Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی برای برزیل، آرژانتین و آمریکا که دشمن ماست شغل ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در سلسله کرسی‌های تخصصی بررسی مسائل و معضلات حوزه کشاورزی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که از سوی بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: غذا و امنیت غذایی یکی از فاکتور‌های بسیار مهمی است که هر حاکمیتی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از امنیت غذایی این است که غذا باید به اندازه کافی، پایدار و سالم در دسترس عموم قرار بگیرد. با این وجود هر کاندیدایی هم که پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذارد باید برای این سه مقوله برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما خیلی وقت‌ها به طور همزمان به تامین مواد غذایی و سلامت مواد غذایی توجه نمی‌کنیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش فرمودند که ما در کشورمان توان تولید مواد غذایی برای ۳۰۰ میلیون نفر را داریم با این وجود ما باید بتوانیم فاصله ۸۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون نفر را پر کنیم و این افزایش ظرفیت با برنامه ریزی شدنی است.

عباسی بیان کرد: در اوایل انقلاب ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در کشورمان حدود ۲۰ میلیون تن بوده و امروز با افتخار می‌گوییم که ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کنیم و این بدان معنی است که تولید محصولات کشاورزی ما پنج تا ۶ برابر افزایش یافته است؛ از این رو سوال این است که آیا ما کشور گشایی کرده ایم یا سطح زیر کشت افزایش یافته قطعا کشور گشایی نکردیم، ولی از آن مقدار سطح زیر کشتی که داشته ایم بیشترین بهره را برده ایم.

وی با اشاره به اینکه تولید با انتقال دانش، علم و فن آوری به مزرعه، افزایش سطح زیر کشت و یا کاهش ضایعات افزایش پیدا می‌یابد، تصریح کرد: تقریبا ۳۰ درصد معادل ۳۶ میلیون تن ضایعات محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد و واردات ما نیز حدود ۲۰ میلیون تن است. با این وجود اگر ما فقط روی ضایعات برنامه ریزی کنیم نه تنها می‌توانیم در تولید محصولات کشاورزی خودکفا شویم بلکه می‌توانیم به توان صادرات هم برسیم؛ پس باید ببینیم که برای کاهش ضایعات چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه ضایعات محصولات کشاورزی از سفره تا مزرعه وجود دارند، گفت: مرکزی به نام توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، ولی این عرصه به جای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی به مرکز توزیع مکانیزاسیون کشاورزی تبدیل شده است.

عباسی اظهار داشت: در اوایل انقلاب نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پنبه در کشور وجود داشته، اما امروز به دلیل عدم توسعه مکانیزاسیون سطح زیر کشت پنبه به ۷۰ هزار هکتار کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وقتی قیمت گذاری محصولات کشاورزی به درستی صورت نگیرد کشاورز هم انگیزه ندارد که به سراغ کشت برخی از محصولات برود، تصریح کرد: سوال این است که آیا در مجموعه وزارت علوم و جهاد کشاورزی نیاز به وحدت رویه نداریم؟ واقعیت این است که امروز وزارت علوم به عنوان نهاد آموزش هیچ ارتباطی با وزارت جهاد کشاورزی ندارد و حتی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی هم که ناظر به تحقیقات است هیچ ارتباطی با اجرا ندارد؛ بنابراین ما با این رویه فقط به نظام هزینه تحمیل می‌کنیم و منابع خود را هدر می‌دهیم؛ پس باید هر چه سریعتر با جراحی به اصلاح ساختاری بپردازیم و اگر این اصلاح ساختاری صورت بگیرد ارتباط مجموعه‌هایی که از آن‌ها نام بردم می‌تواند مانع پرت نیرو و سرمایه شود.

عباسی بیان کرد: کسی که به عرصه انتخابات ریاست جمهوری وارد می‌شود یکی از اولویت‌های او در حوزه کشاورزی باید ناظر به وزارت علوم باشد؛ چون امروز وزارت علوم در قبال حوزه کشاورزی هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند و تنها مسئولیتش این است که فقط آموزش می‌دهد و حالا اینکه آموزش چقدر تاثیرگذار است جای بحث دارد.

وی با تاکید بر اینکه فردی که به انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا می‌کند باید یک برنامه اساسی برای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی داشته باشد، افزود: مجموعه‌های عریض و طویل مختلفی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وجود دارد که موسسه سرم و واکسن سازی رازی فقط یک نمونه از این مجموعه‌ها است و این در حالی است که موسسه رازی با بیشتر از ۲۰ درصد از ظرفیت و توان خود کار نمی‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به توان و دانشی که در موسسه سرم و واکسن سازی رازی وجود دارد ما می‌توانیم واکسن خاورمیانه و ۶۰۰ میلیون جمعیت اطراف کشورمان را تامین کنیم؛ اما چرا به درستی در این موسسه سرمایه گذاری نمی‌شود. از طرفی اگر به این موسسه بها داده می‌شد خیلی زود می‌توانست واکسن کرونای مورد نیاز کشور را تامین کند، ولی به دلیل ناهماهنگی‌ها و بی برنامه گی‌هایی که بین دستگاه‌های مختلف وجود داشت فعلا تست بالینی واکسن در دست ساخت این موسسه در حال انجام است.

عباسی با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی باید تحت یک فرماندهی واحد قرار بگیرد چرا که امروز وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری هر کدام در یک مسیر موازی حرکت می‌کنند، اظهار داشت: آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی بیشتر ناظر به چاپ مقاله است و حالا اینکه مقالات مشکلات کشور را حل می‌کنند اصلا مهم نیست؛ بنابراین شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس آن رئیس جمهور است باید این آیین نامه را اصلاح کند تا محققان با حل مشکلات کشور به ویژه در حوزه کشاورزی بتوانند ارتقاء پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امروز ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی و برخی محصولات اساسی اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: دولت با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی برای برزیل، آرژانتین و آمریکا که دشمن ماست شغل ایجاد کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه سالانه ۱.۵ میلیون تن جو وارد کشور می‌شود و این در حالی است که با کشت این محصول در یک میلیون هکتار از اراضی پایین دست سد‌ها می‌توانیم ۶ میلیون تن جو تولید و علاوه بر صادرات، مازاد تولید را جایگزین خوراک دام و طیور کنیم، گفت: نیاز کشور به سویا ۲ میلیون تن است، اما سطح زیر کشت سویا ۳۰ هزار هکتار و محصولی که برداشت می‌شود ۶۰ هزار تن است.

عباسی با بیان اینکه ۲ میلیون تن سویای وارداتی به کشور تراریخته است، افزود: دوستانی که موافق استفاده از محصولات تراریخته هستند دریغ از اجرای یک پروژه تحقیقاتی که در این ۲۰ سال در رابطه با سویا انجام داده باشند.

وی با اشاره به اینکه در بحث قانون انتزاع یا تمرکز وزیر صمت و وزیر جهاد کشاورزی با هم همراه هستند، ولی رئیس جمهور زیر بار نمی‌رود که وزارت صمت اختیارات خود را به وزارت جهاد کشاورزی محول کند، بیان کرد: آقایان فکر می‌کنند که عقل کل هستند و، چون پیشنهاد آن‌ها برای تشکیل وزارت بازرگانی اجرایی نشده با اجرای قانون انتزاع هم مخالفت می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت از مجلس دهم پیگیر تشکیل وزارت بازرگانی بوده و هنوز هم پیگیر تشکیل این وزارتخانه است و البته رئیس جمهور نیز تقریبا یک ماه پیش گفت اگر امروز مشکلی وجود دارد به خاطر این است که وزارت بازرگانی نداریم و این بدان معنی است که ما زمین و زمان را با هم ببافیم تا بگوییم حرف ما یعنی تشکیل وزارت بازرگانی درست است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی انتخابات1400 انتخابات ریاست جمهوری وزارت جهاد کشاورزی وزارت علوم بسیج دانشجویی دانشگاه تهران پردیس ابوریحان واردات کنجاله سویا عضو کمیسیون کشاورزی مجلس انتخابات ریاست جمهوری وزارت جهاد کشاورزی ارز ۴۲۰۰ تومانی محصولات کشاورزی وزارت بازرگانی نهاده های دامی حوزه کشاورزی سطح زیر کشت وزارت علوم میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۶۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید کریم حسینی با تذکر به وزارت نیرو به جهت قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزی در فصل گرما که ضرر‌های اقتصادی فراوانی به دنبال دارد، گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به وزارت نیرو این دولت ساخت نیروگاه‌ها به منظور تامین برق کشور گوشزد شد چراکه طی دهه گذشته کمتر به این موضوع توجه شده بود، لذا عدم توسعه نیروگاه‌ها تهدیدی برای صنعت کشاورزی و صنایع به شمار می‌آید.   وی افزود: تامین برق صنایع فولادی و حتی محدودیت‌های پیرامون برق این کارخانجات تاثیر بسیار منفی در تولید داشته و ارزش‌افزوده را به شدت کاهش می‌دهد هرچند طبق قانون صنایع می‌تواند با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند، اما بخش خصوصی نیاز به حمایت بیشتری جهت به نتیجه رساندن چنین پروژه عظیمی دارد.   نماینده اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید با افزایش تولید برق محدودیت برق صنایع در تابستان را کاهش دهد، گفت: در شرایط فعلی راحت‌ترین استراتژی و راهبرد برای مدیریت برق، صرفا قطع آن است چراکه راهکار‌های دیگر زحمت بسیاری دارند.

دیگر خبرها

  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • واردات چای از کشور سریلانکا
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت