Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازپایگاه تور تگزاس، فلسطین را باید ویترینی از معماری بی نظیر عصر گذشته دانست که مصداق این ادعا به خوبی در بسیاری از بنا‌های تاریخی آن مشهود است.در فلسطین بیش از ۱۸۰۰ سازه تاریخی قرار دارد که بسیاری از این بنا‌ها در اواخر قرن نوزدهم یعنی دوره تسلط عثمانی‌ها سپس اشغالگری انگلیس و رژیم صهیونیستی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش برآنیم تا به ذکر ۷ نمونه از شاهکار‌های معماری تاریخی در فلسطین بپردازیم.

عمارت بارونز (۱۸۷۹)

چند سال پس از ساختن عمارت بارونز یک روزنامه محلی این بنا را هنری‌ترین عمارت شهرتوصیف کرد. سبک سازه‌ای بکار رفته در این عمارت به حدی مطلوب است که به راحتی برای قرن‌ها چشم نوازی می‌کند. علاوه بر این‌ها محیط پیرامونی آن نیز با سبک معماری این بنا همخوانی دارد. این خانه تاریخی با ایوان بزرگ و دو طبقه و با کمک تلفیق سبک ایتالیایی با دیگر سبک‌های معماری، همچنان توانسته جایگاه خود به عنوان یکی از برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی فلسطین حفظ کند.

با این وجود، عمارت بارونز را باید چیزی بیش از بنای تاریخی در یک تور معماری دانست. این بنا برای بازرگانی به نام پروس هنری و همسرش ساخته شد و بعد‌ها آنتونی ال بوئرز، آن را خریداری کرد. بوورز مهندس ناظر در ساخت پل‌ها و ساختمان بودو همچنین صاحب شرکت نمک و ذغال فلسطین بود. عمارت بارونز به لحاظ سبک معماری و ساخت در نوع خود در فلسطین نادر است.

۴۱۹ ساوث رویال استریت (۱۸۸۹)

در خیابان ۴۱۹ ساوث رویال عمارتی زیبا متعلق به قرن نوزدهم چشم نوازی می‌کند. این عمارت در ابتدا ساختمانی یک طبقه متعلق به یک پزشک برجسته محلی بود. بعد‌ها یعنی در کمتر از ۹ سال طبقه دوم همراه با ایوانی زیبا به آن افزوده شد.

نمونه چنین سبکی از معماری در بنا‌هایی از جمله عمارت جان و اما هرون قابل مشاهده است. عمارت‌های سه طبقه‌ای که در سال ۱۸۹۶ ساخته شدند. هر یک از این عمارت‌ها ماجرا‌های خاص خود را دارند که فراتر از یک سبک معماری صرف است.

کلیسای ورنون (۱۹۲۱)

کلیسا ورنون چیزی فراتر از مکانی با اهمیت محلی است. این ساختمان که در سال ۱۹۲۱ ساخته شده است. وقتی نمای روبروی این کلیسا را تماشا می‌کنید، یک برج سه طبقه را شاهد هستید که بدنه اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد. این کلیسا دارای سقف شیب دار و پنجره‌های قوس دار نوک تیز است. کلیسا ورنون تنها نمونه‌ای از معماری گوتیک است که در فلسطین قابل مشاهده است. این کلیسا به لحاظ سبک معماری خاص خود تحسین هر گردشگری را برمی‌انگیزد.

دادگاه اندرسون (۱۹۱۴)

هر تور معماری یا تاریخی فلسطین باید از دادگستری اندرسون آغاز شود. دادگاه اندرسون را باید یک قطعه زنده از تاریخ دانست. سبک معماری این بنا ترکیبی از آجر و سنگ آهک، نمای برجسته‌ای از ستون‌های سر به فلک کشیده است. در هر کجای حوالی دادگاه اندرسون که باشید، بدون شک یکی از چشمگیرترین ویژگی‌های آن را مشاهده خواهید کرد و آن هم چیزی نیست جز گنبد بزرگ آن. برای دیدن گنبد شیشه‌ای رنگی و همچنین راه پله مارپیچ آن باید پا به درون این بنای تاریخی بگذارید.

فلسطین مملو از ساختمان‌های ساخته شده با سبک کلاسیک معماری است، خانه بیلی-سامرز (۱۹۰۰) و بیمارستان کارکنان راه آهن بین المللی دو نمونه از بهترین بنا‌های تاریخی این کشور هستند.

۴۱۲ ساوث رویال

خانه مجللی در خیابان ۴۱۲ ساوث رویال قرار دارد که یکی از چندین خانه زیبای این خیابان تاریخی است. سقف‌های شیب دار، پنجره‌های خاص و آلاچیق‌های هشت ضلعی نمونه‌ای نادر از معماری عصر امپراتوری دوم فرانسه را پیش روی بینده قرار می‌دهد.

این خانه برای ناتانیل رویستر، بازرگان و بانکدار محلی و همسرش آنی ریچاردسون ساخته شد و در ساخت آن بیشتر از سبک خانه‌هایی سلطنتی گالوستون الهام گرفته شده است. این خانه نه تنها از نظر معماری دارای اهمیت است، بلکه بخشی مهمی از تاریخ محلی را نیز در خود جای داده است.

سیکامور ساوث (۱۹۲۹)

اگر از خیابان سیکامور ساوث عبور کنید خانه‌ای متمایز از بقیه، قطعا نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. خانه دو طبقه با آجر‌های قرمز رنگ، طاق‌های گرد، سقف کم ارتفاع و بالکنی در طبقه دوم که مشرف به خیابان است. همه این‌ها در پس یک حصارآهنی قرار دارد.

اولین صاحب این بنا، مهاجری آلمانی به نام سلیمان مایر بود که دومین رئیس شرکت نمک و ذغال فلسطین بود. بعد‌ها این خانه بازسازی شد، به همین دلیل است در نمای اصلی تمام مشخصه‌های معماری مدیترانه‌ای نمایان است. این خانه یکی از معدود نمونه‌های معماری در فلسطین است که یک توقف اساسی در تور تاریخی شما در شهر را می‌طلبد.

موزه فرهنگ  تگزاس (۱۹۱۶)

بازدید از موزه فرهنگ شرقی تگزاس در فلسطین، باید بخش اصلی از هر سفر به گذشته در این کشور باشد. قبل از این کار، نباید از نمای بیرونی موزه غافل شوید. از نکات اصلی این بنا که به سبک تودور-گوتیک طراحی شده، آجر کاری چند رنگ و استفاده گسترده از سنگ آهک است. این سازه زیبای تاریخی، از سال ۱۹۱۶ برای آموزش دانش آموزان بکار گرفته شد و تا سال ۱۹۷۶ از آن به عنوان دبیرستان استفاده می‌شد. وقتی قدم در این موزه بی نظیر بگذارید، با نمایشگاه‌هایی از آثار و یادگاری‌هایی از ادواری مختلف تاریخ محلی از جمله ورود راه آهن روبرو خواهید شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گزارش تصویری بناهای تاریخی فلسطین اشغالی سبک معماری ساخته شد بنا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۸۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی

به گزارش خبرگزاری مهر، وحیدرضا انارکی محمدی شهردار منطقه ۱۲ تهران به همراه جمعی از معاونان، شهردار ناحیه ۲ و مدیران منطقه از محلات ناحیه ۲ بازدید و موارد عمرانی، ترافیکی، شهرسازی و خدمات شهری را به حوزه‌های ذیربط ابلاغ کرد.

شهردار منطقه ۱۲ سپس با حضور در محله تاریخی امامزاده یحیی (ع)، از بوتیک هتل پهلوان رزاز بازدید و ضمن گفت‌وگو با احیاگر و مالک این بوتیک، آمادگی منطقه برای مساعدت در توسعه ظرفیت‌های گردشگری اعلام کرد.

وی همچنین ملک تاریخی واقع در خیابان جاویدی این محله را مورد ارزیابی قرار داد و از تصمیم مالک آن استقبال کرد و افزود: احیای آثار میراثی و تاریخی مانند گنج پنهان در حال از بین رفتن است که اگه نگاه جدی به آن نشود در آینده شاهد از دست رفتن فرصت‌ها خواهیم بود.

محمدی اظهار کرد: احیای خانه‌های تاریخی می‌توانند جذابیتی به منطقه اعطا کنند و یک جاذبه مهم گردشگری باشند، اما به دلیل عدم رسیدگی و تخریب‌های زیاد، بافت‌های تاریخی تبدیل به محلی برای رشد و افزایش بزهکاری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که بافت‌های تاریخی و فرسوده دارند، خروج ساکنان این مناطق و بعضاً جرم‌خیز شدن آنها است، افزود: بافت‌هایی که بهترین فرصت‌های گردشگری را در اختیار کشور قرار می‌دادند همواره در معرض بیشترین آسیب‌ها نیز بودند که امید است با همراهی سازمان‌های ذیربط با علاقه مندان احیای بافت‌های تاریخی، رنگ تازه ای به محلات قدیمی منطقه بخشیده شود.

شهردار منطقه ۱۲ تهران همچنین در این بازدید مواردی در خصوص تعویض مخازن، رنگ آمیزی جداره هاو حذف برخی زوائد دستوراتی را به معاونت خدمات شهری و محیط زیست ابلاغ کرد.

وحیدرضا انارکی محمدی، تسریع در پیشبرد پروژه ورزشگاه امامزاده یحیی (ع) و تکیه تاریخی سادات اخوی، توسعه شبکه فاضلاب این محله و روکش آسفالت معابر نیکپور و علیمرادی را در دربرنامه های معاونت فنی وعمران قرار داد.

نوسازی برخی املاک، پهنه بندی و عقب نشینی املاک در محله امامزاده یحیی نیز از موارد ابلاغی به معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۱۲ بود.

کد خبر 6100326

دیگر خبرها

  • شرایط حفاظت از اسناد تاریخی در خانه‌ها مناسب نیست
  • همکاری شهرداری با احیاگران خانه‌های تاریخی محله امامزاده یحیی
  • بغض دی دی، هنگام دیدن تصاویر کشتار مردم غزه
  • بهترین خانه‌های جهان در ماه آوریل 2024 (+عکس)
  • کاروان خودرویی بی نظیر حامیان فلسطین در شیکاگو (ببینید)
  • هفدهمین دوره میرمیران و روز معمار
  • ظرفیت اقتصادی جهان اسلام برای پایان اشغالگری در فلسطین
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در تپه پیرزال سیستان
  • امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید