Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@09:02:15 GMT

دانشگاه الزهرا موزه زنان و علم راه اندازی می کند

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۹۸۳۱

دانشگاه الزهرا موزه زنان و علم راه اندازی می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه الزهرا (س)، به مناسبت هفته جهانی موزه و پیش‌رو داشتن هفته جهانی آرشیو، وبینار موزه‌ها و آرشیوهای دانشگاهی در ایران (چشم‌اندازها و چالش‌ها) برگزار شد.

مهناز ملا نظری در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده دانشگاه جهت راه‌اندازی و رونمایی از بخش موزه و آرشیو، گفت: دانشگاه‌ها به عنوان نهادهای تولید علم نقش مهمی در توسعه یک کشور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین اسناد و اشیا به جا مانده در دوره‌های قبلی دانشگاه‌ها به عنوان شواهد حقوقی و منابع پژوهشی مهم نیز محسوب می‌شوند. از این رو توجه به این امر از سوی دانشگاه‌ها بسیار لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: در دنیای امروز آرشیو و موزه‌های دانشگاهی در کنار آرشیوها و موزه‌های ملی، پاسدار میراث و تمدن بشری هستند که این آرشیوها و موزه‌ها جزو آرشیوها و موزه‌های سازمانی طبقه‌بندی می‌شوند و اسناد و منابع موجود در آن‌ها نیز نمایانگر سیر تحول تاریخی دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به قدمت دانشگاه الزهرا مطرح کرد: دانشگاه الزهرا در سال ۴۳ با عنوان مدرسه عالی دختران به عنوان اولین دانشگاه خاص بانوان راه اندازی شد. از این رو با توجه به سابقه طولانی و از سوی دیگر محل قرارگیری دانشگاه در ده ونک نیز که به دوره پیش از قاجار برمی‌گردد دارای اشیا و اسنادی است که به عنوان حافظه تاریخی دانشگاه و به عنوان شواهد حقوقی و منابع پژوهشی دارای ارزش نگهداری بوده و هست.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، قدمت دانشگاه از یک سو و موقعیت جغرافیایی آن از سوی دیگر، در کنار ایجاد رشته مطالعات آرشیوی از سال ۹۲ در گروه علم اطلاعات، سبب پرورش متخصصان در حوزه سند شناسی و آرشیو شد. همچنین وجود رشته‌های هنر و تاریخ در این دانشگاه نیز بر این پتانسیل و فرصت افزوده است.

وی افزود: اکنون دانشگاه الزهرا با راه‌اندازی سایت موزه و آرشیو، منبع و بستری برای اطلاع‌رسانی و نمایش اطلاعات در این زمینه فراهم کرده و با حضور در همایش‌های ملی و بین‌المللی، در ثبت و نمایاندن هویت تاریخی این دانشگاه نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

رئیس دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه در کنار رونمایی و راه‌اندازی موزه و آرشیو، توجه به موزه زنان و علم نیز به عنوان یکی از برنامه‌های جدی دانشگاه در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت در فعالیت‌های علمی و دانشگاهی، تولیدکنندگان مبتنی بر دانش هستند و عمدتاً با این مشارکت، در طول تاریخ نقش اثرگذاری در تولیدات علمی داشته‌اند.

وی افزود: لذا با بالا رفتن زنان از نردبان علمی آکادمی، این بخش از جامعه به عنوان نیروهای مولد علمی جامعه توانستند توانمندی‌های خود را به جامعه خود و عرصه بین‌الملل نشان دهند. ما نیز به سهم خود در این دانشگاه از همه دارایی‌های فکری زنان و مردان بهره‌مند هستیم و با ایجاد موزه علم و فناوری زنان به دنبال آن هستیم تا توازن بسیار جدی‌ای را در جامعه علمی ایجاد کنیم.

ملا نظری گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که طیف وسیعی از موزه‌های زنان در جهان در پاسخ به نابرابری‌های جنسیتی و گاهاً تفکرات فمینیستی ایجاد شده‌اند اما این نگاه علمی است که می‌تواند نگاه‌های سیاسی و فمینیستی را از موزه‌های زنان بردارد و رویکرد و فرصت جدیدی برای موزه‌های زنان فارغ از هر رویکردی بصورت علمی ایجاد کند.

وی افزود: دانشگاه الزهرا با قدمتی بیش از ۵۰ سال دستاوردهای علمی بسیاری کسب کرده و با توجه به این سابقه طولانی و توجه خاص به زنان و دستاوردهای علمی آن‌ها از پتانسیل مناسبی برای ایجاد موزه زنان و علم برخوردار است. ورود به این امر با کارهای پژوهشی همراه بوده و پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد علی رغم اینکه اقدامات بسیاری در زمینه راه‌اندازی موزه و آرشیو انجام شده اما ایجاد موزه زنان و علم به عنوان گام بسیار مهم دیگر تلقی می‌شود.

رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: پژوهش انجام شده در زمینه مطالعات آرشیوی نشان می‌دهد که موزه‌های زنان در جهان بر اساس فهرست انجمن بین‌المللی موزه‌های زنان، به دنبال ایجاد ساختاری برای اولین مجموعه زن و علم هستند. بر اساس تحقیقات و بررسی‌های انجام شده در مؤلفه‌های ۹۴ موزه زنان در جهان، این رویکرد را داریم که موزه زنان و علم را به موازات خط مشی کلی دانشگاه پیش ببریم و محتوای موزه نیز شامل اسناد و آثاری باشد که درباره زنان یا توسط زنان انجام شده است.

ملا نظری اظهار داشت: با توجه به نتایج پژوهش‌های انجام شده ما در صددیم به منظور ایجاد ارتباطی مستمر با مشاهیر زنان شاخص در علم، الگوی مناسبی در تشکیل موزه زنان ایجاد کنیم و امیدواریم این امر با همکاری متخصصین این حوزه به زودی محقق شود.

کد خبر 5220132 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه الزهرا موزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران مصاحبه دکتری دوره دکتری دانشگاه ها محمد مهدی طهرانچی دانشجویان خوابگاه دانشجویی غلامحسین رحیمی آموزش مجازی دانشگاه جامع علمی کاربردی اطلاعیه دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه الزهرا موزه های زنان موزه و آرشیو دانشگاه ها راه اندازی انجام شده موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست شورای رابطین امور بانوان و خانواده استان اصفهان در سال ۱۴۰۳ با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در این نشست با اشاره به اثرگذاری استادان زن در جامعه اظهار کرد: شبکه بانوان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی در سه سطح استادان، کارکنان و دانشجویان؛ شکل گرفته است که اهدافی همچون راهبری شبکه بانوان فرهیخته دانشگاه، توانمندسازی تخصصی شبکه بانوان فرهیخته دانشگاه؛ هماهنگی و نظارت بر عملکرد شورا‌های راهبری استان‌ها، هماهنگی و نظارت بر عملکرد مسئولین استان‌ها؛ ایجاد بستر تعاملی با فعالان حوزه زنان و خانواده داخل و خارج از دانشگاه را در دستور کار دارد.

قاسمی با بیان اینکه امور زنان و خانواده باید در امور دانشجویان خانم، با قوت وارد شوند، ادامه داد: ویژگی و فطرت نهادینه شده بانوان در آموزش و تعلیم و پرورش، به لحاظ پارامتر انتقال مفاهیم و دارا بودن مؤلفه‌ها و خصایص ذاتی همچون مهرورزی، صبوری و خستگی ناپذیری که خداوند در زن برای مادری قرار داده است، در شغل بسیاری از اساتید خانم تبلور یافته است.

وی با اشاره به هدف اساسی آموزش عالی خاطرنشان کرد: بانوان در هر رشته و مقطعی که تدریس می‌کنند، اهتمام ویژه‌ای را صرف صلح‌گرایی در محیط‌های سخت و ستیزه‌جو می‌نمایند. چنین معلمانی به ترویج فرهنگ تعامل، صلح و مدارا می‌پردازند و با گفتار و کردار خود، آموزش می‌دهند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان هم با اشاره به دغدغه استادان هیئت علمی، تصریح کرد: جامعه چه تفاوتی بین زنان موفق و موثر در دنیای امروزی قائل شده است؟ پیامد حضور زنان موثر در جایگاه علمی، تا چه حد انفاق افتاده است؟ برای رشد هوش و نبوغ لازمه زنان در حوزه تعلیم و تربیت، چه تسهیلاتی درنظر گرفته شده است؟

نرگس عطریان با تأکید بر نیاز‌های بانوان در دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: فعالیت‌های ورزشی، جبران مشکلات ارگونومی و ساعات کار زیاد، برنامه‌های کمک آموزشی فرزندان، توانمندسازی شایستگی‌های فرهنگی در زنان، ازجمله موارد مهمی است که باید نسبت به آن توجه ویژه داشت.

در پایان این نشست، از بانوان هیئت علمی برگزیده و افتخارآفرین در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با حضور دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد، نجفی رییس دانشگاه آزاد استان، محمد باقری معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی استان و سایر مسئولان استانی تقدیر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش روابط عمومی دانشکده علوم خانواده به برخی حاشیه‌سازی‌ها
  • توضیح دانشگاه تهران درباره پست جدید همسر ابراهیم رئیسی
  • توضیح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران درباره حاشیه‌های اخیر
  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • اولین دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران راه‌اندازی شد
  • دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران