Web Analytics Made Easy - Statcounter

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری چالشی را برای بومی‌سازی غشای تبادل یونی آغاز کرده است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، یکی از برنامه‌های محوری خود را حمایت از تشویق و ترغیب استارتاپ‌ها و تیم‌های فناور به بومی‌سازی محصولات مورد نیاز کشور اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از این رو در برهه‌های زمانی مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، فناور و استارتاپ‌ها دعوت می‌کند تا طرح‌های خود را برای تولید یک محصول خاص ارائه کنند.

یکی از مهم‌ترین قطعات در پیل‌های سوختی، پیل‌های الکترولیز و ژنراتور‌های هیدروژن، غشای تبادل یونی است. در حال حاضر رایج‌ترین استفاده صنعتی این نوع غشا، در پیل‌های الکترولیز آب نمک برای تولید گاز کلر است. غشای تبادل یونی در این فرآیند نقش محوری دارد و خاصیت تراوایی آن برای یون سدیم، امکان جداسازی گاز کلر را فراهم می‌سازد.

در حال حاضر با وجود مصرف بالای این غشا در داخل کشور در صنعت پتروشیمی و واحد کلر آلکالی، تامین آن از طریق واردات انجام می‌شود. از این رو تولید این محصول در داخل کشور برای جلوگیری از خروج ارز و رفع مشکلات واردات به‌دلیل موانع تحریمی بسیار حائز اهمیت است.

به همین منظور چالشی برای بومی‌سازی این محصول آغاز شده است. هدف اصلی برگزاری این چالش، شناسایی و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و همچنین ساخت نمونه محصول غشای تبادل یون‌های مثبت (کاتیون‌ها)، مبتنی بر استاندارد‌های فنی و الزامات تولید اقتصادی برای تولید این غشای پلیمری در داخل کشور است.

از تمامی علاقه‌مندان اعم از شرکت‌های فناور، دانشجویان، پژوهشگران دعوت می‌شود که برای پاسخگویی به این نیاز فناورانه کشور در این فراخوان شرکت کنند.

به برگزیدگان این چالش جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد. این تیم‌ها نیز می‌توانند در پایان از حمایت‌های شبکه تبادل فناوری برای تجاری‌سازی طرح نیز بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان تا ۲۱ خرداد ماه فرصت دارند تا طرح مفهومی خود را مدون و سپس آنلاین ثبت کنند. متقاضیان شرکت در این رویداد برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد توسعه فناوری نانو مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو غشاء معاونت علمی و فناوری شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۴۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینکه در تولید انواع محصولات کشاورزی باید از دانش و فناوری‌های جدید بهره گرفت، ابراز داشت: وجود شرکت‌های دانش بنیان و روی آوردن آنها به بخش کشاورزی از جمله نیازهای اساسی است.

وی ضمن بیان اینکه تنها هفت درصد شرکت‌های دانش بنیان معادل ۷۰۰ شرکت در بخش کشاورزی فعال هستند، افزود: با توجه به نیاز کشور این میزان شرکت دانش بنیان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است، ابراز داشت: انتظار می‌رود تا شرکت‌های دانش بنیان پا را فراتر نهاده و در این مقوله‌ها ورود کنند.

خیام نکویی ضمن بیان اینکه صنف و صنعت کشور نیز یک و نیم تن گندم نیاز دارند، تصریح کرد: با بهره‌گیری از دانش و فناوری نوین داخلی افزایش تولید گندم در دستور کار است.

وی ضمن بیان اینکه افزایش تولید گندم تا ۱۹ میلیون تن هدف گذاری شده است، افزود: با رشد بهره‌وری در تولید گندم و فناوری‌های جدید معتقدیم این هدف گذاری محقق خواهد شد.

کد خبر 6088589

دیگر خبرها

  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴
  • موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت