ضرورت جهاد فرهنگی و حفاظت از ادبیات انقلاب
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۷۶۹۶
علیرضا مختارپور در یادداشتی نوشت: شهرستان ادب گستره قدرت و توانایی اهل ادب و هنر متعهد به انقلاب اسلامی است که حوزه ادب و ادبیات را از هجوم دشمنان محافظت کرده است و با خلق و نشر آثار فاخر انقلابی به دشمنان و مهاجمان حمله میکند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنکی خبرگزاری تسنیم، رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت 10 سالگی مؤسسه شهرستان ادب در پیامی توصیههایی متذکر شدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین رابطه، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی و فعال فرهنگی، در یادداشتی که در پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای منتشر شده است، نوشت:
شهر در ایران باستان و زبان فارسی قدیم معنایی وسیعتر از کاربرد فعلی داشته است. شهر در آن کاربرد باستانی و کهن به معنای توانایی، قدرت، و فرمانروایی بوده و بعدها انتقال معنایی پیدا کرد. به محل قدرت و فرمانروایی، و در این کاربرد جدید نیز وسعتی فراتر از شهر در کاربرد امروزی داشته و به معنای سرزمین، قلمرو، کشور به کار میرفته است، چنان که در ترکیب ایرانشهر مشهود است.
همچنین واژه و ترکیب شارستان یا شهرستان مطابق آن چه در برهان قاطع، و نیز فرهنگ جهانگیری آمده مفهوم حصاری که بر دور شهر بزرگ کشند، و یا آن چنان که در دستوراللغت آمده قسمت درونی شهر که در درون حصار باشد شارستان یا شارسان یا شهرستان نامیده شده است. در ادبیات فارسی واژهی شهر و شهرستان در اشعار متعدد و نیز در آثار منثور فراوانی ذکر شده است، هم در همان معانی گسترده شهر و شهرستان و نیز در استفاده از شهر و شهرستان برای ترکیبات متفاوت و غیرمکانی.
از جمله ترکیب شهرستان جان در بیتی از خاقانی:
بر در این هفت ده قحط وفاست
راه شهرستان جان خواهم گزید
یا ترکیب شهرستان علم در بیتی از عطار با اشاره به حدیث نبوی «انا مدینه العلم و علی بابها»:
هست شهرستان علم مصطفی
تو به مظهر کن در آنجا التجا
از آنچه به طور خلاصه ذکر شد به نظر میرسد شهرستان ادب نیز آن گستره قدرت و توانایی اهل ادب و هنر متعهد به انقلاب اسلامی است که حوزه ادب و ادبیات را از هجوم دشمنان محافظت کرده و با خلق و نشر آثار فاخر انقلابی به دشمنان و مهاجمان این و آیین و سرزمین خود حمله میکنند. مدافعاند و مهاجم.
2. بدیهی است تمامی انسانها، جوامع، شرایط و اوضاع جهان محکوم تغییر و تحول است. این تحول از حوزه مسائل فردی تا امور اجتماعی تا اوضاع سیاسی را در سراسر جهان در برمیگیرد. اما همیشه این تحولات مسیر تکاملی ندارند و چه بسا افراد و سازمانها و حتی تمدنهایی که پس از سالها حرکت و تلاش در جهت آرمانهای اولیه خود به دلایل متعدد و مختلف دچار عقبگرد و ارتجاع یا انحطاط شده و مسیری معارفی و مخالف آن اهداف اولیه را در پیش گرفتهاند.
نمونه بین المللی آن را میتوان در سازمانی نشان داد که ابتدا برای آزادی بخشی ملت مظلوم فلسطین و مقابله با اشغالگری متجاوزان در سرزمین اشغالی تشکیل شد و پس از چند دهه مبارزه، به تدریج دست از مبارزه کشید و دست در دست رژیم غاصب اسرائیل گذاشت. آن هم با میانجیگری استکبار جهانی. اگر چه رهبران آن سازمان و آن تشکیلات به ملت قهرمان فلسطین پشت کرده و راه سازش ننگین را برگزیدند. اما ملت شجاع فلسطین به راه خود ادامه داد و امروز پیروزیهای درخشان خود را جشن میگیرد.
نمونه داخلی این نوع انحطاط و عقبگرد را در برخی سازمانهایی نشان داد که برای رهایی خلق ایران از ستم طاغوت پهلوی و نیز مبارزه با امپریالیسم جهانی فعالیت خود را آغاز کردند. اما پس از مدتی هم با دستگاه ضدمردمی و امنیتی پهلوی سازش کردند، هم پس از پیروزی انقلاب به جنایت علیه مردم ایران پرداختند و پس از مدتی به کمک دشمن متجاوز به سرزمین ایران و انقلاب اسلامی پرداختند. و سرانجام امروزه در پستترین شرایط به حیات ننگین خود با کمکهای مستقیم استکبار جهانی ادامه میدهند.
3. شهرستان ادب که به مدد حمایت رهبر انقلاب اسلامی، 10 سال قبل به همت جوانانی از بطن مردم قهرمان ایران پای در این راه نهاد. اینک 10 سال از فعالیت خود را با پشتکار و جهاد فرهنگی جوانان مؤمن و انقلابی و با تولید آثار متعدد ارزشمند پشت سر میگذارد. تا با ارزیابی دقیق و بررسی نقاط قوّت و ضعف با همتی مجدد و با دعای خیر و راهنمایی حضرت آیتاللّهالعظمی خامنهای (مدظله العالی) دورهی جدید فعالیت خود را آغاز کند.
در این مسیر و شروع تازه به طور طبیعی مخاطرات و آسیبها و آفاتی در این مسیر متحمل است. آسیبها و آفاتی که تمامی افراد و انجمنها و مؤسسات متعدد را تهدید میکند از جمله:
الف) اولویت یافتن کمیت بر کیفیت.
ب) اولویت دادن به گسترهی فعالیت بدون توجه به رعایت اصول و موازین و آرمانها.
ج) تحت تأثیر جریانات فرهنگی دشمن قرار گرفتن و دچار لکنت در دفاع از ارزشها شدن.
د) تغییر ساختار مردمی و انقلابی به ساختارهای اداری و دیوان سالارانه.
ه) مفتون تشویقهای معترضانه جریانات فرهنگی دلبسته به غرب شدن.
و) دنیاطلبی و مداخله محاسبات منفعتجویانه و عافیتطلبانه در فعالیتها.
توجه به این آفات و آسیبها و راه مقابله با آنها همواره در رهنمودها و بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است. که برای توجه عزیزان مؤمن انقلابی شهرستان ادب چند عبارت از بیانات معظّمله که در شرح و تبیین استقامت بر اصول و آرمانها و ارزشها بیان شده به عنوان حسن ختام این مختصر تقدیم میشود:
-در تعبیر قرآنی پایبندی به ارزشها را «استقامت» نام نهادهاند. اگر این پایبندی به ارزشهای اساسی وجود داشت -که این شاخص اوّل انقلابیگری بود- حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود و در تندباد حوادث، این حرکت تغییر پیدا نمیکند. امّا اگر این پایبندی وجود نداشت، نقطه مقابل این پایبندی، عملگرایی افراطی است؛ یعنی هر روزی به یک طرف رفتن و هر حادثهای انسان را به یک طرف کشاندن:
میکِشد از هر طرف، چون پَر کاهی مرا
وسوسه اینوآن، دمدمه خویشتن
این میشود عملگرایی؛ هر روزی انعطاف به یک جهت و به یک سمت؛ این منافات دارد با آن پایبندی. در تعبیر قرآنی، این پایبندی به ارزشها را «استقامت» نام نهادهاند: فَاستَقِم کَمآ اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَک(هود، 112) -آیهی قرآن در سورهی مبارکهی هود- یا اِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ اَلّا تَخافُوا وَ لَا تَحزَنوا وَ اَبشِروا بِالجَنَّة؛ (فصلت، 30) در تعبیر قرآنی، اسم این پایبندی به مبانی و ارزشها استقامت است. 1395/3/14
- «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا» گفتن آسان است؛ عمل کردن دشوار است؛ استمرار عمل به مراتب دشوارتر است. بعضی فقط میگویند؛ بعضی این گفتهها را در عمل هم نشان میدهند اما نمیتوانند در مقابل حوادث عالم در مقابل طوفانها در مقابل تمسخرها در مقابل طعنه زدنها در مقابل دشمنیهای غیرمنصفانه طاقت بیاورند لذا متوقف میشوند. بعضی به این اکتفا هم نمیکنند که متوقف بشوند، عقبگرد میکنند. میبینید دیگر. آن کسی که میگوید از سر اعتقاد خالص و جازم و میایستد بر سر گفته خود، از سر تصمیم مومنانه و شجاعانه و استمرار میدهد این حرکت را با صبری که خدای متعال در قرآن فرموده است: «والله یحب الصابرین» مایه محبت خدای متعال است. این ارزش پیدا میکند؛ این میشود شخصیتی که نام او اثر میگذارد. راه او برای رهروان دستور راه میشود و چهره او باقی میماند. 1389/4/7
- در قرآن میگوید «ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا». فقط «ربنا الله» گفتن کافی نیست. «ثم استقاموا» هم لازم است؛ آن وقت «تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلٰئِکَةُ». استقامت کردن اساس کار است والا یک وزنه سنگین را آدم ضعیفی مثل بنده هم ممکن است بردارد و یک لحظه سر دست بلند کند؛ لیکن نمیتواند نگه دارد. آن را میاندازد. قوی و کننده کار کسی است که بتواند این وزنه سنگین را ظرف مدت لازم سر دستش نگه دارد. خیلی از ماها نیتمان خوب است و با نیت خوب وارد میشویم اما نمیتوانیم این نیت را نگه داریم. این نیت در اثنای راه به موانعی برخورد میکند؛ سایش پیدا میکند؛ کمرنگ و ضعیف میشود و احیانا یک جاذبه قوی معارضی دل را –که جایگاه نیت، دل است- به سوی خودش جذب میکند؛ یک وقت نگاه میکنید میبینید اصلا نیت رفت. نیت یک چیز دیگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض میشود. اگر میبینید بعضیها «ربنا الله» را گفتند اما امروز به جای کعبه رو به بتکده دارند؛ شعار خوب را دادند اما امروز 180 درجه در جهت عکس آن شعار حرکت میکنند عاملش این است؛ چرا نتوانستند؟ چون در اثنای راه، جاذبهها پیدا میشود. 1384/6/8
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان ادب نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان ادب انقلاب اسلامی شهرستان ادب ربنا الله م انقلاب ا الله
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۷۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
اجرای طرح گردشگری و طبیعتگردی در میانکاله و شبهجزیره آشوراده از ۲۵سال گذشته مطرح شد، اما اجرای این طرح بارها با مخالفت کارشناسان و حامیان محیطزیست به تعویق افتاد. در سال ۱۳۹۷دولت وقت این طرح را آغاز کرد، اما کش و قوس میان حامیان محیطزیست و مدیران اجرایی استان باز هم سبب توقف این طرح شد.
به گزارش همشهری آنلاین، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پس از سفر استانی رئیسجمهور به استان گلستان و بازدید از منطقه، رئیسجمهور بر ضرورت رفع مشکلات پیش روی اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده تأکید کرد و بلافاصله جلسات مستمری توسط سازمان حفاظت محیطزیست و با همکاری دستگاههای مربوطه ازجمله استانداری گلستان برگزار و قرار شد اجرای هرگونه طرح گردشگری در این ذخیرهگاه مهم زیستکره با هماهنگی سازمان حفاظت محیطزیست انجام شود.
مردادماه سال گذشته، سیزدهمین نشست کمیته ملی طبیعتگردی که با حضور علیاصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بهعنوان اعضای کمیته ملی طبیعتگردی برگزار شد، موضوع پروژه طبیعتگردی جزیره آشوراده منطبق با معیارهای محیطزیستی در محدوده ۲۲ هکتاری بهعنوان یکی از موضوعات مهم و دارای اولویت از سوی شخص رئیسجمهور در سفر استانی گلستان، مطرح شد و مورد تأیید نهایی اعضا قرار گرفت. سفر رئیس قوه قضاییه استان گلستان هم دستور ویژه حجتالاسلام محسنی اژهای را برای رفع جنبههای حقوقی و قضایی مسائل و مشکلات استان ازجمله مسئله «طرح گردشگری جزیره آشوراده» را در پی داشت و طرح گردشگری آشوراده ضمن توجه به جوانب و ملاحظات زیستمحیطی، به لحاظ حقوقی و قضایی هم تعیین تکلیف شد.
ماجرا از چه قرار است؟فرمانده یگان حفاظت محیطزیست کشور در این باره گفت: «اداره میراث فرهنگی با مصالح ساختمانی بدون انجام هماهنگی، قصد ورود به منطقه حفاظت شده میانکاله را داشت که با ممانعت محیطبانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه جلوگیری و قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند.»
سرهنگ جمشید محبتخانی افزود: «یک اثر تاریخی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن برعهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود؛ محیطبانان نیز وظیفه کنترل مجوز را دارند. دستگاه دولتی برای انجام هرگونه فعالیت عمرانی در منطقه حفاظت شده باید مجوز داشته باشد. با توجه به اینکه مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، محیطبانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند و با احترام از آنان خواستند که پس از اخذ مجوز نسبت به ورود مصالح به منطقه اقدام کنند.»
او ادامه داد: «برخلاف برخی مباحث مطرح شده، وقوع درگیری بین محیطبانان و کارکنان میراث فرهنگی به هیچ عنوان رخ نداده است بلکه بحث جزئی بین طرفین بهوجود آمده بود که درنهایت آقای تقیپور، مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله برای بررسی بیشتر موضوع به پاسگاه دریابانی محل رفت و بعد از نیم ساعت حضور در پاسگاه، موضوع با صحبت حل و فصل و قرار شد مجوز لازم از محیطزیست استان گرفته و سپس وارد منطقه شوند. تأکید میکنم که بحث شفاهی بوده و بازداشت و درگیری رخ نداده است.»
آذرماه سال گذشته نیز انتشار تصاویر درگیری لفظی محمدجوادساروی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با یک محیطبان در جزیره آشوراده خبر ساز شده بود که واکنش مدیران سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت.