Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@09:27:14 GMT

کاهش 50 درصدی چک‌های برگشتی در فروردین 1400

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۱۱۰۷

کاهش 50 درصدی چک‌های برگشتی در فروردین 1400

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس گزارش بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله شده در فروردین 1400، بیش از 6.9 میلیون فقره چک به ارزش حدود 1490 هزار میلیارد ریال در کل کشور مبادله شده است که با توجه به تعطیلی نیمه اول فروردین و همچنین اعمال قرنطینه عمومی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در نیمه دوم فروردین، آمار چک‌های مبادله شده این ماه نسبت به اسفند 99 از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 27.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 و 42.7 درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، حدود 6.4 میلیون چک در فروردین 1400 وصول شده یعنی از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 91.8 و 89.3 درصد از چک‌های مبادله شده، اعلام وصول شده است. همچنین در فروردین سال جاری 569 هزار چک به ارزش 158 هزار میلیارد ریال برگشت خورده یعنی از نظر تعداد و ارزش 8.2 و 10.7 درصد از چک‌ها برگشت خورده است.

*کاهش محسوس آمار چک‌های برگشتی نسبت به فروردین 99

مقایسه آمار چک‌های برگشتی فروردین 1400 با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده از 18.3 در فروردین 99 به 8.2 در فروردین 1400 رسیده است که کاهش حدود 55 درصدی چک‌های برگشتی را نشان می‌دهد. علاوه بر این  نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده هم از 20 درصد فروردین 99 به 10.7 درصد در فروردین 1400 رسیده است که کاهش نزدیک به 50 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، کاهش آمار چک‌های برگشتی در شرایطی به وقوع پیوسته است که هنوز قانون جدید چک به صورت کامل اجرایی نشده و اخیرا استفاده از سامانه صیاد الزامی شده است. بر این اساس انتظار می‌رود با اجرای کامل قانون جدید چک و اطلاع مشتریان از فرصت‌های سامانه صیاد همچون تقارن اطلاعاتی باز هم میزان چک‌های برگشتی کاهش یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: چک های برگشتی قانون جدید چک چک های مبادله شده چک های برگشتی فروردین 1400 آمار چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت

تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش  خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از مجموع صادرات و واردات کشور 7 میلیارد و 680 میلیون دلار به صادرات و 2 میلیارد و 740 میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 4 میلیارد و 940 میلیون دلار مثبت بوده است.

این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان 3 میلیارد و 170 میلیون دلار بوده است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل 430 میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال جاری 4 میلیارد و 180 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.85 درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه 3 قلم عمده کالای صادراتی در فروردین 1403 به پروپان مایع شده با 218 میلیون دلار، متانول با 201 میلیون دلار و قیر نفت با 180 میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی در این مدت با 7.96 درصد کاهش به رقم 328 دلار رسیده است.

در این مدت 9 میلیون و 700 هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9.66 درصد کاهش داشته است.

عمده ترین مقاصد کالاهای صادراتی ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده است که این 7 کشور، 78 درصد از وزن و 83 درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش در فروردین ماه سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی 3 میلیون و 300 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 400 میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن 25.77 درصد و از حیث ارزش 24 درصد کاهش نشان می دهد.

این گزارش می افزاید: در بین 10 قلم عمده کالاهای صادراتی، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

این گزارش در خصوص واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال جاری می افزاید: در این مدت 2 میلیون و 400 هزار تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن 33.38 درصد افزایش و از حیث ارزش 11.36 درصد کاهش داشته است.

ذرت دامی با 353 میلیون دلار، کنجاله سویا با 181 میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با 106 میلیون دلار 3 قلم عمده کالاهای وارداتی در فروردین ماه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین افزایش در بین 10 قلم اول کالاهای وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه 98870312، دانه سویا و برنج اختصاص داشت.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال جاری یک هزار و 122 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33.54 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، 7 کشور اول طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال جاری شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ‌کنگ در مجموع 72 درصد از وزن و 78 درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال جاری با 47 درصد افزایش به رقم یک میلیون 600 هزار تن رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/ صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۳
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران