Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان یک استاد علوم سیاسی درباره عوامل موثر در انتخابات بیان کرد: مهم ترین مسئله معیشت است که با دو متغیر کرونا و مذاکرات پیوند خورده و باید مسئله ویژه ای در آنها اتفاق بیفتد و این فاکتورهای مهمی در میزان مشارکت در انتخابات و رفتار رای دهی مردم است و اگر نامزدی بتواند درباره این مسائل برنامه دقیق و شعار ویژه ای داشته و مردم احساس کنند دارد با صداقت صحبت می کند و می خواهد کاری انجام بدهد، می تواند برخی آراء را در انتخابات فعال بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"یحیی کمالی" در گفت و گو با ایسنا درباره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم اظهار کرد: از همه گروه های سیاسی داخل کشور برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده و نامزدهای متکثری وجود دارد؛ در بین اصولگرایان تعداد کاندیداها خیلی زیاد است و چند نفر به عنوان نماینده بانوان نیز شرکت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه هر دو جناح اصلی کشور در انتخابات کاندیدا دارند و خیلی از این نامزدها به اسم مستقل ثبت نام کرده اند، افزود: چیزی که این دوره انتخابات را با دوره های قبلی متفاوت کرده این است که نقش جناح ها و احزاب سیاسی در معرفی نامزدها تا حد زیادی کمرنگ شده و این منحصر به انتخابات ریاست جمهوری نیست و جناح ها به تدریج به دلیل اینکه تا حدی اعتماد مردم را از دست داده اند نقش آفرینی شان در فرآیندهای سیاسی در کشور کاهش یافته که این نکته مثبتی نیست.

کمالی تصریح کرد: جناح های سیاسی حدفاصل حکومت و مردم هستند و خواسته های مردم را منعکس می کنند و اگر بتوانند اعتماد مردم را جلب بکنند می توانند در فرآیندهای حکومتی و مسئولیت های انتخابی مشارکت داشته و اگر حذف شوند دیگر نمی شود پدیده های سیاسی را به راحتی پیش بینی کرد و افراد اینجا تعیین کننده می شوند. جناح های سیاسی به نوعی لنگر ثبات در یک نظام سیاسی می توانند باشند اگر مورد اقبال و اعتماد مردم باشند.

این استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: درباره ناکارآمدی و ناتوانی احزاب سیاسی در اجرای عملکردهای مورد انتظار یک وجه این است اعتماد مردم را از دست داده و دلایل دیگری از جمله ساختار اقتصاد سیاسی، شرایط فرهنگی و سیاسی حاکم بر کشور دارد و می تواند محدودکننده جناح ها در انجام وظایف و نقش آنها در رخدادهای سیاسی باشد.

احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم وجود دارد

وی درباره دو قطبی شدن انتخابات 1400 اظهار کرد: با اتمام دوره هشت ساله هر دولت شاهد تکثر کاندیداها هستیم و احتمالا تعداد کاندیداهای مرحله نهایی هشت یا 9 نفر باشد و این به خودی خود پیش بینی دو قطبی یا چندقطبی بودن و احتمال رفتن انتخابات در همین زمان به دور دوم افزایش پیدا می کند.

کمالی افزود: دو قطبی هایی اکنون در جامعه وجود دارد که ممکن است به سطح انتخابات ریاست جمهوری بیاید از جمله دو قطبی مربوط به مدیریت کرونا، نوع تعامل با کشورهای دیگر که در برجام یا ضدبرجام خود را نشان می دهد و دو گانه هایی که درباره معیشت در جامعه وجود دارد و به انتخابات پیوند می خورد.

وی تصریح کرد: آنچه دو قطبی شدن انتخابات در شرایط فعلی را دشوار می کند این است که برداشت روشنی از میزان مشارکت مردم نداریم و تحلیل ها و نظرسنجی ها نشان می دهد میزان مشارکت در انتخابات به گونه ای نیست که منجر به دو قطبی جذاب در سطح سیاسی بشود و این می تواند انتخابات را چندقطبی و حتی در شرایطی به دور دوم ببرد.

این استاد سیاست گذاری عمومی بیان کرد: اگر جناح ها احساس کنند با انصراف کاندیداهای به اصطلاح پوششی، شانس برنده شدن در دور اول را دارند، احتمال اینکه انصراف ها در روزهای آخر اتفاق بیفتد و منجر به دو قطبی بشود هست و معمولا ممکن است بین اصولگرا و اصلاح طلب باشد و یا انتخابات چندقطبی بشود و دو قطی یا چندقطبی شدن انتخابات به فضای سیاسی حاکم بر جامعه و میزان مشارکت در انتخابات بستگی دارد.

وی درباره چالش های انتخابات امسال، مهم ترین آن را میزان مشارکت مردم دانست و با برشماری عوامل موثر بر آن تصریح کرد: در کنار این مباحث مدیریت کرونا مزید بر علت است و با توجه به اینکه احتمالا تا روز انتخابات اتفاق ویژه ای در واکسیناسیون رخ نمی دهد و میتینگ های سیاسی رونق لازم را ندارد، ممکن است مناظره ها بتواند این چالش را تا حدی رفع کند.

مهم ترین مسئله موثر بر انتخابات، معیشت است

کمالی درباره عوامل موثر در انتخابات بیان کرد: مهم ترین مسئله معیشت است که با دو متغیر کرونا و مذاکرات پیوند خورده و باید مسئله ویژه ای در آنها اتفاق بیفتد و این فاکتورهای مهمی در میزان مشارکت در انتخابات و رفتار رای دهی مردم است و اگر نامزدی بتواند درباره این مسائل برنامه دقیق و شعار ویژه ای داشته و مردم احساس کنند دارد با صداقت صحبت می کند و می خواهد کاری انجام بدهد، می تواند برخی آراء را در انتخابات فعال بکند.

این استاد سیاست گذاری عمومی اظهار کرد: در بخشی از جامعه که براساس وفاداری های حزبی و اعتقادات شخصی رای می دهند، فاکتورهای دیگری است و کسانی که مشارکت را تکلیف می دانند شرکت می کنند و این دسته از افراد در هر دو جناح تا حدی حضور دارند و براساس وفاداری های حزبی رای می دهند و این مسائل برای آنها اولویت ندارد اما برای اکثریت جامعه معیشت، کرونا و مذاکرات اولویت دارد و منتظر یک اتفاق ویژه در زمینه گشایش این مسائل هستند.

وی افزود: معیشت و شاخص های اقتصادی مرتبط با معیشت مردم از اولویت زیادی نسبت به متغیرهای دیگر برخوردار است و این وفاداران حزبی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

کمالی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه انتظارات مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ گفت: انتظارات مردم خیلی روشن است، عمدتا انتظارات اقتصادی دارند و آگاهی مردم در انعقاد برجام و خروج امریکا و مشکلات پیش آمده به این نتیجه رسیدند بحث های معیشتی صرفا مربوط به ساختار اقتصاد کشور نیست و مربوط به مسائل بین الملل هم هست.

وی افزود: انتظار واکسیناسیون علیه کرونا و پایان یافتن شرایط کنونی که کسب و کارهای زیادی آسیب دیده و مشکلات روحی و روانی زیادی به وجود آمده و انتظارات مردم حول محور معیشت، سیاست خارجی و مدیریت کرونا است.

این استاد علوم سیاسی در ادامه بیان کرد: بخشی از جامعه آگاهی خوبی درباره مفاسد اقتصادی پیدا کرده و فساد اقتصادی را در شرایط امروز جامعه موثر می دانند لذا اگر کسی بتواند طرح و برنامه ویژه ای در این زمینه داشته و مردم صداقت را در گفتار و عمل او ببینند می تواند خیلی تعیین کننده باشد که مردم در انتخاب آن فرد مشارکت داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر افرادی که نامزد انتخابات هستند سوابق مجلس، معاون رییس جمهوری و ... دارند که موجب می شود مردم سئوال کنند کسانی که الان نامزد هستند چه عملکردی در سِمت قبلی داشتند؟ و دفاع از عملکرد و ارائه طرح و برنامه جدید می تواند مهم باشد.

مبارزه با فساد از انتظارات مردم است

کمالی تصریح کرد: مبارزه با فساد از بحث های مهمی است که جزو انتظارات و خواسته های مردم در انتخابات پیش رو است.

وی درباره اولویت های کاندیداهای ریاست جمهوری اظهار کرد: نامزدها باید خواسته های مردم را ببینند و این موارد در رسانه ها منعکس می شود و اگر کسی این مسائل را مطرح و نظر مردم را جلب کند، اعتماد مردم به آن نامزد جلب می شود؛ البته نامزدها در جلب اعتماد مردم کار دشواری در پیش دارند و مردم به توانمندی افراد شک دارند و باید به یک اعتماد کامل برسند تا در انتخابات شرکت کنند و از این جهت نامزدهایی که بتوانند اعتماد را جلب، برنامه خوب ارائه و تیم مناسبی به مردم معرفی کنند، می توانند اعتماد آراء خاکستری را به دست بیاورند.

این استاد دانشگاه گفت: انتخابات 1400 تحت تاثیر عواملی همچون میزان اعتماد عمومی از یک طرف و از طرف دیگر معیشت است که مهم ترین دغدغه مردم است و این دغدغه آنقدر جدی است که فرصت اینکه برنامه نامزدها را دنبال کنند، ندارند و درگیری های فکری، روحی و روانی مردم خیلی افزایش یافته و کرونا مزید بر علت شده و انتخابات 1400 تحت تاثیر این پدیده ها قرار دارد.

وی افزود: امیدواریم فعالان سیاسی و جناح ها در فرصت باقی مانده کارکرد واقعی داشته و اعتماد مردم را به دست بیاورند و انتخاباتی با مشارکت مناسب داشته باشیم و در غیر این صورت عملکرد دولت آینده خیلی تحت تاثیر مشارکت در انتخابات است و اگر رییس جمهوری با آراء بالا انتخاب شود می تواند عملکرد مناسب تری داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 1400 مشارکت مردمی معیشت میزان مشارکت در انتخابات انتخابات ریاست جمهوری اعتماد مردم انتظارات مردم شدن انتخابات ویژه ای تحت تاثیر مهم ترین جناح ها دو قطبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۸۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند

به گزارش خبرگزاری مهر، «محسن رضایی» در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدارهای جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیروهای انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیروهای انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان دادند تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفت‌وگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

کد خبر 6096438 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است
  • صیانت از آرای مردم وظیفه اصلی است
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند