Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی در آینده رئیس جمهور باشد، هر کس باشد ناچار است از شعارزدگی عبور کند و به سمت حل عقلانی مسائل رود.

به گزارش ایسنا، ابراهیم متقی در نشست "بایسته های سیاست خارجی در دولت سیزدهم" با بیان اینکه به دولت آینده بیشتر خوشبینم تا دولت یازدهم و دوازدهم گفت: معتقدم هر کس در آینده رئیس جمهور شود، جهت گیری ما در سیاست خارجی تنش‌زدایی و همکاری های بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

من هم معتقدم اگر مساله را با آمریکا حل نکنیم با چین و روسیه هم نمی توانیم کار کنیم.

وی در ادامه با انتقاد نسبت به آن چه توجه بیشتر روحانی و ظریف به بیرون و کدخدا نسبت به توجه به داخل عنوان می کرد، ابراز عقیده کرد:  به همین دلیل است که آقای ظریف در آذر ۹۲ در دانشگاه تهران می گوید شش ساعت بیشتر در برابر آمریکا نمی توانیم مقاومت کنیم، این نگرش نشان می دهد چشم اندازش چیست. اینکه آقای ظریف مدعی است ایده آلیست است یعنی چه؟ در حالی که ایده آلیست بودن در دنیا امری مرده است. 

این استاد دانشگاه گفت: خودمان درکی از سیاست خارجی نداریم دیگران را هم در این عرصه قبول نداریم این که نمی شود.

وی با اشاره به دیدگاه کارشناسانی در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: می گویند سیاست خارجی ایران رنگارنگ است و این فرایند را ما در این عرصه می بینم. اما تدبیر و مدیریت مهم است و معتقدم در آینده به سمت تدبیر می رویم. فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور باشد ناچار است از شعارزدگی عبور کند و به سمت حل عقلانی مسائل رود. محور اصلی سیاست خارجی ما در آینده باید معطوف به قدرت سازی باشد نه اینکه قدرت را واگذار کنیم.

متقی تصریح کرد: البته  مشکلی که در کشور داریم این است که نه نیروی انتظامی خط قرمزش را می داند، نه حوزه سیاست خارجی مان. در نگاه راهبردی باید ببینیم که طرف مقابل تا چه حد در فضای انعطاف قرار می گیرد. رویا گرایی ایرانی آخر کار دست ما می‌دهد و این رویاگرایی با ایده آلیسم پیوند می خورد که به کاهش قدرت می انجامد. 

وی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه من به دولت آینده خوشبینم افزود: هر کدام از کاندیدای اصلی ریاست جمهوری بیایند ـ که به نظرم لاریجانی و رییسی هستند ـ روی کار بیایند ناچارند ابعاد ساختار داخلی و نظام بین الملل را در نظر بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سیاست خارجی دولت سیزدهم انتخابات 1400 سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۱۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی مطلبی در صفحه شختی خود در ویراستی، نوشت: گوئی، تمامیت خواهی و مخالفت خوانی‌های مکرر پارلمان اروپا در خصوص ایران نه مبنای قانونی دارد و نه الزامی برای شورا و اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند و نه گوش شنوایی در ایران دارد فقط برای دلخوش کنی صهیونیست هاست.

شایان ذکر است؛ پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، حمله پهپادی و موشکی بی‌سابقه به سرزمین‌های اشغالی در واکنش به اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن ساختمان کنسولی کشورمان در دمشق را در اوایل ماه جاری میلادی محکوم کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: نشانه‌های یک جنگ جهانی دوباره ظاهر شده است
  • ادامه سیاست ادواردز؛ آرنه اسلوت قدرت نقل و انتقالاتی ندارد
  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است