Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در آستانه انتخاباتی مهم هستیم و برای یک انتخاب خوب در زمینه شوراهای شهر و روستا باید به آنچه که مردم و کاندیداها بدانند توجه کرد.
سیدفرهاد حسینی؛ انتخابات شوراها به ایام برگزاری آن که 28 خردادماه است نزدیک و نزدیکتر می شود و لازم است برای انتخاب خوب از معیارهایی تبعیت کرد و از طرفی کاندیداها هم بدانند که چه مسئولیت مهمی را بر عهده خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 1377، بند صد قانون اساسی، محقق شد و جمهوری اسلامی در زنجیره تكمیل دولت‌سازی‌اش، شوراهای اسلامی شهر و روستا را به عنوان نهادی نوپا در اوایل دهه‌‌ی سوم انقلاب در جهت ارتقای سطح كارآمدی نظام تاسیس كرد. رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت انتخابات شوراها فرموده اند: مردم به این شوراها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، اهداف خدایى، انقلابى و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور در این انتخابات تحقّق پیدا کند.
دکتر علیرضا احمدی رئیس شورای عالی استانها در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آریا در خصوص چند شاخصه مهم شورای شهر که نیاز است مردم در انتخابات به آنها توجه کنند می گوید: حتما عضو شورای شهر که امانت مسئولیت به وی سپرده می‌شود باید امانتدار خوب، قانون‌مدار و پاک‌دست و پایبند به قوانین باشد و تدین، تعهد، تخصص، صداقت و چارچوب داشته باشد که این ویژگی‌ها مکمل و ملازم هم هستند و باید در شورا وجود داشته باشد که افرادی با این ویژگی‌ها وجود دارند.
او گفتک تخصص برای ورود به شورا این نیست که فردی یک رشته دانشگاهی خوانده باشد و در یک حوزه بگوییم متخصص است.فرض کنیم در شورا قرار است تصمیم‌گیری‌هایی بر مبنای چارچوب‌های قوانین صورت گیرد اولین موضوع، تخصص در حوزه قوانین و مقررات است و شورا باید تخصص‌های لازم و شناخت خوب از قوانین شوراها و شهرداری را داشته باشد تا بداند که می‌خواهد چه کاری باید انجام دهد.
وی افزود: شورا باید لوایحی که از جانب شهرداری در کمیسیون‌های تخصصی می‌آید و بر برنامه و بودجه ای که قرار است لایحه آن از طریق شهردار تقدیم شورا شود اشراف کامل داشته باشد و یا از مشاورین متخصص استفاده کند و در رشته‌های تخصصی مربوط به کمیسیون‌های تخصصی تحصیل کرده باشند.



شورا قرار نیست چیزی را اجرا کند بلکه باید تصمیماتی برای اجرا بگیرد
به گفته وی اولین موضوع در شورای شهر این است که بر اساس قانون تصمیم‌گیری شود و شوراها قوانین و مقررات شوراها و شهرداری را بدانند و در این حوزه حاذق باشند چرا که اگر در این زمینه تخصصی نداشته باشند هر تخصصی هم که داشته باشند ممکن است با اشتباه مواجه شوند و تصمیمات اشتباه أخذ کنند.شوراها لازم است بر بودجه‌نویسی و برنامه‌نویسی تسلط و آگاهی کافی داشته باشند و نسبت به توازن و تعادل در توزیع خدمات و آسیب‌ها و کمبودهای مناطق مختلف شهری شناخت کامل داشته باشند.
رئیس شورای عالی استانها معتقد است که عدم شناخت و تخصص در حوزه برنامه و بودجه از سوی شوراها سبب می‌شود در حوزه برنامه و بودجه در امانتی که به شور اها سپرده شده مشکلاتی پیش آید و تصمیماتی که در مرحله أخذ شدن است درست نباشد که ظلمی نامحسوس در حق شهروندان صورت گرفته و حق آنان تضییع می‌شود بنابراین تخصص باید معنا شود، برخی افراد فکر می‌کنند اگر کسی در فلان رشته دانشگاهی تحصیل کرده باشد متخصص است در حالی که این طور نیست و به معنای واقعی و کاربردی باید تخصص را معنا کنیم.




احمدی تاکید کرد: تخصص یعنی شورا باید بر مسائل خاص در حوزه‌هایی که مرتبط با کار وی است به صورت تخصصی آگاهی داشته باشد؛ شورا قرار نیست چیزی را اجرا کند بلکه باید تصمیماتی برای اجرا بگیرد.بیشترین موضوع ، برنامه و بودجه است که برنامه یک ساله شهرداری بر اساس آن تعریف می‌شود و شوراها باید بر موضوعات عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز، پسماند و بوستان‌ها و ...اشراف داشته باشد در غیر این صورت ، عملا نمی‌تواند تصمیمات درست و مناسب بگیرد و آسیب و دودش به چشم مردم خواهد رفت.

وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا؛ بایدها و نبایدها
به گزارش آریا، شوراها وظایفی دارند که اگر با آن وظایف آشنا باشند بهتر می توانند به پیشبرد امور کمک کنند و از سوی دیگر اگر مردم این وظایف را بدانند در انتخاب افراد دقت کرده و با نگرش دقیق به کاندیداها و توجه به سوابق و عملکرد گذشته و حال افراد می توانند کسانی را انتخاب کنند که برای رفع مشکلات شهر و روستای خود موثر باشند و بر اساس منویات رهبری بایدها و نبایدهایی برای شوراها وجود دارد که باید به آن توجه خاص داشت که در تصویر زیر می بینید:

اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا
اما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها در مناسبت‌های مختلفی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا را تبیین كرده‌اند و حل مسائل جاری و روزمره مردم به دست خود مردم را از اثرات تشكیل شوراها دانسته‌اند؛ امری كه اگر رخ دهد سبب افزایش «اعتماد عمومی»خواهد شد.انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در 28خردادماه 1400برگزار می‌شود. در این راستا مهمترین نکات بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی اهمیت شوراهای اسلامی شهر و روستا جهت اطلاع به شرح زیر تقدیم می شود:

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شورای عالی استانها احمدی انتخابات شوراها شوراهای اسلامی شهر و روستا برنامه و بودجه داشته باشند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند

استاندار مرکزی گفت: شوراها به‌واسطه ارتباطات مستقیمی که با مردم، شورایاری‌ها و سازمان‌های غیر دولتی دارند، مهم‌ترین پل ارتباطی و نهاد گردآوری مسائل، مشکلات و مطالبات مردمی هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه پیش از ظهر امروز_ یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مرکزی اظهار کرد: شوراها علاوه بر نقشی که به‌دلیل مشارکت مؤثر در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برعهده دارند و به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با سازمان‌های اجرایی و مدیریت محلی دارند، امکان نیازسنجی، دسته‌بندی مسائل و مطالب و طرح منطقی و معقول آن‌ها را دارند.

وی افزود: حکمروایی مطلوب، شایسته و خردمندانه زمانی تحقق می‌یابد که ارتباط سازنده و مؤثر بین سه رکن بخش دولتی، مردم و نهادهای مردم نهاد برای تحقق پیشرفت و عدالت فراهم شود.

استاندار مرکزی گفت: شوراها به واسطه ارتباطات مستقیمی که با مردم، شورایاری‌ها و سازمان‌های غیر دولتی دارند، مهم‌ترین پل ارتباطی و نهاد گردآوری مسائل، مشکلات و مطالبات مردمی هستند.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: با توجه به نقش‌آفرینی شهرها و به ویژه کلان‌شهرها به مثابه موتور توسعه از یک سو و از سوی دیگر تهدیدها و چالش‌های شهرنشینی برای پایداری زیست‌محیطی و اقتصادی اجتماعی، برخورداری نهاد شورا و شهرداری از اقتدار قانونی و اجرایی مناسب برای اداره مطلوب شهرها ضروری است.

وی ادامه داد: استان مرکزی رتبه دوم اجرای طرح و رتبه نخست تعریف پروژه‌های جدید و برنامه‌های راهبردی روستایی در کشور را دارا است.

مخلص‌الائمه با بیان اینکه سال گذشته در روستاهای استان بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح اجرا شد که در نوع خود بی سابقه بود، افزود: در سال گذشته مدیریت شهری استان در بخش‌های مختلف به ویژه عمرانی ۵۰ هزار میلیارد ریال کار انجام داده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در حوزه مدیریت شهری و روستایی ۲۰ درصد بیشتر از مجموع بودجه عمرانی سال ما قبل در استان مرکزی به مبلغ ۵ هزار و ۲۴ میلیارد ریال هزینه شده و امسال ۷ هزار میلیارد تومان در شهرها هزینه خواهد شد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: شوراهای شهرها و روستاها در بیان موفقیت‌ها عملکرد مناسبی نداشته‌اند در صورتی که بیش از سال‌های گذشته کار انجام شده است.

مخلص‌الائمه افزود: بودجه عمرانی استان مرکزی در مجموع سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال بود و این میزان در سال ۱۴۰۱ به تنهایی ۶ برابر این سال‌ها بوده است.

وی ادامه داد: تا پایان دوره فعالیت شورا مدت زیادی نمانده بنابراین اعضای شورا باید تلاش کنند، دستاوردها و اقدامات انجام شده را تبیین کنند و از حاشیه‌ها و امور فرعی فاصله بگیرند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه فرمانداران و مدیران باید با شوراها در ارتباط و برای این جایگاه اهمیت قابل توجه قائل شوند، خاطرنشان کرد: از طریق شورا می‌توان مسائل و نیازهای اجتماعی را به صورت مناسب‌تری مورد بررسی قرار داد.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: در اجرای نهضت ملی مسکن استان مرکزی جز استان‌های کم مشکل در تأمین زیرساخت‌هاست با این وجود پیگیری‌ها در حوزه مسکن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مناطق حاشیه‌نشین افزود: توجه به مناطق حاشیه‌ای جزو سیاست‌های مهم کشور است بنابراین شهرهایی که به‌صورت جدی با این پدیده مواجه هستند باید به این منطق به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: موضوع شکایت از معادن باید مورد توجه شوراهای اسلامی قرار گیرد و در صورت تخریب باید طرح شکایت شود، بخشی از معادن تخریب زیست محیطی داشته‌اند و در رسانه‌ها نیز مطرح شده است اما به‌دلیل نبود شاکی موضوع قابل پیگیری نیست، بنابراین شورا به‌عنوان نمایندگان مردم باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

علی‌اکبر اسدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم اظهار کرد: سال گذشته از طریق وزارت کشور موضوع صدور کارت شناسایی برای اعضا شورا پیگیری و این کارت به تعدادی از اعضا تحویل داده شد و مابقی اعضا هم در روزهای آینده این کارت را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: از مجموع ۸۰۲ شورای استان شناسه ملی برای ۶۴۵ عضو شورا صادر شده است، شوراهایی که شناسه ملی دریافت کرده‌اند، کار بودجه نویسی برای دریافت حق‌الزحمه را انجام نداده‌اند و این مهم به پیگیری شوراها ارتباط دارد.

کد خبر 748860

دیگر خبرها

  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • جایگاه شورا به درستی در جامعه نهادینه نشده است
  • شوراها به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند