Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@10:12:56 GMT

موزه چهارگانه ساری به میراث فرهنگی واگذار شد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۲۹۳۶

موزه چهارگانه ساری به میراث فرهنگی واگذار شد

به گزارش ایرنا، این چهار ساختمان بخشی از زیرساخت‌های موجود در بوستان ولایت ساری هستند که تا پیش از ساخت این بوستان و در زمان استقرار پادگان نیروی زمینی ارتش در این محوطه، به عنوان بخشی از زیرساخت‌های نظامی استفاده می‌شدند ، اما پس از واگذاری ۶ هکتار از ۱۰ هکتار زمین پادگان به شهرداری برای ساخت پارک، این نهاد شهری با مرمت این ساختمان‌ها فضایی برای راه‌اندازی موزه‌های شهری ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران طبق برنامه‌ریزی‌های موجود قرار است در این چهار ساختمان موزه های تاریخ ساری، موزه فرهنگ بومی، موزه اسناد و نسخ خطی و موزه مُهر و سکه ایجاد شود.

سیف‌الله فرزانه در مراسم واگذاری این ساختمان‌ها با بیان این که هر یک از این بناها ۴۵۰ متر مربع مساحت دارد، به خبرنگار ایرنا گفت : تجهیز این ساختمان‌ها به زیرساخت‌های موزه‌ای و راه‌اندازی موزه‌های چهارگانه ساری قرار است طی ۲ سال انجام شود.

وی افزود : بودجه پیشنهادی برای تجهیز و تکمیل این موزه‌ها از سوی اداره کل میراث فرهنگی مازندران به وزارت میراث فرهنگی ۳۰۰ میلیارد ریال است که در شورای معاونین تصویب شده و برای تخصیص اعتبار به وزارتخانه ارائه خواهد شد.

بر اساس تفاهمنامه منعقد شده بین شهرداری ساری و اداره کل میراث فرهنگی مازندران ساختمان این چهار موزه برای مدت ۲۰ سال در اختیار این اداره کل قرار می‌گیرد.

محوطه بوستان ولایت ساری سال‌ها به عنوان پادگان نیروی زمینی ارتش مورد استفاده قرار می‌گرفت تا این که سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی طرح خروج مراکز نظامی از شهرها را تصویب کرد. سال ۱۳۹۴ شهرداری ساری با در اختیار گرفتن ۶ هکتار از ۱۰ هکتار زمین پادگان، ساخت بوستان ولایت را با اجرای زیرساخت‌هایی مانند مسجد، آمفی‌تئاتر روباز، کتابخانه دیجیتال، سراهای فرهنگی و زیرساخت‌های تفریحی آغاز کرد و سه سال بعد عملیات اجرایی این بوستان به پایان رسید. چهار ساختمان موجود در این محوطه نیز پس از مرمت به راه‌اندازی موزه اختصاص داده شد.

بوستان ولایت ساری با عنوان « نوباغ‌شاه » یا « باغ ملک‌آرا » توسط شخصی به نام محمدمیرزا در زمان فتح‌علی شاه قاجار ایجاد شد. آن زمان عمارت‌هایی شبیه به چهل‌ستون اصفهان در آن ساخته شده بود. این مجموعه در کنار سبزمیدان ساری از آن زمان به عنوان یک باغ ایرانی شناخته می‌شد. ناصرالدین شاه نیز در سفرنامه خود به مازندران از آن به عنوان یکی از باغ‌های زیبای ایران یاد کرد و نوشت : «سروهای باغ ملک‌آرا نمایان شد. پل کوچک و سنگ‌فرش دارد. داخل باغ که از دروازه‌های شهر صد قدم دورتر است شدیم. سردر خوبی دارد، از آن‌جا داخل باغ می‌شوند ؛ باغی در نهایت صفا و روح، کمتر باغی به آن نزهت و مرغوبی دیده شده است. خلاصه باغ بزرگی بود، یک سرو، یک نارنج، باز قطار سرو، باز قطار نارنج... سرو و نارنج جلوه‌گر و هوش از سر می‌رباید.»

نوباغ‌شاه ساری ، کوشک قاجاری داشت که بر اساس تصاویر هوایی سال ۱۳۳۵ بقایای معماری باغ و کوشک تا آن زمان نیز پابرجا بود. در زمان پهلوی اول توسط رضاشاه در این مجموعه ۶ ساختمان برای استفاده نظامی و تبدیل محوطه به پادگان ساخته شد.

برچسب‌ها ساری علی ‌اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی موزه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ساری علی اصغر مونسان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی میراث فرهنگی موزه اخبار کنکور بوستان ولایت میراث فرهنگی موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۲۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد

بازدیدکنندگان برای بازدید از موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران می‌توانند از امروز به شکل اینترنتی بلیت موزه‌ها را تهیه کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اعلام کرد:  با توجه به استقبال و حضور پرشمار گردشگران از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، به ویژه در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی با هدف تسهیل تهیه بلیت، گردشگران می‌توانند از طریق سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های آپ، تاپ، تفریحاتی و علاءالدین تراول اقدام به خرید اینترنتی بلیت موزه‌ها کنند. 

بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلمان و استادان دانشگاه

بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت ماه  در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفت تا دیگر صف‌های طولانی شکل نگیرد.

یکی از ویژگی‌های خرید بلیت به شکل اینترنتی اطلاع از تعطیلی موزه‌ها هنگام خرید است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز