Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@08:34:17 GMT

بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۵۳۹۲

بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیسیون صنایع

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع قیمت گذاری خودرو در جلسه این کمیسیون با حضور مسئولان مربوطه خبر داد و گفت که قرار است پیشنهادات وزارت صنعت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت در این باره به کمیسیون صنایع ارائه شود.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس که با حضور مدیرعامل ایدرو، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و نمایندگان قطعه‌سازان برگزار شد گفت: در این جلسه انتقاد شدید اعضای کمیسیون صنایع و معادن از عدم حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه جلسه گذشته این کمیسیون با دستورکار قیمت‌گذاری خودرو مطرح و عنوان شد که این عملکرد بیانگر بی توجهی وزیر صمت به موضوع خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این نشست گزارشی از سناریوهای پیش‌بینی شده درباره وضعیت خودرو، نیازهای صنعت خودروسازی و افق این صنعت در سال ۱۴۰۴ ارائه شد که بر اساس آن باید به سه موضوع نیازهای توسعه‌ای، جایگزین خودروهای فرسوده و صادرات توجه ویژه داشت.

نماینده مردم فسا در مجلس یادآور شد: در نشست امروز درباره بهای تمام شده تولید خودرو و قیمت فروش آن در کارخانه نکاتی ارائه شد؛ به طور مثال در سال ۹۸ قیمت تمام شده تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۷۰ میلیون تومان بوده در حالی که این خودرو در کارخانه ۵۸ میلیون تومان به فروش می‌رسید، از سوی دیگر قیمت تمام شده خودروی مذکور در سال ۹۹ حدود ۱۴۸ میلیون تومان بود اما پژو ۲۰۶ در کارخانه ۹۶ میلیون تومان فروخته می‌شد.

وی با بیان اینکه به زعم خودروسازان، این تفاوت قیمت‌ موجب زیان آنها شده، ادامه داد: خودروسازان گلایه‌ای داشتند  مبنی بر اینکه شورای رقابت نباید در قیمت‌گذاری ورود کند و فلسفه این شورا قیمت‌گذاری نبوده بلکه ایجاد فرصت رقابت است.

فیروزی با بیان اینکه مدیرعامل سایپا رویه شورای رقابت در قیمت گذاری را اشتباه دانست، تصریح کرد: مدیرعامل ایران ‌خودرو در این جلسه مطرح کرد، هرچند در فرآیندها با مشکل روبرو هستیم اما اگر روند قیمت گذاری اصلاح نشود، خودروسازان زمین گیر می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون صنایع با اشاره به گلایه مندی قطعه‌سازان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود از خودروسازان، افزود: خودروسازان در این نشست پیشنهاد دادند، خودروهای تولیدی به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم شود؛ قیمت خودروهای پرتیراژ از مجموع بهای تمام شده تولید و ۵ درصد سود و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شود. در پیشنهاد خودروسازان آمده بود که قیمت خودروهای اختصاصی که مشتری خاصی دارند نیز توسط هیئت مدیره خودروسازان و با تایید وزارت صمت تعیین شود.

به گفته وی، تاکید بر سیاست‌گذاری و ریل گذاری به جای دخالت در تصمیم گیری، صادرات، انتقاد از وابستگی ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی تولید برخی خودروهای داخلی به واردات با وجود استفاده از انرژی ریالی، ضرورت توجه به کیفیت، جلوگیری از افزایش قیمت، پیگیری طرح عرضه خودرو در بورس، تبدیل خودرو از کالایی سرمایه‌ای به مصرفی و... از جمله نقطه نظرات نمایندگان در این نشست بود.

سخنگوی کمیسیون صنایع در پایان گفت: مقرر شد ایدور جمع بندی پیشنهادهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و شورای رقابت را درباره قیمت گذاری خودرو به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارائه کند تا کمیسیون درباره این موضوع تصمیمات مقتضی را اخذ کرده و گزارش را به صحن علنی ارائه دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمیسیون صنایع و معادن وزارت صنعت سایپا ايران خودرو قیمت گذاری خودرو کمیسیون صنایع و معادن قیمت گذاری خودرو میلیون تومان شورای رقابت قطعه سازان تمام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۵۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟

بعد از این رایزنی‌ها قرار شد با سپری شدن تعطیلی هفته آینده جلسات صحن مجلس، دو هفته بعد که جلسات صحن مجددا برقرار است ما طرح را به کمیسیون بیاوریم و اگر در مواردی نیاز به اصرار بر مصوبه وجود داشت، بر آنها اصرار کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت را تشریح کرد و از تلاش‌ها برای تصویب طرح مذکور تا قبل از پایان عمر مجلس یازدهم خبر داد.

سیدکریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درخصوص آخرین وضعیت رسیدگی به طرح ساماندهی و رفع ایرادات آن، گفت: بعد از ایراداتی که هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این مصوبه داشتند قرار شد که آقای اسماعیلی رییس کمیسیون مذاکراتی با اعضای هیات عالی نظارت مجمع داشته باشند و همچنین آقای قالیباف به عنوان رییس مجلس هم رایزنی‌هایی با اعضای هیات عالی و مجمع داشته باشند.

وی ادامه داد: بعد از این رایزنی‌ها قرار شد با سپری شدن تعطیلی هفته آینده جلسات صحن مجلس، دو هفته بعد که جلسات صحن مجددا برقرار است ما طرح را به کمیسیون بیاوریم و اگر در مواردی نیاز به اصرار بر مصوبه وجود داشت، بر آنها اصرار کنیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید با توجه به روند پیش‌رو این مصوبه به عمر این مجلس برسد یا زمان‌بر شود؟»، اظهار داشت: ما به برخی از مصوبات این طرح اصرار داریم که اگر آقایان هیات عالی نظارت به اقناع نرسند و اصرار کمیسیون را قبول نکنند امکان به نتیجه رسیدن در این مجلس بعید است، اما در صورت اقناع عزیزان و همکاری آنها این اقدام شدنی است.

وی گفت: رییس مجلس هم پیگیر این مساله است تا بتوانیم این طرح را به عنوان یکی از گام‌های مهم مجلس یازدهم به نتیجه برسانیم.

با این اوصاف، ظاهراً تعیین تکلیف طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به مجلس دوازدهم موکول شده است که علت آن با توجه به عدم رسیدن به توافق با شورای نگهبان و هیات عالی نظارت و به دلیل رای نیاوردن بعضی از نمایندگان پیگیر طرح، تلاش جهت به دست آوردن نظر مثبت هیأت نظارت و رفع ابهامات به مجلس دوازدهم موکول شده است.

به این ترتیب، فعلاً پیمانکاران در عرصه روابط کار کشور با قدرت ماندگارند و قرارداد‌های مناقصه جدید پیاپی برگزار می‌شود.

منبع: ایلنا

tags # حقوق کارمندان سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • منع نمایندگان هیات مدیره شرکت‌های دولتی از داوطلبی مجلس
  • بررسی ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در رویداد استیج اینوتکس ۲۰۲۴