Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با «امیر دریادار دوم عزیزی» معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

نقش مهم نیروی دریایی ارتش در آزادسازی خرمشهر

- دلاورمردان تکاور نیروی دریایی ارتش، در کنار رزمندگان دیگر از سپاه، نیروی زمینی و نیروهای مردمی در مقاومت ۳۴ روزه در مقابل متجاوزین بعثی شرکت داشتند و حماسه‌های بی‌نظیری از رشادت و ایثارگری را خلق کردند و با این مقاومت جانانه، استراتژی و نقشه خام دشمن در همان ابتدای جنگ تحمیلی را نقش بر آب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

- در عملیات طرح‌ریزی شده، دقیق و غرورآفرین بیت‌المقدس که از ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۶۱ آغاز شد و در نهایت به آزادسازی خرمشهر عزیز ختم گردید نیز، نیروی دریایی همگام و در کنار سایر نیروهای ارتشی و سپاهی نقش مهمی در بخش‌های برنامه‌ریزی شده‌ای از عملیات ایفا نمود که شاید در تاریخ دفاع مقدس به خوبی و درستی به آن پرداخته نشده باشد.

«نداجا» قدرت بلامنازع دریایی منطقه است

- بحمدالله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از کارکنان متخصص، شجاع و ولایت مدار خود، همچنین بهره مندی از به روزترین تجهیزات، ادوات و سلاح‌های دریایی قدرت بلامنازع دریایی در منطقه به شمار می‌رود و مقتدرانه از مرزهای دریایی و آب‌های تحت حاکمیت و منافع ملی کشور در دریا پاسداری و محافظت می‌کند.

- به جرأت می‌توان گفت در سطح منطقه هیچ کشوری توان رویارویی دریایی با جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

در عرصه دریا قدرتمند و صاحب سبک هستیم

- در سطح جهانی و بین‌المللی نیز ثابت کرده‌ایم که با وجود همه تحریم‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی همواره در آب‌های آزاد و بین‌المللی حضوری مقتدرانه داشته و به خوبی از منافع ملی کشور عزیزمان دفاع کرده است.

- در برقراری امنیت آب راه‌های بین‌المللی نقش موثر و تعیین کننده داریم. امروز نیروی دریایی قدرتمند و صاحب سبک دنیا به قدرت توان قابلیت و به روز بودن کارکنان تجهیزات و سلاح‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند و در معادلات خود این موضوع را به حساب می‌آورند.

 

مسئله دزدی دریایی تقریباً ریشه کن شده است

- تقریباً حدود ۱۲ سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر ناوگروه‌های اطلاعاتی و عملیاتی خود را به مناطق شیوع پدیده دزدی دریایی به منظور حفاظت از کشتی‌های تجاری خود و سایر شناورهای تردد کننده از این مناطق اعزام می‌کند که تاکنون شمار این ناوگروه‌ها به ۷۵ دوره می‌رسد.

- در حال حاضر مسئله دزدی دریایی تقریباً ریشه کن شده و با حضور مداوم ناوگروه‌های مذکور و نیز شناورهای نظامی کشورهای دیگر اعم از منطقه‌ای فرامنطقه‌ای دیگر به صورت گذشته وجود ندارد.

هیچ وابستگی به صنایع دفاعی خارجی و غیر بومی نداریم

- نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت شناورهای نظامی اعم از ناوشکن، ناوچه، زیردریایی و دیگر تجهیزات دریایی الحمدالله به همت کارکنان متخصص خود و بهره گیری از توان علمی نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور و جوانان این مرز و بوم و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی به مرز خودکفایی رسیده است.

- در حال حاضر هیچ گونه وابستگی به صنایع دفاعی خارجی و غیر بومی ندارد حتی در زمینه ساخت هواناوها هم موفقیت رسیده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک اخبار الحاق اولین هواناوهای عملیاتی ساخت داخل را هم به اطلاع هموطنان عزیزمان خواهیم رساند در زمینه تسلیحات پیشرفته و به روز نیز الحمدلله به خودکفایی رسیده‌ایم.

استفاده از پهپادها در حوزه‌های مراقبت، شناسایی، رزمی – انتحاری و جنگال

- بدون شک همانند همه ارتش‌های جهان و با پیشرفت تکنولوژی نیروی دریایی ارتش هم استفاده از وسایل و تجهیزات رزمی بدون سرنشین را در دستور کار دارد.

- امروزه پهپادها یا همان پرنده‌های هدایت پذیر بدون سرنشین از راه دور در سازمان ناجا نیز به کار گرفته می‌شوند و در حوزه‌هایی نظیر مراقبت، شناسایی، رزمی – انتحاری، جنگال و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

- این پهپادها هزینه‌ها را پایین می‌آورند، خطر آسیب پذیری نیروهای انسانی را کاهش می‌دهند، منطقه وسیع‌تری را صرف نظر از زمان استفاده (شب یا روز) پو شش می‌دهند و مزایای متعدد دیگری را برای بهره برداری تامین می‌کنند.

نیروی دریایی ارتش در عرصه جنگال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است

- جنگ الکترونیک امروزه در همه انواع جنگ‌های زمینی، هوایی و دریایی تاثیرگذاری شدیدی داشته و نقش موثری ایفا می‌کند به نحوی که هر طرف از مخاصم دارای قدرت جنگال بالاتری باشد مطمئناً طرف مقابل را با شکست روبه‌رو خواهد کرد.

-  نداجا در عرصه جنگال پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و موسسه و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی صنایع دفاعی و نیز دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به کمک نیروهای مسلح آمدند و توانسته‌اند دستگاه‌ها و تجهیزات پشتیبانی اقدامات الکترونیکی ESM و نیز ابزارهای مقابله با اقدامات الکترونیکی ECM قابل رقابت با نمونه‌های ساخت شرکت‌های معتبر خارجی را تولید و به نیروهای مختلف از جمله نداجا واگذار کنند تا در یگان‌های شناور و تاسیسات ساحلی مورد بهره برداری واقع گردند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نیروی دریایی نداجا جنگال آزادسازی خرمشهر دزدی دریایی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش دزدی دریایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

 

بین الملل تابناک: هفتصد و هشتاد و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

 

حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور به مقر فرماندهی نیروهای اوکراینی در بخش جنوبی جبهه حمله کرده است.

 گزارش‌های اولیه حاکی از سه انفجار در مرکز اودسا است.

طبق گزارش راشا تودی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاسیسات نظامی، نیروها و تجهیزات اوکراینی مورد اصابت حملات هوایی، موشکی و توپخانه‌ای قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری نووستی پیش از این به نقل از نیروهای محلی گزارش داد که ارتش روسیه یک مقر اوکراینی را در مرکز شهر بندری اودسا هدف قرار داده است.

براساس آنچه تاکنون گزارش شده، سه انفجار در منطقه رخ داده که یکی از آنها در نزدیکی مقر فرماندهی اوکراین با قدرت بیشتری بوده است.

«اولگ کیپر» رئیس اداره منطقه‌ای اودسا ضمن تایید این گزارش، گفت که در این حمله از موشک بالستیک استفاده شده و دست‌کم سه نفر کشته‌ شده‌اند.

روسیه بارها تاکید کرده است که طی عملیات نظامی خود فقط مراکز نظامی اوکراینی را هدف قرار می‌دهد و هیچ اقدامی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی انجام نمی‌دهد.

خبرگزاری نووستی هم‌چنین گزارش داد که روسیه یک منطقه استقرار نیروهای اوکراینی در حومه «خارکیف» شهری در مرز روسیه را بمباران کرد و علاوه بر این از حمله دیگری به انبار تجهیزات نظامی در منطقه «نیکولایف جنوبی» خبر داد که به انهدام این انبار منجر شده است.

موج تازه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، پس از آن آغاز شد که «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیرا متعهد شد که عملیات‌های این کشور را به مراکز لجستیکی و انبارهای اوکراین که با تجهیزات نظامی غربی پُر شده، تشدید کند.

او پیشتر درباره کمک جدید آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که به‌تازگی پس از موافقت مجالس نمایندگان آمریکا تصویب شد، گفت: «این اقدام برای جلوگیری از فروپاشی نیروهای اوکراینی در نظر گرفته شده است، اما این پول تاثیر چشمگیری در میدان نبرد نخواهد گذاشت زیرا بیشتر این بودجه به تولید نظامی آمریکا سرازیر خواهد شد.»

 

 

 

دیگر خبرها

  • بازدید محسنی اژه‌ای از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه
  • امنیت و اقتدار کشور محصول قدرت و سلامت نیروهای مسلح
  • ۳۰۰ نیروی هلال احمر در جست و جوی «یسنا»
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین
  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • خروج ناوهای اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت