Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که جمعیت زیادی از دانشجویان غیرعلوم پزشکی برای بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه درخواست دراولویت قرار گرفتن واکسیناسیون کرونا را دارند؛ اما وزارت بهداشت چنین درخواستی را نمی‌بیند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زمزمه‌ها از همان روز‌های اعلام خبر بازگشایی احتمالی دانشگاه‌ها از مهرماه امسال شروع شد، درست از زمانی که دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستار واکسیناسیون دانشجویان‌شان شدند و ستاد کرونا هم بدون هیچ چون و چرایی آن‌ها را در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان علوم پزشکی به دلیل ارائه خدمت به کرونایی‌ها در صف اول قرار گرفتند، اما همین یک نامه درخواست و تائید وزارت بهداشت کافی بود تا صدا و زمزمه‌های بقیه دانشگاه‌ها هم بلند شود.

 

همه اولویت می‌خواهند مانند برخی مسئولان و خانواده‌هایشان که خود را در گروه‌های اولویت‌دار جا زدند و واکسینه شدند. البته ناگفته نماند که تعدادی از آن‌ها به دلیل کارشان عزل شدند، اما خدا می‌داند که چه تعداد دیگر واکسینه شدند و کسی خبردار نشد. از این موضوع که بگذریم به دانشگاه‌ها می‌رسیم، دانشگاه‌هایی که همه خود را در این شرایط کرونایی آن هم بدون واکسیناسیون در خطر می‌بینند.

 

چه خبر از واکسیناسیون دانشجویان غیرعلوم پزشکی؟

از دانشجویان علوم پزشکی که گذشت و خوشابه‌حالشان شد که چنین نگرانی را ندارند چون بعد از گروه‌های بالینی که واکسیناسیون آنها به زودی به پایان می‌رسد، گروه‌های غیربالین و علوم پایه نیز واکسینه خواهند شد. مطابق گفتگوی ما با قنبری مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت برای در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون دانشجویان علوم پایه و غیربالین دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مکاتباتی با وزیر بهداشت صورت گرفته است تا آنها هم به تدریج تا زمان بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه واکسینه شوند. 

 

نامه علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزیر بهداشت که خواستار در اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون تمام دانشجویان سطح کشور برای آماده‌سازی شرایط بازگشایی دانشگاه‌ها از ترم تحصیلی آینده شده است را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

 

البته ناگفته نماند که طبق شنیده‌ها تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای واکسیناسیون تفاوتی بین دانشجوی بالین و غیربالین قائل نشدند و همه دانشجویان خود را به طور یکسان دربرابر کرونا واکسینه کردند. 

 

اما در این بین دانشگاه‌های تحت نظارت وزرت علوم گویا سرشان بدون کلاه مانده است. پیش‌تر تقصیر‌ها و بیخیالی‌ها برای این موضوع را سر وزارت علوم و دانشگاه‌ها می‌دانستیم، اما حال با اعلام درخواست وزارت علوم و تعدادی از دانشگاه‌ها، اشکال کار را در وزارت بهداشت و ستاد کرونا می‌بینیم چون درخواست مستقیم حقدوست از وزیربهداشت نوزدهم اردیبهشت ماه اعلام شده و از آن زمان تاکنون ستاد کرونا و وزارت بهداشت هیچ تصمیمی را مبنی بر رد یا تائید این درخواست اعلام نکرده است.

 

 

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی این روز‌ها در خبر‌های متعددی واکسیناسیون دانشجویان را امری مهم دانسته و اعلام کرده است که این موضوع را به وزارت بهداشت واگذار کرده است. مطابق صحبت غلامی اگر بنا به واکسیناسیون دانشگاه‌ها باشد انتظار است که دانشجویان و دانشگاه‌های آن‌ها هم در اولویت تزریق قرار بگیرند. همچنین در روزهای اخیر همگان تاکید دارند که شیوع کرونا با تعطیلی دانشگاه‌ها و مجازی کردن آموزش‌ها ضربه سنگینی را بر آموزش عالی کشور زده است و باید هرچه سریعتر این روند ساماندهی شود.

 

خون علوم پزشکی‌ها رنگین‌تر است

در اولویت واکسیناسیون قرار دادن دانشجویان علوم پزشکی به گونه‌ای ذهنیت ایجاد کرده است که دانشجویان غیرعلوم پزشکی از آن‌ها جدا هستند، اما در بازگشایی دانشگاه‌ها همه در یک سطح بوده و تفاوتی نیست. البته وزارت بهداشت برای تعویق آزمون‌های پزشکی در چند دوره مختلف به دلیل شیوع کرونا هم این شبهه را ایجاد کرد که گویا دانشجویان علوم پزشکی تافته جدا بافته هستند. بعنوان مثال در اسفندماه برای برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۰ دستوری مبنی بر تعویق صادر نشد، اما آزمون دستیاری پزشکی به بهانه فاصله کافی نداشتن از آزمون دوره قبل به تعویق افتاد.

 

فنی‌وحرفه‌ای پیش‌قدم شدند، اولویت گرفتند

در همان ابتدای راه و پس از نامه درخواستی دانشگاه‌ها علوم پزشکی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم پیش‌قدم شد و با ارسال نامه و توضیحاتی به وزارت بهداشت، برای دانشجویان خود تقاضای واکسیناسیون کرد. واکسیناسیون با اولویت!

 

 

در این مسیر ابراهیم صالحی عمران تنها برای دانشجویانش اولویت تزریق را درخواست نکرد بلکه برای تمام اعضای هیئت علمی، کارکنان اداری و کادر آموزشی واکسیناسیون را اولویت دانست و در جواب این نامه علیرضا رییس معاون بهداشت وزارت بهداشت مطابق با مصوبات ستاد کرونا به این درخواست پاسخ مثبت داد به گونه‌ای که فنی‌وحرفه‌ای‌ها در اولویت سوم واکسیناسیون قرار گرفتند.

  دانشجویان نباید از بقیه مردم جدا باشند

از رییس بزرگترین دانشگاه کشور که عده‌ای آن را بعنوان نماد آموزش عالی کشور می‌شناسند هم درباره واکسیناسیون دانشجویان‌شان با توجه به صحبت‌های اخیر درباره احتمال قطع به یقین بازگشایی دانشگاه‌ها از مهرماه ۱۴۰۰ سوال کردیم. محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران اعلام کرد که در این باره با حریرچی معاون کل وزارت بهداشت صحبت کرده است و آن‌ها بنا دارند تنها براساس سن واکسیناسیون را انجام دهند تا دانشجویان از بقیه مردم جدا نباشند.

 

البته که منظور دانشجویان دانشگاه‌های غیرعلوم پزشکی هستند و با این تفاسیر دانشجویان علوم پزشکی از مردم و بقیه دانشجویان جدا هستند که در اولویت قرار گرفتند.

 

دانشگاه تهرانی‌ها درخواست اولویت در واکسیناسیون را دارند

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه دانشجویان برای واکسیناسیون تقاضا کردند و آن‌ها هم متقاضی این امر هستند، تاکید کرد: اگر تا زمان بازگشایی دانشگاه‌ها، دانشجویان مطابق با اعلام گروه‌بندی‌ها مشمول واکسیناسیون شوند یا شیوع بیماری کرونا در کشور کاهش پیدا کند، بسیار مشتاق هستیم که کلاس‌های آموزشی همانند سابق به صورت حضوری برگزار شود.

 

 

از درخواست برای دانشجویان تا واکسیناسیون اساتید

با این همه درخواست و تقاضا برای واکسیناسیون دانشجویان، رییسی سخنگوی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا برای بازگشایی دانشگاه‌ها از واکسیناسیون اساتید و معلمان در مردادماه خبر داد و اعلام کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از مهرماه ۱۴۰۰ این بحث پیگیری خواهد شد.

 

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا بازگشایی دانشگاه‌ها را به تاخیر می‌اندازند یا در گروه‌بندی‌های واکسیناسیون به دانشجویان اولویت می‌دهند؟ آیا واکسینه کردن اساتید و اعضای هیئت علمی که معمولا زیر ۱۰ درصد جمعیت دانشجویی در یک دانشگاه را تشکیل می‌دهند برای مصون‌سازی دانشگاهیان کفایت می‌کند؟

 

قشر جوان آذر و دی ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند

درحال حاضر طبق دسته‌بندی رده‌های سنی، دانشجویان (جمعیت ۱۸ تا ۲۹ ساله) در آذر و دی ماه ۱۴۰۰ (فاز چهارم) واکسینه خواهند شد که اگر قرار به بازگشایی دانشگاه‌ها باشد، یعنی دو تا سه ماه جوانان را بدون واکسیناسیون راهی دانشگاه کرده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازگشایی دانشگاه ها واکسیناسیون دانشجویان واکسیناسیون کرونا ستاد کرونا دانشجویان علوم پزشکی بازگشایی دانشگاه ها واکسیناسیون دانشجویان دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه ها از مهرماه وزارت بهداشت اولویت قرار ستاد کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۷۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوابگاه دانشجویی ملکی پسرانه دانشکده پرستاری طبس به همت صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و با هزینه ۲ میلیارد تومان بهسازی شد.


صالحی نیا افزود: این خوابگاه با زیربنای تقریبی ۷۰۰ مترمربع دارای ۱۴ سوئیت است که اکنون ۸۴ دانشجوی پسر دانشکده پرستاری طبس، در آن مستقر شدند.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس