Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:28:38 GMT

تولید حبوبات در قزوین کاهش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۶۷۸۹

تولید حبوبات در قزوین کاهش می‌یابد

تورج بنیادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال جاری پیش بینی می کنیم بین ۶ تا ۷ هزار تن حبوبات شامل عدس و نخود در مزارع دیم استان قزوین برداشت شود که این رقم سال قبل بیش از ۱۰ هزار تن بود.

این مسوول با بیان اینکه سال گذشته ۱۷ هزار و ۸۳۵ هکتار از مزارع دیم استان قزوین به کشت عدس و نخود اختصاص یافته بود،افزود: برنامه ابلاغی سطح زیر کشت سال زراعی جاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت این محصولات در استان ۲۰ هزار هکتار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنیادی همچنین گفت: امسال چهار هزار و ۷۳۵ هکتار از مزارع دیم استان به کشت نخود اختصاص یافته که نشانگر تحقق ۹۵ درصدی برنامه ابلاغی وزارتخانه بوده و همچنین ۱۲ هزار و ۳۶۵ هکتار نیز کشت عدس به ثبت رسیده که معادل ۸۳ درصد برنامه ابلاغی وزارتخانه است.

وی همچنین گفت: از دیگر حبوبات زیر کشت در استان قزوین باید به لوبیا اشاره کرد که سطح زیر کشت آن حدود ۸۰۰ هکتار است که مزارع آبی را شامل می شود و بیشتر مختص به بخش های الموت غربی و الموت شرقی قزوین است.

استان قزوین دارای حدود ۴۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۷۶ هزار هکتار باغ و سایر مزرعه یا زمین قابل کشت است.

برچسب‌ها کشاورزی استان قزوین حبوبات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی استان قزوین حبوبات کشاورزی استان قزوین حبوبات اخبار کنکور استان قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۶۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: واکسینه شدن این تعداد طیور روستایی در فاز دهم طرح واکسیناسیون با به کارگیری از توان نیرو‌های دولتی و با اولویت روستا‌های اطراف مزارع صنعتی طیور و روستا‌های با جمعیت بالای طیور بومی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با هدف پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی، مرحله دهم واکسیناسیون در جمعیت طیور بومی استان اجرا شد.

جلوخانی با اشاره به اهداف عمده این طرح گفت: ارتقا سطح ایمنی طیور بومی، پیشگیری از وقوع بیماری و همچنین کاهش انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی و همچنین کاهش کانون‌های این بیماری در مزارع صنعتی و کمک به تولید و معیشت روستاییان از اهداف طرح واکسیناسیون طیور روستایی بود.

به گفته این مسئول، بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور است که ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال دارد.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر