود که باعث کاهش بهای نفت در بازار انرژی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اقتصاد بین الملل

دیگر خبرها

  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
  • کاهش یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • مدیرعامل بانک سینا تغییر کرد/ ابدالی سرپرست شد
  • سودآوری ۴۸ هزار میلیاردی ایمیدرو در یک سال
  • ۲۳ درصد درآمد بودجه از سودِ سهام روی دوش بانک مرکزی