Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - با حضور وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جمعی از اهالی فرهنگ و کتاب، موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گشایش یافت.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در آیین گشایش مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی و فرهنگی گفت: امروز، روز مبارکی است که به دست خانم نادره رضابی یکی از بانوان جامعه ایرانی، مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی ایران تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : در سال سخت کرونایی و در سالروز آزادی خرمشهر این مجموعه با به‌کارگیری اصل مقاومت و مدارا موفق به انجام این کار شد.
شریعتمداری به مشابهت سوم خرداد و تاسیس مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی اشاره کرد و گفت: در آن دوران سرداران حامی و حافظ مرزهای جغرافیایی ، کشور ما و مرزهای شرف میهن را پاسداری کردند و اینجا نیز صیانت از مرز های فرهنگی ایران عزیز اتفاق افتاده است.
وی افزود: خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم در این کار بزرگ و احیای دوباره انتشارات علمی و فرهنگی و دوباره سازی خاطرات علمی فرهنگی با استفاده از نیروهای جوان ، خلاق، نوآور و مبتکر ایرانی سهم اندکی داشته باشم.
شریعتمداری افزود : امروز اینجا گرد هم آمده ایم برای استمداد از اهالی فرهنگ ، هر زمان، جنبش بزرگی در تاریخ این ملت اتفاق افتاد و مفاهیم زیبایی خلق شد منازعات و مناقشات را شاهد بودیم که آن اصل زیبا را کم کم به ضد خود بدل کرد.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مخاصمات در عرصه داخلی و خارجی، دوگانه ای را پیش روی ملت ایران گذاشته ، زیست توام با مدارا ، تحمل و رواداری در بین مردمان ما رخت بر بسته است.
وی افزود : معتقدم باید به هویت اصلی ایرانی اسلامی خودمان برگردیم که صلح، مدارا ، تحمل و رواداری جزو مشخصات اصلی و اساسی آن بود. امروز آمده ام که از شما اهالی فرهنگ استمداد بطلبم که در این زمینه قدم بگذارید، قلم بزنید، بنویسید و از تشریح مصادیق آن در کشور عزیزمان ایران خسته نشوید.
شریعتمداری تصریح کرد : ساختن موزه و مرکز اسناد بر ویرانه و خرابه، کار بسیار بزرگی بود .
وی با اشاره به تصویری که رئیس موسسه انتشارات علمی و فرهنگی از استخری که نشان می داد فرهنگ و میراث ایرانی با تلی از خاک ممزوج شده بود گفت : این کار شما بسیار با ارزش است، تبریک می‌ گویم که بر آن تل خاک و گل ممزوج ،چنین بنای زیبایی را پایه‌گذاری کردید.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بیان داشت : حفظ آثار مکتوب با استفاده از فناوری های روز حتماً هدف بسیار ارزشمندی برای موسسه انتشارات فرهنگی است که از آن حمایت خواهم کرد .
کار بینظیر تولید ، چاپ و انتشار 406 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه بزرگسال ، کودک و نوجوان
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی نیز به اقدامات انجام شده اشاره کرد و گفت : راه اندازی سایت و سامانه فروشگاه اینترنتی و باشگاه مخاطبان انتشارات علمی فرهنگی که موجب افزایش صد درصدی فروش شد و همچنین فاز توسعه این روند با هدف بازگشت به مامویت اصلی نشر با روش‌های نوین و روزآمد در حال انجام است .
نادره رضایی افزود : در همین راستا تولید و انتشار هزار کتاب الکترونیک در سال 1399 با همکاری کتابخوان های الکترونیک فیدیبو و طاقچه و هزار کتاب دیگر تا پایان سال 1400 و راندازی اپلیکیشن اختصاصی کتاب های علمی و فرهنگی و تولید کتاب های صوتی استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در حوزه کودک و نوجوان از جمله اقدامات صورت گرفته است .
وی تصریح کرد : احیای شوراهای تخصصی کتاب کودک و نوجوان و شورای علمی سیاستگذاری کتاب بزرگسالان پس از سه سال توقف فعالیت و ساماندهی اولویت تعهدات به جامانده ، با تلاش و دقت ترکیبی از هیئت علمی های جوان و بزرگان با تجربه و صاحب نظر از دیگر اقدامات مهم این دوره است .

رضایی گفت : انتشار دوباره مجله کتاب امروز پس از 46 سال توقف و باز چاپ دوره قدیمی این مجله در کتابی دوجلدی قطعا ادای احترامی به کریمی امامی و نویسندگان کتاب امروز و دیروز است .
وی گفت : تولید ، چاپ و انتشار 406 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان و پروژه های ویژه در سال 99 در سال سخت کرونایی و شرایط ویژه دورکاری در نوع خود بینظیر است.
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی تصریح کرد: طراحی و پیاده سازی سامانه جامع مدیریت فرایند آماده سازی تولید و چاپ کتاب و اجرای طرح هویت بصری جامع انتشارات علمی و فرهنگی از دیگر اقدامات مهم پیش روی انتشارات است.
وی افزود : امروز از تعدادی کتاب‌ و انتشارات رونمایی می‌کنیم که یکی از این کارها پروژه عظیم تخت جمشید است. باز نشر کتاب تخت جمشید پس از 58 سال ادای احترامی به هنرمند عرصه کتاب و کتاب پرداز معاصر و هنرمند خبره و پدر کتاب آرای نوین زنده یاد هرمز وحید است که بسیاری از زیباترین طراحی های کتاب های محبوب ما در این مجموعه کار دست یا فکر اوست.
وی درباره ایده تاسیس موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی فرهنگی گفت : به دنبال آن اتفاق تلخ در سال 95، برای حفظ میراث و تاریخ عظیم به ایده احیای کتابخانه و آرشیو و آغاز طرح تاسیس مر موزه و اسناد رسیدیم.
نادره رضایی تصریح کرد: موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی فرهنگی در سه محور اصلی شامل راه اندازی مرکز اسناد ( اسناد مکتوب و داده های دیداری و شنیداری و دیجیتالی)، کتابخانه آرشیو و آموزشی شکل گرفت که امروز موزه و مرکز اسناد با 300 هزار برگ سند و بیش از 5 هزار پرونده کتاب مربوط به این هفت دهه دسته بندی، اسکن و کد گذاری تخصصی شده و افتتاح می شود.
مدیرعامل انتشارات علمی ـ فرهنگی افزود: این اقدامات در شرایط سخت کرونایی و اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و شرایط ویژه انتشارات درپی اقدام ضروری و قابل تحسین توقف چاپ دفترچه های تامین اجتماعی پس از بیش از دو دهه و حذف بودجه 90 درصدی انتشارات علمی و فرهنگی رقم خورد و این شرایط ویژه ما را بر آن داشت تا در روز های مستعد نا امیدی هم میراث گذاشته را احیا و هم تلاش کنیم که انتشارات راهی برای رهایی از وابستگی به چاپ دفترچه بیابد و به مأموریت اصلی و بهره‌گیری از ظرفیت خود برگردد.
ژاله آموزگار نیز گفت: از دستاوردهای موسسه بسیار بهره برده ام که بخشی از آموخته های فرهنگی ما از همین دستاوردها نشات گرفته است.
وی تصریح کرد : امروز می توانیم در کنار برخی از اخبار ناخوش به یک رویداد دلخوش کنیم و آن افتتاح موزه اسناد انتشارات علمی و فرهنگی به همت بانوی لایق ، سخت کوش و همکاران دلسوز ایشان برای حفظ و حراست از نشانه‌های فرهنگی این سرزمین بر پایه آنچه که امروز شاهد آن هستیم.
اسناد انتشارات علمی و فرهنگی منابع پژوهشی خوبی است که می تواند در اختیار دانشجویان قرارگیرد
در ادامه نیز حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان رئیس مرکز اسناد و کتابخانه دانشگاه تهران گزارشی را از نحوه همکاری این مرکز با انتشارات علمی و فرهنگی ارایه کرد.
رسول جعفریان با اشاره به شکاف بین نسل علمی پیش از انقلاب و نسل جوان امروزی گفت: بین دو نسلی که در نهادهای علمی پیش از انقلاب و در دوره پهلوی کار می‌کردند و بعد از انقلاب که به هر دلیلی امکان کار برایشان فراهم نشد با نسل امروزی شکاف وجود دارد و نسل فعلی اطلاعاتی درباره این افراد ندارند.

وی ادامه داد: با شنیدن خاطرات افرادی مانند ناصر پاکدامن در سال‌های همکاری‌اش با فرانکلین متوجه می‌شویم که انگیزه این افراد تنها کار علمی بوده اما پس از انقلاب نسل‌های دیگری جایگزین این افراد شدند و در واقع انقطاع بین نسلی ایجاد شد. امروز نسل جوان و فرهیحته ما با استدلال سخن می‌گوید و ما حس می‌کنیم که به این نسل توجه کافی نشده است.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نهادهایی مانند انجمن آثار ملی و خدمات ارائه شده توسط آنها توضیح داد: انجمن آثار ملی در دهه 30 تاسیس شد و با چاپ کتاب درباره شهرهای مختلف ایران خدمت بزرگی را به کشور کرد اما امروز متاسفانه جوانان ما اساسا با این نهادها و نسل‌ها آشنا نیستند.
او تاکید کرد: تلاش نهادی مانند انجمن آثار ملی خدمت به فرهنگ اسلامی ایرانی است و در این نهاد آثار ارزشمندی مانند تفسیرهای فارسی، متون اخلاقی کهن، آثار فقه سیاسی، فرهنگ لغات قرآنی و ... منتشر شده است. خوشبختانه تعدادی از افراد این نسل در بنیاد دائره المعارف اسلامی مشغول به کار هستند اما باید توجه بیشتری به این نسل داشت.
جعفریان در ادامه با اشاره به خاطراتی درباره مرحوم صنعتی زاده گفت: تلاش‌های مرحوم صنعتی زاده و ترجمه آثاری چون تاثیر علم در اندیشه و ... ماندگار است و لازم است تا مجموعه‌های مانند انتشارات علمی فرهنگی استمرار داشته باشد تا این دو نسل به هم مرتبط باشند.
او در بخش پایانی سخنانش از چاپ مجموعه کتابی از اسناد موجود در مرکز اسناد انتشارات علمی فرهنگی خبر داد و افزود: این اسناد می‌تواند منابع پژوهشی خوبی درباره موضوعاتی چون تاریخ ترجمه، تاریخ کتابسازی، تاریخ فرهنگ و ... در اختیار دانشجویان قرار دهد.
داشته‌های فرهنگی می‌تواند یک جامعه را متمدن کند
همچنین احمد سمیعی گیلانی، ویراستار صاحب نام، سر ویراستار انتشارات فرانکلین،نیز مطالبی را در خصوص توجه به مسئله فرهنگ بیان کرد .
او با بیان اینکه فرهنگ مساله اصلی ماست افزود: مساله اصلی رسول اکرم(ص) نیز فرهنگ بود و من پیامبر را رسول خطاب می‌کنم چون معتقدم ایشان رسالتی داشتند و رسالتشان فرهنگی بوده است چراکه داشته‌های فرهنگی می‌تواند یک جامعه را متمدن کند.

سمیعی گیلانی با تاکید بر اینکه ما خادمان فرهنگ باید متوجه باشیم که تنها علم و فرهنگ کافی نیست و باید دانش و فن امروزی را نیز از بیرون اقتباس کنیم یادآور شد: ما نیازمند اقتباس ابزارها و فنون امروزی از بیرون هستیم. من امروز در مقایسه با مهارت‌های نسل جوان در استفاده از ابزارهای نوین خود را بی سواد حس می‌کنم.
او در پایان با بیان اینکه فرهنگ نیروی عظیمی دارد که نمی‌توان جلوی گسترش آن را گرفت عنوان کرد: فرهنگ خرافه‌ستیز و خشونت ستیز است و ما خادمان فرهنگ باید تلاش کنیم شکاف بین خود و نسل جوان را پر کنیم. 
در ادامه وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از دیوار مفاخر انتشارات علی فرهنگی و کتب انتشار یافته از سوی این موسسه شامل کاوش در ایران ، تخت جمید ، فلسفه تربیتی امام موسی صدر ، تعلیقات تامین اجتماعی ، هنر چین از 1980 و کتاب امروز رونمایی و مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی فرهنگی را افتتاح کرد .
موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی و فرهنگی جایی برای نمایش منتخبی از اسناد اشیا و آثاری است که یادآور کوشش های دو دوره چهل ساله از دو ناشر پیشرو یعنی فرانکلین و شرکت سهامی کتاب‌های جیبی است.
در این موزه یادگاری‌های نویسندگان مولفان مصنفان مصححان و مترجمان بسیاری که همکاری با انتشارات فرانکلین را در کارنامه دارند گردآوری شده و مجموعه‌ای از کتاب های منتشر شده از این انتشارات در بخشی دیگر گردآوری شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مرکز موزه و اسناد انتشارات علمی موزه و مرکز اسناد انتشارات علمی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اسناد انتشارات علمی و فرهنگی اسناد انتشارات علمی فرهنگی کودک و نوجوان نسل جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۲۸ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

براساس این گزارش، مختصات جغرافیایی این زمین لرزه ۳۷.۲۰۲ درجه عرض شمالی و ۵۸.۳۲۳ درجه عرض شرقی بوده است.

مرکز وقوع این زلزله شهر تیتکانلو خراسان شمالی بوده است.

هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • لرستان در سوگ بنیانگذار مکتب تشیع
  • زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر تیتکانلو خراسان شمالی را لرزاند
  • نقش مهم معلمان در ساختن آینده جامعه
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • ایجاد تحول در آموزش و پرورش، پایه ایجاد تحول در کشور است/ نظرات مختلف کارشناسی باید منجر به گشایش شود
  • انتشارات صهبا از کتاب جدید با نام «حدیث مکارم الاخلاق» رونمایی کرد
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها