Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم اندیشی ارتقاء فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد روستایی با نگاه ویژه به این فعالیت ها در خراسان شمالی در محل دفتر معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «علی قربانی» معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور امروز دوشنبه (سوم خردادماه) در نشست هم اندیشی ارتقاء فعالیت های کانون های مساجد روستایی، به ارزش و نقش مساجد در توسعه فرهنگی مناطق مختلف به ویژه روستاها اشاره کرد و تعامل و همکاری نهاد فعال در مسجد به ویژه ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور را برای اثر بخشی برنامه های فرهنگی بسیار موثر دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

وی با اشاره به فعالیت دهیاری ها، آن را یک دولت محلی در روستاها قلمداد کرد و با صراحت گفت: اگر نهادهای فعال در مساجد با همکاری و مشارکت دهیاری ها برای فعالیت های فرهنگی اقدام کنند شاهد رشد و شکوفایی در این مناطق خواهیم  بود.

 

 


قربانی همچنین با عنوان اینکه مسجد محلی برای حضور عموم مردم و افکار فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است، توصیه کرد: با سمت و سو دادن فعالیت ها به سمت عموم و پرهیز از سو گیری ها به سمت افراد و اشخاص یا گروه های خاص، می توانیم با محوریت مساجد شاهد رشد ارائه خدمات فرهنگی و هنری در روستاها و اجرای طرح ها و برنامه های سازنده باشیم.

 

 


وی اجرای برنامه های عملیاتی و سازنده را مورد توجه قرار داد و در تکمیل مطالب خود گفت:  40 درصد بودجه این حوزه  عمرانی و 60 درصد آن مربوط به فعالیت های زیرساختی است که از این محل سه درصد درآمدهای جاری دهیاری ها در اختیار دهیاران برای فعالیت های فرهنگی قرار می گیرد که تلاش می کنیم این موضوع هر چه زودتر محقق شود.

 

 


«حسین فرخنده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این نشست به رونق فعالیت های فرهنگی هنری در مناطق روستایی استان همچون کسب رتبه برتر و نیز جایزه استمرار جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران در چند دوره پیاپی توسط فعالان مسجدی و اعضای کانون ها در روستاهای بزنج، زو ارم، دشت، ارکان، قلعه خان، اسفیدان و طبر اشاره کرد و از کانون های مساجد به عنوان تنها پایگاه فرهنگی و دولتی تاثیرگذار  در روستاها نام برد.

 

 


وی نقش ائمه جماعت مساجد را مورد توجه قرار داد و گفت: روحانیون در مساجد می توانند با ایجاد تعامل بین ارکان مسجد سبب رونق فعالیت های فرهنگی روستاها شوند.

 

 


مدیرکل ارشاد خراسان شمالی  در ادامه به اجرای برنامه های ارزنده برای ارتقاء فعالیت های فرهنگی هنری در روستاها اشاره کرد و برگزاری جشنواره ملی فیلم کوتاه روستا و عشایر با همکاری کانون های مساجد در خراسان شمالی را به عنوان نمونه نام برد و افزود: دومین دوره این جشنواره هم اکنون آغاز شده و دبیرخانه این جشنواره برای معرفی قابلیت ها و ظرفیت های روستاهای کشور، آماده دریافت آثار هنرمندان و فیلمسازان است.

 

 


فرخنده همچنین به تهیه و تدوین مستند از فعالیت‌های روستای دوستدار کتاب بزنج اسفراین اشاره کرد و گفت: این مستند به همت ستاد کانون هایمساجد کشور هم اکنون در حال ساخت است.

 

 


وی  گردآوری،  تالیف و انتشار کتاب توسط اهالی فهمای استان با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی هنری روستاها از جمله صنایع دستی و گردشگری و نیز معرفی شهدا و فرهنگ ایثارگری و توسعه فعالیت های قرآنی و آموزشی، کارآفرینی و اشتغالزایی را از دیگر اقدامات  انجام شده به دست فعالان مسجدی در روستاهای استان نام برد و خواستار حمایت از طرح ها و فعالیت های فرهنگی و هنری روستاها شد.

 

 

«هاشم شیرازیان» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کانون های مساجد استان ارائه کرد و از فعالیت 400 کانون فرهنگی و هنری در این استان خبر داد و  حمایت از طرح ها و برنامه های کانون ها، در قالب خرید آثار تولیدی هنرمندان، نویسندگان و فعالان کانون ها  علی الخصوص در روستاها و یا در قالب اختصاص وام کم بهره به این افراد خواستار شد.

 

 


وی همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی، حمایت از رابطین شبکه فهما را مورد توجه قرار داد و خواستار شد.

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: رونق مسجد روستاها کانون مسجد فعالیت های فرهنگی فرهنگی هنری کانون های مساجد فرهنگی و هنری خراسان شمالی فعالیت ها دهیاری ها کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالنبی موسوی فرد ظهر امروز دوشنبه در آئین تجلیل از برنامه سازان معارفی ماه رمضان استان خوزستان اظهار کرد: باید برنامه ریزی مدونی صورت گیرد تا بتوانیم در تمام ماه های سال در چهار محور احکام شرعی، قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه توجه و تلاش ویژه داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان خطاب به حاضران گفت: اشخاص نقطه مقابل شما و افرادی که تفکرات خاص خود را دارند بر قرآن مانور می دهند، در حالی که قرآن بدون اهل بیت (ع) و اهل بیت (ع) بدون قرآن نیست و این ۲ در عرض یکدیگر هستند.

وی افزود: از نظر و تجربه بزرگانی که در استان هستند استفاده شود و مسجدها به عنوان محور همه محورها قرار داده شود که البته ما نیز به دنبال همین مسأله هستیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: برنامه ای که در ایام ماه مبارک رمضان پخش شد در طول سال انجام شود و چهار محور ذکر شده در مساجد خصوصاً آن مسجدهایی که آمادگی دارند اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد با بیان اینکه فعالیت مسجدها تنها منحصر به ایام خاصی نباشد، تصریح کرد: نمازهای صبح، ظهر و شب در دستور کار قرار گیرد، مسجدهایی که در این زمینه فعالیت دارند تبلیغ و معرفی شوند، حتی نسبت به مساجدی که در جاده ها قرار دارند و در این خصوص فعالیت دارند اطلاع رسانی صورت گیرد تا افرادی که در جاده هستند و برای اقامه نماز مشکل دارند در جریان قرار گیرند.

کد خبر 6092309

دیگر خبرها

  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی