Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@11:09:56 GMT

تضعیف وزارت علوم به مصلحت نظام نیست

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۸۸۸۴

تضعیف وزارت علوم به مصلحت نظام نیست

نماینده مردم بوئین زهرا گفت: به کرات به شما اعلام شد که مصلحت کشور این نیست که وزارت علوم دست به تضعیف دانشگاه‌ها بزند این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های شامل اجرای طرح آمایش سرزمینی تک جنسیتی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح‌الله عباسپور نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 4 خرداد)‌ در نشست علنی مجلس و در تشریح سوال خود از منصور غلامی وزیر علوم درباره تأثیر منفی طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در افت تحصیلی اظهار داشت: ساماندهی دانشگاه‌ها که وزارت علوم آن را بهانه کرده منجر به نابودی دانشگاه‌های شهرستان‌ها شده و این دانشگاه‌ها را پیش پای دانشگاه‌های مراکز استانی قربانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که این طرح در هیچ کدام از بندهای 64، 65 و 66 سیاست‌های آموزش عالی وجود ندارد.

وی افزود: دانشگاه‌هایی که توسط نماینده ویژه شما یعنی آقای رحیمی شامل اجرای طرح آمایش آموزش عالی شده است تضعیف شده‌اند.

نماینده بوئین زهرا در مجلس تصریح کرد: نقشه راه آموزش عالی توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شده است و در ماده 28 تبصره بند «الف» وزارت علوم مکلف شده است که انتزاع، انحلال و ادغام موسسات و مراکز آموزش عالی صرفا باید با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گیرد اما وزارت علوم انتزاع،‌ انحلال و ادغام برخی دانشگاه‌ها را به مجلس نیاورده و رأساً‌ نسبت به اجرای این موضوع ورود کرده است.

عباسپور گفت: رئیس مجلس به وزارت علوم درباره طرح آمایش آموزش عالی نامه نوشته که این کار به دلایل مسائل امنیتی نبایستی اجرا شود و به شما گوشزد کردند که دانشگاه‌های شهرستان‌ها با ادغام، انحلال و انتزاغ تضعیف خوهند شد.

وی گفت:‌کمیسیون آموزش به کرات به شما اعلام کرد که مصلحت کشور این نیست که وزارت علوم دست به تضعیف دانشگاه‌ها بزند این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های شامل اجرای طرح آمایش سرزمینی تک جنسیتی هستند این در حالی است که حتی مقام معظم رهبری بر توسعه دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه الزهرا تأکید داشته‌اند ولی طرح آمایش آموزش عالی با این فرمایش مقام معظم رهبری در تناقض است.

عباسپور خاطرنشان کرد: وزیر علوم در تیر ماه سال 99 نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند و درخواست ادغام تعدادی از دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی داشتند و اگر وزارت علوم به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها بود دانشگاه‌هایی که 3500 تا 4 هزار دانشجو داشتند را در دانشگاه‌های مراکز استان‌ها ادغام نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها هستید، چرا به سراغ دانشگاهی مانند فنی و مهندسی بوئین‌زهرا رفتید که 3 هزار دانشجو دارد؛ 8 رشته از 16 رشته این دانشگاه را ملغی کردید و اکنون بسیاری از این دانشجویان را به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سوق می‌دهید در صورتی که بسیاری از آنها شرایط رفتن به این دانشگاه را ندارند.

وی گفت: در پاسخ به سوالات مطرح شده از نداشتن کیفیت نامناسب هیأت علمی این دانشگاه گلایه کردید در صورتی که با این کار مسئله اصلی را پاک کرده‌اید زیرا شما مسئول ساماندهی هیأت‌های علمی هستید.

نماینده بوئین زهرا در مجلس افزود: شعار اصلی انقلاب عدالت است و عدالت نیز بر اساس توسعه متوازن محقق می‌شود و این در حالی است که نظام آموزشی محور توسعه و رشد به شمار می رود.

وی گفت: مردم بسیاری از باغ های خود را به دانشگاه بوئین‌زهرا هدیه کردند و اکنون مساحت آن 20 هزار مترمربع است و این در حالی است که شما اکنون با این کار سند این دانشگاه را به نام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی زدید که با ماده 28 قانون برنامه ششم سنخیتی ندارد.

عباسپور تصریح کرد: موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین از سال 94 انجام شده و این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی در سال 99 اجازه برخی از اقدامات را داده است؛ اگر به دنبال ساماندهی هستید چرا به دنبال دانشگاه‌هایی نرفتید که کمتر از صد نفر در فاصله 6 کیلومتری دانشگاه بوئین‌زهرا قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده 65 قانون برنامه ششم توسعه به موضوع آموزش های مهارتی تأکید جدی شده و این در حالی است که 40 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند لذا باید پاسخ دهید بر اساس جداول 11، 12 و 13 ماده 66 قانون برنامه ششم توسعه چه اقداماتی انجام داده‌اید.

وی افزود: در بند (الف) ماده 64 به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد واحدهای دانشگاهی، پژوهشی و موسسات آموزشی تأکید شده نه اینکه دانشگاهی با 3500 دانشجو را تضعیف کنید؛ بیش از 60 نفر از نمایندگان نسبت به این مسئله در حوزه‌های انتخابیه خود مشکلاتی را دارند که وزارت علوم نسبت به رفع آنها هیچ توجهی نکرده است. 

 

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: ساماندهی دانشگاه ها وزارت علوم دانشگاه هایی آموزش عالی بوئین زهرا طرح آمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۸۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با قانون جدید بانک مرکزی که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانک‌ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد.

به گزارش تسنیم؛ غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصلاح نظام بانکی و جهش تولید اظهار کرد: شبکه بانکی کشور یک ساختار و مدیرانی دارد و زیر نظر بانک مرکزی است، اما تغییر در این مجموعه دشوار است.

وی افزود: وقتی شبکه بانکی کشورمان چهل سال به یک رویه خو گرفته به راحتی نمی‌توان آن را از این رویه خارج و به وضعیت جدیدی منتقل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند، اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم‌ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.

 مصباحی مقدم ادامه داد: با وجود اینکه اقدامات زیادی انجام شده و تغییرات خوبی هم رخ داده، اما تغییرات به صورت اساسی و گسترده نیست و نیاز دارد که رویکرد بانک مرکزی در زیرساخت قرارداد‌ها و قوانین و مقررات یک رویکرد جدی و فعال و به گونه‌ای باشد که ساختار را به صورت اساسی تغییر دهد و اصلاح کند.

وی در پاسخ به این پرسش که قانون جدید تا چه اندازه بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می‌رساند اظهار کرد: بنده آرزو می‌کردم بانک مرکزی از استقلال بیشتری برخوردار باشد که این اتفاق افتاده و البته بنده هم در مجلس هشتم طراح قانون بانک مرکزی مستقل بودم که به ثمر نرسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تذکر این مطلب که بانک مرکزی بانک حکومتی و بانکِ بانکهاست نه بانک مردم یادآور شد: جایگاه بانک مرکزی جایگاهی نیست که با بنگاه‌ها و مردم دادوستد داشته باشد بلکه بانک‌ها را مدیریت و بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند و جلوی ناترازی و تخلفات آن‌ها را می‌گیرد لذا باید از اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتواند مانع از انحرافات و کج روی‌های نظام بانکی شود.

مصباحی مقدم گفت: منابع بانک هم باید در خدمت برنامه‌های بلند مدت و میان مدت دولت باشد و هم باید مستقل باشد تا بتواند بر بانک‌ها نظارت کند.

وی تصریح کرد: قدرت کنترل بانک‌ها تا قبل از تصویب قانون جدید، در اختیار بانک مرکزی نبود، اما با قانون جدید که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانک‌ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد و یک سری سیاست‌های پولی و ارزی، مبنای عمل بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: اگر منابع بانکی برای بنگاه‌ها و در جهت تولید و تجارت تأمین شود و برگشت داشته باشد بانک باید بر مصرف وجوه حاصل از برگشت اصل پول و برگشت سود به هر مقدار که باشد نظارت کند درغیر این صورت بازار دلالی و واسطه گری رشد پیدا می‌کند.

مصباحی مقدم با انتقاد از اینکه بانک در خدمت نظام تولید و نظام بازار نیست و دغدغه‌ای برای تولید و بخش واقعی اقتصاد ندارد گفت: بانک باید واسطه وجوه بین سپرده گذاران و تجار و تولیدکنندگان باشد، اما این کار را نمی‌کند و فقط تأمین مالی می‌کند و کاری هم ندارد که این تسهیلات برای چه کاری مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی برای تولیدکننده نباید هزینه بر باشد افزود: بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بزرگترین بدهکاران نظام بانکی هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • عارف: باید مسئولانه در صحنه حضور داشت
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است