Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین؛ هم اکنون نقد و بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی با حضور طراحان طرح و اقتصاددانان موافق و مخالف در کلاب اقتصادآنلاین در کلاب هاوس در حال برگزاری است.

حسین‌زاده بحرینی، رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس در کلاب هاوس اقتصادآنلاین گفت: سال ۱۳۸۰ سالی است که اولین بانک خصوصی در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و خصوصی‌سازی در صنعت بانکداری با ابلاغ تفسیر جدید از اصل ۴۴قانون اساسی ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد. از ابتدای سال ۸۰ تا پایان ۹۹ تولید ناخالص داخلی ۳۶صدم درصد رشد کرد و نقدینگی در همین مدت ۱۳۲.۵درصد رشد کرده است. ممکن است دلایل مختلفی مثل تحریم برای این مقدار پایین رشد عنوان شود که من آن را تا این حد که بزرگنمایی می‌شود قبول ندارم.

وی ادامه داد: دو موتور خلق نقدینگی، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی و چاپ پول توسط بانک‌مرکزی به دلیل جبران کسری بودجه دولت است. هر کسی که آمارها را ببیند می‌فهمد آنچه عامل این رشد نقدینگی است، پول‌هایی است که توسط بانک‌ها خلق شده است.

حسین‌زاده بحرینی افزود: بانک‌مرکزی به دلیل فشاری که دولت بر این نهاد وارد می‌کند در رشد نقدینگی نقش داشته است. در تمام این ۲۰سال به دلیل عدم وجود یک بانک مرکزی عالم، عاقل و مستقل و با اقتدار بانک‌های دولتی دنباله‌رو بانک‌های خصوصی شدند و این میزان نقدینگی توسط بانک‌ها خلق شد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که بانک‌مرکزی مستقل نشود و افراد متخصص هم در آن به کار گرفته نشوند این دو موتور خلق نقدینگی با قدرت کار خواهند کرد.

برخی گروه‌هایی که منافعشان در خطر است با طرح قانون بانک‌مرکزی مخالف هستند/ کنترل خلق پول، افزایش نظارت ‌و تنظیم‌گری سه هدف این طرح

سید احسان خاندوزی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در کلاب هاوس اقتصادآنلاین  گفت: کنترل خلق پول، نظارت بر فعالیت‌های بانک‌مرکزی و بهره‌مندی بخش تولید از نقدینگی خلق شده اهداف طرح بانک‌مرکزی است.

وی ادامه داد: گروه‌هایی که نمی‌خواهند سلطه بودجه‌ای دولت بر بانک‌مرکزی‌ متوقف شود، با این طرح مخالفت می‌کنند. در بخش کنترل خلق پول، دولت و نظارت، بانک‌ها و بهره‌مندی بخش واقعی اقتصاد هم جریان اقتصادی کلاسیک که معتقد هستند نظام بانکی نقشی در اقتصاد ندارند با این طرح مخالفت می‌کنند.

مزایا و معایب طرح قانون بانک‌مرکزی

محمدرضا داودالحسینی، اقتصاددان مزایا و معایب طرح قانون بانک‌مرکزی را به دودسته جدا کرد:

 مزایا:

 گامی بلند و رو به جلو در نظام بانکداری کشور

نگاه به روز و جامع به بانک‌مرکزی، ثبات قیمت‌ها، اشتغال، ثبات مالی و بانک‌ها

جدی گرفتن استقلال بانک‌مرکزی

برخورد جدی با بانک‌ها در بحث اضافه‌ برداشت به طور صریح

عدم اجبار بانک‌مرکزی به خرید ارز از دولت

الزام بانک‌مرکزی به خرید و فروش ارز با نرخ بازار

افزایش نظارت بانک‌مرکزی بر ترازنامه بانک‌ها

هیات عالی مستقل از دولت

معایب:

اجماع قانون و مقررات در کنار یکدیگر

مسئولیت و اختیارات هیات عالی به درستی عنوان نشده است

بانک‌مرکزی که در این طرح دیده شده، بسیار بزرگ است.

این خبر در حال تکمیل است...

پربیننده ترین نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث۱۴۰۰ (+استعلام و محاسبه) درگاه های فروش رمزارزها مسدود نشود رکورد تراکنش های بانکی شکست ثبت افزایش سرمایه بانک دی در مرحله نهایی است کسب درآمد ۳۶۰میلیارد تومانی وملل از تسهیلات اعطایی / عملکرد اردیبهشت ماه وملل (۲خرداد)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خلق پول انتخابات ۱۴۰۰ قانون بانک مرکزی بانک مرکزی توسط بانک بانک ها خلق پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۳۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود

مرتضی افقه گفت : من تصور نمی‌کنم بانک مرکزی و حتی همین مجلس که حالا منتقد شده است، بتوانند کاری بیش از آنچه تاکنون دیده‌ایم انجام دهند و مانند سابق نرخ ارز در ایران متأثر از عوامل خارجی  خواهد بود و هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم هم محور نرخ ارز صعودی می‌شود.

مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.

دیگر خبرها

  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • آمادگی بانک‌ها برای استفاده از برات الکترونیکی
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد