Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@15:47:05 GMT

علت افزایش مجدد قیمت مرغ

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۵۹۷۴

علت افزایش مجدد قیمت مرغ

به گزارش جام جم آنلاین، پرویز فروغی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر، گفت: وقتی دستوری بر روی مرغ قیمت گذاری می شود و در مقابل تغییر قیمت نیز مقاومت صورت می گیرد رغبت به جوجه ریزی کاهش می یابد. همچنین وقتی تولیدکننده جوجه یک روزه را ۸۰۰۰ تا۹۰۰۰ تومان خریداری می کند و ذرت و سویا نیز دیر به دستش می رسد انگیزه خود را برای تولید از دست می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکننده کمتر از ۲۰ هزار تومان نیست و سوال اینجاست که چرا مرغدار باید مرغ زنده خود را با قیمت مصوب ۱۷هزارو۱۰۰ تومان بفروشد و ضرر کند؟

دبیر کانون مرغداران گوشتی اضافه کرد: اگر دستگاه های متولی تولید نمی توانند قیمت جوجه یک روزه را کنترل کنند و به نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان برسانند پس باید قیمت مرغ را اصلاح کنند. نمی توان انتظار داشت که همه مولفه های تولید گران شود ولی محصول نهایی افزایش قیمت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر ناشی از کمبود جوجه ریزی و کاهش رغبت مرغداران برای تولید است، گفت: سیاست های نادرست تولید را کاهش می دهد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد ممکن است قیمت مرغ از ۳۰ هزارتومان هم بالاتر رود.

فروغی در پاسخ به این سوال که گفته می شود مرغداران مرغ هایشان را به بازار عرضه نمی کنند تا با درخواست افزایش قیمت آنها موافقت شود، آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟ گفت: چنین چیزی امکان پذیر نیست. زیرا میزان جوجه ورودی، نهاده دریافتی و مرغ خروجی در سامانه ها ثبت می شود و دستگاه های نظارتی از صفر تا صد تولید را زیر نظر دارند بنابراین مرغدار نمی تواند مرغ هایش را نگه دارد. از طرفی نگهداری مرغ بیش از دوره مشخص صرفه اقتصادی برای مرغدار ندارد و به نوعی هزینه اضافی است.

به گفته وی، اینکه میزان جوجه یکروزه کم است و قیمت آن بالاست تقصیر تولیدکننده نیست و تولیدکننده با این نوسانات مولفه های تولید امنیت و انگیزه برای تولید ندارد.

دبیر کانون مرغداران گوشتی تصریح کرد: ذرت، سویا در دو نوبت ۳۰ درصد گران شد. قیمت جوجه چندین ماه است حدود ۲برابر نرخ مصوب شده، اما چرا دستگاه های نظارتی بر روی این اقلام نظارتی ندارند؟ چرا به این مسائل رسیدگی نمی شود؟

فروغی در پایان گفت:سیاست های دولت تبعیض آمیز و به نفع زنجیره های تولید است؛ به طوری که شنیده می شود تخم مرغ های نطفه داری که با ارز۴۲۰۰ وارد شده اکثرا دراختیار زنجیره ها قرار گرفته درصورتی که ۱۵ درصد مرغ کشور توسط زنجیره ها تولید می شود و ۸۵ درصد مابقی تولید مرغ توسط مرغداران جزیره ای صورت می گیرد. اینگونه تصمیم گیری های تبعیض آمیز جز نابودی مرغداران جزیره ای هیچ مزیت دیگری درتولید کشور به دنبال نخواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: قیمت مرغ جوجه ریزی مرغ زنده افزایش قیمت برای تولید قیمت مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود

 به گزارش جام جم آنلاین از گرگان وی با بیان اینکه در این جلسه قرار به تشکیل زنجیره تولید گوشت مرغ با محوریت اتحادیه مرغداران استان شد، ادامه داد: این اقدام در جهت حمایت از مرغداران با محوریت اتحادیه انجام شده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغ گوشتی استان گلستان با اعلام اینکه مقرر شده است در جلسه آتی اعضای هیئت مدیره زنجیره را انتخاب کنیم، اضافه کرد: برخی از موارد نیز برای تشکیل زنجیره تامین و تولید مرغ باقی مانده است که در جلسه آتی آنها را بررسی خواهیم کرد.

جافر با بیان اینکه در زنجیره‌ای که تشکیل خواهد شد به صورت قراردادی با مرغداران، کارخانه‌های خوراک دام و کشتارگاه‌های استان همکاری خواهیم داشت، عنوان کرد: این یکپارچگی تولید باعث خواهد شد تا از متضرر شدن مرغداران در فضای فعلی صنعت طیور جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: درخواست تشکیل زنجیره را نیز به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر مرغ زنده به زیر ۵۰ هزار تومان رسیده است، اظهار کرد: با آمار جوجه‌ریزی‌های که در ماه‌های گذشته رخ داده بود کاهشی شدن قیمت مرغ زنده قابل پیش‌بینی بود.

جافر اضافه کرد: یکی از راه‌های که در شرایط فعلی می‌توان جلوی متضرر شدن مرغداران را گرفت بحث صادرات مرغ است که در تلاش هستیم این مسیر هموار شود.

وی گفت: پشتیبانی امور دام هم باید در شرایط فعلی با همان قیمت مصوب ۵۸ هزار تومان مازاد تولید را جمع آوری کند تا مرغداران و تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

دیگر خبرها

  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد