Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@18:36:02 GMT

رقیب های بورس ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۶۶۸۸

رقیب های بورس ۱۴۰۰

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به طوری که از ابتدای سال تاکنون شاخص کل ۶/ ۱۱ درصد (معادل ۱۵۲ هزار واحد) افت کرده است. گر چه حرکت نماگر بازار بر روند نزولی از زمان اجرای دامنه نوسان نامتقارن شدت گرفت و بیشتر سرمایه‌گذاران از همان ۲۵ بهمن جنجالی (اجرای دامنه نوسان نامتقارن) پرچم خود را برای خروج از بورس بالا بردند، اما بعد از اعلام خبر چرخش دامنه نوسان نامتقارن به سمت دامنه نوسان متقارن، اتفاق دیگری برای بورس‌بازان رقم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش معاملات سهام و روند قیمت‌ها با وجود اخبار مثبت چنگی به دل نمی‌زند و به نظر می‌رسد این اتفاقات نمی‌تواند ضامن بازگشت سرمایه‌گذاران به تالارهای شیشه‌ای باشد.

اما آنچه بر بازارهای موازی رخ می‌دهد نیز قابل تامل است. بررسی وضعیت بازارهای دیگر نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران بازارهای دلار،مسکن،سکه و رمزارزها نیز در نامطمئن‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برند و سرمایه‌گذاران این بازارها مستاصل از سرمایه‌گذاری خود دنبال درهای خروج می‌گردند. گواه این مدعا به آمار گزارش بانک مرکزی در مورد نقدینگی بر می‌گردد.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در اسفندماه، حجم پایه پولی کشور با رشد ۵/ ۴ درصدی از مرز ۴۵۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد تا نرخ رشد حجم پایه پولی کشور در مقیاس سالانه به بیش از ۲۹درصد برسد. آمار بانک مرکزی در مورد نقدینگی نیز نشان می‌دهد، نقدینگی با رشد ۱/ ۵ درصدی در اسفند و جهش ۶/ ۴۰ درصدی در سال ۹۹ به مرز ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش حجم نقدینگی نشان می‌دهد حجم زیادی از پول طی ماه‌های منتهی به سال ۹۹ از بازارهای مختلف خارج شده است.

هر چه از ارزش معاملات بازار سهام کاسته می‌شود چشم سرمایه‌گذاران بورسی بیشتر از هر زمانی به بازارهای رقیب دوخته می‌شود. این در حالی است که از اواخر سال گذشته کارشناسان شرایط بازار سهام در فروردین و اردیبهشت ماه را معقول‌تر از اسفند ۹۹ پیش‌بینی کرده بودند، اما همان‌طور که مشاهده کردیم برخلاف فروردین ۹۹ سهامداران با ضرر و زیان بسیاری دست به گریبان شدند.

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران

اما با توجه به شرایط رکودی و نوسانی بازارهای دیگر، مقصد سرمایه‌گذاران بورسی بعد از خروج از بازار به سمت چه بازارهایی خواهد بود.

کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف با توجه به وضعیت نامشخص این بازارها تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری و تعیین تکلیف احیای برجام و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی، محتاط‌تر از هر زمان دیگری گام برخواهند داشت. در همین راستا برخی از فعالان اقتصادی، بازار رمزارزها را بزرگ‌ترین رقیب بازار سهام عنوان می‌کنند.از سوی دیگر با توجه به اینکه ماهیت وجودی این بازار با ابهام همراه است برای سرمایه‌گذاران داخلی با ریسک بسیار آمیخته شده. به ویژه با هشدارهای مدیران بانک مرکزی مبنی بر احتمال مسدود شدن مسیرهای انتقال وجه، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار افزایش یافته است.

از این‌رو تحلیلگران با توجه به ماهیت ابهام آلود این بازار معتقدند سرمایه‌های کلان وارد بازار ارزهای دیجیتال نمی‌شوند اما رمزارزها میزبان سرمایه‌های خرد بسیاری خواهند بود. در همین رابطه مهدی افنانی کارشناس بورس ضمن اشاره به جدیدترین آمار بانک مرکزی از میزان نقدینگی در کشور می‌گوید: بر اساس گزارش بانک مرکزی در اسفند، نقدینگی بالاترین رشد ماهانه خود را در سال ۹۹ با ثبت رقم ۱/ ۵ درصد به رخ کشید تا نقدینگی مرز ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان را لمس کند.

این میزان نقدینگی نشان دهنده خروج سرمایه از همه بازارهاست . بررسی سایر بازارها از ناامیدی فعالان بازارها نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی حکایت می‌کند. به عنوان مثال بازار مسکن در شرایطی با پیشروی رکود دست و پنجه نرم می‌کند که به نظر نمی‌رسد جایی برای رشد قیمت بیشتر آن وجود داشته باشد. بازار مسکن فراتر از تورم، پرش قیمتی را در دو سال اخیر تجربه کرده و فعالان این بازار می‌دانند که در حال حاضر مسکن برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ای سوخته محسوب می‌شود از این رو قدرت جذب سرمایه‌گذاری مجدد را ندارد.

کاهش جذابیت بازارهای طلایی

وی با بیان مصائب سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا اظهار می‌کند: ریسک‌هایی که در سرمایه‌گذاری بازارسکه آتی به وجود آمده بازار طلا و سکه را از جذابیت سرمایه‌گذاری خارج کرده و روند کاهشی قیمت‌ها در این بازار منجر به خروج بخش زیادی از سرمایه‌گذاران شده است. برهمین اساس سرمایه‌گذاران با توجه به چشم‌انداز کاهشی قیمت‌ها در بازار سکه و طلا سمت آن نخواهند رفت.

به گفته این کارشناس، در حال حاضر ۳‌بازار اوراق ثانویه، اوراق با درآمد ثابت یا صندوق‌های با درآمد ثابت و رمزارزها مهم‌ترین بازارها برای جذب سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.  وی عنوان می‌کند: بازار رمز ارزها با اما واگرهای بسیاری روبه‌رو است و عدم شفافیت، بزرگ‌ترین مشکل بازار رمز ارزهاست. بر اساس برآوردها، سرمایه‌های خرد قابلیت جذب بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال از خود نشان می‌دهند. سرمایه‌گذاران کلان به دلیل مشکلات نقل‌و‌انتقال و جابه جایی پول از طریق صرافی‌ها یا درگاه‌های موجود نسبت به این بازار بدبین هستند. در واقع بازار رمز ارزها برای سرمایه‌های تا حدود ۲ میلیارد تومان از جذابیت سرمایه‌گذاری برخوردار است.

چراغ سبز به بازار اوراق

افنانی بازار اوراق و بازارثانویه سهام را برای سرمایه‌های بزرگ مامنی جذاب توصیف می‌کند و معتقد است این بازارها رقابت تنگاتنگی برای جذب سرمایه خواهند داشت و دو بازار ارزهای دیجیتال و سهام میزبان سرمایه‌های خرد طی ماه‌های آتی خواهند بود.

رقبای داخلی و خارجی بورس

از شروع ریزش بازار بورس حدود ۹ ماه می‌گذرد. در این مدت بسیاری از سرمایه‌گذاران به تدریج مبادرت به خروج نقدینگی از این بازار کرده‌اند. پرسش مهم این است که این پول‌ها مجددا وارد چرخه بورس می‌شوند یا ترجیح می‌دهند جهت جبران زیان به سوی بازارهای موازی کوچ کنند.

«بررسی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد برای بازار بورس چند رقیب داخلی و خارجی را می‌توان در نظر گرفت. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های داخلی از رقبای اصلی بورس می‌توان بازار مسکن، ارز، طلا، سپرده‌های بانکی و حتی بازار خودرو را نام برد.» این را حسن برادران هاشمی تحلیلگر بازار سهام می‌گوید و اظهار می‌کند: در این بین سپرده‌های بانکی یا صندوق‌های با درآمد ثابت به دلیل ماهیت متفاوت و کم ریسک بودن و البته درآمد مشخص، مشتریان خاص خودش را دارد و به نظر نمی‌رسد برای کسانی که هیجان بورس را تجربه کرده‌اند جذابیت داشته باشد. البته همواره سرمایه‌گذاران حقوقی برای مدیریت ریسک، بخشی از سرمایه‌ها را به سپرده یا اوراق مشارکت اختصاص می‌دهند. 

به گفته این کارشناس، سایر بازارها در ۶ ماه گذشته مانند بورس نوسانات قابل‌توجهی داشته‌اند. بازار دلار و طلا همزمان با افت شاخص و بر خلاف آن در شهریور روند صعودی در پیش گرفتند که تا اواخرآبان و اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه داشت. بر همین اساس همزمان با شکست ترامپ،روند نزولی قیمت‌ها در دو بازار دلار و طلا آغاز شد و این روزها با قوت گرفتن احتمال احیای برجام به پایین‌ترین قیمت، طی ۶ ماه گذشته رسیده‌اند.

بر همین اساس به نظر می‌رسد قیمت‌های کنونی دلار و طلا به محدوده‌های مهم حمایتی رسیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده در همین محدوده با نوسانات اندک همراه باشند. وی با اشاره به وضعیت بازار مسکن خاطرنشان می‌کند: بازار مسکن بازیگران سنتی و خاص خود را دارد. البته ورود به بازار مسکن برخلاف سایر بازارها با سرمایه کم امکان‌پذیر نیست از این رو نمی‌توان بازار مسکن را رقیب جدی برای بازار بورس در کوتاه‌مدت در نظر گرفت. این روزها قیمت‌ها در بازار مسکن هر چند افت قابل‌توجهی نداشته، اما تعمیق رکود و کاهش نقدشوندگی آن نگرانی سرمایه‌گذاران این بازار سنتی را به دنبال داشته است.

این کارشناس در ادامه از بازار خودرو به عنوان رقیبی کم خطر یاد و اظهار می‌کند: بازار خودرو اصولا بازار سرمایه‌گذاری نیست، اما متاسفانه با توجه به آشفتگی قیمت‌گذاری‌های دستوری، محلی برای سفته‌بازی شده است. این روزها علاوه بر رقبای داخلی برای بورس، بازار فارکس به‌خصوص ارزهای دیجیتال نیز محلی برای جذب سرمایه‌های داخلی شده است. برادران هاشمی در همین رابطه بیان می‌کند: فارکس در گذشته هم رقیب بازار بورس بوده و به نظر نمی‌رسد با توجه به ماهیت و ریسک‌پذیری بالای آن و نیز مشکلات تبادل پول رقیب سرسختی برای بورس باشد اما ارزهای دیجیتال چند ماهی است که با حواشی و هیاهوی بسیاری همراه بوده‌اند و طی ۶ ماه گذشته بر مدار صعودی حرکت کرده اند گرچه برخی از آنها در یک ماه گذشته وارد فاز اصلاحی شده‌اند.

وی در پایان تاکید می‌کند: در مجموع با بررسی همه این بازارها به نظر می‌رسد بازار سرمایه علاوه بر اینکه برخلاف سایر بازارها چرخ صنعت را به حرکت در می‌آورد برای سرمایه‌گذاری نیز با توجه به افت قابل‌توجه قیمت و ارزندگی آن و همچنین گزارش‌های مناسب شرکت‌ها و فرآیند شفاف و قانونمند برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلندمدت جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

پربیننده ترین احتمال واریز ۳۵۰۰میلیارد تومان از صندوق توسعه به بورس در دو هفته آینده نقشه بورس امروز (۲خرداد) / شاخص کل بیش از ۱۰هزار واحد افت کرد نمای پایانی بورس (۲خرداد۱۴۰۰) / شاخص کل با افت ۲۰هزار واحدی به معاملات پایان داد سهامداران بانک ملت بخوانند(۳خرداد) / بازگشایی خونین وبملت نمای پایانی بورس (۳خرداد) / شاخص کل با افت ۱۲هزار واحدی به معاملات پایان داد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شاخص کل بورس تهران انتخابات ۱۴۰۰ سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال میلیارد تومان سرمایه گذاران بانک مرکزی سایر بازارها برای سرمایه دامنه نوسان ۶ ماه گذشته نشان می دهد بازار سهام بازار بورس بازار مسکن جذب سرمایه قیمت ها سرمایه ها شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، فعالیت در بازارهای مالی چه فارکس، چه بورس، چه ارزدیجیتال، مانند هر فعالیت دیگری، با مزایا و معایبی همراه است. جذابیت این بازارها، عمدتاً به دلیل پتانسیل کسب سودهای بالا است.

با این حال، باید به این نکته نیز توجه داشت که فعالیت در بازارهای مالی با ریسک‌ها و خطرات ذاتی نیز همراه است. در واقع، ریسک بخش جدایی ناپذیر از بازارهای مالی است و هیچ راهی برای حذف کامل آن وجود ندارد. با این وجود، می توان با به کارگیری روش‌های مناسب، ریسک را به طور قابل توجهی کاهش داد و احتمال کسب سود را افزایش داد.

یکی از مهم‌ ترین و کارآمدترین روش های کنترل ریسک، مدیریت سرمایه نام دارد. مدیریت سرمایه به معنای برنامه‌ ریزی و کنترل هوشمندانه پول، در فرآیند سرمایه‌ گذاری و معاملات است. درواقع مدیریت سرمایه شامل مجموعه‌ ای از اقدامات و استراتژی‌ ها برای مدیریت ریسک و افزایش سود در معاملات و سرمایه‌ گذاری است. برخی از این اقدامات شامل تقسیم‌ بندی سرمایه بین معاملات مختلف، تعیین حد ضرر و سود برای هر معامله، مدیریت ریسک و استفاده از استراتژی‌ های مناسب برای کسب حداکثر سود با کمترین میزان ریسک می‌ شود.

در این مقاله، به بررسی عمیق مفهوم مدیریت سرمایه می ‌پردازیم و با بهترین استراتژی ها، عوامل مهم و نکات کلیدی در این حوزه آشنا می‌شویم.

اهمیت مدیریت سرمایه در بازارهای مالی

مدیریت سرمایه به عنوان ستون فقرات موفقیت در هر نوع سرمایه‌گذاری، به خصوص در بازارهای پرنوسانی مانند فارکس و ارزهای دیجیتال، شناخته می‌ شود. یکی از اصول مدیریت سرمایه، توزیع سرمایه بین چندین دارایی مختلف است. این کار به شما کمک می‌ کند تا ریسک خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید و از ضررهای سنگین در صورت بروز مشکل در یک دارایی خاص جلوگیری کنید.

تصور کنید تمام سرمایه خود را روی یک معامله گذاشته‌ اید. با دقت و وسواس، تحلیل‌ های لازم را انجام داده‌ اید و با اطمینان کامل وارد معامله شده‌ اید. اما ناگهان، یک خبری فوری تمام معادلات را برهم می‌ زند. یک اتفاق غیرمنتظره، مانند شروع ناگهانی یک جنگ در منطقه‌ ای از جهان، بازار را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد و قیمت‌ ها خلاف جهت پیش‌ بینی شما حرکت می‌ کنند. در عرض چند لحظه، تمام امیدها و آرزوهایتان نقش بر آب می‌ شود. معامله با ضرری سنگین بسته می‌ شود و تمام سرمایه شما از بین می‌ رود.

در حالی که شما که با تمام سرمایه خود وارد معامله شده بودید، کابوسی وحشتناک را تجربه می کنید، اما معامله‌ گر دیگری که به اصول مدیریت ریسک و سرمایه پایبند بود، با آرامش خاطر، نوسانات بازار را رصد می کند.

این معامله‌ گر باهوش، می‌ دانست که بازارهای مالی پر از ریسک و نوسان هستند و هرگز تمام سرمایه خود را وارد یک معامله نکرده بود. او با تقسیم سرمایه خود بین معاملات مختلف، تعیین حد ضرر و سود برای هر معامله و استفاده از استراتژی‌ های مناسب، ریسک خود را به طور قابل توجهی کاهش داده بود. این یک مثال ساده از اهمیت مدیریت سرمایه در بازارهای مالی بود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در سال‌ های اخیر، شرکت‌ ها و بروکرهای مختلف بازار فارکس، مسابقاتی هیجان‌ انگیز برگزار می‌ کنند که در آنها، شرکت‌ کنندگان با چالشی سخت روبرو می‌ شوند. چالش معامله گران، کال مارجین کردن یک حساب معاملاتی با رعایت کامل اصول مدیریت ریسک و سرمایه است!

شاید در نگاه اول، این چالش ساده به نظر برسد و وسوسه شوید که بگویید: "خب کاری ندارد! چند معامله اشتباه با مدیریت سرمایه باز می‌ کنم و بعد برنده می‌ شوم." اما همه چیز دقیقا برخلاف عقیده شما پیش می رود. با مدیریت سرمایه صحیح، کال مارجین شدن در بازار به یک اتفاق نادر تبدیل می‌ شود و بروکرهای فارکس این مورد را به خوبی میدانند.

این موضوع اهمیت بالای مدیریت سرمایه، برای موفقیت در بازارهای مالی را نشان می دهد. به طور کلی موفقیت در بازارهای مالی بدون رعایت مدیریت سرمایه، غیرممکن است.

چگونه بروکر فارکس می تواند به شما در مدیریت سرمایه کمک کند؟

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، مدیریت سرمایه یکی از ارکان اصلی موفقیت در معاملات فارکس است. اما اگر شما تمام اصول و استراتژی‌ های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را به طور کامل رعایت کنید، اما بروکر مناسبی را انتخاب نکنید، تمام تلاش‌ هایتان نقش بر آب خواهد شد. برای مثال، یک بروکر فارکس خوب طیف متنوعی از حساب‌ های معاملاتی را با شرایط، حداقل سپرده، ویژگی‌ها و کارمزدهای مختلف ارائه می‌ دهد. شما می‌ توانید با توجه به نیازها، سطح ریسک‌ پذیری و استراتژی معاملاتی خود، یکی از این حساب‌ ها را انتخاب کنید.

از طرفی دیگر، حد ضرر (Stop Loss) یکی از ابزارهای کلیدی مدیریت سرمایه در معاملات فارکس است. این ابزار به شما امکان می‌ دهد تا حداکثر ضرر خود را در هر معامله به طور دقیق مشخص کنید. اما کارایی حد ضرر به طور مستقیم به سرعت اجرای معاملات در بروکر فارکس شما بستگی دارد. یک بروکر فارکس خوب باید از سرورهای قدرتمند و شبکه‌های پرسرعت استفاده کند تا معاملات را در سریع‌ ترین زمان ممکن اجرا کند. اهمیت سرعت معاملات بالا زمانی مشخص می شود که بروکر فارکس شما سرعت کمی در اجرای معاملات داشته باشد. در این شرایط معامله در زمان مناسب بسته نمی شود و قیمت از حد ضرر شما عبور می کند و ضرر شما افزایش می یابد.

علاوه بر حد ضرر و حد سود، بروکر فارکس معتبر ابزار دیگری مانند Trailing Stop Lossرا نیز به معامله‌ گران ارائه می‌ دهند. تریلینگ استاپ نوعی حد ضرر متحرک است که به طور خودکار با توجه به حرکت قیمت تغییر می کند و به شما کمک می‌کند تا ضرر خود را در معاملات به حداقل برسانید.

درست است که حد ضرر، تریلینگ استاپ و سرعت اجرای معاملات سه عامل کلیدی در مدیریت ریسک و سرمایه هستند و نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند، اما وظایف بروکر فارکس فراتر از این موارد است. یکی دیگر از وظایف مهم بروکر فارکس، ارائه اهرم مناسب به معامله ‌گران است. اهرم (Leverage) ابزاری است که به شما امکان می‌دهد با سرمایه‌ای بیشتر از موجودی حساب خود، وارد معامله شوید. استفاده از اهرم مناسب می‌تواند به معامله‌گران، به خصوص آنهایی که سرمایه کوچکی دارند، کمک کند تا سرمایه خود را به طور موثرتری مدیریت کنند و سود خود را افزایش دهند.

در ادامه، به بررسی برخی از استراتژی ‌های ناب و کارآمد مدیریت سرمایه می ‌پردازیم که می ‌توانند شانس موفقیت ما را در بازار افزایش دهند.

بهترین استراتژی های پولساز مدیریت سرمایه

تا به اینجا با اهمیت مدیریت ریسک و نقش انتخاب بروکر فارکس مناسب در انجام بهتر مدیریت سرمایه آشنا شدیم. در ادامه، به بررسی 3 تا از استراتژی ‌های ناب و کارآمد مدیریت سرمایه می ‌پردازیم که می ‌توانند شانس موفقیت ما را در بازار افزایش دهند.

قانون 1 درصد برای معاملات

قانون 1 درصد بیان می‌ کند که در هر معامله، نباید بیش از 1 درصد از کل سرمایه خود را ریسک کنید. به عبارت دیگر، در هر معامله، حداکثر 1 درصد از سرمایه شما در معرض خطر ضرر قرار می‌ گیرد.

فرض کنید حساب معاملاتی شما 10 هزار دلار است. طبق قانون 1 درصد، در هر معامله فقط مجاز به ریسک کردن 100 دلار (1 درصد از 10 هزار دلار) هستید. با محدود کردن ریسک هر معامله به 1 درصد، احتمال ضررهای سنگین به طور قابل توجهی کاهش می‌ یابد.

با رعایت قانون 1درصد، حتی اگر 50 معامله پشت سر هم با ضرر 1 درصدی روبرو شوید، باز هم نیمی از سرمایه خود را حفظ خواهید کرد و برای از دست دادن کل سرمایه تان به بیش از 99 معامله ضرر پیاپی نیاز دارید. این موضوع نشان می‌ دهد که قانون 1 درصد حاشیه امن قابل توجهی برای شما ایجاد می‌ کند و احتمال ضرر کامل سرمایه را به طور چشمگیری کاهش می‌ دهد.

تعیین نسبت ریسک به ریوارد 1:2

نسبت ریسک به ریوارد که به شما کمک می‌ کند تا نسبت ریسکی که برای کسب سود مشخصی به جان می‌ خرید را به طور دقیق محاسبه کنید. نسبت ریسک به ریوارد، نسبت فاصله بین نقطه ورود شما به معامله تا حد ضرر را به فاصله بین نقطه ورود تا حد سود مقایسه می‌ کند. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌ دهد که به ازای هر واحد ریسکی که می‌ کنید، چه مقدار سود به دست می‌ آورید.

ریسک به ریوارد یک اصل مهم در معاملات و همچنین مدیریت ریسک است که به شما کمک می‌کند تا معاملات با پتانسیل سودآوری بیشتر را شناسایی کنید. به طور کلی، معاملاتی که نسبت ریسک به ریوارد آنها بالاتر از 1:2 هستند، به این معنی است که پتانسیل سود، دو برابر بیشتر از ضرر احتمالی را است و از نظر آماری شانس بیشتری برای سودآوری در بلندمدت دارند.

ضرر را رها کن و سود را دنبال کن!

معامله‌ گران حرفه‌ ای فارکس به خوبی می‌ دانند که حفظ سود و جلوگیری از ضرر بیشتر کلید موفقیت در این بازار است. آنها به جای اینکه اجازه دهند ضررهایشان افزایش یابد، به سرعت از معاملات ضرر‌ده خارج می شوند. در مقابل، زمانی که در معاملات سود می‌ کنند، به آن اجازه می‌ دهند تا به رشد خود ادامه دهد.

اگر معامله‌ گران حرفه ای اجازه دهند ضررهایشان بیش از حد افزایش یابد، ممکن است سرمایه تعیین شده برای آن معامله را به طور کامل از دست بدهند. از طرف دیگر، اگر به موقع از معاملات ضرر‌ده خارج شوند، می‌ توانند از ضرر بیشتر جلوگیری کنند و فرصت‌های جدیدی برای کسب سود پیدا کنند.

در مقابل، معاملات ضرر‌ده را برای مدتی طولانی باز می‌گذارند به این امید واهی که قیمت به سطوح قبلی بازگردد و حتی به سود تبدیل شود.

سخن پایانی

فعالیت در بازارهای مالی، چه فارکس، چه بورس، چه ارزدیجیتال، با مزایا و معایبی همراه است. یکی از جذابیت‌ های اصلی این بازارها، پتانسیل کسب سودهای بالا است. با این حال، فعالیت در این بازارها با ریسک‌ ها و خطراتی نیز همراه است. در واقع، ریسک بخش جدایی ناپذیر از بازارهای مالی است و هیچ راهی برای حذف کامل آن وجود ندارد. با این وجود، می‌  توان با به کارگیری روش ‌های مناسب، ریسک را به طور قابل توجهی کاهش داد و احتمال کسب سود را افزایش داد.

یکی از مهم‌ ترین و کارآمدترین روش های مدیریت ریسک، مدیریت سرمایه نام دارد. مدیریت سرمایه به معنای برنامه‌ ریزی و کنترل هوشمندانه پول، در فرآیند سرمایه‌ گذاری و معاملات است. موفقیت در بازارهای مالی بدون رعایت مدیریت سرمایه، غیرممکن است. با یادگیری و به کارگیری استراتژی ‌های مناسب مدیریت سرمایه، می ‌توانید ریسک خود را به طور قابل توجهی کاهش دهید، احتمال کسب سود را افزایش دهید و در بلندمدت به موفقیت دست پیدا کنید. 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • مدیریت سرمایه در فارکس چیست؟ معرفی ۳ استراتژی پولساز
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت