Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@06:06:32 GMT

زیر پوست پاساژ‌ها چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۷۳۴۲

زیر پوست پاساژ‌ها چه می‌گذرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «امین»، صاحب فروشگاه لباس زنانه در یکی از پاساژ‌های غرب تهران است و تا کنون روش‌های دزدی زیادی دیده است: «بعضی از فروشنده‌های غیرحرفه‌ای خودشونو با فروشنده‌های حرفه‌ای فروشگا‌های دیگه مقایسه می‌کنن و از پایین‌بودن حقوقشون ناراضی‌ان. همین نارضایتی شرایطو برای کم‌کاری یا دزدی فراهم می‌کنه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دزدی تو این کارم روش‌های مختلفی داره. مثلا فروشنده یه لباس می‌فروشه و به مشتری میگه دستگاه پُز خرابه و باید پولشو کارت به کارت کنه و شماره کارت خودشو میده. گاهی هم فروشنده، یکی از لباسای مغازه رو با قیمت بالا می‌فروشه و پولشو نقد می‌گیره، اما تو دفتر مغازه بالاترین قیمت موجودو می‌نویسه و مازادشو واسه خودش برمیداره.»

به گفته او بیشتر فروشنده‌ها کارشان را از ۱۷ سالگی شروع می‌کنند و صاحبان فروشگاه‌ها هم بیشتر سراغ دختران و پسران جوان می‌روند بویژه اگر کارشان پوشاک باشد: «ما درصدی کار می‌کنیم. تا دو میلیون تومن حقوق ثابته و از فروش هم یه درصدی به فروشنده میدیم. مثلا اگه کسی ۱۰۰ میلیون تومن فروش داشته باشه چهار میلیون تومن حقوق می‌گیره. معمولا فروشنده‌های خوب حقوق ثابت نمی‌گیرن و دوست دارن درصدی کار کنن، اما فروشنده‌های معمولی حقوق ثابت بیشتر و درصد کمتری از فروش می‌خوان. فروشنده یکی از فروشگا‌های من، همین روزای کرونایی که کار پاساژا تق و لق بود، شب عید ۱۴ میلیون تومن حقوق گرفت. فروشنده هم داشتم که جنس ۳۰۰ هزار تومنی رو یه میلیون تومن فروخته، پول جنسو تو صندوق گذاشته و ۷۰۰ تومن بقیه رو واسه خودش برداشته.»

«بهنام»، ۲۰ سال است که مدیریت چند فروشگاه را بر عهده دارد و تا کنون با فروشنده‌های مختلفی سروکار داشته. باسابقه‌ترین فروشنده‌اش ۱۰ سالی می‌شود همراهی‌اش می‌کند. می‌گوید عادت ندارد فروشنده‌ای را اخراج کند مگر آنکه کار اشتباهی مثل دزدی یا کم‌کاری از او سر بزند. در تمام این سال‌ها فقط یک فروشنده را اخراج کرده؛ آن هم زمانی که متوجه شده دزدی کرده است.

او سعی می‌کند با فروشنده‌ها طوری رفتار کند که وجدان کاری‌شان را در نظر بگیرند: «به فروشنده‌ها آوانس می‌دم که واسه انجام هر کاری وجدانشونو در نظر بگیرن. به نظر من باید هوای فروشنده رو داشت تا دزدی نکنه، چون دزدنبودن مهم‌ترین و بزرگ‌ترین خصوصیت یه فروشنده‌ست. حتی اگه کسی کار رو بلد نباشه، بعد از ۵ ماه می‌تونه فروشندگی رو یاد بگیره و اگه زرنگ باشه از این کار پول خوبی دربیاره. فروشنده‌هایی می‌شناسم که ماشین می‌فروشن و ماهی ۳۰ تومن درآمد دارن. فروشندگی حوصله و فن بیان خوب می‌خواد.»

بهنام که در بازار تهران هم فروشگاه دارد، می‌گوید: «بیشتر کسایی که توی بازار تهران کار می‌کنن آقا هستن، به همین دلیل محیط بازار مردونه‌تر از محیط بعضی از پاساژاست. البته حضور کارفرما هم باعث می‌شه حاشیه‌ها کنترل بشه. مصرف مواد مخدر توی پاساژا زیاده و فقط کافیه یکی از فروشنده‌ها مصرف‌کننده باشه تا به صورت تفننی بقیه رو هم درگیر کنه. وقتی یه نفر ماهانه دو سه تومان حقوق بگیره بدون اینکه بیمه باشه یا آینده و پیشرفتی داشته باشه، خود به خود انگیزه و امیدی هم نداره و ناخواسته به این سمت کشیده میشه. کارفرما باید برای بیمه ماهی یک و ۲۰۰ بده که براش نمیصرفه. من می‌تونم به فروشنده بگم اگه بخواد هزینه بیمه‌شو میدم، ولی از حقوقش کم می‌کنم، اما کسی قبول نمی‌کنه. بیشتر فروشنده‌ها هم بین ۱۸ تا ۳۰ سال دارن و حقوق‌گرفتن رو به بیمه‌داشتن ترجیح می‌دن.»

او از فروشنده‌ای که استخدام می‌کند سفته، شناسنامه و معرف به عنوان ضمانت می‌خواهد: «جوونا از یه زمانی به بعد تصمیم می‌گیرن دستشون توی جیب خودشون باشه و ساده‌ترین راه واسه درآمد هم فروشندگیه. یه سریا هم، چون مهارتی ندارن سراغ فروشندگی می‌رن. اکثر فروشنده‌ها از لحاظ مالی شرایط خوبی ندارن یا از طرف خانواده ساپورت نمی‌شن یا حرفه‌ای بلد نیستن گرچه بعضیا هم حرفه و مهارت دارن، اما شرایطشون واسه پول درآوردن از مهارت جور نیست.»

بیشتر بخوانید

تجارت غیر متعارف پشت لباسها

«حسین» یکی از فروشنده‌های دانشجویی است که چند سالی می‌شود در یکی از پاساژ‌های تهران مشغول به کار است. چون هیچ مهارتی نداشته وارد این کار شده و تا زمانی که فارغ‌التحصیل شود مجبور است همین کار را ادامه دهد تا بعد سراغ یک شغل درست و درمان برود. او از شغلش راضی نیست: «فروشندگی یه شغل موقته مگه اینکه سرمایه داشته باشی و کم‌کم خودت یه کاری دست و پا کنی و بشی آقای خودت وگرنه با این حقوقای کمی که کارفرما میده نمیشه سرمایه جور کرد. اونایی که میان سمت فروشندگی مهارت عملی ندارن. من خودم، چون هیچ حرفه‌ای بلد نبودم اومدم سراغ این کار و از سوم دبیرستان مشغول به کار شدم. من بازار هم کار کردم. اونجا ساعت کاریش کمتره و فشار کار بیشتره، اما چون تعطیلات رسمی همه جا بسته‌س، منم تعطیلم و وقتم دست خودمه، اما کار تو پاساژ از ۱۰ تا ۱۲ شبه، تعطیلی هم نداره و سخت هم میشه مرخصی گرفت.»

او به آسیب‌های اجتماعی این کار هم اشاره می‌کند: «۸۰ درصد فروشنده‌ها سیگاری‌ان و خیلیاشونم مواد مخدر مصرف می‌کنن. یه وقتایی پاساژا خیلی خلوت میشه و خیلیا حوصله‌شون سر میره و مجبورن با همسایه‌ها ارتباط بگیرن. بیشتر فروشنده‌ها هم جوونن، واسه هواخوری میرن جا‌هایی که مخصوص سیگار کشیدنه و همینجوری کم‌کم سیگاری هم میشن و رابطه‌ها شکل می‌گیره و برنامه پارتیای شبانه رو هم می‌چینن.»

«محمد» هم مدتی در یکی از پاساژ‌های تهران فروشنده بوده. وقتی وارد کار می‌شود فقط سیگار می‌کشیده و کم‌کم با تعارف فروشنده‌های دیگر به مواد مخدر هم گرایش پیدا می‌کند: «یه وقتی فقط روزی چند نخ سیگار می‌کشیدم، اما وقتی مشغول به کار شدم و دور و برم پایه زیاد بود روزی چند نخ سیگار، شد یه بسته در روز. یه وقتایی یه کام علف واسه سه روزم بس بود، اما وقتی دورم شلوغ می‌شد همونو با بچه‌ها یه روزه می‌کشیدیم. پایه خیلی مهمه. اینجوری مجبوری هر قدر پول درمیاری خرج خودت کنی واسه همینه که کمتر فروشنده‌ای به جای درست و درمونی می‌رسه. محیط پاساژا اصن خوب نیس و حتی کسی هم که از صفر شروع می‌کنه و می‌بینه بقیه سیگار و چیزای دیگه می‌کشن یه کام یه کام می‌گیره و میشه دیوید بکام!»

او به آسیب‌های دیگر مثل دزدی هم اشاره می‌کند: «تو بعضی کارا نمیشه دزدی کرد مثلا کسی که لوازم و ابزار موسیقی مثل پیانو می‌فروشه چه جوری می‌خواد دزدی کنه؟ معمولا دزدی تو کار پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، عروسک و اینجور چیزا راحته. بین مشتریا هم زیاد دزد پیدا میشه که خیلیاشون حرفه‌ای‌ان و نمیشه مچشونو گرفت و وقتی دوربینا رو چک می‌کنی متوجه میشی چی کِش رفتن. بعضیاشون تگ لباسا رو تو اتاق پرو می‌بُرن و لباس‌دزدی می‌کنن.»

محمد سیگارش را درمی‌آورد و روشن می‌کند و یک پُک عمیق می‌زند: «اگه تو این کار رابطه خوبی با صابکارت داشته باشی چن سالی دووم میاری، اما اگه همچین میونه خوبی بینتون نباشه، بیشتر از چند ماه دووم نمیاری. اگرم فروشنده قدیمی باشی و سابقه‌ت خوب باشه بین صاب‌مغازه‌ها پاسکاری میشی. بعضی فروشنده‌ها هم انقدر پاسکاری شدن و تو این کار دووم آوردن و جنم داشتن که خودشون صاب‌فروشگاه شدن.»

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: امنیت شغلی فروشنده لباس میلیون تومن فروشنده ها پاساژ ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۷۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • قول بده ؛ ماکان باند
  • اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد
  • کبد چرب و دردسرهایش
  • آب‌دزدی در مازندران با سه‌هزار انشعاب غیرمجاز
  • رئال مادرید و ثبت رکورد 8 بازی بدون شکست متوالی مقابل بایرن مونیخ
  • واکنش وکیل زنجانی به نقض حکم اعدام موکلش
  • گزارش تصویری | در دانشگاه های آمریکا چه می گذرد
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است؟
  • «حذف و اضافه» رمانی درباره همه آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد