Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌سیدحسین میرشفیع در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تفاهم ایران و افغانستان برای ساخت ادامه خط‌آهن خواف - هرات تا مزارشریف و مشارکت ایران در این پروژه بیان کرد: مذاکرات ابتدایی در این‌باره با کشور افغانستان انجام شده است.

* سرمایه‌گذاری در ساخت‌ خط‌آهن هرات تا مزارشریف توسط بخش خصوصی ایران

وی اظهار داشت: این پروژه کلاً توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود و دولت ایران در این پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان افزود: انجمن صادرکنندگان خدمات مهندسی و همچنین شرکت‌‌های بزرگ ایرانی طی هماهنگی دولت ایران با دولت و راه‌آهن افغانستان، در این حوزه قرارداد منعقد می‌کنند.

* تعریف 2 مدل برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار خط‌آهن هرات-مزار شریف

میرشفیع گفت:‌ برای اجرای این خط‌آهن و بازگشت سرمایه بخش خصوصی، دو مدل پیش‌بینی شده است؛ در مدل اول، به روش معمولی، فاینانس و تأمین مالی می‌شود و اصل و سود سرمایه‌گذاری را از راه‌آهن افغانستان دریافت می‌کنیم و در مدل دوم از محل تهاتر مواد معدنی، سنگ‌آهن، مس، روی، زغال‌ سنگ و غیره شرکتی تأسیس می‌شود که این کار را انجام می‌دهد.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان درباره حضور قرارگاه خاتم در پروژه هراز تا مزارشریف گفت: به خاطر مسائلی که در افغانستان وجود دارد سعی می‌شود پیمانکار بخش خصوصی در این پروژه فعال باشد. 

* جزئیات احداث پل دوم میلک با سرمایه‌گذاری دو طرف

وی اظهار داشت:‌ همچنین اخیراً تفاهمی با کشور افغانستان در موضوع ‌مرز دوم میلک و احداث پل دوم میلک با سرمایه‌گذاری دو کشور داشتیم؛ ‌از چند سال پیش توافق شده بود که پل دوم میلک ساخته شود اما به تعویق افتاده بود و اختلافاتی در این باره وجود داشت.

میرشفیع افزود: روز 19 فروردین امسال جلسه‌ای مشترک در محل مرز میلک با مسئولان افغانستانی داشتیم و آنجا توافق شد که هزینه احداث پروژه را هر دو طرف به صورت 50-50 پرداخت کنند، همچنین جانمایی پل با مشارکت دو طرف انجام‌ و مقرر شد مناقصه را ایران برگزار کند و پیمانکار انتخاب شود و امیدواریم حداکثر از دو ماه آینده عملیات اجرایی پل میلک در مرز افغانستان اجرا شود.

وی ادامه داد: دو طرف تأمین مالی این پروژه را انجام می‌دهند و مقرر شده است مطالعات این پروژه بازنگری  بررسی‌های نهایی نیز انجام شود و ایران معادل دلاری اعتبار را از افغانستان (سهم 50 درصدی) دریافت و پروژه اجرا شود.

نماینده ویژه وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان گفت: مقرر شده است پیمانکار افغانستانی و ایرانی به صورت مشترک برای مناقصه دعوت شود اما از آن منظر که در ایران مصالح و غیره ارزان‌تر است به احتمال قوی پیمانکار ایرانی برنده می‌شود.

* ساخت جاده  117 کیلومتری فراه-پایانه ماهی‌رود از محل کمک‌های ایران برای بازسازی افغانستان

میرشفیع اضافه کرد: همچنین در توافق دو طرف مقرر شده است راهی بین فراه تا پایانه ماهی‌رود اجرا شود، از بیرجند تا ماهی‌رود حدود 150 کیلومتر جاده است، در قسمت افغانستان بخش هم‌پایه ماهی‌رود، ابونصرفراهی است و از گمرک آنها تا مرکز استان‌شان 117 کیلومتر جاده است که این جاده را از محل کمک‌های وعده‌ داده شده ایران برای بازسازی افغانستان می‌سازیم.

وی افزود: این جاده پروژه‌ای نیمه‌تمام بوده است حدود 60 کیلومتر آن را قبلاً ساخته بودیم که باید ادامه مسیر ساخته می‌شد اما نیمه تمام مانده بود، در سفر 13 اردیبهشت به افغانستان، به اتفاق وزیر فواید عامه افغانستان شروع عملیاتی اجرایی این جاده آغاز شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خط آهن خواف هرات خط آهن هرات مزارشریف توسعه ریلی تفاهم ایران و افغانستان توسعه افغانستان سرمایه گذاری بخش خصوصی ماهی رود مقرر شد دو طرف خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

حادثه تروریستی مسجد امام زمان شهر هرات یکبار دیگر بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان را در کانون توجه قرار داد،به ویژه این که عملیات اخیر دومین حمله تروریستی یه غیر نظامیان و به طور خاص شیعیان افغانستان در کمتر از 10 روز گذشته بوده است.شواهد و قرائن و پذیرش مسئولیت حمله اول تروریستی در کابل توسط داعش،این گروه را در جایگاه مظنون اصلی حمله به مسجد شیعیان در هرات نیز قرار می دهد .بنابر این لازم است به نکاتی در مورد فعالیت داعش در افغانستان اشاره شود؛                                                 

1)مقامات امارت اسلامی طالبان مدتی است که مدعی نابودی کامل  داعش در افغانستان هستند و تاکید دارند که اگر در این میان مشکلات امنیتی هم وجود دارد،به طور خاص نتیجه کم کاری ،اهمال و حتی دسیسه چینی همسایگان است. اظهارات چند روز قبل "متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان در متهم ساختن سه کشور همسایه به تامین نیرو،انتقال و ترانزیت و در نهایت تجهیز و آموزش داعش دقیقا در همین راستا انجام گرفته و بازتاب  فراوانی یافت.اما عملیاتهای تروریستی اخیر علاوه بر این که استمرار فعالیت داعش در افغانستان را نشان می دهد،این موضوع را هم آشکار می کند که مسئله حضور داعش در منطقه با فرافکنی ،سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن دیگران قابل حل نخواهد بود.در مقابل، نابودی داعش تنها در سایه همکاری ، تعامل  و درک کشورهای منطقه  از ملاحظات سیاسی و امنیتی یکدیگر حاصل خواهد شد؛همان نکته ایی که سفیر جمهوری اسلامی در کابل پس از حملات اخیر و با شریک خواندن کشورها در مبارزه با این تهدید مشترک،مورد تاکید قرار داد.

2)محدود کردن داعش به یک چارچوب سازمانی و تشکیلاتی مشخص،محدود و بسته، چه از جانب طالبان و چه از جانب دیگر کشورهای منطقه اشتباهی بزرگ محسوب می شود ، چرا که داعش یک طرز تفکر و ایدئولوژی است که از ظرفیت جذب و همراهی با اشخاص و گروههای تروریستی  مختلف دیگر در منطقه برخوردار است.دقیقا به همین دلیل است که پاکستان تفاوتی میان داعش و طالبان پاکستانی قائل نمی شود و جمهوری اسلامی گروههای  تروریستی جیش العدل و داعش را در یک راستا می نگرد.در افغانستان هم طالبان این نکته را در نظر بگیرند که بیش و پیش از مبارزه با سازمان و تشکیلات داعش،باید مانع بسط و گسترش تفکرات و ایدئولوژی های داعشی و یا داعش پسند در این کشور شوند.به عنوان نمونه و در بحث شیعیان باید گفت که اگر چه دیدگاهی که حملات اخیر را بر مبنای ایجاد تفرقه میان امارت و شیعیان و یا جمهوری اسلامی ایران تحلیل می کند،کاملا خور تامل به نظر می رسد،اما عملکرد مقامات و مسئولین امارت هم نباید به گونه ایی باشد که تمیز و تشخیص  تفکرات و عملکرد آنها با دیدگاه داعش در مورد شیعیان به دشواری انجام گیرد

دیگر خبرها

  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • ساخت تونل عمودی 1.5 برابر برج میلاد توسط ایرانی‌ها
  • طالبان حمله تروریستی داعش در ولسوالی گذره را محکوم کرد
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت
  • تاکید بر شناسایی عاملان حمله به شیعیان افغانستان + فیلم
  • تردد بیش از ۲۷ هزار تبعه خارجی در افغانستان
  • داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را پذیرفت
  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم