Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرزاد رضازاده روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان یک‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است، که از این تعداد ۲۵۰ تا ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، صنعتی، خوراکی و سایر مصارف است و ۲۰ گونه نیز بومی(آندمیک) و خاص استان است.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان خسارت و انقراض در خصوص گونه‌های خاص استان است، افزود: این گونه‌ها شامل کرفس کوهی(کلوس)، زراوی، زرین گیاه، مخلصه و مرزه بختیاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در سال‌های گذشته تعدادی از گونه گیاهی در استان در معرض خطر بودند که با توجه به خشکسالی امسال تعداد گونه‌های در معرض خطر افزایش یافته است.

رضازاده اظهار داشت: گونه بادرنجبویه دنایی، بهارک صخره‌روی، گل استکانی کوتاه، گون کاملا کرک دار، پیاز یزدی، مینای ایرانی، مینای بختیاری، مرزه کلاری، مریم گل استثنایی و نرگس نیز از دیگر گونه‌های در معرض انقراض در استان  است.

وی، با تاکید بر خشکسالی‌های چند سال اخیر استان و همچنین سال آبی جدید گفت: استان از نظر کاهش نزولات در سال آبی گذشته رتبه دوم کشور را بعد از استان کرمانشاه کسب کرده است.

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به کاهش میزان آب راه‌یافته به زمین و درون زمین اشاره کرد و گفت: با توجه اینکه میزان بارندگی در شرق استان نسبت به غرب کمتر است، جنگل‌های استان بیشتر در مناطق غربی و شمال غرب استان واقع شده است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر به دلیل کاهش میزان بارش و تنش‌آبی با خشکیدگی گونه‌های جنگلی و گیاهی در استان مواجه شده ایم.

وی اظهار داشت: به دلیل کاهش بارش میزان رطوبت و آبی که باید در اختیار گیاهان مرتعی و جنگلی برای دوره رویش قرار گیرد تا بارور شود با ضعف آبی مواجه شده است و این امر باعث خشکیدگی زودهنگام شده است.

رضازاده، چَرای دام  بیش از ظرفیت مراتع و بهره‌برداری از مراتع و آتش‌سوزی در مراتع را از دیگر دلایل نابودی گونه‌های گیاهی در استان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های گیاهی خوش خوراک در مراتع بیشترین گونه‌ها در معرض خطر هستند ، گفت: این گونه‌ها به دلیل اینکه زودتر مصرف می‌شوند و به بذردهی نمی‌رسند، فرصت جایگزین شدن را پیدا نمی‌کنند.

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه املاح داخل زمین میزان ثابت دارد، گفت: با توجه به کاهش بارش و کاهش میزان ورودی آب، شوری آب افزایش یافته است و گیاهان شُوری‌پسند توان تداوم و مقاومت بیشتر برای ادامه حیات دارند و گیاهان خُوش خوراک به دلیل اینکه شُور پسند نیستند و مقاومت کمتری نسبت به شوری آب دارند، در معرض خطر قرار دارند.

وی اظهار داشت: کاهش گونه‌های گیاهی و مرتعی و از بین رفتن پوشش گیاهی مهمترین عامل در فرسایش خاک است و میزان فرسایش و رسوب تولیدی افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، در فصل آبی پیش‌رو با آغاز بارش‌ها اراضی که کمترین پوشش گیاهی را دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند، آمادگی بیشتر برای فرسایش دارند.

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری به  خشکیدگی جنگل‌های بلوط به دلیل کاهش رطوبت نسبی خاک تاکید کرد و گفت:با  خشکسالی‌های اخیر این خشکیدگی درختان بلوط از تک پایه به خشکیدگی توده‌ای تبدیل شده است که این امر کار احیای جنگل را با دشواری مواجه کرده است.

رضازاده افزود: خشکسالی علاوه بر فرسایش خاک، در کاهش تنوع پوشش گیاهی و بروز آتش‌سوزی نیز تاثیرگذار است و خشک شدن زودهنگام پوشش گیاهی و بالارفتن دما در فصل تابستان منجر به افزایش وقوع حریق در مراتع و جنگل‌های استان و  از بین رفتن پوشش و تنوع گیاهی می‌شود. 

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش می‌دهد که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

برچسب‌ها گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گیاهان دارویی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی اخبار کنکور منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال چهارمحال و بختیاری گونه های گیاهی معرض خطر پوشش گیاهی جنگل ها گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال

ایسنا/خراسان شمالی رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی از رشد ۱۹.۵ درصدی بارش باران در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

علیرضا گلرخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان از ابتدای فروردین ماه تا کنون ۵۸.۶ میلیمتر بوده که این میزان پارسال ۲۰.۱ میلیمتر بوده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های این سال زراعی، گفت: بارندگی از ابتدای مهر ماه سال گذشته تا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال ۱۸۵.۸ میلیمتر بوده و این میزان در بلندمدت ۱۹۹.۴ میلیمتر بوده است. میزان بارندگی‌ها در این سال زراعی نسبت به دوره بلندمدت، کاهش ۶.۸ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته ۱۳۲ میلیمتر بوده که بارندگی‌های انجام‌شده در این سال زراعی نسبت به سال گذشته ۴۰.۷ رشد داشته است.

رئیس گروه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: ۷۷.۲۵ درصد پهنه خراسان شمالی در یک سال گذشته درگیر انواع خشکسالی بوده است. اکنون ۲۷.۶۱ درصد پهنه استان درگیر خشکسالی خفیف، ۲۸.۲۱ درصد درگیر خشکسالی متوسط، ۲۵.۶۴ درصد درگیر خشکسالی شدید و ۵.۸۰ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید بوده است.

گلرخ افزود: از بین شهرستان‌های استان بام و صفی‌آباد ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است. همچنین شهرستان شیروان با ۴۹.۶۷ درصد شرایط بهتری را نسبت به سایر مناطق استان از لحاظ خشکسالی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • انهدام باند سارقان سیم برق در شهرکرد
  • تقویت بارش‌ها در چهارمحال‌ و بختیاری
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • واگذاری ۶۴۵ اشتراک رایگان گاز در استان چهارمحال‌وبختیاری
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال
  • معلمان چهارمحال‌وبختیاری در جمع معلمان نمونه کشور
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری