Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهسا مژدهی: انتخابات سوریه آغاز شده و رئیس جمهور سوریه به همراه سه کاندید دیگر پای صندوق رفته‌اند. بشار اسد، عبدالله عبدالله و محمود المرعی سه نفری هستند که توانسته اند صلاحیت لازم را به دست اورند و نام هایشان را به رای بگذارند.

در سوریه هر فرد به مدت 7 سال و در سه دوره می تواند رییس جمهور این کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  البته این قانونی است که از سال 2012 حکم فرماست. پیش از این تصورش می رفت که بشار اسد هم مانند پدرش رییس جمهور مادام العمر باقی بماند. اما جنگ داخلی در سوریه اوضاع را تغییر داد.

در شرایطی که بیشتر خاک سوریه در دست دولت است و تنها بخش هایی از آن در دست مخالفان مسلح قرار دارد، شانس اسد برای ماندن در قدرت بالاست. او رقبای زیادی ندارد. عبدالله شخصیتی کمرنگ است که پیش از این وزیر و نماینده بوده و المرعی خود یکی از مخالفان اسد است. او گفته که به نتیجه انتخابات احترام خواهد گذاشت و از معدود مخالفانی است که در دوران جنگ داخلی دمشق را به مقصد دیگر کشور ها ترک نکرده است.

چه شرایطی برای انتخابات حکم فرماست؟

51 نفر در انتخابات ریاست جمهوری سوریه نام نویسی کرده بودند که دادگاه قانون اساسی تنها سه نفر را تایید کرد. نام یک زن هم در میان آن افراد بود که نتوانست نظر دادگاه را جلب کند. وگرنه این زن می توانست نخستین زنی باشد که در جهان عرب کاندیدای ریاست جمهوری می شد. اما رییس جمهور بودن در سوریه شرایطی هم دارد.

بر اساس  فصل پنجم ماده ۳۰ قانون انتخابات سوریه تصویب شده در سال ۲۰۱۴ میلادی، شرایط خاصی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را تعیین کرده است؛ بر اساس این قانون، برای پذیرش نامزدی هر فرد، ۱- وی باید ۴۰ سال تمام سن داشته باشد۲-  دارای تابعیت سوری باشد ۳-  پدر و مادر وی نیز سوری باشند ۴- همچنین تابعیت کشور دیگری غیر از سوریه را نداشته باشد۵-  از حقوق مدنی و سیاسی محروم نباشد و مرتکب جرمی بزرگ نشده باشد۶- همسر وی نباید غیر سوری باشد۷- تاییدیه دست کم ۳۵ نماینده مجلس از مجموع ۲۵۰ نماینده مجلس نمایندگان را داشته باشد۸- همچنین نامزد این انتخابات باید هنگام نامزدی به مدت دست کم ۱۰ سال بصورت پیوسته در سوریه سکونت و اقامت داشته باشد که با این شرط بسیاری از سوری های ساکن خارج امکان نامزدی را در این انتخابات نداشتند.

هر چند که حالا سوریه سخت ترین شرایط خود را از سر گذرانده اما دشواری های اداره کشوری که به سختی در حال خروج از جنگی ویرانگر است ادامه دارد. هنوز تمام کشور در دست دولت دمشق نیست و هر کسی که رای بیاورد باید بتواند بقیه بخش های کشور را هم تحت حاکمیت خود در بیاورد. از سوی دیگر زیر ساخت های این کشور طی سال های جنگ از بین رفته است و برگرداندن رونق اقتصادی به سوریه نیاز به نیروی فراوانی دارد. احیای روابط با دیگر کشورها و اداره امور در کشوری مانند سوریه هم کار اسانی نخواهد بود.

شانس اسد بالاست

امیر موسوی کارشناس مطالعات خاورمیانه، در مورد انتخابات پیش رو در سوریه به خبرآنلاین می گوید: از انتخابات سوریه که از پنجشنبه برای سوری های خارج از کشور برگزارشد در کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا و... استقبال نسبتا خوبی شد. سه نفر کاندیدا در این انتخابات شرکت کرده اند. آنها از میان 51 نفر کاندیدا توسط دادگاه قانون اساسی تایید شدند. یکی بشار اسد و دو نفر دیگر یکی عبدالله عبدالله که وزیر سابق و نماینده مجلس است و یکی هم محمود المرعی از مخالفان داخل سوریه است و مسوول سازمان حقوق بشر سوریه و دبیرکل جبهه دموکراتیک مخالفان است. او سه بار زندانی شده و الان جزو مخالفان دولت است اما در داخل سوریه فعالیت می کند. این سه نفر قرار است مبارزه کنند. این انتخابات طبق قانون اساسی جدید برگزار می شود که سال 2012 تصویب شده. نکته مهمی که در این قانون است، اینکه انتخابات در سوریه قبلا به صورت رفراندوم بود که رییس جمهور کاندیدا می شد و بعد مردم رای می دادند. حالا انتخابات واقعی وجود دارد. پیشبینی که می شود این است که بشار اسد با رای بالایی انتخاب می شود. شرایط در سوریه شرایط جدیدی است.

در انتخابات قبلی درصد بالایی از سوریه در دست مخالفان مسلح بود. اما الان بیشتر مناطق تحت تصرف ارتش و دولت است و لذا انتخابات ارام تری شکل می گیرد.

او در ادامه تاکید می کند: بیشتر کشورها اجازه دادند تا انتخابات برگزار شود. اما برخی هم ممانعت کردند. بیشتر جمعیت در اردن و لبنان است که جمعیت بالایی هم شرکت کردند. برخی کشورها این انتخابات را به رسمیت نمی شناسند. بالاخره دشمنی هایی با دولت سوریه است. چرا که آنها پشتیبان مخالفان مسلح بوده اند.

موسوی ادامه می دهد:دولت اینده سه مشکل اصلی دارد. یکی پایان دادن به اختلافات داخلی به خصوص در ادلب و مناطق کردنشین و شرق فرات. دوم بحث بازسازی کشور و سوم بازسازی روابط سوریه با جهان است. الان می بینیم که بدترین کشورهایی که با دمشق مشکل داشتند، به سمت اشتی حرکت کرده اند در حال تلاش برای بازسازی روابط خود با سوریه و دولت اسد هستند. کشورهای عربی مانند امارات و عربستان سعودی، هیات هایی را برای گفتگو با دولت بشار اسد ارسال کرده اند. امارات سفارتش را بازسازی کرد و سعودی هم در مسیر است. می ماند قطر و بحرین که بحرین بعد از عربستان خواهد رفت و می ماند قطر که به نظر من این کشور هم با سوریه اشتی خواهد کرد.

اکثر کشورهای عربی الان رابطه خوبی دارند. الجزایر و لبنان و عراق به دنبال آن هستند که سوریه به اتحادیه عرب برگردد. هنوز هم کشور سوریه عضویت سازمان ملل را دارد و با برخی از کشورهای اروپایی هم حتی روابطی ایجاد شده و احتمالا در آینده گسترش هم خواهد داشت. اینها مهم ترین نکاتی هستند که دولت اینده سوریه با آنها دست به گریبان خواهد بود و باید برایشان چاره اندیشی کند.

این کارشناس امور خاورمیانه می گوید: اما یک بحث چهارمی که می توانیم به این فهرست اضافه کنیم اینکه بحث ارام کردن شرایط داخلی و بهبود وضعیت اقتصادی است. اشتی ملی و بهبود روابط اقتصادی کشور با بهبود روابط سیاسی و دیپلماتیک قابل حل است. بخش مهمی از مشکلات اقتصادی به تحریم های امریکا و بخشی به تحریم های سازمان ملل بر می گردد. اگر دولت سوریه روابطش را بازسازی کند با کشور های جهان، از پس این موضوع بر خواهد امد. تا اینجا هم دمشق توانسته با روابط خود با کشورهای محور مقاومت بسیاری از مشکلات را از پیش پای خود بردارد. مهم ترین چالش سوریه الان رابطه اش با لبنان است. بیش از هر جای دیگر در این کشور یک دوگانگی وجود دارد. حزب الله و برخی دیگر از گرایش های مردمی خواهان برقراری رابطه با دمشق اند. اما دولت رسمی و گروه های نزدیک به حریری و ... مخالف برقراری روابطند و لذا مرز سوریه و لبنان بر روی یکدیگر بسته است. این به سود لبنان نیست. محصولات کشاورزی این کشور با دنیای عرب بسته شده چون مرز با سوریه بسته شده. دمشق ممانعتی از برقراری روابط ندارد. اما مشکل از بیروت است و آن قسمتی از دولت که رابطه با امریکا و عربستان دارد مانع می شود. این چالش ها برای اینده سوریه جدی هستند. اما تجربه ثابت کرده در این ده سال جنگی که واقعا جهانی بود علیه این کشور، نشان داد که شرایط سختی برای مردم ایجاد شده اما روابط مردم با دولت اسد هنوز محکم است.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
همین ایام بود... سوری‌ها پای صندوق رفتند
فیصل مقداد از تهران و مسکو تشکر کرد
انتخابات ریاست جمهوری سوریه در خارج از این کشور آغاز شد

312 310

کد خبر 1518437

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سوریه بشار اسد انتخابات سوریه ریاست جمهوری رییس جمهور بشار اسد سه نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم

اسحاق جهانگیری در گفت‌وگویی از وضعیت توسعه و رشد اقتصادی در کشور انتقاد کرد و گفت: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم.

به گزارش اعتمادآنلاین در ادامه چکیده ای از این گفتگو را می‌خوانید:

معتقدم در سال ۸۴ که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود. دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. امارات هم در زمینه اقتصاد در حال جلو افتادن از ماست. وقتی وزیر صنایع شدم از مردم ایران به خاطر شرایط خودرو عذرخواهی کردم. بعد از حذف پیکان طی پنج سال تولید خودرو را به یک میلیون دستگاه رساندیم. در دوره دوم اصلاحات خودرو‌های روز دنیا در کشور تولید شدند. پیکان حذف شد و خودروی ال۹۰ را با همان قیمت پیکان برای اقشار ضعیف تولید کردیم. مجلس هفتم دو طرح خارجی دولت آقای خاتمی را متوقف کرده بود. به نمایندگان مجلس گفتم، اجازه نمی‌دهم طرح تولید ال۹۰ با شرکت رنو را متوقف کنید، می‌خواهید استیضاحم کنید. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • دولت نباید اقتصاد کشور را به موضوع ارز گره بزند
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی؛ وزیر صنعت از دخالت‌های غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی دست بردارد
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم
  • استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد