Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس تحقیقات جدید دانشکده پزشکی مانت ساینای، داشتن چربی اضافی پریکارد (چربی در اطراف قلب)، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به خصوص در زنان افزایش می‌دهد.

بر اساس این مطالعه که در شماره ۲۴ ماه مه مجله دانشکده قلب و عروق آمریکا منتشر شده است، زنان با مقادیر بالای چربی پریکارد دو برابر بیشتر از مردان دچار نارسایی قلبی می‌شوند، این بزرگترین مطالعه برای شناسایی ارتباط بین چربی پریکارد و نارسایی قلبی است که به طور بالقوه می‌تواند منجر به مداخله زودرس و پیشگیری از بیماری‌های قلبی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساتیش کنچایا، دانشیار پزشکی (قلب) در دانشکده پزشکی مانت ساینا، در این باره توضیح می‌دهد: نزدیک به دو دهه است که می‌دانیم چاقی، بر اساس اندازه گیری ساده قد و وزن، می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را دو برابر کند، اما اکنون با استفاده از فناوری تصویربرداری، یک گام فراتر رفته‌ایم تا نشان دهیم که چربی اضافی پریکارد، خطر این وضعیت بالقوه کشنده (نارسایی قلبی) را افزایش می‌دهد. این کار ابزاری مهم برای طبقه بندی بیماران در معرض خطر کم و زیاد نارسایی قلبی در اختیار ما قرار می‌دهد که احتمالا منجر به مداخله زودهنگام و پیشگیری از نارسایی قلبی می‌شود تا در نهایت جان افراد را نجات دهد.

محققان درگیر در این مطالعه با همکاری چند نهاد دیگر، ارتباط بین چربی پریکارد و خطر نارسایی قلبی را با استفاده از اسکن توموگرافی قفسه سینه (CT) از مطالعه چند قومی آترواسکلروز (MESA)، بررسی کردند. این مطالعه آینده نگر از سی تی اسکن تقریبا ۷۰۰۰ زن و مرد از ۴۵ تا ۸۴ سال در سراسر آمریکا با نژاد‌های متنوع برای اندازه گیری چربی پریکارد استفاده کرده است. هنگام شروع مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان شواهدی از بیماری قلبی نداشتند.

محققان بیش از ۱۷ سال این شرکت کنندگان را پیگیری کردند و اعلام کردند که تقریبا ۴۰۰ نفر از آن‌ها دچار نارسایی قلبی شده‌اند. تجزیه و تحلیل آن‌ها نشان داد که چربی اضافی پریکاردیال با خطر بالاتر نارسایی قلبی در زنان و مردان حتی پس از تنظیم فاکتور‌های تعیین شده برای نارسایی قلبی مانند سن، استعمال دخانیات، مصرف الکل، کم تحرکی، فشار و قند خون بالا، کلسترول بالا و حملات قلبی ارتباط دارد. پس از محاسبه این عوامل خطر برای نارسایی قلبی، حجم بالای چربی پریکاردیال خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تقریبا ۱۰۰ درصد یا دو برابر در زنان و حدود ۵۰ درصد در مردان افزایش داد. برای این مطالعه، محققان حجم چربی اضافی یا زیاد پریکارد را در زنان ۷۰ سانتی متر مکعب (۲.۴ اونس مایع) یا بیشتر و در مردان ۱۲۰ سانتی متر مکعب (۴ اونس مایع) یا بیشتر تعریف کردند. عدد کمتر از این، عادی در نظر گرفته شد.

محققان همچنین گزارش کردند که چربی پریکارد با ضرایب اضافه وزن یا چاقی مانند شاخص توده بدن، دور کمر، دور مفصل ران ارتباط ضعیف یا متوسط دارد و همچنان یک عامل خطر برای نارسایی قلبی بالاتر بوده و حتی فراتر از خطر اضافه وزن یا چاقی است. در حقیقت چربی پریکارد بدون در نظر گرفتن شرکت کنندگان لاغر، اضافه وزن یا چاقی با موارد جدید نارسایی قلبی همراه بود. همچنین در نمونه کوچکتری از شرکت کنندگان که برای تعیین میزان چربی شکم در زیر پوست و شکم، تحت سی تی اسکن شکم قرار گرفتند، چربی پریکاردیال خطر نارسایی قلبی را حتی پس از در نظر گرفتن چربی‌های اضافی شکم پیش بینی کرد. ارتباط بین چربی پریکارد و نارسایی قلبی در میان تمام گروه‌های نژادی و قومی نشان داده شده در این مطالعه مشابه بود.

دکتر کنچایا می‌گوید: تحقیقات ما شواهد مهمی ارائه می‌دهد که بر اساس آن چربی اضافی پریکارد به میزان قابل توجهی خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد. مطالعات بیشتر برای تایید یافته‌های ما مورد نیاز است. تحقیقات آینده در این زمینه همچنین باید بر روی روش‌هایی مانند داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب و تحرک بدنی برای دستیابی و حفظ وزن مطلوب بدن و کاهش و جلوگیری از رسوب چربی در اطراف متمرکز شود.

بیشتر بخوانید 

رابطه تنگاتنگ رژیم غذایی با بیماری قلبی


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نارسایی قلبی بیماری قلبی اضافه وزن ابتلا به نارسایی قلبی نارسایی قلبی شرکت کنندگان دو برابر بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟

آفتاب‌‌نیوز :

از تعداد فوت های ثبت شده در سال ۱۴۰۲، ۵۵/۶ درصد مرد و۴۴/۴ درصد زن بوده‌اند.

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت شده، ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • پله‌نوردان بیشتر عمر می‌کنند | متخصصان از تاثیرات شگرف این فعالیت ورزشی بر سلامت می‌گویند
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است