Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، نشست علمی «نقد کتاب تفسیر معاصرانه قرآن کریم»، دوشنبه سوم خردادماه در دانشگاه قم و با حضور حجج اسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، استاد جامعةالمصطفی، براتی، استاد جامعةالمصطفی، سیدرضا مؤدب، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم و محمدکاظم شاکر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
حجت‌الاسلام مؤدب در سخنانی در این نشست گفت: نصر، نویسنده این تفسیر گرچه سال‌ها در آمریکاست و با مستشرقان زندگی کرده، اما روش آنها را که نقد قرآن است، قبول ندارد و ناقد دیدگاه برخی از مستشرقان بوده است.
 
وی افزود: وقتی مقدمه ترجمه این تفسیر را خواندم، متوجه شدم که ایشان یکسری مبانی در مورد قرآن دارد که برخی از آنها قابل پذیرش و خوب است؛ در صفحه ۴۴ کتاب، به زبان قرآن اشاره کرده و آورده است که در فرازهای بسیاری از قرآن که متن قدسی و الهی است، از مرگ، رستاخیز و برزخ و روز قیامت سخن به میان آمده است؛ قرآن این حقایق اخروی را به زبانی نیرومند، انضمامی و در عین حال به شدت رمزی بیان کرده و معتقد است زبان قرآن ترکیبی است.
 
مؤدب تصریح کرد: در صفحه بعد در مورد اعجاز قرآن و اینکه کتاب معرفت است، سخن گفته است؛ او خود را سنتی می‌داند و نگاه علمی را قبول ندارد و معتقد است قرآن ریشه همه علوم اسلامی است و گفته بدون ظهور قرآن، علوم اسلامی جایگاهی ندارد.
 
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران اضافه کرد: در صفحه ۴۷ بیان کرده قرآن به همه مسائل زمانه پرداخته است؛ وی معتقد است که قرآن علاوه بر حیات معنوی و عقلی، به مسائل روزمره هم اهتمام دارد؛ وی گفته این متن مقدس به تمامی جنبه‌های زندگی بشر حتی معمولی‌ترین نیازها هم پرداخته است.
 
استاد دانشگاه قم افزود: در صفحه ۵۰ کتاب، زبان قرآن را روایت امور واقع و در جایی استعاری و رمزی می‌داند؛ به بحث ظاهر و باطن قرآن اشاره کرده است؛ در صفحه ۶۲ به رابطه قرآن و سنت اشاره دارد و گفته حدیث مکمل قرآن است؛ در صفحه ۵۶، قرائت رسمی و سلامت قرآن را یادآوری کرده است.
 
وی افزود: در صفحه ۶۵ به نوعی توصیف قرآن را با عباراتی خوب بیان کرده و گفته قرآن برای مؤمنان کتابی بی‌جان نیست و کلام زنده خداوند است و حتی حروف آن موجودات زنده هستند. در صفحه ۶۶ ملاحظه تاریخی داشته و به این می‌پردازد که چرا اصلاً این کتاب یعنی تفسیر معاصرانه نوشته شده است.
 
مؤدب بیان کرد: نصر البته به ترجمه این کتاب که آقای رحمتی آن را ترجمه کرده هم نقدهایی دارد؛ ولی وی هدف از نوشتن این تفسیر را  مخاطبان غربی دانسته و اینکه آنها با روش مفسران اسلامی در طول ۱۴ قرن آشنا شوند، لذا از ۴۱ تفسیر یادکرده که عمدتاً متعلق به اهل تسنن است؛ شش تفسیر از عالمان شیعه مانند فیض، عبدالرزاق کاشانی، علامه طباطبایی و ملاصدرا هم در این کتاب مورد استفاده قرار گرفته و ذکر شده است.
 
مؤدب تصریح کرد: هدف کتاب این بوده که خواننده را از معنای ظاهری فراتر برده و معانی باطنی را بیشتر روشن کند؛ گفته من از این تفاسیر اقتباس کرده‌ام و عمدتاً در مقام تبیین بوده‌ام؛ همچنین اشاره کرده که مفسران سنتی، تفاسیر پرمغزی داشته‌اند.
 
استاد دانشگاه قم با بیان اینکه وی هدف تفسیر را برای مسلمین انگلیسی‌زبان و حتی غیر مسلمانان بیان کرده است که بحث شیعه و سنی در میان آنها چندان بروز و ظهوری ندارد، ادامه داد: در برخی موارد از تفاسیر میبدی و ابن عجیبه هم کمک گرفته است؛ در برخی موارد هم روش تفسیری خود را که آیه به آیه، و آیه با روایت است، بیان کرده است.
 
مؤدب به برخی ایرادات این اثر پرداخت و تصریح کرد: این تفسیر با توجه به اینکه مخاطب عام دانشگاهی دارد، انتظار می‌رفت که کشف جدیدی را بیان کند، به خصوص اینکه قرار است در سطح دانشگاهی تدریس شود.
 
وی اضافه کرد: نصر در مواردی به صورت محسوس جانبدارانه بحث کرده است؛ مثلاً در آیه ۳۷ بقره «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» یا در آیه ۲۰۷ این سوره «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» کاملا نگاه شیعی کمرنگ شده است و تسلیم اندیشه‌های اهل تسنن بوده است.
 
وی افزود: گاهی وارد تفاسیر عرفانی اهل تسنن مانند ابن عجیبه شده که عمدتاً ذوقیات است، ضمن اینکه ابن عجیبه علیه عالمان شیعه عبارات تندی مانند ضال دارد، ولی از تفسیر علامه و طبرسی که تقریبی است، استفاده نکرده است.
 
مؤدب بیان کرد: ایشان سراغ گزینش اقوال رفته، اما گاهی این نقل اقوال با نظم چیده نشده و هدف مفسر واضح نیست و خواننده به جمع‌بندی در اقوال نمی‌رسد. همچنین روش‌شناسی این تفسیر روشن نیست. در جایی گفته شیوه آیه به آیه را دنبال می‌کند، ولی در موارد فراوانی این مسئله مشهود نیست و سراغ سنت رفته است؛ البته سنت معتبر و مستند خوب است، ولی تفسیر قرآن به قرآن وجود ندارد و ای کاش از علامه طباطبایی برای تحقق این مدعای خود بیشتر کمک می‌گرفت.
 
وی تأکید کرد: ضمن اینکه از مؤلف این اثر تقدیر و تشکر دارم، ولی کارستانی در این اثر نمی‌بینم و امیداورم از لحاظ گرایش، روش و مبانی تحولاتی در ویرایش‌های جدید آن رخ دهد.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: دانشگاه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۵۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به برگزاری ششمین گام برگزاری این کنگره در شهر تبریز، یادآور شد: کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای، از ۴ سال پیش و به همت جامعه المصطفی و با همکاری مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی عرصه بین الملل آغاز شد.

وی گزارشی از تشکیل شورای علمی و اجرایی این کنگره بین المللی ارائه و به همکاری بیش از ۱۸۰ مرکز در برگزاری آن اشاره نمود و خاطرنشان کرد: برگزاری کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی در دانشگاه آزاد تهران، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، نمایندگی جامعةالمصطفی در اصفهان، جامعةالمصطفی مشهد با همکاری آستان قدس و دانشگاه رضوی و اجلاس اساتید معارف کشور در دانشگاه معارف اسلامی قم، پنج اجلاسیه این کنگره هستند.

معاون علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب، خدمت به ساحت قرآن کریم و تبیین و اشاعه اندیشه‌های قرآنی از دریچه افکار بزرگ علما را از مهم‌ترین رسالت‌ها و هدفگذاری مهم این کنگره دانست و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب در همان دوران جوانی پای به سکوی تفسیر مبانی قرانی گذاشته؛ بعد علمی، فقاهتی و تفسیری ایشان در بعد سیاسی پنهان شده است؛ لذا این کنگره به دنبال آشکار سازی جلوه‌هایی از شخصیت علمی، فقاهتی و تفسیری امام خامنه ای است.

حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی در ادامه ضمن تقدیر از شکوه همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی استان اذربایجان شرقی در برگزاری ششمین اجلاسیه این کنگره، کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای را بزرگ‌ترین کنگره علمی بعد از انقلاب دانست و ابراز داشت: دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای تاکنون بیش از ۲۶۰۰ چکیده مقاله و ۱۸۹۳ مقاله علمی را در سطوح عالی حوزوی و دانشگاهی دریافت نموده است.

وی با بیان این که با توجه به سخت‌گیری‌های صورت گرفته و دقت نظر داوران، مقالات برتر این همایش در مجلات متعدد علمی - پژوهشی چاپ و منتشر می‌شوند، اظهار داشت: تاکنون ۱۴ کرسی نظریه پردازی، ۲۶۵ نشست علمی و ۷۲ کارگاه تخصصی با همکاری مراکز و مجموعه‌های علمی، ملی و بین المللی برگزار و ۲۵ جلد از آثار برتر کنگره به زیور طبع آراسته شده است.

مدیر گروه قران و علوم طبیعی جامعةالمصطفی ضمن اشاره به برگزاری پیش نشست‌های متعدد در عرصه بین الملل و کشورهای اسیاسی، افریقایی و اروپایی و امریکایی، با بیان این که تمام مقالات این کنگره مبتنی با سامانه سمیم تحلیل و در فرایند ارزیابی‌های متعدد قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این همایش را می‌توان کارگاه علمی عظیم در رابطه با تبیین دیدگاه‌های قرانی صاحب نظران معارف الهی دانست.

وی به برخورداری مقالات برتر این کنگره از رتبه isc اشاره نمود و ابراز داشت: در روز برگزاری مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای، سه کمیسیون برگزار و در هر یک از آنها ۵ مقاله برتر با حضور اساتید و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی بررسی خواهد شد.

معاون علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب ارائه گزارشی از محتواهای کمیسیون جهاد تبیین و تبلیغ، کمیسیون ویژه بانوان و کمیسیون بین الملل مبتنی بر ارائه ۵ مقاله به زبان‌های اردو، آذری، عربی، انگلیسی و آلمانی از جمله ویژه برنامه‌های مراسم اختتامیه دانست.

حجت الاسلام والمسلمین مسترحمی با بیان این که نیمی از مقالات دریافتی کنگره را بانوان به رشته تحریر در آورده اند، اظهار داشت: در کمیسیون‌های تخصصی ششمین اجلاسیه، ۱۵ مقاله که غالباً توسط اساتید و پژوهشگران استان آذربایجان شرقی نگاشته شده‌اند، بررسی خواهند شد. بیش از ۲۵۰ مقاله بین المللی در قالب ۲۴ زبان به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور است

نصرالله زاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با بیان این که دانشگاه تبریز با ۲۰ دانشکده و مرکز پژوهشی و دانشگاهی از دانشگاه‌های پیشتاز و تأثیرگذار ملی و بین المللی در حوزه‌های مختلف دانش بنیانی است، اظهار داشت: دانشگاه تبریز ششمین دانشگاه بزرگ کشور و در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهانی قرار دارد.

رئیس دانشگاه تبریز به نقش اجتماعی دانشگاه تبریز و ورود آن به عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و رویکرد گفتمانی آن نمود و ابراز داشت: تبیین اندیشه‌های قرانی امامین انقلاب از جمله رسالت‌های مهم مجموعه‌های علمی و دانشگاهی است؛ چرا که مقام معظم رهبری از پیشتازان ورود به مسائل قرانی در عرصه حکمرانی بوده، در دوران رهبری ایشان شاهد حضور پررنگ قران در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی هستیم،

وی با تاکید بر این که دانشگاه تبریز با ورود به این عرصه در همکاری با نمایندگی جامعه المصطفی و نهادهای حوزوی و دانشگاهی استان نقشی مهمی در اشاعه اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای داشته است، فعالیت گروه‌های علمی دانشگاه تبریز در این مسیر و میزبانی از پژوهشگران بین المللی را از افتخارات این مجموعه توصیف نمود.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین فرازی از اندیشه‌های قرانی امام خامنه‌ای، به همیاری و همدلی مسئولان استان در برگزاری این همایش اشاره نمود و ابراز داشت: دانشگاه تبریز در همکاری با سایر دانشگاه‌های استان، ضمن تمرکز بر مباحث و محتواهای علمی قرآن محور و تقویت اتقان مباحث اندیشه‌ای، کمیته‌های تخصصی را ناظر به تنوع رویکرد مقالات ارائه شده برپا نماید.

وی در تبیین فرایند اجرایی رویداد بزرگ کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای، بحث حکمرانی قرانی رهبر معظم انقلاب را برگرفته از اندیشه اسلام ناب محمدی دانست و ابراز داشت: پژوهشگران دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی با ارائه مقالاتی فاخر موفق شدند تا گوشه‌ای از آئینه تمام نمای اندیشه قرآنی امام خامنه ای را تبیین نمایند.

ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای

نصرالله زاده به ساحت علم و فناوری و دانش بنیانی در اندیشه قرانی امام خامنه ای اشاره نمود و ابراز داشت: پرداختن به علم و دانش از تأکیدات امامین انقلاب و همواره مورد توجه امام خامنه‌ای است؛ چرا که تأثیر علم و دانش بر حکمرانی اسلامی بحثی اجتناب ناپذیر است.

وی تربیت عالم و دانشمند، تولید علم و جهت دهی درست به این دو مهم را از مؤلفه‌های گفتمانی اندیشه امام خامنه‌ای توصیف نمود و تصریح کرد: علم جهت دار انسان ساز بوده، اگر مبتنی بر آموزه‌های دینی و قرانی باشد، انسان را به تعالی می‌رساند.

رئیس دانشگاه تبریز اهمیت مأموریت گرایی دانشگاه‌ها در منویات امام خامنه ای را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب پیشران دانشگاه حکمت بنیان در عرصه بین المللی است؛ دانشگاه حکمت بنیاد در کنار توجه به نیازهای دنیایی، بحث تزکیه و تعلیم را در بسترهای مختلف علمی و فناوری دنبال می‌کند.

وی به توسعه پارک‌های علم و فناوری و پردیس‌های دانشگاهی در کشور اشاره و این رویکرد را گامی مهم در پیشبرد دانشگاه حکمت بنیان برشمرد و اذعان داشت: دانشگاه تبریز با راه اندازی ۱۷۰ شرکت دانش بنیان و فناورانه، توانسته اقدامات ارزشمندی در این زمینه داشته، در عرصه‌های ملی و بین المللی بدرخشد.

نصرالله زاده در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به سخنرانان ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای گفت: در روز افتتاحیه آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان، استاندار محترم آذربایجان شرقی و حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی رئیس کنگره و آیت الله عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیة سخنرانی خواهند نمود؛ در فرایند برگزاری مراسم اختتامیه سه مقاله برتر ششمین اجلاسیه ارائه و کمیسیون‌های تخصصی در رابطه با اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای برگزار خواهد شد.

ششمین اجلاس اندیشه‌های قرآنی ۸ صبح ۲۳ اردیبهشت در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار و در عصر همان روز مراسم اختتامیه با ارائه محتواهای کمیسیون‌های تخصصی و سخنرانان ویژه به کار خود پایان خواهد داد.

جامعه المصطفی میزبان دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رسول خضرلو رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای در جمع اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و رویکردهای جامعه المصطفی، به گستره مخاطبانی المصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و ابراز داشت: جامعه المصطفی میزبان دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ ملیت جهان بوده، با تدوین نظام‌نامه رشته‌ها، بیش از ۴۰۰ رشته و گراشی علمی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی را هدف‌گذاری نموده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این که کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه ای در ۸ استان و ۸ کشور جهان برگزار خواهد شد، اظهار داشت: روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه در ششمین اجلاسیه این کنگره بین المللی، میزبان دانش پژوهانی از ۶۰ کشور جهان در شهر تبریز خواهیم بود.

وی با اشاره به این که برنامه‌ریزی برپایی ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب در تبریز از ۸ ماه گذشته آغاز شده بود، اظهار داشت: در فرایند برنامه ریزی‌ها نشست‌های متعددی با حوزه‌های علمیه استان، دانشگاه‌های تبریز، آزاد، مرند، هنر و… برگزار و تبیین روش شناسی تفسیر، سبک‌های تفسیری و رویکردهای حکمرانی در اندیشه قرآنی امام خامنه ای مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس ششمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه‌های قرانی امام خامنه ای مؤلفه‌های جهاد تبیین و سبک زندگی قرآنی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب را از مهم‌ترین اهداف این کنگره توصیف و خروج از مهجوریت قرآن و ورود قران به بدنه جامعه را از اهداف بزرگ و عالیه این کنگره برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خضرلو گزارشی از رونمایی ۵ جلد کتاب از آثار این کنگره ارائه نمود و اظهار داشت: کتاب ۳ جلدی در حوزه تبلیغ و ارتباطات، کتاب ۱ جلدی مقالات بین المللی و ۱ جلد کتاب چکیده مقالات منتشر شد.

کد خبر 6100519

دیگر خبرها

  • نمایش قرآن منسوب به دستخط امام علی(ع) در نمایشگاه کتاب تهران
  • رییس دانشگاه تبریز: تبیین اندیشه‌های رهبر انقلاب وظیفه دانشگاه‌ها است
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۳۹+صوت
  • فعالیت‌های قرآنی دانشجویی به ۱۰ برابر هم برسد کافی نیست
  • ضرورت ورود قرآن به بدنه جامعه/ تشریح ماموریت های جامعه المصطفی
  • اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز تبیین می شود
  • تبیین مولد سازی دارایی‌های دانشگاه های تبریز و علوم پزشکی
  • بانوی با فضیلت / بتول نوقانی، فعال انقلابی و مفسر قرآن و نهج البلاغه
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • سکوی «تامین و تولید» راه‌اندازی می‌شود/ تبیین ظرفیت‌های ایران