Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@07:05:41 GMT

طاهر صلاحوف درگذشت

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۵۵۷۵

طاهر صلاحوف درگذشت

طاهر صلاحوف نقاش و سیاستمدار آذربایجانی که عضو فرهنگستان هنر ایران بود، در سن ۹۲ سالگی در شهر برلین پایتخت آلمان ۳۱ اردیبهشت درگذشت.

 وی ۲۹ نوامبر ۱۹۲۸ در باکو در آذربایجان قبل از فروپاشی شوروی زاده شد و پدر او یکی از قربانیان پاکسازی بزرگ ژوزف استالین در اواخر دهه ۱۹۳۰ بود، که در سال ۱۹۳۷ بازداشت و پس از مدتی کوتاه به اعدام محکوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مادرش فرزندان خود را به تنهایی بزرگ و تربیت کرد و این خانواده تا مرگ استالین در سال ۱۹۵۶ در بی‌خبری از سرنوشت مرد خانواده به سر برد.

 نقاشی های وی بیشتر با رنگ‌های سرخ، مشکی، خاکستری روشن و تیره شکل می گرفت و تأثیرات سبک و سیاق‌های شرقی بر آن‌ها هوایدا بود و  در برخی آثارش ترکیب و رنگ آمیزی از ریتم‌های جاری مینیاتورهای قرون وسطایی شرقی پیروی بسیار مشهود است.

بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، به همراه اعضای پیوسته این فرهنگستان، درگذشت طاهر صلاحوف، عضو افتخاری فرهنگستان هنر را تسلیت گفتند.

در پیام آنها آمده است: درگذشت آقای طاهر صلاحوف، نقاش و طراح مشهور آذربایجانی و عضو محترم افتخاری فرهنگستان هنر اندوه و تألم خاطر هنرمندان را به همراه داشته است. از درگاه خداوند رحمان برای این هنرمند فقید، رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستاریم.

طاهر صلاحوف اولین دبیر اتحادیه نقاشان شوروی و قائم‌مقام آکادمی امپریال هنر روسیه و همچنین عضو بیش از ۲۰ آکادمی هنر کشورهای جهان بود.

۵۸۵۸

کد خبر 1518798

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی نقاشی فرهنگستان هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۵۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شفیعی، هنرمند برجسته موسیقی و رهبر و بنیان‌گذار ارکستر ملی موسیقی اصفهان پس از تحمل ماه‌ها رنج بیماری درگذشت.

مرتضی شفیعی به دلیل ابتلاء به بیماری کبد و پس از انجام پیوند کبد دچار عفونت ریوی شده و در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند موسیقی ایرانی، متولد سال ۶۳ در اصفهان است، سابقه نوازندگی در ارکستر ملی ایران، ارکستر سمفونیک صدا و سیما، همکاری با ارکستر سمفونیک کنسرواتوآر چایکفسکی مسکو و … را داشته و در سال ۹۱ مقام اول جایزه جشنواره موسیقی فجر را به دست آورده بود.

او نوازندگی را نزد اساتیدی همچون هوییک باغومیان، ابراهیم لطفی، علی رحیمیان، ربکا هافمن، روبن گوسمیان و آهنگسازی را نزد لوریس چکنواریان، کامبیز روش‌روان، منوچهر صحرایی، امیر اسلامی و ولادیمر خوستیف آموزش دیده است.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند موسیقی فردا در اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 6090621

دیگر خبرها

  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • عضو سابق تیم ملی جودو ایران درگذشت
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • مخبردزفولی: استقرار اقتصاد دانش پایه شرط مهم تحقق مرجعیت علمی است
  • کارگردان پیشکسوت درگذشت
  • ببینید | هشتم اردیبهشت سالروز درگذشت استاد نورالدین رضوی سروستانی